Hur dressyren ändrats..

Fast en GP-ryttare och du har inte samma mål @tuaphua
Man får inte glömma att de förutom är ryttare är tävlingsmänniskor och det är en jävla skillnad mot en vanlig ryttare.
Jag är ju också värsta tävlingsmänniskan och vill ut och mäta mig. Vill jag bli placerad i MSV B i Stockholm så kan jag inte köpa en häst med pyttegång hur perfekt piaff jag än kan göra på den hemma. Jag måste ju köpa en häst som rör sig eftersom mer än hälften av rörelserna i programmet är icke samlande. Sen måste jag ändå rida båda hästarna i korrekt form.

Likaså så måste eliten ha rörliga hästar för att få den gest, takt, balans och renhet i gången som krävs för att få höga poäng i de flesta rörelserna i GP. Då måste de rucka på vissa grejer. Typ antingen den här hästen rör sig fantastiskt och är jättebra på skolor och byten men piaffen är lite svår då den kryper ihop och inte kommer fram till handen eller den här hästen som är asbra på alla samlande rörelser men har noll gest och för snabb och orubblig takt i samlad trav/galopp. Det är klart de väljer häst nr 1 och hoppas att det går att jobba sig fram till en bättre piaff eller så offrar man den poängen på den rörelsen men klarar sig för att man är så bra på det andra.

Tävling är en helt annan grej än att träna hästen mot perfektion. Zlatan skulle ju inte sluta träna eller spela matcher för att han inte sätter varje frispark. Han kommer ju fortsätta spela matcher men träna som fan på frisparkar hemma. Är du med på hur jag menar?

fast @tuaphua jag är ganska säker på att Charlotte, Isabell, Edward m.fl vet mycket väl varför de gör rörelserna och hur de ska bli starkare och bättre.
Jag fattar dock inte vad du menar med att ta det snäppet vidare? GP är ju liksom slutet i våra skolor. Det blir aldrig mer än piaff och det finns ju massa sätt att träna för att göra den bättre och det jobbar nog allihopa med. Exakt vilka övningar de gör vet vi ju inte eftersom vi inte ser hur de tränar men jag har svårt att tro att någon av dem är helt nöjda och bara: jaha nu tränare vi inte mer.
Man vill ju alltid springa snabbare, hoppa högre, dribbla bättre osv som idrottskvinna/man.

För du menar väl inte att du tror att Charlotte inte rider korrekta skolor för att träna samling hemma? :p

Ja, de tror jag alldels utmärkt vet vad de gör.

Ja, det finns inget snäpp vidare i GP. Men jag tror man ställer högre krav på kvaliteten i sin piaff tex om den ska leda vidare till något. Det är inte en separat rörelse som kan avslutas nästan bra. Då når man inte nästa trappsteg.
Ska man inte längre än trappsteg 19 är det ju helt ok att sluta på 19.
Men när det blir 18,5 är man inte framme.
Satsar man på 23 så finns inte alternativet att sluta innan 19 heller..

Precis som du inte rider en skola innan du kan ha hästen på tygeln om du ska rida svår klass.
Men om du bara vill rida en skola kanske du lite slarvar med formen.
Inte med flit givetvis.
Men skolan har inte samma kvalitet som om den är arbetsbar. Dvs om den ska leda vidare..

Jag tror absolut Charlotte etc klarar av att utbilda hästar. De gör det ju och får bra betalt.
Men jag tror alltid alla kan bli bättre.

@tuaphua övningar som togs fram ? Vad menar du med "övningar "?
Det ät väl en skola vi pratar om inte "övningar " ? :(

Om en av dina tränare siktar på skolsprång osv blir det ju kanske inte direkt representativt utifrån detta, men lätt att bli färgad av det givetvis eftersom det är din tränare sen länge och duktig allmänt osv .

Han tränar endast sina egna till skolsprång. Inte de ekipage han annars tränar eller de hästar som lämnas dit på träning.
Frugan tränar inte för skolsprång. De har som jag skrev tidigare skiljt tydligt i utbildningen av de hästar som ska gå respektive saker.
Mannen har ju även arbetat som hoppryttare stor del av livet och utbildat hästar för det och till FT.

Men självklart är jag färgad av det jobb de gör idag. Även om vi talar om annat med och man får se en hel del annan ridning där med, när folk kommer nya tex.

Man får inte glömma att de förutom är ryttare är tävlingsmänniskor och det är en jävla skillnad mot en vanlig ryttare.
Jag är ju också värsta tävlingsmänniskan och vill ut och mäta mig. Vill jag bli placerad i MSV B i Stockholm så kan jag inte köpa en häst med pyttegång hur perfekt piaff jag än kan göra på den hemma. Jag måste ju köpa en häst som rör sig eftersom mer än hälften av rörelserna i programmet är icke samlande. Sen måste jag ändå rida båda hästarna i korrekt form.

Likaså så måste eliten ha rörliga hästar för att få den gest, takt, balans och renhet i gången som krävs för att få höga poäng i de flesta rörelserna i GP. Då måste de rucka på vissa grejer. Typ antingen den här hästen rör sig fantastiskt och är jättebra på skolor och byten men piaffen är lite svår då den kryper ihop och inte kommer fram till handen eller den här hästen som är asbra på alla samlande rörelser men har noll gest och för snabb och orubblig takt i samlad trav/galopp. Det är klart de väljer häst nr 1 och hoppas att det går att jobba sig fram till en bättre piaff eller så offrar man den poängen på den rörelsen men klarar sig för att man är så bra på det andra.

Tävling är en helt annan grej än att träna hästen mot perfektion. Zlatan skulle ju inte sluta träna eller spela matcher för att han inte sätter varje frispark. Han kommer ju fortsätta spela matcher men träna som fan på frisparkar hemma. Är du med på hur jag menar?

Jag är helt med på hur du menar.
Men för mig är bärigheten en sån viktig del som måste finnas med för att få kvalitet i övriga övningar.
Där tror jag att jag kanske är överdrivet fixerad vid det jämfört med många andra.
Och det säkerligen iom mycket jobb med just sånt. Man snöar lätt in på sin grej.
Och då pratar jag inte bara om det i piaff. Utan hur det går igenom i hela ridningen.
Jag har nog en önskan om mer bärighet än de flesta vill ha också.
Även om det har förbättrat resultat för de som fått hjälp med det av min tränare. Domarna verkar uppskatta det. Men kanske inte lika mycket. Jag vet inte.

Jag har ju vänner som tävlar med samma ideal som mig inom ridning. De är dock bättre ryttare med högre ambitioner tävlingsmässigt. Men de har för den sakens skull inte prioriterat bort samlingen. Däremot har de valt att skjuta på debut i svårklass med de hästar som inte kan gå nacken högst med bra bakben lösgjort.

Det tror jag helt klart de tränar på att bli. Annars hade ju Charlotte kunnat lägga ner efter VM då de redan vunnit allt :D

Däremot så är det klart att bedömningen ändrats mycket i dressyr genom åren om vi ska komma tillbaks trådens ämne. Förr fanns det 2-3 riktigt bra hästar. Nu är det mycket jämnare kvalité på hästarna och då blir andra saker viktigare än en perfekt piaff. förut var passagen och piaffen nästan helt avgörande i GP. Så är det inte idag eftersom de flesta hästar på den nivån har en bra passage och har en piaff som är jämbördig med de andra. GPS som rids idag är inte ens samma program som GPS från 92.

Ingen har ännu ridit på 100% och som sagt vi får inte glömma att 10 inte betyder perfekt utan excellent. Stor skillnad. Hade det betytt perfekt så hade procenten varit lika höga som de är idag. Jag upplever att harmoni och mjukhet bedöms högre idag än förut då det kanske var mer teknisk bedömning.

I all idrott så har ju teknik utvecklats. Gymnasterna idag gör saker man inte trodde var möjligt för 15 år sen. Bolt springer snabbare än vad man trott var möjligt. Han kanske inte har perfekt löpsteg men det skiter han fullständigt i :D

Dessutom hade det varit kul att veta vilka ekipage de kollade på i studien för jag måste säga att Valegro har nosen framme 90% av programmet medans den som kom 10 2008 bara har nosen framme 45%. Nu är ju studien gjord innan Valegro och Toto slog igenom men ändå.

Just det där med tävlingsgrejen är nog en stor del för mig. Jag fick ju mina raggsocke-ponny efter jag skadat mig. Då lade ju jag alla ambitioner på hyllan.
När jag väl blev bättre och fick bättre häst och lärde mig mer hade jag nog redan vant mig vid att inte tänka tävling.
Jag vill ju göra allt perfekt och vill hellre tävla mot mig själv i det än mäta mig mot andra.
För för mig spelar det ingen roll om jag är bättre eller sämre än dem. Det viktiga är hur bra jag själv är. Och det kan man ju mäta på så många olika sätt. I tävling med..
Men det har ju under så många år inte varit ett alt för mig.

Kanske skulle jag kört mer på att bortse från saker i vissa moment om jag var mer tävlingssugen.
Det kanske jag blir. Vem vet..

Det tror jag helt klart de tränar på att bli. Annars hade ju Charlotte kunnat lägga ner efter VM då de redan vunnit allt :D

Däremot så är det klart att bedömningen ändrats mycket i dressyr genom åren om vi ska komma tillbaks trådens ämne. Förr fanns det 2-3 riktigt bra hästar. Nu är det mycket jämnare kvalité på hästarna och då blir andra saker viktigare än en perfekt piaff. förut var passagen och piaffen nästan helt avgörande i GP. Så är det inte idag eftersom de flesta hästar på den nivån har en bra passage och har en piaff som är jämbördig med de andra. GPS som rids idag är inte ens samma program som GPS från 92.

Ingen har ännu ridit på 100% och som sagt vi får inte glömma att 10 inte betyder perfekt utan excellent. Stor skillnad. Hade det betytt perfekt så hade procenten varit lika höga som de är idag. Jag upplever att harmoni och mjukhet bedöms högre idag än förut då det kanske var mer teknisk bedömning.

I all idrott så har ju teknik utvecklats. Gymnasterna idag gör saker man inte trodde var möjligt för 15 år sen. Bolt springer snabbare än vad man trott var möjligt. Han kanske inte har perfekt löpsteg men det skiter han fullständigt i :D

Dessutom hade det varit kul att veta vilka ekipage de kollade på i studien för jag måste säga att Valegro har nosen framme 90% av programmet medans den som kom 10 2008 bara har nosen framme 45%. Nu är ju studien gjord innan Valegro och Toto slog igenom men ändå.

Ja, jag tror absolt de tränar på att bli bättre. Att jag sa det var mest för att inte drevet skulle börja gå.. ;)

Jag tror att jag har andra ideal kring samling. Jag anser inte ens att rörelsen är utförd om den inte har nacken högst och benen förs enligt nedtecknat i TR.
Men just piaff är väl jag kanske bortskämd med att få se högkvalitativt.
Och jag är nog formad av allt jobb med konvalecenter utöver övrigt i tråden.
Jag värderar det som stärker bakkärrans bärighet extremt mycket just iom sundhetsperspektivet att träningen ska bygga upp och inte slita.

Jag tror inte Valegro och co är osunda kan tilläggas!

Åh nu blev jag nyfiken :D @tuaphua
Vad tycker du att de i eliten ska ha för poäng på piaffen?
Vad ska jag ha för poäng på en 10m volt i trav som är lagom stor, rund, jämn men hästen hamnar lite bakom lod?

Det är här jag tror vi kommit till själva kärnan som skiljer dig och mig åt när det kommer till tävlingsdressyr. Jag tycker man drar av 1 poäng på varje rörelse man gör där hästen är i fel form, vilket domarna gör, men du tycker inte rörelsen är korrekt utförd och om rörelsen inte är korrekt utförd så blir det 1-2 i betyg. Intressant

Jag har inte riktigt läst alla svaren men jag reagerar lite på några saker, jag har läst studien och håller med, fler hästar går bakom lod idag än för 20 år sen, det stämmer också rätt bra med de rapporter som påvisar att ryttare har mer i händerna nu för tiden, en studie på ridskole ryttare visar att genomsnittet har 5 kg!! i händerna vid ridning, hästen smärtgräns går vid ett halvt (0,5 kg) och det optimala anses vara ca 0,2 kg vid ett lagom stöd. När jag tittar på hur hästarna rör sig nu gämfört med äldre filmer och gämfört med tex spanjorer så är det fler hästar som även på hög nivå är längre i kroppen, dvs de går med låg rygg, bakdelen bakom sig men med krökt ("indragen")?? nacke/nos. de sitter inte på bakdelen, det aveln har gjort är att ge oss hästar med mer bensprattel som ger ett intryck av att gå i form utan att göra det dvs de kan lyfta på frambenen å kröka på nacken utan att ha resten av kroppen med sig. Det är inte så jag vill rida iaf. vill man inte tro på det är det bara att gämföra, studera vinklarna i bakbenen, titta på rygglinjen främst framför kruppan. "Förr" var lod en linje genom öga-mungipa och den linjen kom till genom att hästen la vikten bakåt och vinklade i bakdelen och tacka vara den större samlingen lättade fram och hamnade i "uppförsbacke", idag går fler hästar med krökt nacke, bakom lod och på framdelen. Det finns ingen "uppförsbacke känsla" i de samlade rörelserna. OM det är detta som ska ge höga p vill jag aldrig vinna en dressyrtävling ;) Titta tex på Ulla Håkanssons hästar mot Patrik Kittel, båda duktiga ryttare men tycker jag ett tydligt exempel på vad som skiljer en modern ryttare mot en av den "gamla" skolan.

Det ska inte vara ett självändamål att ha nosen rätt.

Det finns många många fler skickliga ryttare idag som inte bara tänker det som sker framför sadeln. Biomekanik fanns ej förr. Bara att så ska hästen se ut- basta!
Vi har mkt bättre bakben ryggverksamhet o inga viftande svansar o drivande sporrar. Hästarna hålls inte i lika mkt o rör sig tiofalt bättre än förr.
Piaffen orkar jag inte ens nämna när t om ryttare utan egen balans vet bäst hur det ska vara.

Ja där har vi helt motsatt syn på det hela... alla har väl ögon att se med och kan ha en bild för och ett mål mot vilket man strävar. Det jag skriver är ju knappas ngn nyhet och det är många i toppskikten som yttrar samma sak både Svenskt och internationellt, det är bara det att det inte får sägas, det är lätt att ranka ner på någon för att försvara sina egna eller idolers fel men det gör det inte mindre tokigt. Jag vet att detta är en sak som diskuteras bland tränare och som långt ifrån är "obalanserade ryttare som minnsan vet hur det ska vara" utan utbildade, rutinerade och som själva tävlar. Att inte stå med "Halleluja flaggan" här är lika fel som att yttra sig om rollkur, framtiden får utvisa, tills dess gör väl var och en som den anser bäst. Gott nytt på er :)

Åh nu blev jag nyfiken :D @tuaphua
Vad tycker du att de i eliten ska ha för poäng på piaffen?
Vad ska jag ha för poäng på en 10m volt i trav som är lagom stor, rund, jämn men hästen hamnar lite bakom lod?

Det är här jag tror vi kommit till själva kärnan som skiljer dig och mig åt när det kommer till tävlingsdressyr. Jag tycker man drar av 1 poäng på varje rörelse man gör där hästen är i fel form, vilket domarna gör, men du tycker inte rörelsen är korrekt utförd och om rörelsen inte är korrekt utförd så blir det 1-2 i betyg. Intressant

Nja, vad de ska ha för betyg skiljer ju från gång till gång och från ekipage till ekipage. En del har ju levererat fin piaff om än kanske bakom lod.

Men jag tänker att för mig måste samlingen infinna sig(dvs det som står i tr) för att det ska vara just piaff och inte bara tramp, trav hyfsat på stället eller så.
Rider man en volt är det fortf en volt även om formen diffar. Om du då inte drabbas av något och rider diagonalen istället eller serpentiner.
Så känner jag inför en del "piaffer". Det är för mig icke genomfört/utförd rörelse.
IOM att det blir piaff när den är samlad och kliver under bakknä utan att triangulera.
Annars är det inte ens piaff för mig.
Det vore nästan som att skritta och påstå det vore trav.
Och ibland är det löjliga embryo till tramp jag sysslar med likvärdigt om en häst har en dålig dag.
Isf om den får godkänt gör jag då piaff?
Jag hade tänkt att jag får träna 2 år på det. ;)
För det är långt från piaff jag gör.

Fast elitryttarna tränar på alla andra rörelser också. Är evigt trött på denna piaffixeringen:banghead:
För mkt piffträning ger ledsna hästar. Brinken är ett föredöme.

Fast elitryttarna tränar på alla andra rörelser också. Är evigt trött på denna piaffixeringen:banghead:

Det gör alla. Även piaffgurus..
Det är nog lättast att påvisa skillnaderna i piaff. Varför man hellre tar upp det än andra rörelser.
Men det finns få som kan rida en helvetes piaff(i eliten) som inte också har lire mer bärighet genomgående.
Mycket piaff på rätt sätt ger starka och stolta hästar. Men på fel sätt är ned nedbrytande även om du bara gör ngt steg.
En rätt utbildad häst är stolt över vad den kan. Den vet att den är fantastisk.
Även om den stärkts med en massa piaff. De håller också långt upp i åren.

Det ska inte vara ett självändamål att ha nosen rätt.

Det finns många många fler skickliga ryttare idag som inte bara tänker det som sker framför sadeln. Biomekanik fanns ej förr. Bara att så ska hästen se ut- basta!
Vi har mkt bättre bakben ryggverksamhet o inga viftande svansar o drivande sporrar. Hästarna hålls inte i lika mkt o rör sig tiofalt bättre än förr.
Piaffen orkar jag inte ens nämna när t om ryttare utan egen balans vet bäst hur det ska vara.
För de där höga procent på dressyrtävling är självändamål bör väl TR vara "lag". I TR II finns ordet "lodplan" i sammanhanget nosen framför lodplan 8 gånger. Text om nacken högst finns 5 gånger. Ordet "ryggverksamhet" finns 1 gång.

Hästens biomekanik har funnits så länge hästen funnits. Numera finns biomekaniken beskriven så att alla som vill kan ta del. Biomekaniken styr vad hästen kan göra/inte kan göra med sin kropp. Nosen framför/bakom lod är inte (bara) en utseendegrej. Att hästen inte böjer halsen vertikalt vid 2-3 nackkotan har betydelse för hur hästen utför en rörelse. Med nosen bakom lod används vissa av hästens muskler inte på samma sätt som då nosen är framför lod. Vissa muskler som används med nosen framför lod används inte med nosen bakom lod och v.v.

Vaddå generellt bättre bakben? Många visar bra bakben men det finns också gott om konstiga bakbensrörelser t.ex
  • Bakhovarna "släpper" marken för långt bakom hästkroppen.
  • Bakhovarna viftar runt under hästkroppen innan de sätts i marken.
  • Bakbenen är aktiva samtidigt som hästen vuxit fast fram.
  • Bakbenen är så långt under hästen att den inte kan hålla balansen utan måste bli framtung. TR II har uppmärksammat detta. Där står det "Bakbenen ska emellertid inte engageras så långt under hästen att stödbasen förkortas överdrivet eftersom rörelsen då hindras. I detta fall förlängs och höjs rygglinjen för mycket i förhållande till benens stödbas, stabiliteten försämras då och hästen får svårt att f inna en korrekt och harmonisk balans."

All felaktigt utförd träning ger ledsna hästar, inte bara piaffträning. Det som gör dem MEST ledsna/stressade/spända är motstridiga hjälper som de förstår fel och blir bestraffade för. Piaff verkar vara svårt för många och tränas uppenbarligen på felaktigt sätt. Därför ger det ledsna hästar.

Det gör alla. Även piaffgurus..
Det är nog lättast att påvisa skillnaderna i piaff. Varför man hellre tar upp det än andra rörelser.
Men det finns få som kan rida en helvetes piaff(i eliten) som inte också har lire mer bärighet genomgående.
Mycket piaff på rätt sätt ger starka och stolta hästar. Men på fel sätt är ned nedbrytande även om du bara gör ngt steg.
En rätt utbildad häst är stolt över vad den kan. Den vet att den är fantastisk.
Även om den stärkts med en massa piaff. De håller också långt upp i åren.
Halvblodens styrka sitter inte i piaffen. De flesta andra rörelserna är nog så viktiga, varav iberierna inte räcker till.
Ta skolorna seriebytena, piruetterna o se lika stor skillnad. Ökade skritten är av lika stort värde.
Stolt häst bara för att den piafferar väl är trams för mig.

Halvblodens styrka sitter inte i piaffen. De flesta andra rörelserna är nog så viktiga, varav iberierna inte räcker till.
Ta skolorna seriebytena, piruetterna o se lika stor skillnad. Ökade skritten är av lika stort värde.
Stolt häst bara för att den piafferar väl är trams för mig.

Jag vet inte vem du pratar om som bara piafferar sina hästar. Såna känner inte jag.
De stolta hästarna jag tänker på har utbildats i det alla vi andra utbildar dem i utöver att de kanske gått lite mer samling på det.
Halvblodet, den gamla, tex gjorde fantastiska ettor. Det var väl det den var bäst på.
Men den var galet mycket starkare i bärigheten än vad en del av dagens GP-hästar är. Trots att den tidigare dömts ut pga hälta överallt och inte var en per födsel sund individ eller med medfödd extremt bra möjligheter för samling.
Och hästen har fått utbildas på ett sånt sätt att den tycker om att utföra sitt arbete och också vet att den är uppskattad och KAN.
Precis så som många tävlingsryttare utbildar sina till att känna stolthet över vad de kan.

Man behöver inte missförstå mer än nödvändigt. Och man behöver inte kasta skit heller.
Orkar man inte bemöta saker med argument så kanske man helt enkelt kan låta bli att skriva.

Jag vet inte vem du menar ang ryttare utan balans. Men är det mig så: Ja, jag sitter inte som en världscupsyttare. Långt ifrån!
Men jag har lika dålig balans som de flesta andra. Däremot är jag medveten om att jag kan bli bättre, står för det och jobbar på det.
För att ha den nackskada jag har så har jag en helt osannorlikt bra balans. Man ska inte kunna bli så balanserad då.
Och jag har både mätts med tryckmatta och studerats ingående av sitsproffs.
Det fanns inte mycket att anmärka på i hur balansen fördelas.
Sen att jag som ridit mycket PRE, arab och Islänning många år behöver jobba på att få till bättre följsamhet på mitt halvblod som har väldigt kort och väldigt rörlig rygg - absolut!
Men det är ju inte värre än hur de flesta andra sitter om man säger så..

För jag antar kallt att du tog chansen att ge mig en känga. Det brukar du ju göra.

Var det nån annan du menar får du gärna förklara tydligare.

Jag pratar generellt om halvblod o dito ryttare som inte tävlar.
Nu utgår du om ngt specifikt halvblod o om dig.

Liknande trådar

Dressyr Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så...
Svar
1
· Visningar
1 420
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama