Varför är "Brinken" ett föredöme?Fast elitryttarna tränar på alla andra rörelser också. Är evigt trött på denna piaffixeringen
För mkt piffträning ger ledsna hästar. Brinken är ett föredöme.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är "Brinken" ett föredöme?Fast elitryttarna tränar på alla andra rörelser också. Är evigt trött på denna piaffixeringen
För mkt piffträning ger ledsna hästar. Brinken är ett föredöme.
För att han vill behålla glädjen i hästarna. Han tränar inte på en perfekt piaff hela tiden. Han står upp för att avlasta ryggen, rider framåt, klappar som tusan...Varför är "Brinken" ett föredöme?
Jag pratar generellt om halvblod o dito ryttare som inte tävlar.
Nu utgår du om ngt specifikt halvblod o om dig.
Jag tycker nog att även de som vet hur man utbildar/tränar till bra piaff ska få komma till tals. De har större inverkan både för piaffen och för hästens villighet och hållbarhet än de som bara sitter upp och rider en bra piaff.Ni som VET exakt HUR en bra piaff ska ridas kan ju fortsätta denna tråden.
Varför undrar du det? I inlägg nr 79 skrev du "Jag pratar generellt om halvblod o dito ryttare som inte tävlar."Var skrev jag ngt om Tävlande halvblod?
Kan ni inte lägga in någon film på någon som gör en jättebra piaff enl er, kan vara någon helt okänd. Jag är jättenyfiken och försöker lära mig vad ni menar.
Jag tycker det här är svinbra men det är säkert för dåligt enl er som rider andra skolan.
Här är Valegro och Charlotte från Olympia när de satte världsrekordet.
Piafferna kommer 2:27 och en till strax efter det och sen typ 6:10
Vad är det som saknas för er? Vad är det som gör att det inte är en äkta piaff? Jag tycker inte heller den är perfekt men lätt värd 8 iallafall
Kan ni inte lägga in någon film på någon som gör en jättebra piaff enl er, kan vara någon helt okänd. Jag är jättenyfiken och försöker lära mig vad ni menar.
@tuaphua
Okej. Jag köper vad du menar.
Tycker själv att Valegros form är helt okej men skulle också vilja ha högre nacke men nosen är framme 90% av tiden iallafall.
Min andra största favvo förutom Klimke är ju Isabell.
Tycker att man tydligt ser hur hon försöker rida ut halsen med lite längre tyglar och att nacken faktiskt är högre än Valegros men så är ju hästen inte lika ihop ännu. Nu är ju Bella Rose ung, f 2004, och man ser att hon inte orkar allt riktigt ännu, vilket också avspeglas i poängen.
Vad tycker ni om henne?
Förövrigt, hennes position i ökade trav..... ge mig!
Sen har vi ju allas favvo spanjor, Fuego. Visst hans nacke är bättre än Valegro men även han blir väldigt kort i halsen och tappar nosen ganska ofta. Det här är ju ändå en häst som är avlad för samling typ. Han brukade dock få 10 på piafferna om jag minns rätt.
Däremot är hans takt tveksam ibland, något som spelar extremt stor roll i tävlingsdressyr (och all dressyr)
Förlåt att jag lägger in så mycket filmer men vi diskuterar ju ändå tävlingsdressyr
Vill också tillägga att @tuaphua och jag är bra kompisar och står på samma anläggning och rider ganska ofta tillsammans och vi har den största respekten för varandras skolor och peppar ofta varandra för vi har samma mål men olika vägar typ.
Dessutom är Tua inte alls kass på att rida. Tvärtom.
Jag tror att det var lättare lättare att placera hästen med nacken högst på dåtidens hästar för att man lät bli att lära hästen att gå bakom lod. I dag lär och tränar man hästarna LDR för att sedan kräva att de ska gå med nacken högst. Det är faktiskt ganska ojust. Dessutom påstår man att det är hästens fel, den är inte tillräckligt stark för att gå med nacken högst, dvs utan knyck vid 2-3 halskotan. Genom att alltid ridas LDR utvecklar den inte muskler för en korrekt form.Fast det fanns ju en drös hästar förr som inte heller kunde piaffera. Jag tror det var lättare att placera hästen med nacken högst på dåtidens hästar eftersom det inte hände lika mkt som på dagens hästar, så jag tror den stora förändringen som skett är hästarna och dess nerv och explosivitet. Hästarna förr var inte lika rörliga heller och hade inte hälften så stor gång så självklart så hade hästarna förr lättare att bygga upp styrka då dom rörde sig mer komprimerat från början. Hästarna idag har mer talang pga aveln.
Jag antar att du med "GP form" menar den form som de högst bedömda ekipagen använder. Jag håller med dig om att den formen - nosen bakom lod, knyck vid 2-3 halskotan, hästen på framdelen, bakbenen bakom kroppen, tryck i handen - ger problem, såväl fysiska som mentala. Det är därför man inte ska rida så. Det är säkert en av anledningarna till att TR anvisar nosen framför lod, nacken högst, lätt förbindelse med handen och att samma sak ska gälla vid träning. En taskig form ("GP-formen") ska naturligtvis inte ersättas med en annan taskig form (LDR).Vad sa man innan man började att TRÄNA dem i LDR?
Jo att RYGGEN led av dålig blodcirkulation i GP form o därför inte fick ridas i så länge. Nu VET man att formen inte behöver vara TÄVLINGSmässig under allt träningsarbete o få då en mer atletisk o glad häst.
nu vet ju jag att du har LÄST dig till en massa- teori är inte samma sak som i praktiken.
Hade du ridit för många tränare hade alla sagt samma sak- skit i var näsan är!. när det blir klart kommer det att bli bra. En komplett häst som inte bara har näsan "rätt".
Efter sluthälsningen blir hästen skrämd och hoppar framåt. Trevligt att se att inte alla GP-hästar "hamnar" i rollkur i det läget....
Sen har vi ju allas favvo spanjor, Fuego. Visst hans nacke är bättre än Valegro men även han blir väldigt kort i halsen och tappar nosen ganska ofta. Det här är ju ändå en häst som är avlad för samling typ. Han brukade dock få 10 på piafferna om jag minns rätt.
Däremot är hans takt tveksam ibland, något som spelar extremt stor roll i tävlingsdressyr (och all dressyr)