Hur dressyren ändrats..

Var skrev jag ngt om Tävlande halvblod?

Ni som VET exakt HUR en bra piaff ska ridas kan ju fortsätta denna tråden.

Jag pratar generellt om halvblod o dito ryttare som inte tävlar.
Nu utgår du om ngt specifikt halvblod o om dig.

Ja, du brukar ta chansen att dra upp något privat kring mig. Så jag antog att det var mig du pratade om.

Vilka andra sk obalanserade ryttare brukar ha åsikter om det här och behöver tas upp i diskussionen här på buke för att ge diskussionen här något tycker du?

Ni som VET exakt HUR en bra piaff ska ridas kan ju fortsätta denna tråden.
Jag tycker nog att även de som vet hur man utbildar/tränar till bra piaff ska få komma till tals. De har större inverkan både för piaffen och för hästens villighet och hållbarhet än de som bara sitter upp och rider en bra piaff.

För att få yttra sig och ifrågasätta den modärna tävlingsdressyrens inverkan på hästen så måste man tydligen själv vara os ryttare och de i eliten lär knappas ifrågasätta sig själva så länge de vinner :P Dressyr för mig handlar inte om höga p på tävling utan om att stärka, balansera och hjälpa en häst att arbeta på ett sätt som gör den stark, lydig och hållbar det ÄR DET dressyr är och inte en ras eller viss typ av ryttare. ALLA hästar ska ha nytta av dressyr å inte räknas efter bensprattel sen är det så att om man vill rida på elitivå så måste man så klart ha en häst som håller måttet. Men det man ser på tävling och som prisas av domarna stämmer inte alltid med TR eller det allmänt kända vad gäller hästens förutsättning och hållbarhet.

Brille du är klockren i din översta kommentar :)

Nu blandas ju trådarna nästan ihop som dom brukar göra när allt fokus enbart ligger på bett och bakom lod.

Men hittade ett par filmer med Egon von Neindorrf som iallafall försökte hålla den gamla skolan levande.
Denna filmen är mkt trevlig

Denna är jag inte lika förtjust i

Jag tycker det här är svinbra men det är säkert för dåligt enl er som rider andra skolan.

Här är Valegro och Charlotte från Olympia när de satte världsrekordet.
Piafferna kommer 2:27 och en till strax efter det och sen typ 6:10
Vad är det som saknas för er? Vad är det som gör att det inte är en äkta piaff? Jag tycker inte heller den är perfekt men lätt värd 8 iallafall

Kan ni inte lägga in någon film på någon som gör en jättebra piaff enl er, kan vara någon helt okänd. Jag är jättenyfiken och försöker lära mig vad ni menar.

Kl
Det blir väl riktat mkt på tävling då väl detta forum främst är för de som utövar / är intresserade av just "tävlingsdressyr, hur man tränar för tävling och eller förbättra etc

Kan ni inte lägga in någon film på någon som gör en jättebra piaff enl er, kan vara någon helt okänd. Jag är jättenyfiken och försöker lära mig vad ni menar.

Ja det är jag oxå nyfiken på.. helst en film där inte övergångarna är bortklippta som dom brukar vara.

Jag tycker det här är svinbra men det är säkert för dåligt enl er som rider andra skolan.

Här är Valegro och Charlotte från Olympia när de satte världsrekordet.
Piafferna kommer 2:27 och en till strax efter det och sen typ 6:10
Vad är det som saknas för er? Vad är det som gör att det inte är en äkta piaff? Jag tycker inte heller den är perfekt men lätt värd 8 iallafall

Ja, du vet ju hur nördig jag är. Så jag nördar loss iom att du bad om det. ;)

Klimke tycker jag myyyycket, myyyyycket bättre om än dagens ridning.
Hästarna är ju givetvis mes elastiska och härliga idag.
Men själva ridningen, utbildningen och rörelsernas funktion tycker jag är mycket bättre. Om man ser till biomekanik och reflexsystem genom hästen så tycker jag hur han formger hästen ger bättre kvalitet i övningen.
Jag tycker det är en piaff då han rider. Klart det alltid kan bli bättre. Övergången kunde bli ännu renare i takten, det kunde bli ännu liiite till satt och ja.. SÅ klart är ingen perfekt. Men jag tycker det där är trevligare. Mycket!

Det är så klart Valegro inte är urkass! Det finns ju en hel drös med kvaliteter man själv bara kan drömma om.
Däremot tycker jag inte det där är en bra piaff.
Den triangulerar och nacken är inte högst. Det är ju inte bara den grejen separerat att nacken inte är högst. Utan vad den formen gör genom hela hästens kropp och hur den omöjliggör bärighet där bakbenen inte bara kommer långt in eller vinklas etc utan att de faktiskt bär så pass att frambenen inte hamnar antingen vinklat in under hästen eller ngt framför i bärande läge. De ska vara raka iom att de är så avlastade och så lätta att de bara behöver just nå marken.
Om man kollar på piaffpiruetten så ser man också islaget/lyftet av bakhovarna tydligare iom att vinkeln förändras och man får se från andra vinklar. Då ser du också att hästen inte lyfter benen fram och in under magen utan gör det lite åt sidan. Det är också tecken på att bärigheten är off.
Nu är det ju inte mycket. Men de där små, små sakerna ger större konsekvenser än man tror.
Och det där är sånt som syns tex i galopp med, islag och lyft skvallrar mycket om vad som sker i resten av kroppen.

När man jobbar med de som inte håller för ridning blir det där extremt viktigt iom att man måste lära dem sätta i och lyfta på annat vis för att minska slitaget.

Jag har inga filmer att visa tyvärr. Men din egen tränare tex vet jag kan göra en satans piaff med iaf nån av sina. Har ju inte sett alla så vågar inte säga mer. Men iaf nån gör jäkligt bra!
Allt enligt TRs kriterier och även med korrekta islag och lyft av ben etc.

@tuaphua
Okej. Jag köper vad du menar.
Tycker själv att Valegros form är helt okej men skulle också vilja ha högre nacke men nosen är framme 90% av tiden iallafall.

Min andra största favvo förutom Klimke är ju Isabell.
Tycker att man tydligt ser hur hon försöker rida ut halsen med lite längre tyglar och att nacken faktiskt är högre än Valegros men så är ju hästen inte lika ihop ännu. Nu är ju Bella Rose ung, f 2004, och man ser att hon inte orkar allt riktigt ännu, vilket också avspeglas i poängen.
Vad tycker ni om henne?
Förövrigt, hennes position i ökade trav..... ge mig!

Sen har vi ju allas favvo spanjor, Fuego. Visst hans nacke är bättre än Valegro men även han blir väldigt kort i halsen och tappar nosen ganska ofta. Det här är ju ändå en häst som är avlad för samling typ. Han brukade dock få 10 på piafferna om jag minns rätt.
Däremot är hans takt tveksam ibland, något som spelar extremt stor roll i tävlingsdressyr (och all dressyr)

Förlåt att jag lägger in så mycket filmer men vi diskuterar ju ändå tävlingsdressyr :p

Vill också tillägga att @tuaphua och jag är bra kompisar och står på samma anläggning och rider ganska ofta tillsammans och vi har den största respekten för varandras skolor och peppar ofta varandra för vi har samma mål men olika vägar typ.
Dessutom är Tua inte alls kass på att rida. Tvärtom.

@tuaphua
Okej. Jag köper vad du menar.
Tycker själv att Valegros form är helt okej men skulle också vilja ha högre nacke men nosen är framme 90% av tiden iallafall.

Min andra största favvo förutom Klimke är ju Isabell.
Tycker att man tydligt ser hur hon försöker rida ut halsen med lite längre tyglar och att nacken faktiskt är högre än Valegros men så är ju hästen inte lika ihop ännu. Nu är ju Bella Rose ung, f 2004, och man ser att hon inte orkar allt riktigt ännu, vilket också avspeglas i poängen.
Vad tycker ni om henne?
Förövrigt, hennes position i ökade trav..... ge mig!

Sen har vi ju allas favvo spanjor, Fuego. Visst hans nacke är bättre än Valegro men även han blir väldigt kort i halsen och tappar nosen ganska ofta. Det här är ju ändå en häst som är avlad för samling typ. Han brukade dock få 10 på piafferna om jag minns rätt.
Däremot är hans takt tveksam ibland, något som spelar extremt stor roll i tävlingsdressyr (och all dressyr)

Förlåt att jag lägger in så mycket filmer men vi diskuterar ju ändå tävlingsdressyr :p

Vill också tillägga att @tuaphua och jag är bra kompisar och står på samma anläggning och rider ganska ofta tillsammans och vi har den största respekten för varandras skolor och peppar ofta varandra för vi har samma mål men olika vägar typ.
Dessutom är Tua inte alls kass på att rida. Tvärtom.

Ja, vi funkar bra ihop iom att vi båda är öppna och ödmjuka tror jag. Och galet ärliga.. :P
Tack förresten!

Jag vet ju att du är förtjust i Isabelle och hennes nya. Jag har ju tyvärr inte hunnit se den förr. Det ser ut att vara en härlig häst! Utöver det exteriöra ser den ut att ha en himla trevlig arbetsvilja och attityd. Kul! Ska bli roligt att se vad som blir av den framöver!

Jag tycker bättre om det där än Valegro iaf. Ja, den är inte stark nog än.
Men för mig är det där bättre att ha att bygga vidare på sas.
Nu pratar jag så klart ridning och utbildning och inte hästen i sig.

Det jag tror blir svårt med de här som av naturen har såna satans framben och är så känsliga i balans och trut som iaf jag upplever den se ut att vara är att ska de utbildas enligt dagens tidsnormer så tar det längre tid innan bak blir lika bra.
Just för att man måste iaf checka av och kolla att tävlingsform funkar och loosar då tid i att faktiskt få bak bättre.
För jag tror att såna hästar gör man klokt i att göra frambenen mindre spektakulära så bak får lättare att sas komma ikapp.
För det blir lätt jävligt lyftigt fram iom att de genetiskt förmår det. Men där bak inte riktigt kan matcha det spektakulära i fronten.
Däremot tycker jag Isabell rider den enligt de förutsättningar hon har: utmärkt!
Och förmodligen tränar hon enligt ett vettigt system hemma på att få bak att matcha fram. Det kan man ju sätta sitt hem på liksom.
Men iom att man måste ta ut och tävla den innan den är lika bra i bak så loosar man tid, tror jag.
Och vissa andra når nog aldrig till matchande bak.

Ang Fuego så är ju jag väldigt van vid rasen. Men jag är också medveten om de problem som kan följa med de importer som ridits i spanien eller Portugal. Det är ju inte bara rasen som är energisk och för hastig och spändliksom. ;)
Dock rider ju Fuegos ryttare väl och är inte helt blind för eldigheten etc. Han försöker ju tagga ner och rida ut den.
Men ja, jag tycker det blir missar iom att hästen inte är lösgjord.
Det är inte helt lätt så klart. Även här med stor rörlighet och lätthet och känslig trut..

Det som man ser en del på både spanska och en del modernare med mer framben är att de gör "fel-isättning" där de sätter i för långt fram istället för triangulerings-felet med fram för långt bak.
Så de kan tappa balansen bakåt sas. Då dör ju också bjudningen och de backar av handen.
Det är ganska intressant att kolla hur underhalsens linje ofta fortsätter ner i frambenets linje.

En annan sak som visserligen inte är piaff men hör ihop med ovanstående och blir så tydligt i Fuego är de som passagerar som om det vore piaff med rörelse framåt sas. Svårt att förklara.. Men de är inte lika höga i bak som fram. De passagerar med sänkt bakdel precis som en piaff bör vara och har betydligt högre frambenslyft.
Jag funderar på varför. Jag vet inte.. För det är en lite nyare tanke hos mig. Och inget jag hunnit kolla upp. Inte helt sällan piafferar de hästarna på ett visst sätt jämfört med andra. Det finns fler gemensamma nämnare..
Jag ska snoka mer kring det!

[QUOTE="tuaphua, post: 16770081, member: 2a, du vet ju hur nördig jag är. Så jag nördar loss iom att du bad om det. ;)

Klimke tycker jag myyyycket, myyyyycket bättre om än dagens ridning.
Hästarna är ju givetvis mes elastiska och härliga idag.
Men själva ridningen, utbildningen och rörelsernas funktion tycker jag är mycket bättre. Om man ser till biomekanik och reflexsystem genom hästen så tycker jag hur han formger hästen ger bättre kvalitet i övningen.
Jag tycker det är en piaff då han rider. Klart det alltid kan bli bättre. Övergången kunde bli ännu renare i takten, det kunde bli ännu liiite till satt och ja.. SÅ klart är ingen perfekt. Men jag tycker det där är trevligare. Mycket!

Det är så klart Valegro inte är urkass! Det finns ju en hel drös med kvaliteter man själv bara kan drömma om.
Däremot tycker jag inte det där är en bra piaff.
Den triangulerar och nacken är inte högst. Det är ju inte bara den grejen separerat att nacken inte är högst. Utan vad den formen gör genom hela hästens kropp och hur den omöjliggör bärighet där bakbenen inte bara kommer långt in eller vinklas etc utan att de faktiskt bär så pass att frambenen inte hamnar antingen vinklat in under hästen eller ngt framför i bärande läge. De ska vara raka iom att de är så avlastade och så lätta att de bara behöver just nå marken.
Om man kollar på piaffpiruetten så ser man också islaget/lyftet av bakhovarna tydligare iom att vinkeln förändras och man får se från andra vinklar. Då ser du också att hästen inte lyfter benen fram och in under magen utan gör det lite åt sidan. Det är också tecken på att bärigheten är off.
Nu är det ju inte mycket. Men de där små, små sakerna ger större konsekvenser än man tror.
Och det där är sånt som syns tex i galopp med, islag och lyft skvallrar mycket om vad som sker i resten av kroppen.

När man jobbar med de som inte håller för ridning blir det där extremt viktigt iom att man måste lära dem sätta i och lyfta på annat vis för att minska slitaget.

Jag har inga filmer att visa tyvärr. Men din egen tränare tex vet jag kan göra en satans piaff med iaf nån av sina. Har ju inte sett alla så vågar inte säga mer. Men iaf nån gör jäkligt bra!
Allt enligt TRs kriterier och även med korrekta islag och lyft av ben etc.[/QUOTE]

Jag reagerar på dina epetitet som URkass. Det betyder då Kass.
Piaffen är inte ens bra- en åtta. Den är inte perfekt, men vad gör det. Den vinner på jämnheten som ett dressyrprogram handlar om.
Inte piafftävling.
Det låter även som att hästen tävlar själv. Samspelet äör ju det som räknas.
Vi har inte sett C. på andra hästar ännu.
Den håller än sålänge.
Jag skiter fullkomligt i om ngn kan piaffera mkt väl iom att dessa sällan rider fantastiskt för övrigt

Fast det fanns ju en drös hästar förr som inte heller kunde piaffera. Jag tror det var lättare att placera hästen med nacken högst på dåtidens hästar eftersom det inte hände lika mkt som på dagens hästar, så jag tror den stora förändringen som skett är hästarna och dess nerv och explosivitet. Hästarna förr var inte lika rörliga heller och hade inte hälften så stor gång så självklart så hade hästarna förr lättare att bygga upp styrka då dom rörde sig mer komprimerat från början. Hästarna idag har mer talang pga aveln.
Jag tror att det var lättare lättare att placera hästen med nacken högst på dåtidens hästar för att man lät bli att lära hästen att gå bakom lod. I dag lär och tränar man hästarna LDR för att sedan kräva att de ska gå med nacken högst. Det är faktiskt ganska ojust. Dessutom påstår man att det är hästens fel, den är inte tillräckligt stark för att gå med nacken högst, dvs utan knyck vid 2-3 halskotan. Genom att alltid ridas LDR utvecklar den inte muskler för en korrekt form.

Vad sa man innan man började att TRÄNA dem i LDR?
Jo att RYGGEN led av dålig blodcirkulation i GP form o därför inte fick ridas i så länge. Nu VET man att formen inte behöver vara TÄVLINGSmässig under allt träningsarbete o få då en mer atletisk o glad häst.
nu vet ju jag att du har LÄST dig till en massa- teori är inte samma sak som i praktiken.
Hade du ridit för många tränare hade alla sagt samma sak- skit i var näsan är!. när det blir klart kommer det att bli bra. En komplett häst som inte bara har näsan "rätt".

Fast att inte rida i tävlingsform är inte det samma som att rida runt ldr hela tiden heller, det är väl mig veterligen inte ngn som rider runt i tävlingsform på träning hela tiden oavsett man är för eller emot ldr. Enformighet ger skador oavsett vilken skola man anser sig tillhöra. Man kan diskutera hästar och raser in till leda med å ändå ha olika syn. Jag tycker inte en samlad häst ska gå under sig med frambenen den ska vara lätt fram å bära sig på bakdelen. Visst finns många duktiga ryttare idag men man ser också en hel del tråkiga ekipage även på hög nivå och det är tråkigt om det är dessa saker som ska premieras på tävling, hästar som går under sig med frambenen, går bakom lod och inte bär sig på bakdelen, inte har ryggen med sig osv. TR är ju ganska tydlig tycker jag tråkigt när man får känslan av att domarna inte alltid följer den :P Meen det är ju en bedömningssport inte alltid man begriper exteriörp på premiering/utställning heller alla har väl sin syn på hur det SKA vara antar jag ;)

Vad sa man innan man började att TRÄNA dem i LDR?
Jo att RYGGEN led av dålig blodcirkulation i GP form o därför inte fick ridas i så länge. Nu VET man att formen inte behöver vara TÄVLINGSmässig under allt träningsarbete o få då en mer atletisk o glad häst.
nu vet ju jag att du har LÄST dig till en massa- teori är inte samma sak som i praktiken.
Hade du ridit för många tränare hade alla sagt samma sak- skit i var näsan är!. när det blir klart kommer det att bli bra. En komplett häst som inte bara har näsan "rätt".
Jag antar att du med "GP form" menar den form som de högst bedömda ekipagen använder. Jag håller med dig om att den formen - nosen bakom lod, knyck vid 2-3 halskotan, hästen på framdelen, bakbenen bakom kroppen, tryck i handen - ger problem, såväl fysiska som mentala. Det är därför man inte ska rida så. Det är säkert en av anledningarna till att TR anvisar nosen framför lod, nacken högst, lätt förbindelse med handen och att samma sak ska gälla vid träning. En taskig form ("GP-formen") ska naturligtvis inte ersättas med en annan taskig form (LDR).

Jag skulle absolut inte rida för en tränare som säger att man ska strunta i var nosen är. Det vore att kasta bort pengar på en okunnig tränare. "När det blir klart kommer det att bli bra" - det blir aldrig klart. LDR är en återvändsgränd. Nosen framför lod är en av många förutsättningar för att resten ska bli bra.

...
Efter sluthälsningen blir hästen skrämd och hoppar framåt. Trevligt att se att inte alla GP-hästar "hamnar" i rollkur i det läget.

Liknande trådar

Dressyr Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så...
Svar
1
· Visningar
1 420
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama