Och ni som inte gillar tävlingsdressyr: kan det vara så att det är så jävla svårt att rida med nacken högst på dagens hästar att det inte blir bättre än så här?
Om ni bortser från poängen, eftersom ni verkar tycka att rörelserna inte är korrekt utförda, är ändå Valegro och Charlotte den som gör det bäst? Eller finns det någon annan som ni tycker utför GP bättre?
Jag menar att poängen kan man ju skita i så länge placeringen stämmer.
Vad är ni ute efter egentligen? Vill ni förbjuda tävlingsdressyr? Jag fattar liksom inte.
Hållbarhetskortet håller inte heller. Salinero som rollkurades som aldrig förr gick 3 OS och är 21 år gammal nu.
Rembrandt gick också 3 OS och blev 25.
Gigolo blev också gammal 26 år och gick 3 OS.
Finns massa exempel till så tydligen så håller ju hästarna för denna ridning och de verkar må bra och blir gamla.
Jag ogillar inte tävlingsdressyr. Men jag skulle tycka det vore roligare om det dömdes så att det blev värt att träna på att få saker mer som TR beskriver.
Så att det också blev det man fick se mer.
Däremot förstår jag att det skulle bli svårt att få till. Av många skäl.
Och därför förmodligen inte kommer bli så.
Dels skulle det bli en slap in the face på så många stora namn.
Såna som förvisso säkert förmår utbilda hästar så. Men som valt att inte göra det IOM att det inte är nödvändigt och då alltså kostar för mkt tid och pengar.
Och även de som dömt som de gjort.
Plus att man skulle förlora än mer publik. Då måste folk kunna mer för att uppskatta vad de ser.
Idag kan en del publik dras av flash. Inte alla givetvis! Men en del skulle droppa av. Och med dem sponsorer, tv-tid etc.
Alltså kommer man väl fortsätta döma som man gör och därför rida med fokus på de delar man gör.
Jag gillar tex att Charlotte ger full eftergift ibland.
Hade man prioriterat kvalitet hade man kunnat lägga tid på att utbilda hästarna till att gå i mindre tryck i truten än många gör.
För ska man ha in massa energi innan det är riktigt klart får man tryck i handen. Och det man har för mkt i handen får man för lite av i bak.
Och så pass rutinerade och kunniga är de ryttarna att de kan träna hästarna att gå med lättare kontakt om det belönas.
Det är liksom inte bara att det råkar bli så för att det är tävlingsmiljö etc.
Man väljer det som ger poäng.
Och en häst som är lite för mkt i handen tenderar att vara lydigare framåt och mer förutsägbar att rida. Och man kan få rätt mycket gest i dem.
Förr var en del så styva i modellen att man då inte kunde påverka dem så mkt. Man kunde inte forcera igenom saker så lätt.
Det jag förespråkar är väl mest bara att man ska få prata om det.
Och att man ska vara medveten om att det går fortfarande att rida enligt TR. Så mkt har inte hästarna ändrats. Däremot har vi mer bråttom med allt i vårt liv.
Och pengar styr mycket..
Jag tror inte rollkur är farligt utfört av proffs.
Jag tror inte vi behöver oroa oss för hälsan hos världscuphästarna.
Men jag tror man får fundera kring vad det ger för spridning hos gemene man.