Hur dressyren ändrats..

Fast att inte rida i tävlingsform är inte det samma som att rida runt ldr hela tiden heller, det är väl mig veterligen inte ngn som rider runt i tävlingsform på träning hela tiden oavsett man är för eller emot ldr. Enformighet ger skador oavsett vilken skola man anser sig tillhöra. Man kan diskutera hästar och raser in till leda med å ändå ha olika syn. Jag tycker inte en samlad häst ska gå under sig med frambenen den ska vara lätt fram å bära sig på bakdelen. Visst finns många duktiga ryttare idag men man ser också en hel del tråkiga ekipage även på hög nivå och det är tråkigt om det är dessa saker som ska premieras på tävling, hästar som går under sig med frambenen, går bakom lod och inte bär sig på bakdelen, inte har ryggen med sig osv. TR är ju ganska tydlig tycker jag tråkigt när man får känslan av att domarna inte alltid följer den :P Meen det är ju en bedömningssport inte alltid man begriper exteriörp på premiering/utställning heller alla har väl sin syn på hur det SKA vara antar jag ;)
En häst som är ffram tung är inte lätt i sin framdel eller kan utföra framben spratt el.
Titta var ryggen är på C. Skäck!
Trist när två st kommer med samma mantra i var tråd om att ingen annan än de själva kan rida dressyr.

Trist när

Kl
Gällande Valegro, han är inte på topp av sin prestation ännu, han fyller 13 år och mycket mer styrka att bygga.

Var på clinic med Carl Hester igår och han pratade hela tiden om att få upp nacken och länga halsen, fram med nosen och ihop fram med handen. Att det blir bättre när hästen är trygg och går fram mot bettet. Att man rider hästen in i handen och inte tvärtom. Inte heller tvinga in hästen i mellan hjälperna. Oj va hästarna blev fina när de väl kom fram och upp lite! Även om de var väldigt fina innan så blev de så mycket mjukare. Det vi fick se igår var väldigt långt fran LDR och näsan i bringan. Han stretchar sina med men det är ner och fram för att få mental och fysisk avslappning, ska loss lite och röra hela kroppen.Hästarna såg så nöjda ut. En häst var helt slobrig och det gungade o fladdrade i hela kroppen, öronen guppade rakt ut o det var såååå skönt. Så hästvänligt!

Efter sluthälsningen blir hästen skrämd och hoppar framåt. Trevligt att se att inte alla GP-hästar "hamnar" i rollkur i det läget.
Är det allt du har att säga? Inga kommentarer om filmerna alls?
Det är lätt att sitta och säga att saker inte är bra men sen när folk vill ha konkreta exempel så skiter man i det. @tuaphua tar sig iallafall tid och förklarar vad hon tycker.

Och ni som inte gillar tävlingsdressyr: kan det vara så att det är så jävla svårt att rida med nacken högst på dagens hästar att det inte blir bättre än så här?

Om ni bortser från poängen, eftersom ni verkar tycka att rörelserna inte är korrekt utförda, är ändå Valegro och Charlotte den som gör det bäst? Eller finns det någon annan som ni tycker utför GP bättre?
Jag menar att poängen kan man ju skita i så länge placeringen stämmer.

Vad är ni ute efter egentligen? Vill ni förbjuda tävlingsdressyr? Jag fattar liksom inte.
Hållbarhetskortet håller inte heller. Salinero som rollkurades som aldrig förr gick 3 OS och är 21 år gammal nu.
Rembrandt gick också 3 OS och blev 25.
Gigolo blev också gammal 26 år och gick 3 OS.
Finns massa exempel till så tydligen så håller ju hästarna för denna ridning och de verkar må bra och blir gamla.

Och ni som inte gillar tävlingsdressyr: kan det vara så att det är så jävla svårt att rida med nacken högst på dagens hästar att det inte blir bättre än så här?

Om ni bortser från poängen, eftersom ni verkar tycka att rörelserna inte är korrekt utförda, är ändå Valegro och Charlotte den som gör det bäst? Eller finns det någon annan som ni tycker utför GP bättre?
Jag menar att poängen kan man ju skita i så länge placeringen stämmer.

Vad är ni ute efter egentligen? Vill ni förbjuda tävlingsdressyr? Jag fattar liksom inte.
Hållbarhetskortet håller inte heller. Salinero som rollkurades som aldrig förr gick 3 OS och är 21 år gammal nu.
Rembrandt gick också 3 OS och blev 25.
Gigolo blev också gammal 26 år och gick 3 OS.
Finns massa exempel till så tydligen så håller ju hästarna för denna ridning och de verkar må bra och blir gamla.

Jag ogillar inte tävlingsdressyr. Men jag skulle tycka det vore roligare om det dömdes så att det blev värt att träna på att få saker mer som TR beskriver.
Så att det också blev det man fick se mer.

Däremot förstår jag att det skulle bli svårt att få till. Av många skäl.
Och därför förmodligen inte kommer bli så.

Dels skulle det bli en slap in the face på så många stora namn.
Såna som förvisso säkert förmår utbilda hästar så. Men som valt att inte göra det IOM att det inte är nödvändigt och då alltså kostar för mkt tid och pengar.
Och även de som dömt som de gjort.
Plus att man skulle förlora än mer publik. Då måste folk kunna mer för att uppskatta vad de ser.
Idag kan en del publik dras av flash. Inte alla givetvis! Men en del skulle droppa av. Och med dem sponsorer, tv-tid etc.
Alltså kommer man väl fortsätta döma som man gör och därför rida med fokus på de delar man gör.

Jag gillar tex att Charlotte ger full eftergift ibland.
Hade man prioriterat kvalitet hade man kunnat lägga tid på att utbilda hästarna till att gå i mindre tryck i truten än många gör.
För ska man ha in massa energi innan det är riktigt klart får man tryck i handen. Och det man har för mkt i handen får man för lite av i bak.

Och så pass rutinerade och kunniga är de ryttarna att de kan träna hästarna att gå med lättare kontakt om det belönas.
Det är liksom inte bara att det råkar bli så för att det är tävlingsmiljö etc.
Man väljer det som ger poäng.

Och en häst som är lite för mkt i handen tenderar att vara lydigare framåt och mer förutsägbar att rida. Och man kan få rätt mycket gest i dem.
Förr var en del så styva i modellen att man då inte kunde påverka dem så mkt. Man kunde inte forcera igenom saker så lätt.

Det jag förespråkar är väl mest bara att man ska få prata om det.
Och att man ska vara medveten om att det går fortfarande att rida enligt TR. Så mkt har inte hästarna ändrats. Däremot har vi mer bråttom med allt i vårt liv.
Och pengar styr mycket..

Jag tror inte rollkur är farligt utfört av proffs.
Jag tror inte vi behöver oroa oss för hälsan hos världscuphästarna.
Men jag tror man får fundera kring vad det ger för spridning hos gemene man.

Kl
Gällande Valegro, han är inte på topp av sin prestation ännu, han fyller 13 år och mycket mer styrka att bygga.

Var på clinic med Carl Hester igår och han pratade hela tiden om att få upp nacken och länga halsen, fram med nosen och ihop fram med handen. Att det blir bättre när hästen är trygg och går fram mot bettet. Att man rider hästen in i handen och inte tvärtom. Inte heller tvinga in hästen i mellan hjälperna. Oj va hästarna blev fina när de väl kom fram och upp lite! Även om de var väldigt fina innan så blev de så mycket mjukare. Det vi fick se igår var väldigt långt fran LDR och näsan i bringan. Han stretchar sina med men det är ner och fram för att få mental och fysisk avslappning, ska loss lite och röra hela kroppen.Hästarna såg så nöjda ut. En häst var helt slobrig och det gungade o fladdrade i hela kroppen, öronen guppade rakt ut o det var såååå skönt. Så hästvänligt!
Det är en mycket trevlig häst. Han, som alla andra hästar, behöver rätt hjälp för att bygga de muskler/den styrka han behöver för att utvecklas och hålla många år till.

Det verkar ha varit en mycket bra clinic. Har läst lite i tråden om den. Hade gärna varit där. Hoppas det kommer några filmer.

@tuaphua
Men spelar det någon roll vilket poäng man får egentligen? Så länge den som är bäst vinner så spelar det ju ingen roll om den vinner på 65% eller 89%?
Finns det någon som är bättre än Valegro just nu? Finns det någon annan som ni (förlåt att jag buntar ihop er :p) tycker gör ett GP program bättre än dem?

Jag är helt säker på att de flesta GP ryttare försöker rida med nacken högst och nosen fram det är bara det att det är så svårt att det inte går att få till hela tiden och framförallt inte på tävling. Jag är också helt säker på att de inte rider med 2-3 kotan högst för att det ger mest poäng. Tycker det är att håna elitryttarna och domarna genom att säga att det inte har koll. Det är klart som fan de har koll på vilken form TR säger att man ska rida i.

Enl referaten från Hesters clinic igår verkade det ju som att han tyckte det var väldigt viktigt med öppna ganascher och nacken högst. Det vore ju högst anmärkningsvärt om han lärde ut något han inte red efter.

Jag reagerar på dina epetitet som URkass. Det betyder då Kass.
Piaffen är inte ens bra- en åtta. Den är inte perfekt, men vad gör det. Den vinner på jämnheten som ett dressyrprogram handlar om.
Inte piafftävling.
Det låter även som att hästen tävlar själv. Samspelet äör ju det som räknas.
Vi har inte sett C. på andra hästar ännu.
Den håller än sålänge.
Jag skiter fullkomligt i om ngn kan piaffera mkt väl iom att dessa sällan rider fantastiskt för övrigt

Intressant att jfrelin som jag svarade inte har problem att förstå mitt inlägg. Oavsett om hon håller med eller ej.

Jag tog upp hennes tränare som ex på en som kan piaffera. Han är utbildad beridare i Tyskland. Vet inte om han är klar m masterskursen nu eller inte. Men han har om han inte är det en termin kvar till han själv får examinera beridare.
Han tävlar också.
Nu är han ganska ung, inte född med spons/pengar och jobbar mycket med annat än bara tävla/visa hästar.
Men med tanke på det får nog säga att han jobbat sig upp rätt bra.
Och man kan nog på många sätt kalla honom en bra ryttare. Om man så har dina eller mina ideal.

Det finns fler såna.
Men man ska ha bra hästar också.. Och det är inte alltid alla som kan rida har det eller tid att satsa på tävling.
Jag kan däremot lista fler svenska svårklassryttare som kan piaffera bra. De kan göra annat med i mina ögon.

Det var generellt filmförbud på Hesters clinic så några allmänna klipp kommer troligtvis inte ut.

Han ingav iaf hopp om tävlingsdressyren för mig. Han visade oxå tydligt hur många av hästarna som faktiskt gick alldeles för trånga och bakom hand. Intressant att det kunde vara så fel hos så många proffs, hur enormt stor vikt han lade vid det och vilken skillnad det blev i hästarna det lilla som de lyckades korrigera direkt.

Revolution i större trav under lättridning och mer öppen, vadå trava genom kroppen :love:

@tuaphua
Men spelar det någon roll vilket poäng man får egentligen? Så länge den som är bäst vinner så spelar det ju ingen roll om den vinner på 65% eller 89%?
Finns det någon som är bättre än Valegro just nu? Finns det någon annan som ni (förlåt att jag buntar ihop er :p) tycker gör ett GP program bättre än dem?

Jag är helt säker på att de flesta GP ryttare försöker rida med nacken högst och nosen fram det är bara det att det är så svårt att det inte går att få till hela tiden och framförallt inte på tävling. Jag är också helt säker på att de inte rider med 2-3 kotan högst för att det ger mest poäng. Tycker det är att håna elitryttarna och domarna genom att säga att det inte har koll. Det är klart som fan de har koll på vilken form TR säger att man ska rida i.

Enl referaten från Hesters clinic igår verkade det ju som att han tyckte det var väldigt viktigt med öppna ganascher och nacken högst. Det vore ju högst anmärkningsvärt om han lärde ut något han inte red efter.

Jag tror de alla vet att nacken ska vara högst.
Jag tror dock att de väljer den negativa avvikelsen före andra på tävling.
Och jag tror att hade man inte varit så intresserad av gest hade bakbenen premierats mer och IOM nacken.
Nu börjar bakben premieras i form av att de ska in under kroppen.
Rollkuren tror jag påverkat det mkt.
De får ofta in bakbenen.
Men nacken är där den är IOM hur mkt man har i handen.
Och man måste ha det innan de är lydiga och starka nog om man lägger in energi i det.

Kollar man på svårklassekipage som får träna sånt syns resultat även i tävling.
Sen erkänner många att de inte fullt kan satsa på att träna det IOM att det på tävling krävs mer energi. Och de kan inte vänta. De måste starta.

Det är mitt dilemma.
För mig är det samma som att åka ut på la om man inte är redo.
Sen delar inte jag och andra alltid åsikt om vad redo är.

För mig är det oavsett roligare att se Isabells ritt. Jag håller mer med om val av negativa avvikelser där.
Man får ju alltid såna. Och får välja vilka man tror är bäst att få när man inte lyckas få allt.
Hennes häst orkar inte. Men den tycker jag iaf är mer kul att se just för hur hon tänkt med ridningen.
Den är inte färdig helt - absolut.
Men jag förstår den ridningen mer liksom. Med tanke på vad man vill att det ska bli.

Det var generellt filmförbud på Hesters clinic så några allmänna klipp kommer troligtvis inte ut.

Han ingav iaf hopp om tävlingsdressyren för mig. Han visade oxå tydligt hur många av hästarna som faktiskt gick alldeles för trånga och bakom hand. Intressant att det kunde vara så fel hos så många proffs, hur enormt stor vikt han lade vid det och vilken skillnad det blev i hästarna det lilla som de lyckades korrigera direkt.

Revolution i större trav under lättridning och mer öppen, vadå trava genom kroppen :love:

Ja, det låter toppen!

Att ganashvinkeln är öppen är viktigare än nacken högst, absolut.
Men nacken högst och öppen vinkel är bättre ändå. ;)

Det är intressant att kolla ganashvinkeln på världscupekipage också.

Såg man spanska ridskolan kunde man konstatera att det inte var samma kvalitet som förr.
Det var en häst som gjorde bra levad, som VAR levad. Och det var ingen som gjorde korrekta skolsprång. Det har det varit förr då de visat.

Jag vet inte om det sket sig just de dagarna, om man tagit med de grönare eller vad.
Men klart är iaf att just då visade inte mkt färdigt/redo.

Jag kan tänka mig att även där vet man att det drar publik iaf.
Folk var ju hänförda ändå.
Och de måste ju också tjäna sitt levebröd.

Och visst är det imponerande på sitt vis fortfarande! Det är ju en massa svåra saker för det.
Men det innehåller inte de klassiska idealen på samma sätt.

Och jag förstår hur man kan behöva göra om. Absolut!

@tuaphua
Alltså jag köper det du menar, det är inte det.
Frågan är ändå om det finns någon annan som är bättre än Valegro just nu, nacke eller ingen nacke.
Bella Rose är ju ungefär en halv meter längre, bytena är för snabba och inte igenom hela tiden plus att hon är för spänd inne på banan.
Det är ju missar som kostar mycket mycket i ett program.
Valegro gör ju alla rörelser väldigt bra fastän nacken inte är högst. Det tjänar man mer poäng på.

Svårigheten med tävlingsdressyr är ju att allt ska klaffa till 100% på tävling på exakt rätt plats.
Tänk en gymnast, de vet hur en trippelvolt ska se ut har tränat för det men sätter den ändå inte alltid på tävling och då har de bara sig själva att tänka på. Inte ett djur på 600kg med egna tankar som också ska vara med på det.

Allvarligt så stör det mig inte med vilka poäng ryttarna får, så länge den bästa vinner. Oavsett om det är LA eller GP.
Och Bella Rose och Isabell kommer vinna guld i Rio.

Spanska Ridskolan var det värsta jag sett om jag ska vara ärlig när det kommer till hästshower. Sura hästar med sänkta ryggar och högst mediokra rörelser men nacken var ju högst!. Var sjukt besviken efteråt. Det enda som var bra var tömkörningen typ.

Spanska Ridskolan var det värsta jag sett om jag ska vara ärlig när det kommer till hästshower. Sura hästar med sänkta ryggar och högst mediokra rörelser men nacken var ju högst!. Var sjukt besviken efteråt. Det enda som var bra var tömkörningen typ.

Man kan säga att jag var ngt besviken. ;)
Hade förväntat mig sämre kvalla på det innan levad etc. Men trodde de iaf skulle utföra rörelserna korrekt.
De var tom i fel gångarter innan medvetet flera ggr.
Så de valde iaf bort en hel del saker för show.

Intressant att jfrelin som jag svarade inte har problem att förstå mitt inlägg. Oavsett om hon håller med eller ej.

Jag tog upp hennes tränare som ex på en som kan piaffera. Han är utbildad beridare i Tyskland. Vet inte om han är klar m masterskursen nu eller inte. Men han har om han inte är det en termin kvar till han själv får examinera beridare.
Han tävlar också.
Nu är han ganska ung, inte född med spons/pengar och jobbar mycket med annat än bara tävla/visa hästar.
Men med tanke på det får nog säga att han jobbat sig upp rätt bra.
Och man kan nog på många sätt kalla honom en bra ryttare. Om man så har dina eller mina ideal.

Det finns fler såna.
Men man ska ha bra hästar också.. Och det är inte alltid alla som kan rida har det eller tid att satsa på tävling.
Jag kan däremot lista fler svenska svårklassryttare som kan piaffera bra. De kan göra annat med i mina ögon.
Återigen är det bara de som inte tävlar som kan piffa bäst, mer ädel o nobelt.
Vad tror du att de skickligaste presterar på Träning?
Du verkar sätta kriterierna för vad som ÄR bra. Dryg.

Hästar som hålls i får inte Mer gest- tvärtom. Fart kontra energi däremot.
Du fick din häst för att du lovade att utbilda o tävla den. Den är fortfarande inte ens startad. Man behöver inte tävla, men när man insinuerar saker.

Jag ogillar inte tävlingsdressyr. Men jag skulle tycka det vore roligare om det dömdes så att det blev värt att träna på att få saker mer som TR beskriver.
Så att det också blev det man fick se mer.

Däremot förstår jag att det skulle bli svårt att få till. Av många skäl.
Och därför förmodligen inte kommer bli så.

Dels skulle det bli en slap in the face på så många stora namn.

Men Tua det där är ju rent bullshit. Däremot är det svårare idag med dagens hästmaterial. Får man fram en häst med den powern och gången och kan rida den med nacken högst så kommer den självklart vinna. Nu säkrar man upp på tävling genom att rida dom rundare så det inte blir en gräns mellan succé och katastrof. Men det blir töntigt att påstå att folk inte siktar dit, för det gör alla.

@tuaphua
Frågan är ändå om det finns någon annan som är bättre än Valegro just nu, nacke eller ingen nacke.
Bella Rose är ju ungefär en halv meter längre, bytena är för snabba och inte igenom hela tiden plus att hon är för spänd inne på banan.
Valegro gör ju alla rörelser väldigt bra fastän nacken inte är högst. Det tjänar man mer poäng på.

Svårigheten med tävlingsdressyr är ju att allt ska klaffa till 100% på tävling på exakt rätt plats.
Tänk en gymnast, de vet hur en trippelvolt ska se ut har tränat för det men sätter den ändå inte alltid på tävling och då har de bara sig själva att tänka på. Inte ett djur på 600kg med egna tankar som också ska vara med på det.

Allvarligt så stör det mig inte med vilka poäng ryttarna får, så länge den bästa vinner. Oavsett om det är LA eller GP.

Ja, jag är väl kanske också färgad av att jag sysslar främst med utbildning. Jag tänker alltid på vad som ger mest i längden.
Därför gillar jag Isabells ritt mer.
Även om jag också så klart ser att de har dyrare missar.

Finns ju en dressyrdomare i våra trakter som tävlar GP som jobbar mkt med utbildning av ekipage. Denne tycker jag ofta dömer upp de jag gillar. Dömer ju dock inte världscup eller rider det själv!

Jag tror fler skulle satsa på mindre i handen och nacken högst om det inte gick att få riktigt bra poäng med 3:e kotan högst och ganashvinkeln tight.
Det blir ju lättare missar då givetvis. Och större.
Men kanske skulle någon satsa på det mer då iaf.

Jag rider ju också med mer i handen när jag är osäker på lydnad. Rider fram till mer kontakt.
Men det får man ju stå för och kunna prata kring.
Det tycker jag många svårklassryttare är också om man pratar annat än med massa åhörare som kan feltolka.

@tuaphua

Man vill ju inte ha massa misstag på banan som sätter sig i huvudet på både häst och ryttare, samtidigt måste man tävla för att hästen ska få rutin, bli mer avslappnad, testa vad som funkar eller inte. Det där behöver man ju inte bekymra sig om på träning överhuvudtaget men små detaljer.. som tex isabelle som länger ut halsen i hörnen innan diagonalslutan, som lägger ner halsen ett snäpp i piaffen, i ingången i en piruett osv sådan insikt får man ju enbart för att man har testat på tävling och märkt att det inte funkar tex då det absolut kan funka på träning.

Men Tua det där är ju rent bullshit. Däremot är det svårare idag med dagens hästmaterial. Får man fram en häst med den powern och gången och kan rida den med nacken högst så kommer den självklart vinna. Nu säkrar man upp på tävling genom att rida dom rundare så det inte blir en gräns mellan succé och katastrof. Men det blir töntigt att påstå att folk inte siktar dit, för det gör alla.

Att de siktar dit tror jag med. Men på längre sikt.
Och med goda poäng på vägen.

Vilket jag tror gör synen på det lite confused för många amatörer.

Om tom de som dömer uttalar sig om att det är omöjligt med dagens hästar.
Omöjligt är det inte. Däremot svåååårt ngt så in i helvete.

Liknande trådar

Dressyr Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så...
Svar
1
· Visningar
1 420
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama