Hur duktig kan en 13-åring vara?

Sv: Hur duktig kan en 13-åring vara?

såklart det kan fungera med en 13-åring! men det visar ju sig hur duktig hon är när du får träffa henne ;) det är väl kanske extra viktigt att förklara hur rutinerna är osv samt kanske vara med de första gångerna o ev prata med föräldrarna.

jag har en medryttare som rider min pålle ibland o hon är 11-12 år o det fungerar super :D men sen har hon sin mamma med sig alltid som rider en annan häst i stallet o då känns det tryggare för mig ;)

Hej
Det kan säkert fungera, men jag tycker att du ska kontakta hennes föräldrar för att få ok eftersom hon inte är myndig.

Jag var fjorton när jag började jobba i ett galoppstall och då hade jag ridit som amatör i flera år. Jag och en ett år äldre kompis skötte hela stallet när tränaren var i England och då var vi så där 13 och 14. Så visst går det om tjejen är intresserad och det verkade hon ju vara.

Men det är nog klokt att prata igenom det med föräldrarna också, dom har ju trots allt ansvar för tjejen!

Lycka till!

Mamman var med och lämnade, så det är säkert helt okej med henne om dottern kommer och rider någon gång/vecka.

Jag själv är 13 och har en 4 åring hos mig som jag ska vidareutbilda i dressyr
det är väl rätt individuellt hur ansvarsfull man är osv, jag var mer ansvarsfull
när jag hade medryttar/skötarhäst än vad jag är nu, förut var det väl att
allt skulle se ut som ägaren hade lagt det, nu är det väl mer att jag har det
som jag känner för.. Fast egentligen ska jag inte säga något, för då låter
det som om jag är en liten snorunge som tror hon vet och kan allt. :P

Är hon duktig, orädd och har föräldrar som är med på det hela och backar upp tjejen så tror jag det kan bli jättebra, förutsatt att din häst är trevlig och lagom stor för henne.

Jag hade en tjej i den åldern som red min häst. Hon var duktig och klarade av hästen bra. Dessutom var det ganska lätt att tala om för henne precis vad som gällde angående skötsel, ridning osv. Hon köpte det och var bara glad för att hon fick rida. Däremot kunde jag inte lita på att hon kom ihåg sina dagar om jag inte påminde henne. Därför var det ett krav att hon alltid skulle sms:a mig och tala om att hon varit i stallet.

Jag kommer ihåg att jag fick min första egna häst när jag var 13 år. Hästen var 166 cm hög och var 4 eller 5 år då har jag för mig. Det var aldrig några problem.. Jag var iofs ganska lång redan då.
Kan tillägga att mina föräldrar aldrig kunnat något om hästar, så jag frågade andra vuxna i stallet om jag behövde hjälp.

Jag är 12 år och är medryttare på både starka kallblod och mindre hästar.
Jag väger 32kg och är 145cm. Jag tkr du ska försöka med tjejen.:rofl:

Jag var själv 13 när jag började som medryttare på Ulli, som du har hört talas om. Du får vara beredd på att hjälpa och hänga med ibland speciellt i starten, men ju längre tid som går och ju mer du får henne "inskolad" på "ditt sätt", desto mer kan du låta henne rida själv.

Så länge det bara är 1-2 ggr/vecka tycker jag nog det är bättre att ha en ung tjej, som är nöjd med att rida i skogen än en som vill träna hopp/dressyr på ridbanan varje pass. Därmed inte menad att det är något fel på att folk vill det, men jag tror att risken att det blir något fel är mindre om de bara rider ut tillsammans för att ha kul i skogen än om hon ska rida "ridskole-dressyr" och testa sig fram på din häst. Hästen får ju i alla fall motion, sen kan du kanske inte förvänta dig att hon tar så mycket tag i uppfostran. Det är ju i huvudsak din uppgift...

Hoppas du förstår hur jag menar...

Jag vill nog påstå att jag var väldigt ansvarsfull och engagerad som 13-åring även om jag fortfarande inte är ngn stjärna. Hade ridit mycket privathästar, haft medryttarhästar, skött om unghästar. Mellan åldern 13-15 hade jag ett antal privathästägare och stallägare som ringde mig för att motionera deras hästar gratis, allt från fölmärrar till tävlingshästar, och jag red minst 5 dgr i veckan utöver ridskolan. Var också med och red in en ponny.

Jag hade mycket kvar att lära - det har jag än - men jag var seriös och hade inga problem att rida ngn sorts häst. Jag var jättenoga med allt och red i alla väder.

Så jag tycker inte alls att det behöver vara några problem. Det är ju väldigt individuellt hur engagerad man är. Tvärt om tycker jag att unga inte är lite trångsynta som äldre, de har inte lika mycket åsikter och dumheter för sig. :D De gör som man säger. Tycker jag iaf. Men såklart ska man hitta en seriös ryttare, oavsätt ålder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar