Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Absolut. Jag tror att du har rätt.
Jag och min sambo ska dela på föräldrarledigheten främst för att jag vill att vi ska tillbringa lika mycket tid med barnet under detta fösta år, men också på grund av att det får vara slut med att kvinnan gör sig oattraktiv på arbetsmarknaden medan mannen inte gör det. Det ska vara lika, basta :D

Amen!!!!!:bow::bow:
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Med första barnet var jag hemma eller hade med barnet på jobbet i drygt ett år. Sedan fick vi ingen barnomsorg så pappan "tvingades" vara (egentligen ville han slippa när barnet var litet och ta mer hand om det när det var pratbart istället) hemma med barnet ett halvår till. Det var en himla tur för annars hade de inte alls haft samma relation till varann idag :eek:

Man blir inte FÖRÄLDER förrän man roddar vardagen ensam med barnet.

Med andra barnet med en ny pappa hade jag lärt mig något :angel:

Vi var hemma båda två med två barn - och pappan hade huvudansvar för bebin i allt utom amning och sjukdomar - i fem månader tills jag började jobba. Sedan var han hemma i ett år till med barn och sedan var barnen halvtid på dagis när han deltidspluggade.


Nu jobbar vi båda (i mitt fall ofrivilligt och förhoppningsvis övergående) mer än heltid och det är ett h-e att få tiden att räcka till. :cry:

Jag vill ha en hemmaman :o

Det vill jag med!!
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Vi ska inte ha barn, men jag frågade pv igår om skulle dela på föräldraledigheten eller om jag skulle ta allt ifall vi skulle skaffa barn.

Han tittade på mig som om jag var från en annan planet och svarade "Var det där en seriös fråga?" Tanken att han inte skulle vara hemma hade inte ens slagit honom trots att han fick ungefär 3 sekunders tid att ställa in hjärnan på så något abstrakt som att skaffa barn.
Han vet att jag dessutom hade klättrat på väggarna efter väldigt kort tid.

Han såg nästan orolig ut till jag talade om för honom att det var rätt svar *s*
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Vårt fösta barn är nu 13 månader och jag har varit hemma sen han föddes (jag har gått in och jobbat när det krisat på jobbet, kanske 10-15 dagar). Sambon var hemma första månaden sen har han jobbat. Från maj till oktober jobbade han sju dagar 07-19 sen var han ledig i sju dagar. Från oktober var han ledig till slutet på februari. Han har alltså precis börjat jobba. Han har tagit ut sina tio pappadagar. Jag började ta ut fp när sonen fyllde ett.

Framåt är planen att jag ska ta fp till oktober då vi väntar vårt andra barn. Sen kommer jag vara hemma ett år utan att ta ut fp igen. Sambon kommer nu att jobba efter samma system som förra sommaren och sedan kommer han vara ledig från oktober till maj -09.
Han kommer att ta ut fp under hösten/vintern när han är hemma.

Sen tror vi att vi inte ska ha fler barn, på ett bra tag i alla fall. Så vi kommer nog använda fp så sambon kan vara hemma på vintrarna. Jag kommer vara hemma så länge jag vill och sedan börja jobba lite lagom. Kanske tröttnar jag på att vara hemma, vem vet? Jag kommer vara hemma mer än sambon men han kommer ta ut fler dagar.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Vi vill dela 50/50 men det går inte. Ekonomiskt har vi redan fått ta smällen när jag gick på HP eftersom jag alltid vart den som tjänat mest. För 2 veckor sen fick sambon sin löneförhöjning och gick om mig ;)

Jag har sökt tjänstledigt i 14 månader. Jag hoppas jag kommer klara av att börja jobba tidigare. I alla fall minst 1-2 dagar i veckan (vi har 4 dagars arbetsvecka).

Men i dagsläget fungerar det inte, min kropp är långt ifrån så pass återställd att jag kommer orka jobba.
Jag söker lite andra jobb just nu för att kunna börja jobba lite tidiger men hittills utan någon napp.
Sen så är Rasmus så otroligt mammig, och det blir varken bättre eller sämre om sambon har honom 1 hel vecka eller jag går med honom på axeln en hel vecka, det är bara mamma som gäller just nu.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Nu har jag grubblat sedan igår på det här.

Antingen räknar jag helt bort i tok, eller också är det så att du och din sambo delat lika på de föräldrapenningdagar som FK betalar, men ni har inte delat lika på den lediga tiden tillsammans med barnen (de är väl två om jag inte minns fel?). Du har varit hemma utan att ta ut ersättning, men inte han. Eller räknar jag fel?

Det är ju, som det sägs på olika sätt i flera inlägg, en väldig skillnad på att vara hemma med barn 1,5 år i ett sträck och att vara hemma en dag i veckan även om det är i åratal.

Du räknar helt rätt, vi delar lika på antalet ersättningsbara dagar och utnyttjar dem men jag har varit hemma mer första året utan ersättning (förutom extra inbetalningar på min pensionsförsäkring). Främst av den anledningen att jag inte hade orkat (varken fysiskt eller psykiskt) prestera på jobbet under den tiden. Jag är helt övertygad om att (i alla fall min) kroppen behöver lika lång tid-om inte längre- att komma tillbaka från graviditeten som att förbereda sig inför födseln.

Vi synkade dessutom våra barns sovtider (uppe länge, vakna sent) så skillnaden i vakentid blev drygt 1,5 h mellan den som var hemma under dagen och den som tog kvällen.

Sedan hade vi den uppdelningen att att hade man ansvaret på dagen så hade man inget kvällsansvar (jag pumpade ur och åkte till stallet:o). Så under vår föräldraledighetstid så hade min sambo en betydligt tuffare vardag än jag med 80% jobb + ansvaret för barnen halva deras vakentid.

Jag ser faktiskt ingen skillnad i att vara hemma heltid jmfrt med deltid under förutsättningen att den som är hemma faktiskt "släpper" på kvällen och inte tar ett dygnsansvar. Det är ju också en fördel att inte ha läggtid kl 19 om den yrkesarbetande parten kommer hem 18.30...

Min man roddar vardagen med barnen lika bra som jag, har lika god relation med barnen och har inga problem med att ta egna intiativ. Vår modell har för oss fungerat alldeles utmärkt men jag visste å andra sidan redan innan vi bestämde oss för att skaffa barn att han var utmärkt pappamaterial:love:.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Det ligger ju mycket i det som du skriver om ditt jobb som är krävande. Det kan ju bero på vad man har för jobb hur man gör med föräldraledigheten.

Jag jobbar i butik. En väldigt stor sådan. Jag är en av många. Ingen saknar mig när jag är föräldraledig men jag kan ändå få någon dag då och då för att inte tappa kontakten.

Min sambo tjänar bra på sommaren så då behöver han jobba. Sen kan han vara hemma under resten av året. På hans jobb funkar det inte att vara ledig lite hit eller dit. Antingen eller.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Det ligger ju mycket i det som du skriver om ditt jobb som är krävande. Det kan ju bero på vad man har för jobb hur man gör med föräldraledigheten.

Jag jobbar i butik. En väldigt stor sådan. Jag är en av många. Ingen saknar mig när jag är föräldraledig men jag kan ändå få någon dag då och då för att inte tappa kontakten.

Min sambo tjänar bra på sommaren så då behöver han jobba. Sen kan han vara hemma under resten av året. På hans jobb funkar det inte att vara ledig lite hit eller dit. Antingen eller.
Äsch, det där är ju arbetsgivarproblem!
De får ju helt enkelt anpassa sig till verkligheten! Som är att alla föräldrar har rätt att ta ut föräldraledighet på 1/4, 1/2, 3/4 eller heltid. Om man däremot själv anser att man inte kan göra det - då är det ju ens eget ställningstagande.

Jag är "ensam" på min post och det är inte ett jobb som man lär sig i en handvändning. Därför satte de in en vikarie för mig när jag är borta nu i drygt 6 månader. När sambon varit hemma i ungefär lika lång tid kommer vi troligen jobba halvtid båda två. Då får helt enkelt min chef "lyfta bort" vissa uppgifter från mig (sannolikt blir det så) eller ta in en vikarie på halvtid.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Men om man har som pmm ett tungt jobb och inte kan omplaceras (det var väl så det var?) så vad ska arbetsgivaren göra åt att pmm inte känner sig redo att börja jobba? Hon har sitt ju sitt jobb men om hon anser sig inte kunna utföra sina uppgifter. Hur blir det arbetsgivarproblem?

Om man reser långt för att jobba och ligger borta en period så känns det inte som att det är speciellt givande att ta typ 1/2 dag föräldraledighet mitt i. Även om man har RÄTT till det.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag är så avis på de i min föräldragrupp som oxå kan åka in någon helg eller kväll när pappan kommit hem för att jobba lite, det vill ju jag oxå göra!




Jag tycker inte man ska planera FP för mycket innan bebisen väl är ute, när jag var gravid ville jag amma i max 4 månader och sen börja jobba några dagar. Jag kommer inte kunna börja jobba på en hel del veckor och jag vill inte sluta amma, det är mer Rasmus som ska vara en stor pojke och ha gröt istället men ibland kan han gå med på en 20 min mysstund hos mig ;)
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Men om man har som pmm ett tungt jobb och inte kan omplaceras (det var väl så det var?) så vad ska arbetsgivaren göra åt att pmm inte känner sig redo att börja jobba? Hon har sitt ju sitt jobb men om hon anser sig inte kunna utföra sina uppgifter. Hur blir det arbetsgivarproblem?

Arbetsgivaren kan inte göra något åt att HON inte känner sig redo och istället väljer att vara föräldraledig. Om hon däremot hade sökt 6 månaders fl och sen ville återgå i jobb, men inte klarade det så skulle hon få sjukpenning. Som alla andra som inte har arbetsförmåga.

Om man reser långt för att jobba och ligger borta en period så känns det inte som att det är speciellt givande att ta typ 1/2 dag föräldraledighet mitt i. Även om man har RÄTT till det.
Då är det ju som sagt man själv som valt att inte ta ledigt. Om man däremot vill vara ledig på halvtid så kan inte arbetsgivaren säga "det går inte här hos oss/med ditt jobb".
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Äsch, det där är ju arbetsgivarproblem!
De får ju helt enkelt anpassa sig till verkligheten! Som är att alla föräldrar har rätt att ta ut föräldraledighet på 1/4, 1/2, 3/4 eller heltid. Om man däremot själv anser att man inte kan göra det - då är det ju ens eget ställningstagande.

Om man vill jobba och dela 50/50 på föräldrapenningen men inte kan jobba?

Jag har ondare nu än när jag var gravid i mina fogar.
Jag slutade jobba i v.26 då gick jag på HP, mellan v. 22-25 gick jag hem efter halva dagen då min kropp inte pallade mer.
Jag var sjukskriven 50% mellan v.12-19.

Det var t.om så att de på FK tyckte jag skulle sökt HP ännu tidigare!

Visst hade det vart skönt att vara hemma båda två, jag sjukskriven och sambon pappaledig, tyvärr funkar inte det för oss, då vi hellre tar ut få dagar i månaden och är hemma längre.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag tycker inte man ska planera FP för mycket innan bebisen väl är ute,

Fast om man vill dela lika mellan föräldrarna så kan man mycket väl planera för det innan! Jag tror till och med sannolikheten att det verkligen BLIR en lika uppdelning är större om man "bestämt" så innan. Annars blir det lätt att den som är hemma först (mamman) gärna vill fortsätta lite till.. och lite till... och lite till. Tror jag.

Då är man dessutom tvungen att se till att lösa det där med amning. Själv kommer jag fortsätta delamma när jag börjar jobba. Vi bor jättenära jobbet och jag kommer förutom mornar, kvällar, nätter också kunna amma luncher (då jag går hem). Om så behövs kan även sambon komma med sonen till jobbet i alla fall en gång per dag. Så i teorin skulle jag nog till och med kunna fortsätta helamma trots att jag jobbar heltid.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Om man vill jobba och dela 50/50 på föräldrapenningen men inte kan jobba?
Om det är så att du inte klarar ditt arbete när det är tänkt att du ska jobba så måste du ju kunna få sjukpenning tycker jag. Allt annat vore konstigt. :confused: Om du däremot fortsätter söka föräldrapenning så kommer du ju inte kunna få sjukpenning eftersom du (antar jag?) klarar av att sköta din "ordinarie syssla" som är att ta hand om barnet. Så; så länge du tar fp så kommer du ej få sjukpenning, men om du skulle jobba och ej klarar det pga sjukdom så skulle du få sjp.


Visst hade det vart skönt att vara hemma båda två, jag sjukskriven och sambon pappaledig, tyvärr funkar inte det för oss, då vi hellre tar ut få dagar i månaden och är hemma längre.
Det hade nog som sagt varit svårare att få sjp när ens "arbete" är att vara hemma med barn - för då är det i just DET arbetet som FK kollar arbetsförmågan. Och där är kraven troligen inte lika höga som på ditt jobb.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Arbetsgivaren kan inte göra något åt att HON inte känner sig redo och istället väljer att vara föräldraledig. Om hon däremot hade sökt 6 månaders fl och sen ville återgå i jobb, men inte klarade det så skulle hon få sjukpenning. Som alla andra som inte har arbetsförmåga.

Tar du fram en läkare som sjukskriver mig tills jag är frisk så åker jag till honom/henne imorgon kan jag lova dig.

Det är knappt jag fick sjukskrivning när jag var gravid, först jag "hotade" läkaren med att följa med mig till mitt jobb en hel dag och känna på det själv.

Är det ens bra för kroppen att efter 6 månader lyfta så tungt?

Edit: Självklart fattar jag att jag i så fall blir sjukskriven ifrån mitt jobb och inte föräldraledigheten, att bära bebis hela dagarna och sköta alla sysslor hemma är ju rena semestern.

Edit igen: Min läkare ville inte sjukskriva mig, försäkringskassan där emot var på min sida och tyckte t.om jag skulle sökt HP tidigare. Nästa graviditet tänker jag söka HP redan i 3e månaden, för att förhoppningsvis slippa ha såhär ont som jag har nu. Inte vara så j*vla envis om att det ska gå fast de gör lite ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Fast - det vore väl inte bättre om barnen förlorade vardagskontakten/relationen till sin mamma?

Näää, jag ska OCKSÅ vara hemma såklart men jobba lagom mycket (lite) så killarna hinner städa och fixa medan jag är borta :idea: :angel:

Det var perfekt när jag jobbade deltid och de var hemma :o
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Tar du fram en läkare som sjukskriver mig tills jag är frisk så åker jag till honom/henne imorgon kan jag lova dig.
Självklart grejar jag inte det. :crazy: Det är inte dina problem eller om du får sskr eller ej som jag är här för att diskutera. Jag anser bara inte att det ZorreZaid skrev:
Det kan ju bero på vad man har för jobb hur man gör med föräldraledigheten.
jag anser inte att det ska vara styrande för hur man kan/ska ta ut sin föräldraledighet! För det låter som att man ska anpassa sitt föräldraskap efter sin arbetsgivares behov. Och det tycker jag inte är rätt. Det har man inte heller någon som helst skyldighet att göra.

Många pappor resonerar ju ofta som så (även deras partner) "det går inte för mitt jobb". Men; vad 17; det är jag säger att det är ett arbetsgivarproblem! Förälder blir man en gång i livet (eller tja, vissa blir det ju fler ggr ;)). Och de flesta vill väl och bör vara föräldralediga (tycker jag)- nog för att man ska vara lojal, men SÅ lojal att man prioriterar sin arbetsgivare/sitt jobb före sina barn. Det är SÅNT jag irriterar mig på. :(

Om man då väljer att vara hemma på fl för att arbetsgivaren inte kan fixa så att man får jobba med något som fungerar så är det ju för bedrövligt.

Jag vet att det kan vara svårt med sskr när man är gravid. Men egentligen är det en missuppfattning hos många (läkare och FK) att alla besvär som härrör till graviditet liksom ska "sorteras bort" och inte vara sjp-grundande. Däremot undrar jag om det är lika svårt nu när du fått barnet? Och jag kan inte låta bli att tänka tanken att tänk om dina besvär (gud förbjude!) skulle fortsätta även när fp-dagarna är slut. Hur är det DÅ tänkt att du ska göra? Om du inte kan jobba då så måste du ju få sjp?!?

Och därför menar jag att egentligen skulle du och din respektive i teorin lika gärna bestämt er för att göra som oss; han behöll ALLA sina dagar. Han kunde ju vägra att skriva över dem på dig tex. Då skulle ju din ag stå där med dig på tröskeln när dina 240 dagar var slut.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Då är det ju som sagt man själv som valt att inte ta ledigt. Om man däremot vill vara ledig på halvtid så kan inte arbetsgivaren säga "det går inte här hos oss/med ditt jobb".

Men om du gör en lång resa för att komma till ditt jobb och sedan ska jobba ett antal dagar. Tycker du verkligen att man själv väljer att man inte "kan" ta en halv dag mitt i den perioden. Man skulle inte hinna resa hem till barnet på den tiden:) Men visst väljer man sitt jobb. Det gör man ju.

Precis som pmm har gjort och jag tror precis som henne att det är svårt att bli sjukskriven i hennes situation. Föräldraledigheten blir ju trots allt en återhämtningsperiod för mammans kropp också.
Det är väldigt orättvist för de som har långvariga bekymmer efteråt (och för den delen innan också) och de som inte har några besvär.

Nu kommer vi in på helt o.t. men intressant... Jag borde enligt din modell räkna med att börja jobba direkt efter nästa förlossning. Det kommer antagligen inte gå. Så då blir jag sjukskriven. Det är nog inte speciellt troligt... Hur länge måste man vara föräldraledig innan man bör vara arbetsför enligt dig? Under den tiden borde mannen kunna vara hemma och hjälpa sin kvinna. Eller? En kvinna med krämpor klarar ändå att ta hand om barnet? Borde inte kvinnor i högre utsräckning få vara sjukskrivna för graviditetsrelaterade krämpor både före och efter förlossning? Om man får havandeskapspenning så tyder ju det på att man har ett"jobbigt" jobb. Men efter fölossningen tas ju ingen hänsyn till det. Föräldrapenning är ju lika för alla.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 423
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 440
Senast: Queen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 940
Senast: Elendil
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 287
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp