Hur dressyren ändrats..

Sva

Svar om du frågar mig så nej . Det är som sagt andra tider och kriterierna läs tolkningarna av samma saker i stort, ändras med tid.

Kan man då rida enligt att tex skolorna är samlande?
Att när man gjort ditten och datten kan man sen rida piruett tex?

Nu vet jag att gott om TR-tränare så klart har system som binder ihop övningarna och gör att när man sas staplar dem på varann får de fortsatta olika övningarna utan större problem i svårighetsgrad.
Men jag vet också de som tränar in rörelser a la hur det ska ridas på banan och aldrig heller kommer vidare utan att träna in rörelser som separata saker a la tex tramp med människa på backen istället som en naturlig fortsättning där man kan påverka samlingsgraden genom ridningen - direkt iom hjälperna och övningarna..

Och vad får det här för effekt på ridningen som utförs även av gemene man?

Jag har själv inte som mål att syssla med skolsprång. Men det är ganska intressant att övningarna förr skulle leda dit.
Det är ju en helt annan typ av ridning än det man ser på dressyrbanan idag.

De flesta ridläror är ju grundade på "faktan" att övningarna ska ge ditten och datten.
Men HUR vi utför dem har ju ändrats en del.
Ger de fortfarande samma sak verkligen?

Ja det tror jag OM man utför dom som man ska. Tex på tävling ska öppnan helst vara på 4 spår om du ska få poäng samt att slutan Ska ridas på 4 spår men särskilt gymnastiserande och stärkande blir dom inte då utan då är det fortfarande på 3 spår som gäller.. Förr red man på 3 spår på tävling (Troligtvis för att hästarna inte gick att böja så mkt då):rofl:

Nu är det mer uppdelat med träningsridning och uppvisningsridning som sker på tävling. Förr skiljde man inte på det så vitt jag minns.. förrän Upphoff och Werth avslöjades.

Kan man då rida enligt att tex skolorna är samlande?
Att när man gjort ditten och datten kan man sen rida piruett tex?

Nu vet jag att gott om TR-tränare så klart har system som binder ihop övningarna och gör att när man sas staplar dem på varann får de fortsatta olika övningarna utan större problem i svårighetsgrad.
Men jag vet också de som tränar in rörelser a la hur det ska ridas på banan och aldrig heller kommer vidare utan att träna in rörelser som separata saker a la tex tramp med människa på backen istället som en naturlig fortsättning där man kan påverka samlingsgraden genom ridningen - direkt iom hjälperna och övningarna..
Nu hänger jag inte med vad det är du frågar ?

Ja det tror jag OM man utför dom som man ska. Tex på tävling ska öppnan helst vara på 4 spår om du ska få poäng samt att slutan Ska ridas på 4 spår men särskilt gymnastiserande och stärkande blir dom inte då utan då är det fortfarande på 3 spår som gäller.. Förr red man på 3 spår på tävling (Troligtvis för att hästarna inte gick att böja så mkt då):rofl:

Nu är det mer uppdelat med träningsridning och uppvisningsridning som sker på tävling. Förr skiljde man inte på det så vitt jag minns.. förrän Upphoff och Werth avslöjades.

Men utför man dom "som dom ska"?.
Jag vet ganska många som aldrig ens får lära sig rida tex en korrekt sluta a la det som faktiskt står i TR. Däremot så rider man dem som man ska på tävling.
Och då uteblir ju samlande effekten.

Jag funderar på om man inte lite, lite glider bort från kvaliteten oavsett om man separerar tävlingsridning tex a la skolorna och rider dem a la 3 spår.
Det är ju rätt många till kriterier som ska till för att de ska maxa effekten sas.
Och en del av dem kanske vi också glider ifrån.

Man kan ju inte direkt påstå att bärigheten är densamma på en häst som ska gå skolsprång och en som ska gå GP som 8-åring tex.

Så iom det.. Är det fler saker som ändras?
Och ger övningarna då max resultat?

Men utför man dom "som dom ska"?.
Jag vet ganska många som aldrig ens får lära sig rida tex en korrekt sluta a la det som faktiskt står i TR. Däremot så rider man dem som man ska på tävling.
Och då uteblir ju samlande effekten.

Jag funderar på om man inte lite, lite glider bort från kvaliteten oavsett om man separerar tävlingsridning tex a la skolorna och rider dem a la 3 spår.
Det är ju rätt många till kriterier som ska till för att de ska maxa effekten sas.
Och en del av dem kanske vi också glider ifrån.

Man kan ju inte direkt påstå att bärigheten är densamma på en häst som ska gå skolsprång och en som ska gå GP som 8-åring tex.

Så iom det.. Är det fler saker som ändras?
Och ger övningarna då max resultat?

Jag har ingen aning om vad du frågar om egentligen? Om man rider som man ska så ja då ger övningarna max effekt och detta vet alla duktiga.. däremot tror jag inte man rider sämre idag än förr, så det var ju minst lika många förr som inte red som man ska som idag.

Det som skiljer är ju att man måste rida ut rörelserna ibland om man ska tävla bara för att känna på det.

Alltså vilken perfekt tråd en tisdagkväll :D

@mackan Såklart! Sjukt komplex fråga.

Jag hoppas och tror att de flesta vet att näsan ska vara framme, att man ska ha bärighet, lösgjordhet osv osv Grejen är ju det att det är så förbannat svårt. Även fast man sitter på fina hästar.
Jag kämpar med det varje gång jag rider men man når liksom aldrig hela vägen fram. Om jag inte ens kan rida i perfekt form 3 varv i ridhuset i trav, tänk då hur svårt det är att rida ett GP program där allt ska vara perfekt i 7 min och dessutom kan man inte lägga en volt när man känner att hästen tappar lite böjning :p

Det är ju det som är så himla roligt med dressyren, att det är så svårt. För min egna del så rider jag dressyr för att jag älskar hästar, är perfektionist OCH gillar att tävla, och lite för att jag är för feg för att hoppa eller rida FT längre.
Jag gillar tanken på att även en heltidsarbetare som jag som inte bor i stallet eller rider 6 hästar om dagen kan tävla och känna mig duktig. Även fast jag bara rider på 70%, typ en gång :p, i LA. Jag vet ju att det jag gör inte är perfekt på något sätt men det är kul att försöka. Stackars Divan...

Jag hoppas och tror att de flesta dressyrryttare, oavsett om de tävlar eller inte, vet hur svårt det är. Annars är man ingen ryttare. Sen att vi alla har olika vägar till Rom så säger ju alla skolor att näsan ska vara framme och ryggen uppe.

Jag hoppas och tror att ingen sitter och rider sin häst medvetet bakom lod för att de tror de ska få mer poäng, kan berätta att det inte funkar så på tävling i Stockholm.
5- hästen bakom lod liksom :p

Jag tycker det är skönt att jag inte behöver tänka på sponsorer, men skulle inte tacka nej till en :D , eller hästägare utan jag kan rida min dressyr med glädje. Lite mindre glädje nu när det är så kallt.
Men det tror jag alla proffs också gör. Det skulle ju vara helt omöjligt att ha ett sådan jobb om man inte älskade grenen och sporten. Kul att ha ett jobb som är 365 dagar om året som man hatar... jag har iallafall 30 semesterdagar om året.

Men för att återgå till kärnan av tråden:
Studien är rolig och bra att den kom men som sagt hade önskat lite mer variabler såsom bakbensaktivitet, ålder osv.
Fast jag gissar på att det inte är fett betalt att sitta och forska om dressyr så vi lär ju få vänta på mer ingående studier.

Viktigaste är ju ändå att hästarna mår bra och jag tror faktiskt att gemene häst har det bättre idag än förr med tanke på utrustning och foder.

Jag menade att om kriterierna ändrats gällande övningarna: kan man då fortfarande säga att de ger samma effekt i hästen?
Dvs är en skola fortfarande samlande?
Tex..
Det beror väl på kriterierna man har själv och den man tränar för skulle jag säga . Din fråga går nog inte att få ngt fix svar på i sak , men tekniskt sett - visst ... Håller med @fio i fråga om undringar om vad du frågar och svar .

Jag har ingen aning om vad du frågar om egentligen? Om man rider som man ska så ja då ger övningarna max effekt och detta vet alla duktiga.. däremot tror jag inte man rider sämre idag än förr, så det var ju minst lika många förr som inte red som man ska som idag.

Det som skiljer är ju att man måste rida ut rörelserna ibland om man ska tävla bara för att känna på det.

Jag frågade om man verkligen red övningarna som de var tänkta då de skapdes?
När man fortfarande ville få hästen upp i luften via bakbenen och landa på bakbenen. När det krävdes mer bärighet.

Man rider dem ju inte likadant helt idag tror jag iom att man får så olika resultat jämfört med då.

Jag har förvisso aldrig sett en häst som inte har spanskt blod i sig göra skolsprång korrekt. Så jag tror att det kanske inte ens är möjligt med halvblod.
Men att få till mer bärighet tycker iag jag borde gå, spec iom att jag fått se det jobbet göras med diverse svårklassekipage.
Men då har man också fått frångå fler saker som hör dagens TR till för att nå dit.
Iom att så stora namn inte ridit så förr undrar jag om man verkligen rider övningarna så som de skapades när man skrev ner TR eller de skrifter som TR tagit efter?
Den bärigheten har de ju med sig i mer än bara piaffen.

Men det jag också tänker på är ju att när man skapade ridsystem för länge sedan och då skrev ner vad våra olika övningar skulle ha för effekt också skrev ner hur de skulle göras.
Om man inte rider piaffen enligt hur det ska göras, inte rider formen enligt det, inte rider passagen enligt det: funkar de då som byggstenar?
Är skolorna så pass lika att de faktiskt leder till det "de ska"?

Alltså: funkar ridsystemen som de ska utbildningsmässigt fortfarande?
Är det kanske något sånt också som gör att man inte rider nacke högst och inte får till piaff?
Och hur man öht ser på bärighet och att piaffen tex "inte ska bli något" utan är en separat rörelse: vad får man för utslag i resten av ridningen?

Jag är ganska säker på vad jag tror i de här frågorna. Men jag tycker det är intressant om fler flummar och nördar lika mycket.

Alltså vilken perfekt tråd en tisdagkväll :D

@mackan Såklart! Sjukt komplex fråga.

Jag hoppas och tror att de flesta vet att näsan ska vara framme, att man ska ha bärighet, lösgjordhet osv osv Grejen är ju det att det är så förbannat svårt. Även fast man sitter på fina hästar.
Jag kämpar med det varje gång jag rider men man når liksom aldrig hela vägen fram. Om jag inte ens kan rida i perfekt form 3 varv i ridhuset i trav, tänk då hur svårt det är att rida ett GP program där allt ska vara perfekt i 7 min och dessutom kan man inte lägga en volt när man känner att hästen tappar lite böjning :p

Det är ju det som är så himla roligt med dressyren, att det är så svårt. För min egna del så rider jag dressyr för att jag älskar hästar, är perfektionist OCH gillar att tävla, och lite för att jag är för feg för att hoppa eller rida FT längre.
Jag gillar tanken på att även en heltidsarbetare som jag som inte bor i stallet eller rider 6 hästar om dagen kan tävla och känna mig duktig. Även fast jag bara rider på 70%, typ en gång :p, i LA. Jag vet ju att det jag gör inte är perfekt på något sätt men det är kul att försöka. Stackars Divan...

Jag hoppas och tror att de flesta dressyrryttare, oavsett om de tävlar eller inte, vet hur svårt det är. Annars är man ingen ryttare. Sen att vi alla har olika vägar till Rom så säger ju alla skolor att näsan ska vara framme och ryggen uppe.

Jag hoppas och tror att ingen sitter och rider sin häst medvetet bakom lod för att de tror de ska få mer poäng, kan berätta att det inte funkar så på tävling i Stockholm.
5- hästen bakom lod liksom :p

Jag tycker det är skönt att jag inte behöver tänka på sponsorer, men skulle inte tacka nej till en :D , eller hästägare utan jag kan rida min dressyr med glädje. Lite mindre glädje nu när det är så kallt.
Men det tror jag alla proffs också gör. Det skulle ju vara helt omöjligt att ha ett sådan jobb om man inte älskade grenen och sporten. Kul att ha ett jobb som är 365 dagar om året som man hatar... jag har iallafall 30 semesterdagar om året.

Men för att återgå till kärnan av tråden:
Studien är rolig och bra att den kom men som sagt hade önskat lite mer variabler såsom bakbensaktivitet, ålder osv.
Fast jag gissar på att det inte är fett betalt att sitta och forska om dressyr så vi lär ju få vänta på mer ingående studier.

Viktigaste är ju ändå att hästarna mår bra och jag tror faktiskt att gemene häst har det bättre idag än förr med tanke på utrustning och foder.

Haha.. Nu vet du vad du kan vänta dig om jag får gå hemma sjuk för länge. ;)
Abstinensen är stooor nu.. ;)

Jag tror de har det väldigt mycket bättre!
Men det hindrar ju inte att man funderar ett extra varv för att göra det ännu bättre om det går. :)
Just iom att man har så mycket kunskap om det kring hästarna så tror jag att ridningen inte pressas att bli så bra som när man dels hade kassare material i häst och sämre annat att ta till i form av utrustning, behandlingar, specialskoningar etc etc.
Det onda i att det var sämre på de punkterna tror jag kan göra att man pressas förbättra sig desto mer.

@tuaphua men alltså jag förstår fortfarande inte ? Tror du att en lippiz skulle gå igenom ett dressyrprogram i GP på höga procent 2014 eller senaste årtjugonden ? Jag fattar inte frågan fortfarande ha ha ;) Och vad du menade med att "som TR skrevs förr var bäst " ;(

@tuaphua men alltså jag förstår fortfarande inte ? Tror du att en lippiz skulle gå igenom ett dressyrprogram i GP på höga procent 2014 eller senaste årtjugonden ? Jag fattar inte frågan fortfarande ha ha ;)

Haha.. Nej, absolut inte!

Det jag undrar är om övningarna som togs fram för läääänge sen fortfarande fungerar så att de kan användas som de byggstenar de då togs fram som.
Eller om vi förändrat dem lite gradvis likt vi förändrat en del annat..
Och att vi då förändrat bitar som tillför kvalitet i form av bärighet och att de därför inte idag ger samma resultat i form av bärighet och att vi därför har hästar som inte kan göra piaff tex eller gå med nacken högst.

Sen att de inte var lika bra i annat är en annan femma!

Men mer samling kunde det bli än det blir idag även på hästar av samma kaliber.

För de flesta GP ryttare är ju aldrig skolsprång slutmålet. De behöver aldrig ha hästen mer samlad än att det räcker för en piaff eller ökad trav. En GP ryttare ska ju ha en häst som är svinbra på mycket.
Alltså tränare de aldrig för mer samling än piaff t.ex.
Jag är säker på att de tränar för att få en fin piaff med nosen framme och det får de säker på träning men att sätta det på tävling är en helt annan femma.

Jag sätter t.ex. skänkelvikningarna bra hemma efter 10 försök men på tävling får jag bara ett försök och då blir det inte alltid lika bra som jag kan göra på träning.

Klart att man måste rida skolorna som de är tänkta att göras och för det ändamålet de finns. Det gör jag iallafall. Annars kommer man aldrig till den högre samlingen som krävs för högre klasser. Men på tävling så kan man inte rida dem som de egentligen ska vara då domarens position oftast gör att om man rider de på 3 spår så ser det ut som om man inte tvärar alls.

Jag rider ju efter tyska utbildningsskalan och där är det mest samlade jag kommer rida just piaff och ökad trav. Jag kommer liksom aldrig träna Divan för skolsprång, fast det kan hon göra det såg jag på töm idag :p

Gemene man försöker nog rida rörelserna som de är avsedda för att de vill få en genomsläpplig och gymnasticerad häst. De som inte gör det kommer inte komma upp i klasserna och de kommer heller inte ha en häst som håller i längden samt att de antagligen är ryttare som inte har kunskapen om varför man rider övningen.
Så var det även för mig en gång i tiden. Jag fick lära mig hur en skänkelvikning skulle ridas men inte fan hade jag hästen på tygeln då :p

Haha.. Nej, absolut inte!

Det jag undrar är om övningarna som togs fram för läääänge sen fortfarande fungerar så att de kan användas som de byggstenar de då togs fram som.
Eller om vi förändrat dem lite gradvis likt vi förändrat en del annat..
Och att vi då förändrat bitar som tillför kvalitet i form av bärighet och att de därför inte idag ger samma resultat i form av bärighet och att vi därför har hästar som inte kan göra piaff tex eller gå med nacken högst.

Sen att de inte var lika bra i annat är en annan femma!

Men mer samling kunde det bli än det blir idag även på hästar av samma kaliber.

Fast det fanns ju en drös hästar förr som inte heller kunde piaffera. Jag tror det var lättare att placera hästen med nacken högst på dåtidens hästar eftersom det inte hände lika mkt som på dagens hästar, så jag tror den stora förändringen som skett är hästarna och dess nerv och explosivitet. Hästarna förr var inte lika rörliga heller och hade inte hälften så stor gång så självklart så hade hästarna förr lättare att bygga upp styrka då dom rörde sig mer komprimerat från början. Hästarna idag har mer talang pga aveln.

Hubertus Schmidt på en modern 5 åring.. fy fan är nog inte så många som hade fixat att rida ut rörelserna så på den utan att dö på kuppen. :wtf:

För de flesta GP ryttare är ju aldrig skolsprång slutmålet. De behöver aldrig ha hästen mer samlad än att det räcker för en piaff eller ökad trav. En GP ryttare ska ju ha en häst som är svinbra på mycket.
Alltså tränare de aldrig för mer samling än piaff t.ex.
Jag är säker på att de tränar för att få en fin piaff med nosen framme och det får de säker på träning men att sätta det på tävling är en helt annan femma.

Jag sätter t.ex. skänkelvikningarna bra hemma efter 10 försök men på tävling får jag bara ett försök och då blir det inte alltid lika bra som jag kan göra på träning.

Klart att man måste rida skolorna som de är tänkta att göras och för det ändamålet de finns. Det gör jag iallafall. Annars kommer man aldrig till den högre samlingen som krävs för högre klasser. Men på tävling så kan man inte rida dem som de egentligen ska vara då domarens position oftast gör att om man rider de på 3 spår så ser det ut som om man inte tvärar alls.

Jag rider ju efter tyska utbildningsskalan och där är det mest samlade jag kommer rida just piaff och ökad trav. Jag kommer liksom aldrig träna Divan för skolsprång, fast det kan hon göra det såg jag på töm idag :p

Gemene man försöker nog rida rörelserna som de är avsedda för att de vill få en genomsläpplig och gymnasticerad häst. De som inte gör det kommer inte komma upp i klasserna och de kommer heller inte ha en häst som håller i längden samt att de antagligen är ryttare som inte har kunskapen om varför man rider övningen.
Så var det även för mig en gång i tiden. Jag fick lära mig hur en skänkelvikning skulle ridas men inte fan hade jag hästen på tygeln då :p

Jag köper helt att man inte har skolsprång som slutmål.
Det har inte jag heller. Och den ena av mina två tränare har ju också valt att utbilda a la tävling och inte mot skolsprång. Hennes man utbildar dock sina mot skolsprång.
De skiljer på utbildningen för de hästar som ska gå GP dressyr a la tävlingsbana och de som ska gå hemma för skoj och nå skolsprången.
Så det är jag helt med på.

Men man har även med GP-hästarna alltid med sig tänket att piaffen ska vara en byggsten som ska kunna bli mer.
Precis som man har med sig det tänket i fler övningar.
Nu är inte de på något vis bäst i världen.
Men de lyckas iaf hjälpa folk som också har och har haft tillgång till de bästa i välden till att få mer bärighet bla.

Och då får de ju utöver bättre piaff, piruett och passage faktiskt också bättre ökad trav tex.
Så att man behöver dra det i långbänk tycker jag inte.
Man behöver inte utbilda en häst ens till levad för att den ska vara frisk och må bra, inte heller GP.
Men med hjälp av vetskapen om hur man faktiskt gör det kan man blanda med TR och få mer kvalitet i det jobb som ska göras på banan, tex även en ökad trav.
Jag tycker det skulle vara intressant om de som är apgrymma på tävlingsridning skulle läsa på lite om hur man tar det snäppet vidare.
Det kunde bli en fantastiskt intressant utveckling.
Och med den så kanske man också kan förlita sig mer på ridning och inte avel.

Fast han väljer väl sina hästar som han ska utbilda mot skolsprång antar jag och tar inte de a´la Hubertus Schmitd. Han red ju på någon grå på någon video på hippson som inte rörde sig så värstans mkt och en typ sådan är det nog enklare med. Det finns väl en anledning till att Lippis och PRE har pyttegång.

Fast det fanns ju en drös hästar förr som inte heller kunde piaffera. Jag tror det var lättare att placera hästen med nacken högst på dåtidens hästar eftersom det inte hände lika mkt som på dagens hästar, så jag tror den stora förändringen som skett är hästarna och dess nerv och explosivitet. Hästarna förr var inte lika rörliga heller och hade inte hälften så stor gång så självklart så hade hästarna förr lättare att bygga upp styrka då dom rörde sig mer komprimerat från början. Hästarna idag har mer talang pga aveln.

Hubertus Schmidt på en modern 5 åring.. fy fan är nog inte så många som hade fixat att rida ut rörelserna så på den utan att dö på kuppen. :wtf:

Ja, då ridlärorna togs fram så valde man ju vilka man red på. Hingstar - uteslutande. Och det var de som man tyckte hade bra lynne och exteriör. Resten sköt man väl.
Så klart att det fanns de som det sket sig för då med.
Men jag tror att började man utbilda en häst och satsa på den så försvann inte så många som det gör idag. Det hade man liksom inte tid och råd med.
Sen att de säkerligen tog till grymma metoder.. ja..
Men oavsett: Hur såg rörelserna ut och genererar de fortfarande samma respons i hästarna?

Jag tror inte jag suttit kvar länge på HS häst. Men honom tycker jag mycket om. Så honom kan jag prata mig varm om på fler sätt. ;)

Jag tror det är en del av problematiken iag att vi avlar fram för bra hästar. De är svåra som helvete att sitta på. Man vill gärna ha lite, lite i handen för att stabilisera sig själv om man ska sitta i trav på en sån.
Det är också så jävla mycket rörelser om det bär iväg åt fel håll.
Och med den känsligheten och nerven räcker det att man sitte någon mm fel för at vissa ska balla ur totalt.
Vem fasen vill ha nacken högst då?
Då hade ju hellre jag haft lägre form och har så.
Men jag rider inte GP. Där tycker jag den ska vara lydig och klar nog styrkemässigt och utbildningsmässigt.

Men igen kommer då tiden och pengarna.
Jag är väl för inrutad och gammaldags tror jag. För jag väljer hellre utbildningen än flashet om ag får välja vilka jag vill se.

fast @tuaphua jag är ganska säker på att Charlotte, Isabell, Edward m.fl vet mycket väl varför de gör rörelserna och hur de ska bli starkare och bättre.
Jag fattar dock inte vad du menar med att ta det snäppet vidare? GP är ju liksom slutet i våra skolor. Det blir aldrig mer än piaff och det finns ju massa sätt att träna för att göra den bättre och det jobbar nog allihopa med. Exakt vilka övningar de gör vet vi ju inte eftersom vi inte ser hur de tränar men jag har svårt att tro att någon av dem är helt nöjda och bara: jaha nu tränare vi inte mer.
Man vill ju alltid springa snabbare, hoppa högre, dribbla bättre osv som idrottskvinna/man.

För du menar väl inte att du tror att Charlotte inte rider korrekta skolor för att träna samling hemma? :p

@tuaphua övningar som togs fram ? Vad menar du med "övningar "?
Det ät väl en skola vi pratar om inte "övningar " ? :(

Om en av dina tränare siktar på skolsprång osv blir det ju kanske inte direkt representativt utifrån detta, men lätt att bli färgad av det givetvis eftersom det är din tränare sen länge och duktig allmänt osv .

Fast han väljer väl sina hästar som han ska utbilda mot skolsprång antar jag och tar inte de a´la Hubertus Schmitd. Han red ju på någon grå på någon video på hippson som inte rörde sig så värstans mkt och en typ sådan är det nog enklare med. Det finns väl en anledning till att Lippis och PRE har pyttegång.

Han får ta vad man har. ;)
De försökte föda upp lite fina hästar en sväng. Både för frugans tävling och för hans skolsprång. Det blev både och i resultat.
De bra såldes och de som de inte kände att de kunde sälja blev kvar.
Den grå är alltså en som rör sig extremt lite och kasst per natur avsett ras. Men den är ganska trevlig pga gediget jobb. Jag vet inte om den kommer göra skolsprång iom att den är så jäkla stor och tung.
Men de har en mindre, snabbare som kanske kan komma dit. Den rör sig lite större, men fortf inte mycket ens för PRE.
De har en 30-åring som fortf gör levad.
Deras gamle hjärtsjuke halvblod som stått flera år kan fortfarande göra en helvetes piaff(inget som bes om.. men kan ske på uteprommisar fortf om gubben går igång).

De har ju haft halvblod med och har. Och de tävlingsryttare som kommer har halvblod för det mesta. De kan lära sig rätt mycket mer samling de med.
Det har synts i deras resultat med.

Det att lära halvblod samling med.

Liknande trådar

Dressyr Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så...
Svar
1
· Visningar
1 420
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama