Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Näää, jag ska OCKSÅ vara hemma såklart men jobba lagom mycket (lite) så killarna hinner städa och fixa medan jag är borta :idea: :angel:

Det var perfekt när jag jobbade deltid och de var hemma :o

Killar hinna städa och fixa :angel:


Jag hade båda mina föräldrar hemma mitt första år. Min lillebror så var bara mamma hemma "hela tiden". Och det är faktiskt ingen skillnad alls på min bror och mig! Ja det skulle väl va att jag är tjej och han är kille då ;)


Så jag tror faktiskt inte att bebisarna bryr sig speciellt mkt vem som är hemma och hur mycket.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Tar du fram en läkare som sjukskriver mig tills jag är frisk så åker jag till honom/henne imorgon kan jag lova dig.
.

Det är inte läkarna som avgör detta, det är FK. Sök bara upp en kvinnlig läkare som fött barn och förklara läget. Eftersom FK är beslutande och ofta inte godkänner intygen så är det paradoxalt nog LÄTTARE att få intygen.

Jag tycker Björk poängterar något smart.

Börja jobba, kom fram till att du inte klarar det, få lättare arbetsuppgifter (verkar svårt) eller sjp.

Är du sjukskriven VILKET DU HAR RÄTT ATT VARA kan du ju SPARA föräldradagarna till sambon :idea:

Eller till dig själv när det är något viktigt du vill vara ledig inför, eftersom det är en ledighet arbetsgivaren inte kan neka.

Det är inte helt fel att ha föräldraledigt kvar till tex dagis/fritidsstängda studiedagar, inskolning i skolan eller avslutningar.

F.ö. är Eskil nu drygt tre år och jag kan fortfarande inte bära mer än 10-15 kg utan att bäckenet trillar isär. Eller gå i hala backar. Så hade jag ett fysiskt krävande jobb hade jag INTE klarat det och självklart skulle jag då vara sjukskriven medan jag letade annat jobb eller rehabiliterade mig.

Jag har nog 1½ år fp kvar för övrigt, har oftast varit ledig med barn på komp och sparad semester :o

Så jag söker fp inför viktiga semesterresor. Annars bokas mitt schema om varje vecka och ledigheter försvinner. Men det kan inte just fp göra om man anmäler 2 mån i förväg :idea:
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag är helt med på vad du skriver fast klockan är så mycke *zzz*

Men foglossningar verkar vara något som "inte finns", min läkare var höggravid själv och sa att jag inte har foglossningar för jag inte gått upp något i vikt enligt henne :eek:
Sen la hon mig på en brits och pressade ner mina höfter för att se vad som hände :eek:

Det resulterade i att jag fick rulla runt och ner på en stol innan jag kom där ifrån och då med en sjukskrivning på 50%!


Intressant de du skriver om min sambo vägrar skriva över sina dagar och jag då när mina är slut fortfarande är lika dålig vad som händer då. För jag vet att mitt jobb vill inte ha dit mig för där finns det inget jag kan göra mer än att fika, å de har de inte råd med.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Mina vill ha oss BÅDA hemma, de är som små border collies :cool:

Eller helst ALLA föräldrar, dvs även den äldstes pappa.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag borde enligt din modell räkna med att börja jobba direkt efter nästa förlossning. Det kommer antagligen inte gå. Så då blir jag sjukskriven. Det är nog inte speciellt troligt... Hur länge måste man vara föräldraledig innan man bör vara arbetsför enligt dig? Under den tiden borde mannen kunna vara hemma och hjälpa sin kvinna. Eller? En kvinna med krämpor klarar ändå att ta hand om barnet? Borde inte kvinnor i högre utsräckning få vara sjukskrivna för graviditetsrelaterade krämpor både före och efter förlossning? Om man får havandeskapspenning så tyder ju det på att man har ett"jobbigt" jobb. Men efter fölossningen tas ju ingen hänsyn till det. Föräldrapenning är ju lika för alla.

Alltså; jag har ingen aning. :crazy: Jag är ingen expert; vare sig på efterbesvär efter förlossningar eller vad som är "lämpligt". Jag har ingen genomtänkt plan över detta. Det jag menar är att jag INTE anser att ni (vi) bör anpassa vår föräldraledighet utifrån arbetsgivarens behov. Det är DET som är min poäng.

Hur lång tid innan man är arbetsför är väl extremt olika antar jag. Dock anser jag att om man tänker jobba efter 2-3- 5- 6- 8 månader och inte klarar det så bör man ju kunna få bli sjukskriven. Själv skulle jag i teorin kunnat klara mitt arbete efter våra tre dagar på BB och då blev jag ändå snittad. MEN; jag har ett rent kontorsjobb och att sitta och sköta det med min hopsydda mage skulle gått finfint. Så egentligen är väl mitt svar; hur snabbt man "ska" vara arbetsför kan man inte sätta någon fast ram för. Det är (som med sjukdomsdiagnoser) något som måste avgöras från fall till fall. Vissa har arbetsförmåga trots diabetes, andra inte till exempel.

Jag kan hålla med om att det skulle behövas en översyn över området gällande gravkrämpor. Som du säger; har man innan förlossning fått hp beviljat så är ju det en signal. Beroende på vilka besvären är. Ett högt blodtryck går ju oftast ner direkt när barnet kommit ut. Foglossningsbekymmer kan ju däremot hålla i sig längre tid. Men samtidigt ÄR det ju också rimligt att om man klarar sitt "föräldrajobb" och det är just det som man tänkt sig sköta i x antal månader efter födelsen så kan man ju inte hävda att sjp vore rätt i det läget. Man klarar ju faktiskt av att sköta barnet.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Du går till jobbet bara.

Och säger att du vill inte slösa mer föräldradagar utan JOBBA.

Kan de inte ordna något lättare får du sjukskriva dig.

Och förklara för en läkare - har ni ingen koppling till någon företagshälsa - att du provat men det gör så in i :devil: ont att det bara inte går, och hur mkt sämre du blir.

Får du inget intyg går du till någon annan med bättre vett. Och tillbaka till jobbet så måste de hjälpa dig i detta.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Det uppmuntras ju till att pappan ska ta 50% av fp så inte ska han väl behöva ge sina dagar till dig för att du ska återhämta dig efter förlossningen. Du borde undersöka detta med sjukskrivning.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Det är inte läkarna som avgör detta, det är FK. Sök bara upp en kvinnlig läkare som fött barn och förklara läget. Eftersom FK är beslutande och ofta inte godkänner intygen så är det paradoxalt nog LÄTTARE att få intygen.

Fast min läkare som sjukskrev mig när jag var gravid var höggravid själv och sa att jag inte hade foglossningar för jag inte gått upp något i vikt :mad:
FK har jag aldrig haft problem med, de har helt vart på min sida under graviditeten och t.om ifrågasatt varför jag inte sökte HP ännu tidigare.

Så för mig är det inga problem med FK, utan med läkarna och inte tvärt om som det brukar vara.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

För jag vet att mitt jobb vill inte ha dit mig för där finns det inget jag kan göra mer än att fika, å de har de inte råd med.

I så fall skulle FK troligen konstatera att arbetsgivaren inte kan omplacera dig/ge dig tillfälligt lättare uppgifter (vilket väldigt få ag kan) och därmed borde de bevilja sjp. Såvitt de nu inte är extra "hårda" mot just foglossningsbesvär efter din bf.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Det uppmuntras ju till att pappan ska ta 50% av fp så inte ska han väl behöva ge sina dagar till dig för att du ska återhämta dig efter förlossningen. Du borde undersöka detta med sjukskrivning.

Precis min poäng!!
Det verkar ju vansinnigt att man ska behöva skriva över dagar för att den andre är för sjuk för att klara sitt jobb!
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Men man behöver ju inte planera innan förlossningen hur fl ska se ut. Om man har besvär efteråt så kan man ju "vilja" jobba tidigt för att spara dagar. Antingen får man nog vara eftergiven eller så får man som nu vara återhållsam med sjukskrivningar kring graviditet. Varför finns det egentligen havandeskapspenning? Det är ju en signal i sig. Varför finns det ett särskilt namn? Varför blir man inte bara sjukskriven? (Jag känner inte till hp men det är väl som sjukskrivning? )

Jag är snittad som du men jag hade ONT på efterkontrollen (8v efteråt)
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Men om jag inte blir sjukskriven (FK), då är jag på jobbet nästan hela Rasmus vakna tid på dagarna på ett ställe jag inte trivs på och inte vill vara på.

Jag kollar igenom platsbanken varje dag och söker olika jobb som är på kvällar/helger för att få in en fot på ett nytt ställe. Framtiden är inte speciellt ljus på mitt jobb, när Rasmus var 1 vecka ringde chefen och sa att det är nedskärningar men jag klarade mig då en annan jobbarkompis valde att sluta *phu* och 2010 kommer allt nog stängas helt. Och då lär jag ha ett nytt jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag får se hur vi gör.. Först var det självklart att vi skulle dela lika. Men nu står jag utan fast jobb och min sambo har precis fått nytt jobb på bank. Så nu är vi inne på att han kanske måste ta chansen att avancera där istället för att vara hemma 6 månader. Han har aldrig läst gymnasiet så den här möjligheten känns lite som.. ja.. han bara måste hoppa på det tåget. Det är en fin dörr som öppnats för honom.
Och sen måste man ju tänka rent ekonomiskt också. Önskar att man slapp det. Men så länge man inte skiter pengar...

Men vi får se. På anställningsintervjun var det inte alls nåt problem att han hade en då 1 vecka gammal dotter hemma. Dom såg det inte alls som nåt problem med barn.
Sen vad dom tycker om föräldraledighet är väl kanske en annan femma. :D
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Det är ju det med - man förväntas ju ta hand om sitt barn när man är föräldraledig. Men ska man som kvinna förväntas använda sin fp till att samtidigt kurera sig själv. Om man har besvär efter förlossning borde man få vara sjukskriven så pappan kan vara fl (utöver pappadagarna). Jäklar vilka kostnader det skulle bli. Undra verkligen om det hade varit på samma sätt om det var männen som skulle föda barn?
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag var hemma helt de första 16 veckorna.
Nu har jag börjat att jobba 5 h/en dag per vecka & då jobbar sambon fm den dagen, sen kommer han hem & tar barna & jag jobbar ef.m.
I sommar kommer jag att jobba tre veckor (mån-fre/lör), & då med samma upplägg som ovanstående, alltså jag är hemma fm, sambon hemma ef.m.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Men om jag inte blir sjukskriven (FK), då är jag på jobbet nästan hela Rasmus vakna tid på dagarna på ett ställe jag inte trivs på och inte vill vara på.
.

Men jag trodde du verkligen fysiskt inte klarade jobbet? Det skulle inte jag göra :o så det har jag lätt att sätta mig in i.

Du ska ju i så fall bara gå dit för att faktiskt BLI så dålig att du blir sjukskriven.

Skulle jag lyfta och hantera tunga grejor skulle jag få bäras ut på bår efter en dag så det tar ju ingen lång tid att framkalla de besvär du får på jobbet, du måste ju rimligen sjukskriva dig direkt.

Men du kan inte göra det utan att gå dit först.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Men man behöver ju inte planera innan förlossningen hur fl ska se ut.

Nej, har jag sagt att man behöver det? :confused: Jag bara rekommenderar det; om man nu vill dela tex. Och förresten; i viss mån måste man faktiskt planera; man måste söka hos sin arbetsgivare minst 2 mån i förväg, annars kan de neka en föräldraledighet. Å andra sidan; en kvinna som föder barnet kan de knappast tvinga till jobbet (om hon tex skulle få för tidigt och därmed få ett annat datum än hon uppgett till sin ag). Men när barnet redan är här så kan ag definitivt hålla hårt på 2månadersregeln.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Men om jag inte blir sjukskriven (FK), då är jag på jobbet nästan hela Rasmus vakna tid på dagarna på ett ställe jag inte trivs på och inte vill vara på.

Jaha, så om du inte får sskr så kan du ändå gå dit? Hur funkar det? Antingen har man väl arbetsförmåga = jobbar eller så har man inte = jobbar inte?

Om det handlar om att du i första hand inte vill jobba så är det ju en annan sak; då väljer du/ni ju faktiskt själva att du ska ta fl istället, eftersom du vantrivs på ditt jobb.

Om jag förstår dig rätt är det en kombination; dina besvär efter grav gör att du inte skulle klara ditt jobb (?), men eftersom du dessutom inte vill återgå dit så är du hemma en längre tid pga detta.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 423
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 440
Senast: Queen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 940
Senast: Elendil
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 287
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Halmpris 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp