Hur dressyren ändrats..

Man vill ju inte ha massa misstag på banan som sätter sig i huvudet på både häst och ryttare, samtidigt måste man tävla för att hästen ska få rutin, bli mer avslappnad, testa vad som funkar eller inte. Det där behöver man ju inte bekymra sig om på träning överhuvudtaget men små detaljer.. som tex isabelle som länger ut halsen i hörnen innan diagonalslutan, som lägger ner halsen ett snäpp i piaffen, i ingången i en piruett osv sådan insikt får man ju enbart för att man har testat på tävling och märkt att det inte funkar tex då det absolut kan funka på träning.

Ja, och vill man ha rutin och inte är beroende av pengarna finns ju andra tävlingar. Klasser där formen kan vara lägre.
Sen att de börjar kärva då man tar upp dem helt först på tävlingar - absolut!
Men hur många år ska de gå innan de får rutin nog?
Så man kan väga lätta och ta upp..

Jag menar nu inte Charlotte. Hon och häst är ju unga båda två.

Ja, och vill man ha rutin och inte är beroende av pengarna finns ju andra tävlingar. Klasser där formen kan vara lägre.
Sen att de börjar kärva då man tar upp dem helt först på tävlingar - absolut!
Men hur många år ska de gå innan de får rutin nog?
Så man kan väga lätta och ta upp..

Jag menar nu inte Charlotte. Hon och häst är ju unga båda två.

Men Tua.. jag brukar inte säga detta men nu märks det väldigt mkt att du inte tävlar.
;)

Men Tua.. jag brukar inte säga detta men nu märks det väldigt mkt att du inte tävlar.
;)

Det finns andra som tävlar och jobbar så. Och som det hittills gått bra för. ;)
Så jag baserar inte det här på min ridning. För det hade inte gått att jämföra.
Däremot har man då adderat några år träning på vissa hästar.
Och det förstår jag om folk inte vill.

Och ni som inte gillar tävlingsdressyr: kan det vara så att det är så jävla svårt att rida med nacken högst på dagens hästar att det inte blir bättre än så här?

Om ni bortser från poängen, eftersom ni verkar tycka att rörelserna inte är korrekt utförda, är ändå Valegro och Charlotte den som gör det bäst? Eller finns det någon annan som ni tycker utför GP bättre?
Jag menar att poängen kan man ju skita i så länge placeringen stämmer.

Vad är ni ute efter egentligen? Vill ni förbjuda tävlingsdressyr? Jag fattar liksom inte.
Hållbarhetskortet håller inte heller. Salinero som rollkurades som aldrig förr gick 3 OS och är 21 år gammal nu.
Rembrandt gick också 3 OS och blev 25.
Gigolo blev också gammal 26 år och gick 3 OS.
Finns massa exempel till så tydligen så håller ju hästarna för denna ridning och de verkar må bra och blir gamla.
Jag är inte emot tävlingsdressyr så jag borde inte svara på detta inlägg. Men eftersom jag tror att du, och flera andra, petat in mig i det facket svarar jag.

Jag är inte emot tävlingsdressyr. Jag är emot att TR inte följs, varken av tränare, ryttare eller domare. TRs syfte är att deltagarna ska delta på samma villkor och att de ska dömas efter samma kriterier.

Jag hoppas på bättre ridning. Tydligen har cliniken med Carl Hester visat exempel på att det är möjligt. Bra hästar finns det ju som med bättre ridning skulle kunna prestera så att dagens poängsystem inte räcker till.

Det är inte svårare att rida med nosen framför lod och utan knyck vid 2-3 halskotan (det som jag menar med nacken högst) på dagens hästar än gårdagens. De påstådda problemen beror snarare på ryttarens inverkan på hästen. Om en nos bakom lod premieras högre än i lod förleds såväl tränare, ryttare som domare att tro att det är så det ska vara. Hästen går inte bakom lod av sig självt. Den har någon gång uppfattat det som det rätta eller det som ger minst obehag. En lätt förbindelse med hästens mun utan tryck/stöd kan ge så mycket mer. Det kan ge en häst som är lätt ur alla aspekter, t.ex. "lätthet" för skänkeln så ryttaren inte måste driva i varje steg.

Det finns naturligtvis hästar som klarat rollkur både fysiskt och mentalt. Hur många eller vilka som inte klarade rollkur vet jag inget om.

Är det allt du har att säga? Inga kommentarer om filmerna alls?
Det är lätt att sitta och säga att saker inte är bra men sen när folk vill ha konkreta exempel så skiter man i det. @tuaphua tar sig iallafall tid och förklarar vad hon tycker.
Jag tycker faktiskt att de kommentarer jag gett på de filmer jag kommenterat varit konkreta, t.ex. bakåtvikt i ökad trav, stumma händer i bl.a. galopp, mm.

På den första filmen är inridningen i galopp inte speciellt bra, mkt bakom lod. Filmen på min dator stannade vid 0,11 in i filmen, i avsaktningen. Då såg hästen ut som om den höll på att gå av på mitten eftersom bakbenen var alldeles för långt bakom. Jag gillar inte hästens beteende efter programmet. Det är något den inte är tillfreds med.

På den andra filmen är PREn alldeles för hetsig i början med en hel del missar. Jag tycker att den blir bättre längre fram i programmet.

@tuaphua
Alltså jag köper det du menar, det är inte det.
Frågan är ändå om det finns någon annan som är bättre än Valegro just nu, nacke eller ingen nacke.
Bella Rose är ju ungefär en halv meter längre, bytena är för snabba och inte igenom hela tiden plus att hon är för spänd inne på banan.
Det är ju missar som kostar mycket mycket i ett program.
Valegro gör ju alla rörelser väldigt bra fastän nacken inte är högst. Det tjänar man mer poäng på.

Svårigheten med tävlingsdressyr är ju att allt ska klaffa till 100% på tävling på exakt rätt plats.
Tänk en gymnast, de vet hur en trippelvolt ska se ut har tränat för det men sätter den ändå inte alltid på tävling och då har de bara sig själva att tänka på. Inte ett djur på 600kg med egna tankar som också ska vara med på det.

Allvarligt så stör det mig inte med vilka poäng ryttarna får, så länge den bästa vinner. Oavsett om det är LA eller GP.
Och Bella Rose och Isabell kommer vinna guld i Rio.
Det kanske finns någon därute som är bättre men som inte ställer upp på dagens bedömningsmode.

@Brille jag vill med bestämdhet hävda att det inte finns något bedömningsmode. Det är något ni fått för er och precis som @fio säger så kommer det någon med nacken högst med bra bakben, rygg och takt så kommer den vinna.

Vaddå poängen kommer inte räcka till? Den som har högst poäng vinner.

Jag vill också ha nacken högst men stör mig inte på att de flesta inte har det eftersom det är så svårt. Huvudsaken är att den bästa vinner. Eftersom Charlotte tränar för Hester så lär hon ju träna för bättre nacke.

@Brille jag vill med bestämdhet hävda att det inte finns något bedömningsmode. Det är något ni fått för er och precis som @fio säger så kommer det någon med nacken högst med bra bakben, rygg och takt så kommer den vinna.

Vaddå poängen kommer inte räcka till? Den som har högst poäng vinner.

Jag vill också ha nacken högst men stör mig inte på att de flesta inte har det eftersom det är så svårt. Huvudsaken är att den bästa vinner. Eftersom Charlotte tränar för Hester så lär hon ju träna för bättre nacke.
Jag påstår att nacken högst (obs att jag inte skriver hög) är en förutsättning (men ingen garanti) för bra bakben.

100 % är väl 100 %. Du menar att man ska kunna få mer än 100 %. Ja är det möjligt så blir det inga problem.

Det är lika lätt, kanske lättare, med nacken högst (ingen knyck vid 2-3 halskotan) när ryttaren har rätt kunskaper för detta.

Uttrycket "träna för bättre nacke" visar vilken förvillelse som råder. Det är inte en bättre nacke det handlar om utan bättre rygg, bakben, piruetter, piaff, mm.

Det är ryttaren som rider. Det är inte alltid som denne rättar sig efter tränaren. T.ex. i filmen från utbildningsclinicen med dessa säger tränaren flera gånger åt ryttaren att lätta på handen i ryggningen utan att bli åtlydd.

Äh du missförstår ju med flit som i alla trådar du diskuterar.

Tränar för högre nacke fattar ju vem som helst att jag menar att de tränar för att ha bättre bakben, rygg, samling mm med nacken högst.

Jag är inte ens emot dig och ändå verkar det så i dina inlägg. Jag ifrågasätter bara vem du tycker är bäst? Vilka ska rida VM och OS osv?
Ska vi bara lägga ner eliten tills det kommer någon som rider så som du tycker är bäst?

Klart 100% är 100%, var inte dum nu. Men om någon kommer och rider med bättre kvalité i rörelserna så kommer den självklart vinna. Ni fokuserar för mycket på poängen. 10 betyder återigen, för femtielfte gången, inte perfekt. Det är den bästa som kommer vinna och om det är på 89% eller 95% spelar typ noll roll.
En 10 på 70-talet är inte en 10 i dagens dressyr.

Det är ju oxå så att det finns något som heter takt och harmoni. Ibland tappar man takten om man kräver för mycket samling- hästen spänner ryggen och får taktfel i.övergångar till exempel. Tappar i värsta fall bjudningen och får massa katastrof missar.... Tävling är kompromiss i många lägen.
Hästen måste vara harmonisk och ryttaren känna av hur mycket man kan samla, hur mycket " Flash" man kan ha utan att få hästen att bli spänd och få massa missar.

Tycker Valegro vinner på harmoni, taktmässighet, väldigt få missar överlag vilket tyder på att han har förtroende för din ryttare och sin uppgift. Han ser självsäker ut! Han gör inga misstag även om han säkert kan göra allt ännu bättre. Han har en underbar ridbarhet! De är unga och talangfulla och har ett samspel som sporten mår bra av!

Jag är inte emot tävlingsdressyr så jag borde inte svara på detta inlägg. Men eftersom jag tror att du, och flera andra, petat in mig i det facket svarar jag.

Jag är inte emot tävlingsdressyr. Jag är emot att TR inte följs, varken av tränare, ryttare eller domare. TRs syfte är att deltagarna ska delta på samma villkor och att de ska dömas efter samma kriterier.

Jag hoppas på bättre ridning. Tydligen har cliniken med Carl Hester visat exempel på att det är möjligt. Bra hästar finns det ju som med bättre ridning skulle kunna prestera så att dagens poängsystem inte räcker till.

Det är inte svårare att rida med nosen framför lod och utan knyck vid 2-3 halskotan (det som jag menar med nacken högst) på dagens hästar än gårdagens. De påstådda problemen beror snarare på ryttarens inverkan på hästen. Om en nos bakom lod premieras högre än i lod förleds såväl tränare, ryttare som domare att tro att det är så det ska vara. Hästen går inte bakom lod av sig självt. Den har någon gång uppfattat det som det rätta eller det som ger minst obehag. En lätt förbindelse med hästens mun utan tryck/stöd kan ge så mycket mer. Det kan ge en häst som är lätt ur alla aspekter, t.ex. "lätthet" för skänkeln så ryttaren inte måste driva i varje steg.

Det finns naturligtvis hästar som klarat rollkur både fysiskt och mentalt. Hur många eller vilka som inte klarade rollkur vet jag inget om.

Jag kan tänka mig att det är svårare iom att de är känsligare och mer reaktiva.
Men omöjligt tror jag inte det är.

Rent fysiologiskt kan hästarna gå med nacken högst. Men jag tror det kräver mer av ryttaren och mer skolning av individen.
Och jag tror man faktiskt lite kan hasta igenom saker iom att hästarna idag är så begåvade att de klarar av att utföra rörelser med mindre felmarginal sas.

Därför kan man nog som ryttare bli lite lurad gällande hur lydig och skolad hästen är. Även om man är bäst i världen.
Även om de inte blir lurade i den grad jag skulle bli. Utan det handlar om små, små saker för dem. Iom att de också är mänskliga trots allt.

@Brille det känns som du typ tror att Hester är ngn joker som dykt upp från vänster ? Så är det ju inte , och Charlotte tränar för honom och har hans hästar , och britterna under Hesters ledning vann all credit och premierades för sin ridning under OS helt enligt TR .

Det är ju oxå så att det finns något som heter takt och harmoni. Ibland tappar man takten om man kräver för mycket samling- hästen spänner ryggen och får taktfel i.övergångar till exempel. Tappar i värsta fall bjudningen och får massa katastrof missar.... Tävling är kompromiss i många lägen.
Hästen måste vara harmonisk och ryttaren känna av hur mycket man kan samla, hur mycket " Flash" man kan ha utan att få hästen att bli spänd och få massa missar.

Tycker Valegro vinner på harmoni, taktmässighet, väldigt få missar överlag vilket tyder på att han har förtroende för din ryttare och sin uppgift. Han ser självsäker ut! Han gör inga misstag även om han säkert kan göra allt ännu bättre. Han har en underbar ridbarhet! De är unga och talangfulla och har ett samspel som sporten mår bra av!

Jag håller med om att det är härligt att se hästar som inte är spända pga av att de inte har förtroende för ryttaren eller somär liksom överspända i energi av ryttaren.
Jag har inte sett Valegro dubbeltrampa i passage tex. Inte heller balla ur och bli förbannad pga för mkt krav i tex piaff.
Det uppskattar jag!

Däremot finns det ju så klart fler lägen än de två alternativen.

Och hur stark en häst är och hur mkt den orkar sätta sig och hur mycket och länge är ju en utbildningssak.
Dels rent styrkemässigt. Men också hur man tar rent psyikiskt i att vara trött i kroppen men ändå vilja och orka pressa lite till.
Så, precis som jag också sagt innan är både han och Charlotte i början av sin karriär. Och blir säkert bättre.

Men det gör inte att jag personligen tror att alla hästar som tävlar GP inte kan gå bättre med annan träning.
Och att jag personligen tycker att det borde vara fler äldre ekipage iaf som kan prestera bättre.

Just piaff kan ju faktiskt många hästar lära sig som har rätt kass exteriör. Sen att de inte kan lära sig bli lika luftiga och elastiska som topp-hästarna är något annat.
Så jag kan tycka att fler av dagens ekipage som är bäst i världen borde klara ha mer bärighet och lätthet genomgående än det är idag.
För som jag tidigare sagt: piaffen är inte bara piaffen i sig. Den skvallrar om hur hästen går i övrigt.
Iaf i mina ögon och en del andras.

Här är Hester själv på Utophia, ett ekipage som jag tycker mycket om. Men inte ens han klarar av att rida med nacken högst

Nicole Uphoff från VM 90
Här är nacken ändå högst men han rör sig ju inte hälften så mycket som hästarna idag vilket jag hävdar är ett av problemen. Nicole var väl här 23 år och Rembrandt 13

Balagur var ju förut en sån som alla som hånade tävlingsdressyr tyckte var sååååå fantastisk.....
I beg to differ. Piaff kommer 2:10

Hur jag än letar så hittar jag ingen som rider med nacken högst om man inte går tillbaks till Klimke, Uphoff och de andra gamla godingarna så det får mig att tro att antingen är alla svinkassa eller så är det så att det är så svårt att rida med nacken högt på dagens hästar att ingen riktigt klarar av det. Inte ens Kyra hade nacken högst på Matador.

Det finns andra som tävlar och jobbar så. Och som det hittills gått bra för. ;)
Så jag baserar inte det här på min ridning. För det hade inte gått att jämföra.
Däremot har man då adderat några år träning på vissa hästar.
Och det förstår jag om folk inte vill.
Du kan liksom inte ärva andras tävlingserfarenhet.eller tala för andra.
Det funkar fortfarande Inte!
Det måste tränas på tävling, för att det kan pga spänning En gång spela spratt med både ryttarens o hästens nerver som blir ett aber. Som tinnes o Theodorescus piaffer.
Det knyter sig o det kan funka Hur bra som helst Hemma hela tiden.

Det handlar inte heller om poängen för dagen, utan domarnas o framflr allt den kritiska publiken som bara väntar på att det ska skita sig igen.
Jag lider med dem, för jag har gjort bort mig O sen blir det värre. Har ridit fel många gånger t.ex. Inte kul o då är jag ingen idol.

Senast ändrad:
Får jag råd igen så ska jag åka och träna för henne.. fälttävlan då alltså. Jag älskar hennes inställning till hästarna och ridningen.

Fast så har det ju alltid varit så länge tävlingar har funnits. Så vad är problemet?

Du kan liksom inte ärva andras tävlingserfarenhet.eller tala för andra.
Det funkar fortfarande Inte!
Det måste tränas på tävling, för att det kan pga spänning En gång spela spratt med både ryttarens o hästens nerver som blir ett aber. Som tinnes o Theodorescus piaffer.
Det knyter sig o det kan funka Hur bra som helst Hemma hela tiden.

Det handlar inte heller om poängen för dagen, utan domarnas o framflr allt den kritiska publiken som bara väntar på att det ska skita sig igen.
Jag lider med dem, för jag har gjort bort mig O sen blir det värre. Har ridit fel många gånger t.ex. Inte kul o då är jag ingen idol.

Jag kan inte ärva deras tävlingserfarenhet. Det har du helt rätt i.
Men jag kan ju se att det funkar för dem. Ögon har jag fått till födseln. ;)

Tinne är väl inte direkt känd för att rida med bärighet?
Att hyra in folk till att jobba dem i piaffen gör inte lika stor nytta som om man själv gör som de som får hästarna bättre.
Fortsätter man göra likadant kommer det vara hyfsat likadant.
Med det inte sagt att hon inte gör en massa saker helt fantastiskt. För det gör hon!
Och hon får ju liksom bra betalt för det hon är bra på.

Hur man löser att det skiter sig beror på utbildningssystem också. Utöver att man då kan få andra problem istället för att bakbenen försvinner i påskjut.
Jag tror tex Gal får andra problem när han får problem.
Man kan ju se skillnad i hur de trampar, piafferar eller vad man vill kalla det. Man kan också se skillnad i resten av ridningen.
Gals hästar gör ju ofta piruetter och piaff med bakbenen långt in. Får han till det så blir de lätta i fram med och bakbenen bär på riktigt, inte triangulerar. SKiter det sig har ju hans hästar tränats i att stanna kvar och inte braka iväg fram och de har bakbenen långt in även om de kanske bär en del på fram då.
Sen får man tycka vad man vill om det. Men det ger olika utslag i hästen hur man tränar.
Det tror jag vi alla kan enas om.

Och då får man olika responser på spänningar, om de blir skraja, trötta etc.
Man kan också ha bättre vissa rörelser än andra. Till min nackdel lika så givetvis. Jag är sämre på vissa saker.

Jag har dock ganska bra ögon även om jag inte förmår göra en massa saker. Och jag vet hur vissa tränar iom att vi ses en hel del och pratar med.
Ser man då att de trots tävling kan rida nacken högst och har högblodiga djur modell stam som anses knepiga och kanske tom stått hos en del betydligt duktigare tävlingsryttare enligt meriter kan man ju sluta sig till att med träning kan det gå.

Det är helt rätt att JAG inte kan komma med tävlingserfarenheter annat än innan jag ens begrep något alls av ridning. De är inget värda.
Men jag ser ju andra som det funkar för.
Och jag tycker nog att andras åsikter om de tex finns i skrift väger lika tungt som en artikel, ord från tränare på clinic eller annat folk kommer dragandes med som något som ska tillföra diskussionen värde.

Det är inte så många som vågar stå för avvikande åsikter. Så därför försöker jag tala om att fler finns även om de inte hänger på buke.
Och att en del av dem då har både tävlingserfarenhet eller/och domarerfarenhet som borde räknas.

Sen köper jag att det inte är något man har lust med tex att lägga x antal år på att inte tävla GP när man faktiskt kan rida med BRA poäng.
Ens om det bara handlade om nöje och inte om pengar så hade jag köpt det.
Men min personlig åsikt är att jag skulle tycka det vore roligare.
Och framför allt tror jag att fler hobbyryttare skulle börja fundera kring bärighet och varför hästarna brakar sönder i framkärran.
Deras då.. Inte elitens. För de flesta elithästar mår nog prima.
Jag tror man skulle vinna mycket på det hos gemene man.
Men det är MIN åsikt.

Liknande trådar

Dressyr Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så...
Svar
1
· Visningar
1 420
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama