Hur få hästen att förstå?

Sv: Hur få hästen att förstå?

Hej! Alla blir väl saliga på sitt sätt att lära hästen saker. Huvudsaken att man kommer dit man vill med sin häst. Jag träna NH-ledarskap och Natural trick trining och det fungerar jättebra för oss. Min häst lärde sig spansk skritt på en kväll när jag gick bredvid med höga benlyft, så visst går det för hästen att förstå genom att se på ledaren. Men dit är det ju en bit. Börja med rena ledarskapsövningar, så hästen börjar se dig som en ledare. Det finns många bra ledövningar. Träna också på att hästen ska kunna stå still när du ber den om det och du går en bit bort. Det är hästen som ska hålla koll på dig och inte tvärt om. Att förklara hur du kommer dit i text är rätt svårt här i text. Kolla runt om det finns någon intruktör du tycker är vettig för att komma igång. Om du har andra åsikter en instruktören så säg NEJ! Det måste kännas bra, annars är det inte rätt metod för er.
Någon skrev att inte hästar var leksaker. Det är klart att allt är roligare att lära genom lek. Fånigt att tro att kontakt med hästen måste vara på blodigt allvar. Nästan alla i Sverige har väl hästen som hobby och ambitionenn måste väl vara att ha kul, både för häst och ägare!

Senast ändrad av en moderator:

Det känns inte bra att handmata hästar helt enkelt.. det känns fel på något sätt. En sån där fix ide.. hästar SKA inte handmatas..
Men jag provade och det gick inte på Crow... ser ingen anledning att lära honom heller, hittar hellre en bättre positiv förstärkare på honom.
Dacke äter, men han har ingen bra relation med mig, han är snäll och så men det beror enbart på stadigt psyke och hyffsad uppfostran innan, vi trivs inte riktigt ihop. Skulle jag handmata honom skulle han definitivt bli tiggig oavsett hur noga jag är med tajmingen..

Tack för tipsen :P Vi övar på och har kommit en bit på väg, men har lite kvar på kontakten. Och annat förståss, hade ju varit tråkigt att kunna allt:P

Berätta gärna lite ingående hur du gör och tänker när du tränar en häst, behöver inte vara trick eller nånting sånt, utan bara nåt du känner att du kan förklara rätt enkelt hur du gör, och hur det fungerade om du provat:P
tex hur motiverar di DIN häst att göra saker för dig?

Bara nyfiken och vill se fler sidor av hästvärlden än min :)

Hunddressyr ???? Höga benlyft hör till den högre skolan och är mycket ansträngande. Vad är meningen med träningen ? Vart vill Du nå ?? Hästar är inga leksaker.

Men alltså.. Hästar ser väl inte lyfta på fötterna eller lyfta en hink som något mindre seriöst att lära sig än att tex flytta sig för sidoförande skänklar. Hästar kan inte tävlingsregementet, utan allt vi lär dem är konstigt och onaturligt i deras värld. Vi måste alltid behandla djuren med respekt, men det har väl inte något att göra med vilka trick vi lär dem.

Att vifta med fötterna några gånger skadar väl ingen häst.

Jag tror att oavsett vilken metod du väljer måste du vara konsekvent under en längre tid än du varit hittills. Du måste vara övertydlig och verkligen få din häst att vilja göra som du säger. Börja med jättelätta saker under kortare pass och sluta så fort det går bra så får du nog hästen med dig snart.

Tack :)

Men nu skulle inte tråden handla om mig, utan hur andra tänker:P Jag har en någotsånär plan för min häst, en aning lullig kanske, men inget som jag eg känner att jag behöver hjälp med.. utan vill bara höra andras ideer och tankar innan jag börjar träna nåt vettigt och bestämma mig för vilket mönster jag ska fälja :P

KL
Jag har inget behov av att min häst ska kunna göra "konster". Det jag jobbar med är att han ska vara lydig för hjälperna i ridning och tömkörning, samt funka lugnt och positivt i all hantering (vilket han gör).

Tror man ska tänka två gånger innan man lär hästen att tex stegra sig - varför vill man att hästen ska stegra på kommando? Kan det medföra några problem?

Eller andra situationer, vilka som helst.. ni tycker att ni är tydliga men hästen reagerar inte alls, om något ser den smått förvirrad ut.. Hur hade ni tänkt för att hitta en annan lösning, andra signaler?
Beskriv gärna och berätta:)

Jag var nog inte tillräckligt tydlig i första inlägget, synd att man inte kan ändra inläggen..

I vilket fall; jag var inte ute efter hjälp eller tips med just det här exemplet, det vara bara ett exempel, utan jag vill veta hur ni tänker när ni tränar, hur ni försöker få era hästar att förstå om de inte verkar fatta första gången.
Jag vill höra olika exempel från er!
:P

Men berätta istället hur du gör för att han ska förstå de hjälper du använder? Även om det bara är helt vanlig ridning är det ju viktigt att hästen förstår vad du vill, annars kan han ju inte utföra det.
Hur motiverar du hästen att lyda dig?

Jag vill lära min häst stegra, vilket inte har något med tråden att göra, men inte just nu. Utan när vår komminikation, ledarskap, relation etc et är mycket bättre så att jag kan göra det utan risk. Kanske blir den aldrig så bra, men jag hoppas på det iaf :)

Vissa vill nå djipare än så...

Visst är det trevligt med en häst som funkar i alla situationer men vissa vill uppnå mer än att hästen "bara" är trafiksäker*

Jag vill att hästen ska vilja vara med mej, jag vill att hästen är trygg nog att börja leka, jag vill att en dag kommer lita på varandra så mycket att vi inte behöver varken grimma eller sadel när vi är ute på en tur, att få känna den tryggheten är oslagbar - kan jag TÄNKA mig..hehe*

jag skiter i om vi vinner i OS eller vad som - det viktigaste för mej är att jag och hästen skapar en relation där vi båda förstår varandra - det är mitt mål. Jag vill ha en kompis :D

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, för att motivera en häst: omväxlande arbete, mycket utevistelse, helst i kuperad terräng, bra hästkompisar om möjligt, bra foderstat avpassad till dagligt jobb. Arbetet måste vara stimulerade och passa till hästen sort, tex en fjording så kan de köras, ridas, klövjas, tolkas efter osv osv, behöver jobbas mycket eftersom de är brukshästar. De flesta hästar behöver ett par timmars "arbete" varje dag, annars blir de lynniga och uttråkade. Att bli vän, njaa, skulle hellre säga att efter ett par år tillsammans blir man partners, man jobbar, har kul, grejar och donar ihop. En bra arbetspartner helt enkelt.

Hej! Att träna te x trick är ju egentligen inte för trickens skull. Du tränar ju inte skänkel för skänkels skull utan att få hästen uppmärksam på vad du vill och för att bättre kunna kontrollera hästen kropp än när du bara styr med tygel. Samma med tricken. Du vill få hästen uppmärksam på vad du vill att den ska utföra och det ska vara frivilligt, alltså måste hästen gilla det den gör. Alla trick ska läras in med lös häst och i en särskild ordning för att hästen ska lära sig underkastande rörelser före de dominanta. Gör man tvärt om eller inte har full koll på sin häst kan den bli livsfarlig. Tricken ska vara uppbyggande och inte tvärtom. Godis eller inte, det avgör man givetvis själv och är inte alls nödvändigt. Vi tränade Nh och trick innan inridning och inkörning och vår dam är enormt lyhörd och försöker göra vad vi vill även om hon inte förstår allt på en gång. Det gäller att vara nöjd med lite och uppmuntra alla försök. Inga nej om det blir fel, ignorera och försök igen. Att jobba ihop med hästen genom kroppspråk går inte att beskriva i text. Jag ska inte ens försöka för om det blir fel tycker ni metoden är kass. Bor du i mellansverige, uppåt eller nedåt i landet?

Men berätta istället hur du gör för att han ska förstå de hjälper du använder? Även om det bara är helt vanlig ridning är det ju viktigt att hästen förstår vad du vill, annars kan han ju inte utföra det.
Hur motiverar du hästen att lyda dig?

Ja, hur gör man egentligen?
För det första är min häst smart, känslig och mycket lyhörd. Vet inte om han ÄR sån eller om han BLIVIT sån (har haft den sen den var föl) - förmodligen lite av båda. Det underlättar!

Hjälperna bygger jag på (eller snarare förfinar) allteftersom. Sedan får man till en början nöja sig med bara en tillstymmelse till det man vill att hästen ska göra - 2 steg tramp - BRA! fram.
Tex har vi jobbat en del med galoppfattningar från skritt när jag har honom i grimma och logerlina. Jag vill att han ska verkligen fatta galopp å sätta sig bak. Han kan sen tidigare ordet "galopp", så jag lade ihop det med att höja "bakänden" på spöt. Galoppfattning = beröm, galoppfattning ordentligt "sutten" = MYCKET beröm. Efterhand har jag plockat bort ordet, så nu fattar han på en liten höjning av spöt.
Aldrig jobba för lång tid med samma sak - 2 bra fattningar är nog. Om det går åt skogen och hästen blir stressad och frustrerad - avbryt övningen och gör något hästen är bra på. Bli aldrig sur på hästen (svåårt ibland!) - oftast är det man själv som är otydlig.

Beröm är den viktigaste motivationen OCH - som Robbansmatte skriver - att hästen är allmänt tillfreds med livet, får tillräckligt mycket mat och inte har ont nånstans.

Liten fortsättning - apropå att bli vän med sin häst. För mig är det viktigt att hästen är just en häst och tillåts vara det. Jag vill inte ha en häst som kan sitta vid middagsbordet med mig (om nån förstår hur jag menar). Jag kräver respekt av hästen och respekterar också hästens integritet och vilja.
För mig är det helt ok om hästen hellre vill vara med sina hästkompisar (det känns sunt) än med mig. När vi tränar ihop ska däremot fokus vara på mig.

Inte EN häst.. DIN häst... är det så du motiverar just din häst? ok.

Jag är ju ute efter personliga saker, hur ni tänker och hur ni tränar er häst.. inte allmänt om hästar.,..
menmen.. det verkar vara omöjligt att få, bara några enstaka har ju svarat på den biten..

tack iaf..

ok, det var såna svar jag sökte:P (exemplet med galoppfattning)
:bow:

Det är inte "bara trafiksäker" utan trafiksäker för att han litar helt på mig, att kunna gå i helt främmande miljöer utan tvekan också därför att han litar helt på mig. Det är ju ett resultat av att man arbetar ihop dagligen, vad man sedan har för utrustning eller inte alls spelar ingen roll, den delen är bara en vanesak. Samspelet mellan häst o. ryttare/kusk/förare är det viktiga och Tiden man lägger ner. Sedan tycker jag ändå att man måste ha ett mål att arbeta emot som är realistiskt i relation till häst och ägare. En bra och kunnig tränare är viktigt också men det behöver inte alls vara tävlingsinriktat.

liten instickare: det finns en psykologimetod som går ut på att härma en persons rörelse, tex luta sig åt samma håll, samtidigt, ha händerna likadant osv göra så ett tag och sedan göra en "egen" rörelse. personen kommer då följa dig.

jag har gjort samma ska med min polle å han gör likadant. man kan ju överdriva lite, eftersom hästen inte känner sig härmad..:idea:

typ röra sig likadant och sedan lyfta benet.

jag har gjort mig skyldig till trådstöld och tar på mig HELA skulden:D

förlåt...:p

Nu hamnade tråden på det däringa benet igen!

Men... kul info! Så det funkar då? :D Jag ska bara härma pållen ett tag och se om han härmas tillbaka? x) Måste prova iaf..
(även om det inte är en extremt uttänkt plan med nåt stort mål,.. x)

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 548
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama