Hur e det med terränghöjder egentligen?

Undret

Trådstartare
Så va det dags att ta tag i det här med terrängtränandet "på riktigt"... (har hittils bara skuttat runt på terrängbanan hemma på ridklubben)

Undrar bara... vilken höjd och svårighetsgrad är det på terränghindren i deb och lätt? :confused:

Skulle va bra att veta :idea:

// Ida

Sv: Hur e det med terränghöjder egentligen?

för häst är det 90 resp 100cm, idag är/skall det vara ett ganska stort hopp till 100cm i svårighetsgrad med bla större nedhopp i vatten, spets, smalhinder.

Senast ändrad av en moderator:

Tackar tackar... :bow: då ska vi nog fixa det.. :cool:

Men är det smalhinder i debutant?? (tycker dom är lite läskiga... :crazy: )

Nej jag skrev bara vad som ingår i lätt klass eftersom det skall skilja sig markant från debutant nuförtiden.

YES :banana: Då kanske jag vågar mig runt en deb iaf ;)
Hästen har ju börjat vänja sig vid sin tittiga ryttare som tittar på alla farliga hinder :crazy: och jag som ska bli ft ryttare... :D

ja en debutant fixar du alldeles säkert! bara din häst kliver i vattnet så blir de inga problem! :bump:

Hej!
Det diskuteras om det skall komma till en lättare klass än 90, en form av Intro klass, 70 cm.

Vi får väl se hur det blir, om de kan enas.
En del är för, och andra rejält emot.

Vad tycker Ni?
Anna

Varför är man emot det? Vad kan det spela för roll?

anna_lundsbo skrev:
Hej!
Det diskuteras om det skall komma till en lättare klass än 90, en form av Intro klass, 70 cm.

Vi får väl se hur det blir, om de kan enas.
En del är för, och andra rejält emot.

Vad tycker Ni?
Anna

Tycker att det är bra, då kan man minska hoppet från deb till lätt klass. Dvs ev höja svårighetsgraden i deb

fast deb är ju väldigt lätt som det är så jag tycker väl kanske inte att det behövs en lättare klass, men det kan ju vara bra för unghästar tex.
låter ju åxå konstigt att folk är emot det - kan det vara för att det blir för många olika klasser att hålla reda på?
förresten finns ju Hunting i 70-klass, kanske det är ett alternativ?

tant agda skrev:
fast deb är ju väldigt lätt som det är så jag tycker väl kanske inte att det behövs en lättare klass, men det kan ju vara bra för unghästar tex.
låter ju åxå konstigt att folk är emot det - kan det vara för att det blir för många olika klasser att hålla reda på?
förresten finns ju Hunting i 70-klass, kanske det är ett alternativ?

Jag menar att det är för stort hopp från deb till lätt klass som det är nu. De lätta klasser jag ridit i år tycker jag har varit relativt nära *.

Jag anser att man skulle höja svårightesgraden i deb om man införde en 0.70m klass

det är nog väldigt olika på olika ställen hur stor skillnaden är. själv tycker jag att visst har det varit skillnad på de lätt o deb jag ridit men inte har de lätta varit nära enstjärniga, det tycker jag inte..........

Hur högt är motsvarande för ponny?

tant agda skrev:
det är nog väldigt olika på olika ställen hur stor skillnaden är. själv tycker jag att visst har det varit skillnad på de lätt o deb jag ridit men inte har de lätta varit nära enstjärniga, det tycker jag inte..........

Fast det skall dom ju egentligen vara, men inte alla har möjlighet att bygga om sina banor.

nä, alla har ju inte det och det tycker jag är synd!!! skulle gärna se lite mer klurigheter i lätt klass........ :bump:

Jag tycker lätt klass har blivit klurigare i år (och roligare :d )
Jag kan inte påstå att jag är emot det men jag tror inte att behovet av en 70- klass är så jättestort?
Som Olgaklara sa så är ju debutant redan så lätt. I hoppning är ju 90cm lägsta klassen och det känns som om man hoppar 90cm bör man väl klara även debutant?
Meningen med 70- klassen är väl att det bara ska vara lägre eller? Det ska väl fortfarande vara typhinder med?
Det blev lite flummigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar :p

ganska ofta känns det som det är massor av människor som inte alls har på en terrängbana att göra, som är och rider debutant efter debutant och alltid ser det lika livsfarligt ut. med ännu lägre klasser kan det nog bli fler såna, som tycker att 70 är ju inte så högt, det klarar vi, det ääär ju sååå trevligt med fälttävlan...., nä vill man nödvändigtvis rida 70 kan man faktiskt rida hunting! en debutant ställer ju inga orimliga krav på hästar och ryttare, och dessutom kan man inte ha hur många olika klasser som helst! (110 togs ju bort häromåret)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 139
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama