Hur dressyren ändrats..

Ska vi bara lägga ner eliten tills det kommer någon som rider så som du tycker är bäst?

Det finns redan enligt Brille. Den eminenta Dr Deb

549244_10151416630881797_1494174285_n.jpg

Totilas_Matthias_Alexander_Rath_Piaf_Aachen_11_INT.jpg

Blir nog jättebra till slut nu när han fått rätt hjälp, här i sista starten i Aachen

Jag stör mig så dant på att hans skänkel jämt och ständigt nästan närmar sig ljumsken på Totilas! Jag förstår om det har tagit tid för dem att komma ihop sig, Totilas verkar ju superkänslig och Gal och Mattias rider verkligen jätteolika!

Det finns redan enligt Brille. Den eminenta Dr Deb

549244_10151416630881797_1494174285_n.jpg
Bilden som du lagt in visar gångarten 'amble' som aldrig varit aktuell i TR. Den har därför knappast något i den här tråden att göra.

Bilden finns i en intressant artikel som handlar om samling som jag länkade till i tråden "Kontakten ...". Jag har inte diskuterat författarens kvaliteter som ryttare.

Den här diskussionen kommer alltid gå på tomgång, vi kommer liksom aldrig tycka lika. Eller jo vi är alla överens om att nacken ska vara högst men vissa bryr sig mer eller mindre om topphästarna har det eller inte.

Passade på att fråga min kiropraktor i morse vad hon trodde det berodde på. Det här med nacken.
Enl henne så är det bara en sak som är problemet; spänning
Hemma så rider de allra flesta med nacken högst men när de kommer till tävling och de behöver sätta det där sista trycket i hästarna så kommer spänningen och då blir det som det blir på dagens rörliga hästar.

Ingen av oss kan fatta hur det är att rida in på en arena med 10-20000 i publiken plus TV-kameror osv. Det är klart som fan att hästarna blir spända. Det är flyktdjur vi har att göra med och när vi nu har avlat för hög energi och reaktion så har vi fått ge avkall på massa andra saker.
Jag blir själv spänd när jag kommer in på banan, hästen likaså, och då är det oftast 1 i publiken och syrran som filmar :p

Klart det går att träna bort en hel del spänning men hur ska du kunna skapa samma miljö hemma? Ska man ringa sina 10000 närmaste kompisar?

I höstens Ridsport Special så stod det om Rembrandt och där sa Lette att han var lite som en atombomb och man var rädd att tappa pennan vid domarbordet. En sån häst hade aldrig klarat dagens läten av kameror, kameramän i buskarna och rörelse på läktarna.

@fio Jag köpte Ingrids app i fredags :p Mycket bra fast på deutsch.

Bilden som du lagt in visar gångarten 'amble' som aldrig varit aktuell i TR. Den har därför knappast något i den här tråden att göra.

Bilden finns i en intressant artikel som handlar om samling som jag länkade till i tråden "Kontakten ...". Jag har inte diskuterat författarens kvaliteter som ryttare.

Och? Det visas mkt i dessa trådarna som aldrig varit aktuellt i TR så varför inte detta.. och jo det har du visst, men jag förstår att du inte vill erkänna det nu.

De där trådarna är borttagna för längesedan, som tur är minns ju fler vad du sa och tyckte. Nu vill du bara bortförklara, förståeligt nog.
Ska du ljuga utan att det blir upptäckt behöver du vara tillräckligt smart för att göra det när det inte går att kontrollera. Du påstår felaktigt dels att jag uttalat mig om hur Dr Deb rider, dels påstår du att trådarna är borttagna.

Jag tror inte för en minut att du är intresserad av vad jag egentligen skrev. Här är länken till det första inlägget där jag hänvisar till en artikel av Dr Deb
"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ska du ljuga utan att det blir upptäckt behöver du vara tillräckligt smart för att göra det när det inte går att kontrollera. Du påstår felaktigt dels att jag uttalat mig om hur Dr Deb rider, dels påstår du att trådarna är borttagna.

Jag tror inte för en minut att du är intresserad av vad jag egentligen skrev. Här är länken till det första inlägget där jag hänvisar till en artikel av Dr Deb
"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag är jätteglad för att jag ljuger om att du gillar Dr deb. För du ser du ju nu hur kasst hon rider :up:

Här är Hester själv på Utophia, ett ekipage som jag tycker mycket om. Men inte ens han klarar av att rida med nacken högst

Nicole Uphoff från VM 90
Här är nacken ändå högst men han rör sig ju inte hälften så mycket som hästarna idag vilket jag hävdar är ett av problemen. Nicole var väl här 23 år och Rembrandt 13

Balagur var ju förut en sån som alla som hånade tävlingsdressyr tyckte var sååååå fantastisk.....
I beg to differ. Piaff kommer 2:10

Hur jag än letar så hittar jag ingen som rider med nacken högst om man inte går tillbaks till Klimke, Uphoff och de andra gamla godingarna så det får mig att tro att antingen är alla svinkassa eller så är det så att det är så svårt att rida med nacken högt på dagens hästar att ingen riktigt klarar av det. Inte ens Kyra hade nacken högst på Matador.
Nacken högst är inget självändamål. Jag tror att Utophia hade klarat piruetterna bättre/lättare om nacken varit högst/inte varit bakom lod.

Rembrandts piaff var alldeles för tam. Behöver visa mer lyft i frambenen.

En stor skillnad mellan dagens ekipage och gårdagens är (tycker jag) att ekipagen förr visade större skillnad mellan passage och trav.

Då hästen har 2-3 halskotan högst har den oftast nosen bakom lod. Kan det vara så att tygelfattningen (där stång- och bridongtyglarna ligger så nära varandra i handen) gör det lätt för ryttaren att använda stången för mycket/omedvetet. Vilket i sin tur gör att hästen drar in nosen. Med en annan fattning, den franska där tyglarna är ordentligt separerade, har ryttaren lättare att undvika att ge signalen för minskad ganashvinkel när den inte ska ges.

Nacken högst är inget självändamål. Jag tror att Utophia hade klarat piruetterna bättre/lättare om nacken varit högst/inte varit bakom lod.

Rembrandts piaff var alldeles för tam. Behöver visa mer lyft i frambenen.

En stor skillnad mellan dagens ekipage och gårdagens är (tycker jag) att ekipagen förr visade större skillnad mellan passage och trav.

Då hästen har 2-3 halskotan högst har den oftast nosen bakom lod. Kan det vara så att tygelfattningen (där stång- och bridongtyglarna ligger så nära varandra i handen) gör det lätt för ryttaren att använda stången för mycket/omedvetet. Vilket i sin tur gör att hästen drar in nosen. Med en annan fattning, den franska där tyglarna är ordentligt separerade, har ryttaren lättare att undvika att ge signalen för minskad ganashvinkel när den inte ska ges.

Det finns gott om folk som rider med stång/bridong nära varann utan att man per automatik får näbben bakom lod.
Klart det är så att stångtygeln hellre vill bli kortare än bridongen om man låter dem glida. Men det får man lär sig checka av så det inte sker helt enkelt.

Man får minskad ganashvinkel om man har mer i handen.

Sen hur man lär in samling eller tryck etc påverkar hur mycket man måste ha i handen, om vi bortser från på tävlingsbanan, utan även hemma.
Det handlar om att skola hästen att nyttja kroppen på olika vis.
Och vilka negativa avvikelser man väljer eller rent av helt accepterar som normalia.
Så inlärning, signalsystem etc spelar stor roll för iaf ridning på hemmaplan.
Och har du ett system som kräver mer tryck redan hemma utöver att det inte ger så mkt bärighet öht så blir det inte lättare av mer tryck i truten om det nu skulle bli så på banan.

Liknande trådar

Dressyr Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så...
Svar
1
· Visningar
1 420
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama