Hur få henne att lägga på sig?

Sv: Hur få henne att lägga på sig?

Tack för ditt svar. Jag ska tipsa henne om fläskkött och ägg, a/d har hon redan provat och det vägrar hon äta, man kan inte heller lura i henne något genom att blanda det med sånt hon tycker om, det ratar hon direkt. Men hon äter nötfärs med god aptit så fläskfärs eller rent fläskkött borde ju inte vara några problem att få i henne, ska be henne testa med rå äggula också.

En tanke bara, när jag gav mina katter a/d så sa vet. att man inte skulle ge detta under för lång period, att det bara skulle användas under rehabiliteringsperioden (katten var opererad och behövde mycket energi då hon åt dåligt) men att det inte var ett foder som katter kunde ha som "basföda", stämmer det?

Senast ändrad:

Katter ska ha både torr och våtfoder kan jag ju säga direkt då.
Är katten avmaskad och vaccinerad rätt?
Jag kan säga att det finns ett bra foder hos Royal canine...kommer inte ihåg vad det heter men kan tänka mig att det heter outdoor..Testa det och ge katten mjau mat bara emellanåt.

Katter behöver inte äta torrfoder och den här katten vägrar äta torrfoder alls, så det är inget alternativ. Hon är som sagt kollad hos vet. och är avmaskad och vaccinerad som hon ska.

Gissningsvis tyckte inte veterinären att det var lämpligt att ge a/d som basföda eftersom katten lätt kan bli fet av det. Annars är det inte farligt att ge det som basföda, det är ett helfoder.

Katter som har ett stort energibehov bör dock inte ta skada av det.

Ungkatter kan gärna vara lite "ungdomsgängliga" i perioder.

*nickar igenkännande* Mysco MCO sju månader, rätt så aktiv och okastrerad ser för närvarande ut som ett staket med lång päls :D

Jag har själv en honkatt som är väldigt smal.

Hon är en perser(liten i storleken) och väger bara 2 kg och man känner hennes ryggkotor tydligt när man klappar henne.

Hon äter enbart torrfoder, matvägrar vid blötmat eller om man erbjuder något annat ex fisk, räkor osv.

Vi ger RC Oral Sensitive 30 och hon äter med bra aptit. Vi har prövat med andra av RC´s produkter men eftersom vi har fler katter är det Oral Sensitive 30 som funkar bäst, har även prövat andra märken men just den passar bäst.

Så just nu stödfodrar vi henne med RC kitten.
Hon har alltså tillgång att äta av den vanliga maten som vanligt och några gånger per dag så ger vi henne lite kitten mat.

Men ändå så tycker jag inte att hon går upp i vikt.

Katter behöver inte äta torrfoder och den här katten vägrar äta torrfoder alls, så det är inget alternativ. Hon är som sagt kollad hos vet. och är avmaskad och vaccinerad som hon ska.

Jo det behöver dom.Men åter en gång.Håll du fast vet det du tror så håller jag fast vid det jag vet.

Jo det behöver dom.Men åter en gång.Håll du fast vet det du tror så håller jag fast vid det jag vet.

Jag tror inte, jag vet. Kan du länka till studier eller forskning som visar varför katter måste äta torrfoder? Vart har du lärt dig det? Tror du att katten från början levde på torrfoder? Katter klarar sig alldeles utmärkt på bara torrfoder (av bra kvalité), men dom behöver deffinitivt inte äta det om dom har annan bra mat att tillgå.
Det är dumt att hålla fast vid något bara för sakens skull, läs på lite om kattens näringsbehov och ta till dig ny kunskap istället, det är betydligt bättre ;)

Senast ändrad:

Oj, mina katter borde vara döda eller allvarligt sjuka vid det här laget då. :eek: De har inte ätit en enda torrfoderpellets på 5 år.

Min bekant har en honkatt som har väldigt svårt för att lägga på sig. Hon äter och dricker bra och är pigg och frisk i övrigt, allmäntillståndet är det alltså inget fel på, hon är bara väldigt smal. Hon äter bara Mjau's mjukmat i tetraförpackning, bitar i gelé, inte paté, det är en väldigt kräsen liten dam. Hon har varit inne hos vet och gjort hälsoundersökning och det var ua, förutom att hon var ganska smal då (vet sa: "hon kunde gott lägga på sig runt 0,5 kg, men hon är inte undernärd). Så hur kan hon göra för att få henne att gå upp i vikt?? Alla tips emottaget tacksamt.

Vi har också en sån "smalis". Det går att göda upp henne tillfälligt med mycket tillskott i form av fett kött och feta mejeriprodukter, men vid normal kost blir hon smal igen. Vi låter henne vara smal - det är ju inte så att hon magrar mer och mer, utan hon är smal och håller sig där. Pälsen är fin och glansig, och hon är pigg och frisk, så då får hon vara lite smal för vår del.

Ja vissa katter (precis som människor) kanske är sådana, men anledningen till att hon vill få upp henne i hull nu är att hon ska paras, och ska hon då sen vara dräktig och sedan dia så hade hon ju behövt lite extra, annars kanske hon försvinner helt... Hon har gett henne creme freish (stavning?) nu iaf och det äter hon med god aptit :)

Om katten är i fin form är det väl ingen fara att para trots att hon är smal, det är ju mycket möjligt att hon kommer äta upp sig under dräktigheten.

Min Pirjo var lite magerlagd innan hon fick sin första kull också, men hon åt upp sig ordentligt och har behållt det sunda hullet efteråt också. Inte särskilt ovanligt att det blir så.

Magerlagdhet är ju annars ett rätt så ovanligt problem hos katter idag och jag tar hellre det än en katt med problem åt det andra hållet. ;)

Ja vi får hoppas att det går bra ändå, katten är ju som sagt frisk så det borde ju inte vara några problem tycker man, men hon är ändå orolig :)

Magerlagdhet är ju annars ett rätt så ovanligt problem hos katter idag och jag tar hellre det än en katt med problem åt det andra hållet. ;)

Absolut, håller med dej till 100%

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Nenne1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama