Hur få tillbaka intresse? (Långt)

T

Thornbird

(Tror den här tråden passar bäst på ÄU, även om den på sätt och vis är hästrelaterad)

Ända sedan jag var liten har hästarna varit mitt liv. Jag skaffade egen häst när jag var 11 år, och har sedan dess alltid haft minst en egen häst. När jag skulle gå gymnasiet valde jag hästinriktning eftersom jag var helt säker på att jag ville jobba med hästar. Men under gymnasietiden hände något. Jag vantrivdes på skolan, orkade inte plugga och orkade inte ta hand om varken skolans hästar eller mina egna hästar - och allra minst mig själv. Så här i efterhand är jag ganska säker på att jag var utbränd sista året på gymnasiet. Och jag tror även att det var då mina depressioner och min borderline utlöstes.
Under samma tid blev jag intresserad av att fotografera, och foto har varit mitt största intresse sedan dess. 2008/2009 gick jag en bildjournalistisk utbildning och ville bli fotograf. Men under utbildningen hände en grej som fick mig att gå under totalt, jag lades in på psyk, och har nu varit sjukskriven i snart 1 år. Med dålig ekonomi och allt vad det innebär.
Jag har fotograferat i perioder sedan dess, men på sista tiden har inte heller det känts intressant.

Jag har alltså varit deprimerad i ca 5 år, utan att se någon ljusning. Jag går i terapi, så jag tror att jag sakta men säkert kommer bli bättre nu. Men mina fritidsintressen är och förblir utdöda. :cry:
Jag saknar framförallt hästintresset, för jag vet att jag innerst inne älskar hästar, och fotograferandet kan ju liksom ligga vilande utan att det tar skada, vilket inte min häst kan. Jag har inte ens råd att ha häst egentligen.
Jag har dessutom en annan häst, som är utlånad på foder, och jag måste besluta om jag ska sälja henne. Varje gång jag tänker på det så blir jag ledsen, jag drömmer mardrömmar om att hon dör osv, bara för att jag får sådan ångest.
Hästen som jag har hemma är 20 år, och jag känner att jag inte borde "slösa bort" våran sista tid tillsammans, för han har kanske inte så många år kvar. Men varje gång jag ska till stallet och tänker att jag borde rida, känner jag bara för att lägga mig i sängen och gömma mig under täcket resten av livet... Det finns liksom inte den minsta gnutta av intresse kvar. Trots att jag älskar min häst så oerhört mycket.

Det är ju inte bara det att mina tidigare intressen har försvunnit, utan jag har ju inget fritidsintresse överhuvudtaget. Förutom mode och kläder, men det är snarare ett beroende än ett intresse, jag shoppar för att muntra upp mig när jag är nere.
Jag känner mig riktigt ledsen för att mitt hästintresse inte kommer tillbaka. Jag har alltid sett mig som en hästmänniska, jag trodde att jag skulle bo på en gård tillsammans med man och barn och en massa hästar. Jag sade till mig själv att jag aldrig skulle bli en av alla tonåringar som tröttnar på hästar, eller en av alla dem som säljer hästen för att plugga eller resa jorden runt.
Och ändå har jag ingen som helst lust att hålla på med hästar, trots att jag saknar det. Jag förstår inte alls hur det går ihop!

Finns det något jag själv kan göra för att återfå intresset för sådant som jag har tyckt om (och fortfarande egentligen tycker om)? Eller ska jag bara acceptera att det är som det är?

Det här tar riktigt hårt på mig. Även om ni inte har några konkreta råd så uppskattar jag stöd och tips!

Sv: Hur få tillbaka intresse? (Långt)

Känner igen mej i mkt du skrev!
Jag sålde min häst för ungefär 6 månader sen, pga. att jag var så himla stressad och det inte alls var roligt att ha häst längre :crazy: har även varit deprimerad (tror jag) och haft panik attacker :(

Har gått hos en terapeut i snart 1 år men ska sluta gå snart eftersom jag mår mkt bättre nu, men känner verkligen ibland att jag saknar att umgås med hästar, saknar inte själva ridningen så mkt men mer att att stå och gosa...

Känner inte riktigt att jag har något fritidsintresse, jag går i skolan och det är mkt plugg (vilket bidrog till att jag var så stressad förut), jag försöker träna 3ggr i veckan, träffar väl kompisar någon gång i veckan oftast (förutom i skolan då).

Men det är svårt jag tycker om att teckna ändå tecknar jag typ aldrig, kanske 1 gång per halvår lr nått...
Jag har även hund och har tränat mkt med dem när jag var yngre men det gör jag inte heller...

Men som sagt jag tränar, är ute och går ganska mkt, och tkr om att läsa (gud vad tråkig jag låter :eek: :p)

Måste man ha så många intressen egentligen?

Vila ifrån det!

Jag har från 2004 till 2009 i stort sett bara haft sjuka hästar. Ponnyn togs bort i KS och kotledsinflammationer 2006 och unghästen förra året i hovsprickor och gud vet allt. Det var inte roligt en meter att gå till stallet, rida på hästar som man hela tiden undrade om de hade ont, vet besök etc. Fick diagnosticerad depression efter ponnyn och ja nej fyfan vilka år.

Efter att unghästen togs bort förra året hade jag noll lust. Red ett jättefint sto i stallet lite då och då men hade ingen lust alls att skaffa ny häst. Nu har det gått nästan exakt ett år och jag har sån SJUK hästabstinens!! Drömmer om det på nätterna till och med.

Så mitt tips är, försök att vila upp dig från hästeriet ett tag. Har man en gång varit hästtokig så är man för alltid det ;). Hoppas att allt blir lite lättare för dig!

Man måste inte rida för att hålla på med hästar.

Åk till stallet och bara va där en stund, pyssla lite med din häst? gosa lite, klia under hakan osv. Ge det lite tid.

Fundera på om du är sugen på att göra något annat där man inte rider, avel? Du kanske bara vill ha en häst att klappa på? så låt någon annan rida den men ha den så nära att du kan klappa på den när du vill.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för era svar!

Kissing Spine: Jag har ju känt länge att jag behöver en paus, men jag har ju inte haft någon möjlighet eftersom jag fortfarande har en häst hemma. Jag har försökt i många månader att låna ut honom, men ingen är intresserad. Så jag vet inte hur jag ska kunna få den där pausen.

(Ber moderator att inte tolka detta som en annons nu)

Åh vad irriterad jag blir. Tråden handlar ju inte om hästar, utan förlorade fritidsintressen...

Jag känner igen mig lite i det du skriver från när jag var i samma ålder. Det verkar som det har hänt något under båda utbildningarna som gjort att du tappat lusten? Föutom det som hände under fotoutbildningen då, det som fick dig att gå under.

Kan det handla om prestationskrav? Eftersom det händer något under utbildningarna, när du börjar lära dig och få kunskap och du stegvis ska prestera mer och visa vad du kan? Är det då du tappar sugen och intresset? Eller när du börjar tänka på att du ska bli så pass skicklig att du kan försörja dig på det?

Jag har hoppat av en utbildning inom ett område där jag är väldigt skicklig och som jag egentligen ville jobba med. Men jag hade för stora krav på mig själv och klarade inte av tanken på att misslyckas. Eller snarare, jag föreställde mig att alla andra hade enorma förväntningar på mig och jag orkade inte leva upp till dessa mina egna föreställningar.

Kan det vara något liknande för dig?

Nu är jag snart klar med en lång utbildning inom ett helt annat område och jag har inte gett efter för prestationsångesten. Vägen hit har gått via terapi och mycket eget arbete med min utveckling, läst massor av olika böcker, pratat med folk, provat olika behandlingar...

Om det är något liknande för dig, kanske du kan sänka kraven på vad du ska göra med hästarna? Förösk komma ihåg vad du tyckte var roligast? Var det att lufsa i skogen och stanna och plocka blåbär tillsammans med hästen? Eller långa galopper? Eller hoppningen? Dressyren? Är det själva tävlingsmomentet så kan det ju bli svårare att bortse från prestationskraven, men kan du njuta av hoppningen eller dressyren ändå? I små steg?

Det som hände under utbildningarna hade nog inte så mycket att göra med själva utbildningen. Jag blev mobbad i flera år innan gymnasiet, vilket säkert lade grunden till att allt kraschade då, det blev helt enkelt för mycket.
Och på bildjournalistikutbildningen mådde jag väldigt dåligt, jag träffade en man som jag tyckte väldigt mycket om och när han inte ville träffa mig mer så hamnade jag på psyk. Så mitt dåliga mående under utbildningarna beror nog på min diagnos, men den i sin tur beror ju på något såklart.
Men du har samtidigt rätt i att jag har väldigt höga krav på mig själv. Jag tror dock inte att det är det som gör att jag har tappat mina intressen. Men jag vet inte...

Det är ju det här som gör att den här tråden inte riktigt platsar bland hästforumen...

Ok. Du behöver inte skriva ut svaren här, men om du tänker på t.ex. när du ska åka till stallet och rida, vilka tankar är det som dyker upp och som får dig att vilja gömma dig under täcket?

Är det något i stil med:
- Det är ingen idé att jag åker till stallet för det blir ändå inget bra.
- Jag känner mig helt likgiltig inför att åka till stallet men jag har dåligt samvete inför hästen som behöver mig/inför mig själv/inför mamma, moster, mina kompisar, farfar eller vem det nu skulle kunna vara, som förväntar sig att jag ska sköta min häst bra.
- Jag är inte helt likgiltig inför hästarna, men jag orkar bara inte ta itu med allt som ska göras.
- Jag känner mig inte värd att åka ut till stallet och njuta av min häst.

Och så vidare...

De tankar som får dig att krypa under täcket kan vara viktig ledtråd till varför du tappat intresset, och hur du skulle kunna komma över det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 202
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter