Hur duktig kan en 13-åring vara?

bettysmatte

Trådstartare
Märklig fråga kanske, men jag letar medryttare till min häst och har fått nys om en 13-årig tjej som ev är intresserad. Jag skulle helst vilja ha en äldre person, och allra helst en vuxen. Pållan är 5 år. Snäll, men stark och med mycket egen vilja. Tjejen i fråga har ridit på ridskola i många år, samt haft sommarhäst. Självklart ska jag ge henne en chans om intresse finns, men vad tror ni? Kan det fungera med en 13-åring?

Sv: Hur duktig kan en 13-åring vara?

Jag har haft en 12årig tjej, väldigt ansvarsfull och rider riktigt duktigt men så är hon mer eller mindre uppvuxen på ridskolan intill. Frågar alltid om det är nåt hon inte vet eller är osäker på. Min ponny har blivit riktigt trevlig!

Tror DU att det kan fungera? Har hon ridit starka hästar förut? Har ghon nog med erfarenhet vad gäller fodring osv? Kommer medryttaren göra stallsysslor dvs. Fodra, in/utsläpp, mocka osv?

Jag skulle försöka och se hur hästen och medryttaren passar ihop innan jag säger ja. Gör en lite prövo tid!
Lycka till! :)

Ingen aning. Jag har inte träffat henne ännu alls. Nej, det blir inte mycket stallsysslor eller fodring (kanske inget alls). Det jag i första hand behöver hjälp med är ridning 1-2 ggr/vecka. Det har funkat hyfsat bra nu ett tag att rida ca varannan dag, men så kommer det föräldramöten, personalmöten och andra åtaganden i vägen hela tiden. Det skulle vara skönt att veta att man fick lite avlastning med ridningen ibland. Mamma, som är pensionär, har lovat att ställa upp och hjälpa till om det behövs. Hjälpa till att hålla häst, se till att kompisen inte går ut ur hagen, etc, så tjejen blir inte lämnad helt ensam. Synd att inte mamma rider bara ;)...

Kanske lära mamma rida :idea:

Men låt Medryttaren provrida och bedöm utifrån det.. Ställ frågor och prata med varandra. Det viktigaste tycker jag är att man kan lita på medryttaren och att hästen trivs med denne. :D

Senast ändrad av en moderator:

En snart 13-årig tjej brukar vara här och rida en av mina hästar. Hon är jätteduktig och envis. Vill hästen väl och är alltid positiv. Den här tjejen är uppvuxen med djur (kor) och ridit på ridskola i ett antal år.

Tycker hon tar bra ansvar men samtidigt kan man inte begära av en så pass ung tjej att hon ska kunna ta samma ansvar som en vuxen kan.

Bra om hon har med sig en vuxen, iaf i början. Gäller det för henne att rida och mocka och allmän skötsel av hästen så är det bara att ge henne en chans. Låt henne provrida för kemin mellan ryttare och häst är ändå den viktigaste biten. Du kan inte räkna med att hon utbildar din häst men att konditionsträna den och hålla i gång den borde inte vara några problem.

Jag har en liten 11-åring tjej som är medryttare till en av våra islandshästar. Det är en pigg, stor och stark valack och hon klarar honom jättebra.
Självklart rider hon inte själv och så. Men skulle låta henne göra det om något år eller så. Nu vill hennes föräldrar att jag rider med henne för att hon ska lära sig mer.
Jag tycker att du kan ge tjejen en chans, har du möjlighet så är det ju bra om ni kan rida ihop några gånger och så.

Förra hösten flyttade det in en ny häst i vårt stall, ett stort fuxfärgat sto, modell äldre halvblodstyp.. Hennes fodervärd var 12 år... Jag måste medge att jag var ganska tveksam till o börja med, men det hade jag ingen anledning till o vara!
Hästen var världens snällaste, och tjejen var noga och ansvarsfull, tog fodringar (m.h.a. mamma), höll rent o snyggt efter sig etc. dessutom var/är hon otroligt "pysslig" av sig, o står gärna o borstar i tre evigheter. Nu är hon 13 och har en ny häst på foder, en helt annan typ med betydligt mer fart i, men det funkar kanon.
Så, mitt råd är att iaf. ta ut henne till stallet o träffa henne o se hur hon funkar tillsammans med din häst. Sen är ju frågan om du är ute efter någon som verkligen rider hästen, eller om det i första hand handlar om motion, inte sagt att trettonåringen inte kan vara en duktig ryttare, men som yngre kan man ha svårt o komma om större hästar.

medryttaren till min häst var 13 år när hon började,jag va väldigt skeptisk till en början men gav det en chans i alla fall,har haft vuxna som det inte alls har funkat med tidigare och en yngre som inte skötte sig och kunde ta till sig vad man sa...

men denna tjejen som är nu,hon lyssnar på vad jag säger,hon är lugn och kommer väldigt bra överens m pålle även om hon är lite för snäll i bland mot honom;):bow:

så visst kan det fungera:) lycka till!

Mvh Arabizar

Jag tycker att åldern är irrelevant när man ska bedöma huruvida en person är duktig eller ej. Däremot skulle jag ALDRIG låta en minderårig person hjälpa mej utan att jag hade pratat med målsman & fått det svart på vitt att jag inte har något som helst ansvar om personen skulle göra sig illa i samband med ridning/skötsel av min häst förutsatt att jag inte medvetet vilselett denne om hur hästen är att rida/sköta.

Det är nog väldigt individuellt, beror ju också på hur länge hon ridit. Har hon ridit sen hon var 5 eller sen hon var 10? Det är ganska stor skillnad.

Min syster började med sköthäst när hon var 8. Det gick väl bra för de mesta. Knäpp häst iofs, jag fattar inte hur de vågade släppa iväg henne ensam, eller hur mamma vågade det?:eek:
Sen bytade hon häst när hon var 11 eller nåt och den hästen rider hon än, tio år senare.
Jag började rida med på hästarna där i stallet när jag var 12-13 och det gick bra. Inte så att vi var duktiga och kunde träna hästarna alltså så att hästarna blev duktigare. Men vi klarade av dem och blev helt klart duktigare. Den ena hästen är enorm och den andra hästen är det busigaste jag varit med om, en riktig :devil:.
Har blivit avkastad ett par gånger, men det är bara en bråkdel av de gånger vi suttit kvar eller klarat av andra svåra situationer.

Testa och se vad hon går för, antingen är hon en stjärna eller så funkar det inte och då får du väl hitta på nåt fint sätt att säg det till henne.

jag var nånstans 13-14 år när jag hade min medryttarhäst. Halvblod, 6 år gammal mkt mkt fin men lite het o känslig häst. gick hur bra som helst.
hade iofs ridit mkt på ridskola + en hel del av mina släktingars unghästar osv

stirra dig inte blind på åldern!

Kan bli jättebra. De bästa skötare jag har haft har varit i den åldern. Dom är ofta väldigt hängivna, intresserade och villiga att lära.
Sen är det ju klart att man kan råka ut för trotsiga rötägg också. Men min erfarhet är att de yngre är de bättre :laugh:

Kan bli jättebra eller katastrof!! Min 13 åring hade klarat det utan att tveka, medan vi har haft andra medryttare som inte funkat alls oavsett ålder! Tänk bara på att en 13 åring inte kan ta samma ansvar som en vuxen. Och att hon o föräldrar är införstådda med att det ska skötas!! Lycka till

Svar till alla!

Idag var tjejen ute och provade. Det passade på att ösregna, och hagla:crazy:, hela tiden när hon var ute och red. Vi var dyngsura när vi var klara (fick slänga mina kläder i tvättmaskinen och centrifugera de när vi kom hem...).

MEN det gick bra :)! Tjejen har ridit ca 5 år på ridskola, men hos kusiner sedan hon var riktigt liten. Hon har sköthäst på ridskolan, och har pass där på helgerna också. Hon tycker att det är kul med hästar med lite fart i, och tyckte jättebra om min bustjej, tror jag. Pållan är rätt pigg, men blir alltid lite gladare på hemvägen, och det tyckte tjejen bara var kul. Hon sken som en sol:)! Jag talade om för henne att jag tycker att det skulle vara jättebra om hon kunde rida ut en sväng en gång/vecka. Det ville hon mer än gärna:)!

Tror att det här kan bli riktigt bra faktiskt. Hon är kusin till min brors tjej, så det är inte en helt "okänd" person jag har att göra med heller, även om jag inte personligen känner henne innan.

Oftast tycker jag att de yngre (12-13-14-15 år) hästtjejerna (och tjejer i allmänhet.. :angel: ) är väldigt mycket mer ödmjuka och trevliga än många äldre, det är mindre jag-vet-allt-punkt-slut-fasoner, de är jätteintresserade och vill verkligen lära sig, är inte rädda för att fråga när de blir osäkra, och de har oftast en väldigt bra inställning mot hästarna, och djur öht. Så jag tycker definitivt att man ska ge de yngre en chans, och inte bara stirra sig blind på åldern. Det kan gå jättebra.

Men.. Det kan ju också gå käpprätt åt h-vete. Men det tror jag har mindre med åldern att göra och mer med hur personen är som individ. Det kan ju funka jättebra med någon äldre också, men det kan också inte funka alls.

När jag var 9 red jag ett hbl på 168cm utan problem, bara ut i skogen dock.

Hade en medryttare på 12 år till min gammelman när han levde och det fungerade perfekt. När jag had evuxen ryttare så fungerade det inte alls istället!

Vad roligt att det gick så bra!! Kommer bli kanon ska du se. Har själv haft tjejer i den åldern som hjälpt mej, och det har funkat kanonbra.

Jag var själv medryttare på ett halvblod, när jag var 11 - 12. Har ridit sen jag var fyra, både på egna, och på ridskola, men de första gångerna jag provred denna häst, var nog bland det värsta jag varit med om.
Hopphäst, 1.70 hög. Lite "småknasig" häst. Jag kan ju säga att de första gångerna åkte jag bara med, men med lite hjälp av ägaren så lärde jag mej otroligt mkt på den där lite "knasiga" hästen. Jag är, ägaren till hästen evigt tacksam, för att hon lät lilla spinkiga mej, rida på hennes stora, krafftiga hoppis.

Senast ändrad av en moderator:

Min allra bästa skötare/medryttare/delfodervärd (hon utvecklades!) började hjälpa mig när hon var 12 år. Helt suveränt att ha en "från början" som lär sig hur just JAG vill ha det med mina hästar. Det var väldigt sorligt när hon växte upp och flyttade och jag stod utan superhjälpen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar