G
gladaeo
Jag testade spår (person - dvs matte ) med min 12 år gamla Heeler... Han gick tydligen efter devisen att man inte kan lära gamla hundar att sitta... För att få ner nosen på honom hade jag lagt lite köttbullar här och där i spåret, speciellt i min "start". Men efter att han hade hittat köttbullarna tyckte han att jag skulle peka ut var resten av köttbullarna låg Det var mycket bättre att titta på matte istället för att sniffa upp dem själv alltså.
Så min enkla fråga är som följande: Hur får man ner nosen i marken hos en nybörjare på 12 år utan att använda köttbullar? (för att slippa hamna i samma "mattemattevisa"-situation igen.
Under samma pass fick min 5-åriga Podenco pröva på och han hade inga problem alls! Han tog upp spåret som fått vila en hel timma utan att tveka och följde det sedan till punkt och pricka.
Så min enkla fråga är som följande: Hur får man ner nosen i marken hos en nybörjare på 12 år utan att använda köttbullar? (för att slippa hamna i samma "mattemattevisa"-situation igen.
Under samma pass fick min 5-åriga Podenco pröva på och han hade inga problem alls! Han tog upp spåret som fått vila en hel timma utan att tveka och följde det sedan till punkt och pricka.