Hur få ner nosen? (Spår)

G

gladaeo

Jag testade spår (person - dvs matte ;) ) med min 12 år gamla Heeler... Han gick tydligen efter devisen att man inte kan lära gamla hundar att sitta... För att få ner nosen på honom hade jag lagt lite köttbullar här och där i spåret, speciellt i min "start". Men efter att han hade hittat köttbullarna tyckte han att jag skulle peka ut var resten av köttbullarna låg :o Det var mycket bättre att titta på matte istället för att sniffa upp dem själv alltså.

Så min enkla fråga är som följande: Hur får man ner nosen i marken hos en nybörjare på 12 år utan att använda köttbullar? (för att slippa hamna i samma "mattemattevisa"-situation igen.

Under samma pass fick min 5-åriga Podenco pröva på och han hade inga problem alls! Han tog upp spåret som fått vila en hel timma utan att tveka och följde det sedan till punkt och pricka. :love:

Sv: Hur få ner nosen? (Spår)

Varför inte använda näring?

Jag lär alltid in med näring då får man garanterat en hund med låg nos får man hittar inget i luften utan man hittar allt i backen.

Jag kan tyvärr nada om spår, så jag kan inte hjälpa..
Men är mycket villig att lära!:bump:

Näring? :)

Är alldeles ny på detta med personspår men det var grymt roligt! Att min andra hund var så duktig också gjorde att jag fick blodad tand. Fast bara på hobbynivå dårå... :cool:

Näring ex blodpudding, frolic, köttbullar o.s.v.

När jag lär in spår så går jag tämligen små steg med näring o varje fotsteg sen tar jag hunden i ro fas så den äör lugn nu lär ju inte det vara ett problem för dig som har en så gammal hund.

sen när hunden visar ett intresse för vad som finns där så påvisar jag med handen i backen o säger lugnt spåra sen har jag kort koppel o visar hunden framåt inte på näringen utan vart du gått sen går jag bara kanske 10m första gångerna tills hunden spårar utan att jag visar.

då börjar jag åka avståndet har hunden väl fattat 10m då går det fort upp till flera hundra meter.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=837515&highlight=gabbi

Där har du mer tips om spår

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Så, det finns ju en sökfunktion men det är så klart roligare att skapa en helt egen individuell tråd som handlar om bara mig och mitt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 788
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 650
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 623
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025