Alltså vilken perfekt tråd en tisdagkväll
@mackan Såklart! Sjukt komplex fråga.
Jag hoppas och tror att de flesta vet att näsan ska vara framme, att man ska ha bärighet, lösgjordhet osv osv Grejen är ju det att det är så förbannat svårt. Även fast man sitter på fina hästar.
Jag kämpar med det varje gång jag rider men man når liksom aldrig hela vägen fram. Om jag inte ens kan rida i perfekt form 3 varv i ridhuset i trav, tänk då hur svårt det är att rida ett GP program där allt ska vara perfekt i 7 min och dessutom kan man inte lägga en volt när man känner att hästen tappar lite böjning
Det är ju det som är så himla roligt med dressyren, att det är så svårt. För min egna del så rider jag dressyr för att jag älskar hästar, är perfektionist OCH gillar att tävla, och lite för att jag är för feg för att hoppa eller rida FT längre.
Jag gillar tanken på att även en heltidsarbetare som jag som inte bor i stallet eller rider 6 hästar om dagen kan tävla och känna mig duktig. Även fast jag bara rider på 70%, typ en gång
, i LA. Jag vet ju att det jag gör inte är perfekt på något sätt men det är kul att försöka. Stackars Divan...
Jag hoppas och tror att de flesta dressyrryttare, oavsett om de tävlar eller inte, vet hur svårt det är. Annars är man ingen ryttare. Sen att vi alla har olika vägar till Rom så säger ju alla skolor att näsan ska vara framme och ryggen uppe.
Jag hoppas och tror att ingen sitter och rider sin häst medvetet bakom lod för att de tror de ska få mer poäng, kan berätta att det inte funkar så på tävling i Stockholm.
5- hästen bakom lod liksom
Jag tycker det är skönt att jag inte behöver tänka på sponsorer, men skulle inte tacka nej till en
, eller hästägare utan jag kan rida min dressyr med glädje. Lite mindre glädje nu när det är så kallt.
Men det tror jag alla proffs också gör. Det skulle ju vara helt omöjligt att ha ett sådan jobb om man inte älskade grenen och sporten. Kul att ha ett jobb som är 365 dagar om året som man hatar... jag har iallafall 30 semesterdagar om året.
Men för att återgå till kärnan av tråden:
Studien är rolig och bra att den kom men som sagt hade önskat lite mer variabler såsom bakbensaktivitet, ålder osv.
Fast jag gissar på att det inte är fett betalt att sitta och forska om dressyr så vi lär ju få vänta på mer ingående studier.
Viktigaste är ju ändå att hästarna mår bra och jag tror faktiskt att gemene häst har det bättre idag än förr med tanke på utrustning och foder.