tuaphua
Trådstartare
Totilas
Mattias innan han fick hjälp av Sjef Jansen
Jag kanske inte riktigt håller med om allt Sjef gör och gjort.
Men jag kan känna att det är en man som har ett system från start till slutmål som är gediget och underbyggt av en helvetes massa kunskap.
Jag kan tycka att är en häst färdig för GP kanske den inte ska behöva rollas i rätt långt pass på framridning/morgon, jag vill få ut halsen mer, kanske man varit "lite tuff" på vägen etc. Då tycker inte jag den är helt klar.
Men det är ju så klart min åsikt. Och jag har inte ridit i närheten av det.
Däremot så kan jag känna att vissa människor har ett mer underbyggt system baserat på ingredienser där man direkt kan påverka olika individer.
Och det tror jag han har mer än många andra. Ett system som inte bygger på lite så, lite så, lite så och så blir det oftast ganska bra.
Utan han kör hela sin grej och det är klart att en häst som börjar utbildas kommer gå GP.
Sen har ju han också en klassisk utbildning i grunden. Han vet vad skolsprång, levad etc är och hur det funkar.
Därför tror jag han lyckats så bra.
Men så har han också ett hjälpgivningssystem som är väldigt likt det som förr var.
FÖ sån jävla bedrift av MR att rida enligt ett visst sätt hela sitt liv, ha familj och land som rider så och sen byta system. Modigt och väldigt imponerande att vara så öppen!
Det tror jag inte man riktigt vågat med så många andra tränare..
Jag vete fasen hur många jag vågat kasta allt gammalt och byta system för iaf..