Hur få hästen att förstå?

Sv: Hur få hästen att förstå?

Menar du att mitt sätt att lära är det? Ja kanske det, är inte så bekant med hur klicker går till exakt, har man inte en grej man verkligen klickar med då? men i övrigt är det väl samma sak.

Väldigt tydligt så hästen vet precis vad jag vill att den ska göra och man får den att vilja göra det istället för att gå andra vägen och bestraffa när den inte gör det. Fast det gör man väl på sätt och vis ändå genom att förstärka hjälpen och inte berömma. Vad intressant det var att skriva om hur jag gör, har aldrig riktigt tänkt igenom det såhär utan mest bara gjort på det sätt jag tycker är tydligast.

nej, jag menade till ts, glömde skriva *kl*, ber om ursäkt.

Klickerträning- du får 100% uppmärksamhet och en möjlighet att lära in betenden som annars är otroligt knepiga att fånga på kommando.

och man behöver inte ha en "klicker", går utmärkt med röst.

/Migo
jobbar som klickertränare

Okej. Mitt sätt verkar rätt likt ändå. Jag verkar följa samma principer med mitt ord för beröm och det.

jo, det är likt, men inte alls samma sak.
läs gärna "skjut inte hunden" av Karen Pryor om du är intresserad av positiv förstärkning.

Träning för mig är inte att hästen skall i första hand skall gilla mig utan att han/hon skall fungera bra i alla möjliga situationer:
Förstå och lyda vanliga kommandon och hjälper
Stå still - helt still - med uppbundna tyglar utan ryttare samt vid upp/avsittning
Vara helt trafiksäker, inkl för långtradare och traktorer med balavagnar efteråt.
Var orädd i alla möjliga konstiga situationer
På tävlingar, lugn och sansad, tränad väl hemma, fungera bra i transport, på framridning och bana osv (fast nu tävlar ingen av oss längre)
Vara lugn och lydig vid besiktning, vetrinärbesök osv.
Fungera bra ihop med främmande hästar och med en annan ryttare på ryggen.
Vara lätta att hantera, longera, gå ut och promenera med i solskenet osv
Sedan beror det fortfarande på vart du vill nå med träningen ? Körhäst, trad. ridhäst, brukshäst, islänning, arab för utställning, western, sällskap/för avel.

rent at helvete :rofl: borjade skratta.

Ett vallutankt program gar fran det kanda till det okanda, vad jag menar med det ar att hasten behover nagot att relatera till for att lara sig forsta det okanda.

Sa ett bra pogram for att lara en hast nagonting gar i steg nar hasten forstat forsta steget kan man ga till nasta, manga hoppar over en javla massa steg, vilket man kan gora men da missar man nagonting valldigt viktigt lungnet och forstaelsen hos hasten.

Om jag skulle villja lara en hast att lyfta pa ena bennet bara sadara for skojs skull, (inte vad jag skule kalla spansk skritt som uttfors uppsutet) sa skulle jag borjat med klickertraning for att kuna motivera hasten att i slutanden lyfta sitt ben samtidigt som jag.

Men det skulle inte vara det forsta steget,, att lyfta mitt ben och se om hasten forstar.

Sa nu utgar jag ifran att du vet vad klickertraning ar for jag orkar inte forklara hela prossesen men det finns en massa tradar om det :cool:

Sa steg ett ar att lara hasten forsta klickern och att lara sig anvanda klickern genom att anvanda sig av de specielt utformade klikertranings ovningar for att lara hasten att forsta.

Nar jag kanner att jag beharskar klicker och att hasten forstar skulle jag antagligen ta nagonting och peta pa benet med klicka och beroma och sen bygga vidare pa det.

Men jag kan inte saga att jag skulle rekomendera en nyborjare att gora allt deta sjalv,, mycket kan ga fel och man kan fa trakiga ovannor hos sin hast pga feltraning med klicker. JAg tycker att tricktraning och klickertraning ar skojigt men jag gor inte det pa hastarna dar jag arbetar nu eftersom de ar ridskolehastar och jag ar radd for att misslyckas

Tack! :bow:

Hur gör du för att få uppmärksamhet? Läste i nån bok om att stampa i marken och sånt för att få hästen att titta på dig.. det funkade inte för mig, jag är nog inte så intressant.. :crazy:

Motivation är ju också viktigt, jag har inget emot att det diskuteras här :P

Hur man får hästens uppmärksamhet är ju olika för olika individer. Jag tror mycket handlar om vilken inställning man har till sin häst - är man är lyhörd för vad hästen uttrycker och vill tror jag det är lättare att också få dess uppmärksamhet. Många hästar upplever jag som mentalt avstängda och de är inte heller intresserade av att kommunicera. På något sätt måste man göra det mer positivt för hästen att jobba ihop med sin människa än att stå och hänga i hagen.

Gå in med inställningen att du ÄR intressant - hästen ska tänka "undrar vad matte/husse hittar på för skoj åt mig idag"!
Jag har olika ljud för olika saker - ett "snuttljud" för beröm (betyder också godis..) eller en harkling för "nu går du över gränsen" eller ett "Haa-låå" för att han ska kolla in mig bättre...osv.
Flum flum...:smirk:

Senast ändrad:

Hur man får hästens uppmärksamhet är ju olika för olika individer. Jag tror mycket handlar om vilken inställning man har till sin häst - är man är lyhörd för vad hästen uttrycker och vill tror jag det är lättare att också få dess uppmärksamhet. Många hästar upplever jag som mentalt avstängda och de är inte heller intresserade av att kommunicera. På något sätt måste man göra det mer positivt för hästen att jobba ihop med sin människa än att stå och hänga i hagen.
Flum flum...:smirk:

Det upplever jag också. Jag träffar många hästar i mitt jobb och de flesta blir förvånade och mycket ambitiösa när man ger dem chansen att uttrycka sig!
När man kommer till en "avstängd" häst och börjar klicka in den, visar att hästen själv har makt över vad som händer och dess utgång, då vaknar de till liv på något vis. När hästen märker att "hey, här är det nån som faktiskt lyssnar och kommunicerar på ett sätt som jag förstår och kan svara på". Detta gäller inte bara vid klickerträning, utan all form av öppen tvåvägskomminuiaktion.

Det är en jävligt häftig upplevelse! Och det är så lätt...

Det upplever jag också. Jag träffar många hästar i mitt jobb och de flesta blir förvånade och mycket ambitiösa när man ger dem chansen att uttrycka sig!
När man kommer till en "avstängd" häst och börjar klicka in den, visar att hästen själv har makt över vad som händer och dess utgång, då vaknar de till liv på något vis. När hästen märker att "hey, här är det nån som faktiskt lyssnar och kommunicerar på ett sätt som jag förstår och kan svara på". Detta gäller inte bara vid klickerträning, utan all form av öppen tvåvägskomminuiaktion.

Det är en jävligt häftig upplevelse! Och det är så lätt...

Häftigt!! sade Bull. Det måste vara ett enormt inspirerande arbete!

ja, jag har turen att nu kunna försörja mig på att göra just detta:)
tragiskt att det inte lärs ut på ridutbildningar/ridskolor, så att jag öht behövs.
Förutom att träffa massa underbara hästar träffar jag- och ser resultaten av en hel del riktigt sjuka människor...

Men det är ju typ klickerträning, fast du använder ett ord istället för klicket. Problemet är ju att få ljudet att betyda bra, vilket är det man gör med godiset i klickerträning...
Är själv väldigt emot att handmata hästar, men tänkte iaf prova klickern.. och det funkade inte för oss:P

Problemet är väl att min häst inte tar mat ur handen.. så klicker med godis funkar intte. Jag vet inte riktigt vad som är hans motivation, försöker hitta det.. visst, han gör allt jag ber om bara han förstår, försöker inte testa (inte mycket iaf), inte springa över mig och så.. men ja har inte hittat det där som kan användas som beröm..
För tillfället berömmer jag så klart med eftergift, och med att stryka honom över pannan. Han verkar gilla det, sänker huvudet, sluter ögonen och ser allmänt nöjd ut några ögonblick.

Men jag skrev inte tråden för att få hjälp, för tillfället har jag inga direkta problem som jag sitter fast med. Utan bara för att höra olika åsikter och kanske få lite inspiration..
Jag är inte heller helt nybörjare, hantering från marken är jag iaf relativt bra på även om jag inte kan allt. Men jag provar gärna otraditionella saker bara för att se hur hästen reagerar och om den reagerar, kanske kan jag lära mig något nytt, det skadar ju inte att prova. Jag skulle ju aldrig få för mig att bestraffa eller skrämma hästen om den inte reagerat som jag hoppats eller trott. Kan inte rida honom heller då han inte är inriden och jag är lite rädd för just ridning, han ska ridas in nån gång, av mig med tränare eller ivägskickad till nån vettig människa vet jag inte än.

Men du verkar ju ha några vettiga åsikter iaf.

Klickerträning har jag provat, det funkar inte för oss.
Kan inte ens klicka in hästen då den inte äter godis hur handen, och när han väl gör det ser han mest stressad och orolig ut.. har provat med morötter, äpplen och foder han normalt sett äter.. :s

Jag vill ju gärna att min häst ska gilla mig OCH vara lydig.. :3

Men oavsett om den ska gilla dig eller inte måste den ju förstå vad du vill, och vara motiverad att göra som du vill?

Det är klickerträning oavsett vad det är för ljud du använder för att visa på "ja, precis, just NU gjorde du rätt!".

men som sagt, läs gärna skjut inte hunden om du är intresserad.

Jo, man försöker väl alltid lyssna på hästen..
Gjorde så med några hästar som vägrade komma i hagen, varken godis, runtjagande eller annat funkade (ägarna provade det, inte jag) men jag tog mig tid att långsamt följa efter hästen, lyssna på vad den sa och reagera efter det. Om den till exempel lyfte huvudet och visade ''kom inte närmre, då går jag'' så stannade jag, ibland till och med backade något steg, och man såg hur förvånad hästen blev. När den insett att det inte var en slump utan att jag faktiskt försökte iaf, så kom den fram självmant och lät sig fångas.. fick inga problem med att de försökte ta över eller nåt senare heller. =)

Ska prova det:P Brukar försöka hita på nya saker eller ta promenader till nya platser för att han ska få både miljöträning och lite mental stimulans. :P

Problemet är inte ljudet, utan att jag inte kommer på nåt sätt att göra ljudet positivt för hästen.. iom att han inte äter godis ur handen. Och jag vet inget annat sätt att göra klicket tydligt positivt..

ljudet måste varje gång uppföljas av en för individen förstärkande handling! Eftergift är inte starkt nog utan en förstärkning behövs för att göra det extra tydligt.

Att många väljer godis är för att de flesta hästar är matmotiverade.
Men man kan lika gärna klia på bästa stället, låtsa hästen beta en tugga...

Om problemet är just att hästen inte tar godis från handen skulle jag börja ge godiset på marken, för att sen klicka hästen att ta det från handen... för jag vill kunna handmata mina djur;)

Vill inte kunna handmata mina djur.. x)
Men jag vet inte vad som är tillräckligt ''gott'' för honom, har inte hittat nåt bra kli-ställe och lägger jag godis på marken tittar han ointresserat bort.. :S

Köpte ju klicker och allt, men sitter fast på första steget..

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 548
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama