Hur delar ni upp föräldraledigheten?

CosmicQueen

Trådstartare
Som frågan i rubriken; hur delar ni uppföräldraledigheten? Är det bara du som mamma som är hemma eller delar ni på den? Hur länge och när är ni vardera hemma isf?

Jag tycker det är självklart att man ska dela på föräldraledigheten. Min sambo är tyvärr av en helt annan åsikt och påstår att i alla familjer så är det mamman som är hemma & pappan som jobbar. :( Nu vet jag att det inte alls är så i dagens läge.

Skulle gärna vilja höra hur ni gjort/gör.

Vill era sambos vara hemma med barnet/barnen? Min sambo verkar tyvärr inte alls vilja det. :(
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Sambon var ju hemma de första 10 dagarna.
Sen var jag hemma i drygt 8 månader. Jag var arbetslös när jag fick Jason, men så efter 8 månader så fick jag ett erbjudande om jobb.
Sambon ville då vara hemma, men han schefer kunde inte bevilja föräldrarledighet med bara en veckas varsel. Jason var ställd i dagiskö och tills dess ställde farmor upp som dagmamma de timmarna på dagen som behövdes.

Nu går Jason på dagis sen 2 månader (han är 13 mån gammal) och de dagar vi har kvar ska vi använda för att tex förlänga semestrar och julledigheter.
Min sambo var positivt inställd till att vara hemma med jason, men kunde inte tyvärr då det mest behövdes.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag talade om för min sambo redan när vi började planera barn att det för MIG är mycket viktigt att vi delar på fl. För barnets och vår relations skull. Jag skulle kunna tänka mig att vara hemma "alla" dagar, men då berövar jag ju HONOM möjligheten till att vara hemma med vårt barn. Dessutom vore det väldigt konstigt om jag som propagerar för att dela fl när jag talar om jämställdhet på jobbet plötsligt inte skulle leva som jag lär! Vill man ha förändringar måste man ju börja med sig själv!

Vi delar därför rakt av. Jag är hemma tills sonen är ca 6,5 månader. Sen ska han vara hemma 7 månader och därefter kommer vi troligen jobba halvtid samtidigt båda två ytterligare en tid. Om det inte vore för amningen hade vi nog delat halvtid direkt från början.

Jag tycker du ska tala om för din sambo att föräldraskapet faktiskt är bådas angelägenhet och att båda bör ta lika mycket ansvar; både på den tid som är "fritid" efter jobbet OCH föräldraledigheten. Försök hitta någon/några par som har delat och där mannen är positiv till detta så kanske han också kan få andras input och inse hur mycket det GER relationsmässigt att ta vara på den första tiden och vara hemma i vardagen med sitt barn. Det är också så att statistiken visar att det är färre par som skiljs åt där man delat på fl. Dessutom så visar statistiken att OM man nu skiljs åt så har pappor som delat fl med mammorna en bättre kontakt med sina barn efter skilsmässan.

Varför vill inte din sambo vara hemma? Är han kanske orolig för att han inte ska klara av det? Då gäller det att ösa uppmuntran över honom; han är LIKA viktig som förälder som du är!
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Vi var hemma tillsammans de första 3 månaderna (han 20 pappadagar+ semester), sedan var han hemma varje fredag och är så fortfarande (barnen 2,5 år) och kommer att vara det åtminstone tills alla hans pappadagar är slut. Jag tog ut väldigt få föräldradagar första året och var hemma 1,5 år och är nu hemma varje måndag.

Vi har alltså tagit hälften av dagarna var men fördelat det olika.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Vill era sambos vara hemma med barnet/barnen? Min sambo verkar tyvärr inte alls vilja det. :(

Under graviditeten så var det självklart enligt sambon. Men när det väl gällde så föll han tyvärr för sin chefs tillika sin fars missnöjda gnäll.

Så jag var hemma i 15 månader och sen var sambon pappaledig varje fredag i ett halvår. Men även då gnällde hans chef/far så jag ändrade i mitt schema så nu är sambon pappaledig var tredje fredag.

:mad::crazy::cry: beskriver väl bäst hur jag känner inför min sambos beslut!

/Timsetim
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag var hemma 9 mån och sambon 7 mån. Anledningen till att vi inte delade rakt av var att det hade blivit precis vid årsskiftet och sambon jobbar med ekonomi och det hade blivit väldigt struligt att sluta innan/mitt i bokslutet. Utöver detta tog han också förlängd pappadagsperiod (3 veckor) samt extralång sommarsemester (6 veckor) när vi båda var hemma samtidigt.

Det är superviktigt att pappan är hemma ensam med barnet. Lämna honom med bebisen helt sonika så att han får öva. Det betyder jättemycket att båda har hemmaerfarenheten med sig i bagaget när man ska börja samarbeta så intensivt som man måste göra när man har barn (framför allt när båda sen jobbar!)
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Under graviditeten så var det självklart enligt sambon. Men när det väl gällde så föll han tyvärr för sin chefs tillika sin fars missnöjda gnäll.

Så jag var hemma i 15 månader och sen var sambon pappaledig varje fredag i ett halv år. Men även då gnällde hans chef/far så jag ändrade i mitt schema så nu är sambon pappaledig var tredje fredag.

:mad::crazy::cry: beskriver väl bäst hur jag känner inför min sambos beslut!

/Timsetim
Det som gör mig så .... trött när jag läser sånt som du skriver (och som TS skriver) är att vad har liksom mamman för val? Om du också hade sagt att "nej, det GÅR inte; du MÅSTE ta dina dagar" och helt enkelt jobbat de dagar han skulle vara hemma. Vad hade pappan gjort då?

Det verkar vara lite "som vanligt" - pappor kan liksom VÄLJA om de vill vara föräldrar eller inte. De kan ställa upp som "barnvakt" när det passar dem, men om de har något annat inbokat (jobb, intressen osv) så sticker de bara iväg på det. *suck*

Tacksam att inte min sambo är sådan! Han ser nog fram emot fl med skräckblandad förtjusning. Dels vill han gärna vara ifrån sitt jobb ett tag, men samtidigt så är han nog lite oroad för hur han ska "klara" det hela. Jag är övertygad om att det kommer gå prima!
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag har varit hemma 6 månader, nu är sambon hemma och jag jobbar och så är det året ut.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Vi delar 50/ det var ett absolut krav redan då vi började prata om barn..

Hemma varje fredag, kan man ens kalla det att vara föräldrarldeig?
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Planen för oss är i alla fall sådan här:

Jag arbetar som lärare så ingen är barnledig fram till mitten på augusti (tror läsåret startar om 12 augusti eller ngt sånt i år). Sambon har då semester som med lite taiming ska vara från bf och fyra veckor framåt. Sedan tar han 10 pappadagar och jag går på föräldrapenning tills jullovet börjar då jag börjar jobba 100% över lovet :) och sen ca 50-60% efter lovet. Då ska sambon antingen vara föräldraledig en vecka och arbeta eftermiddag den andra (14.30-0.00) alt om vi får till det gå (14.30-00) alla veckor.

Detta för att kunna spara dagar så långt som möjligt så vi ex kan vara hemma sommarlov mm tillsammans. Detta betyder att vi inte kommer att ses så mkt under våren från måndag-torsdag (han arbetar inte fredagar om han går eftermiddag) men då har vi å andra sidan långhelg fredag, lördag och söndag tillsammans. Men som sagt detta är planen sen får vi se hur verkligheten ser ut.

Tanken är i alla fall att få dagarna att räcka läääänge :)
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Min sambo påstår oxå att det är så att mamman är hemma vid spisen o pappa kommer med fickpengar :( :(

ha ha jag bara skrattar åt honom.. så ser det inte RIKTIGT ut nu för tiden!

Ska vi jobba deltid efteråt delar vi på det oxå men vi hoppas vi slipper det då vi båda har väldigt flexibla arbetstider.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Svaret på det är väl enkelt! Det var enklare att vara ovän med mig än med chefen/pappan! :smirk:

I övrigt så sjönk min respekt för sambon avsevärt.

/Timsetim
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Sist var vi lediga lika mycket, men jag använde en majoritet av f-dagarna. Jag hade ingen fast anställning, vilket maken hade. Så han kunde gå ner i arbetstid och så är han lärare så han har en hel del lov. Tror att han tog 4 månader av dagarna allt som allt. Vi var hemma 11 månader var.

Denna gången pluggar jag och det tänker jag fortsätta med. Maken tar ut f-ledigt, men jobbar 1-2 dagar i veckan eftersom mycket av mitt plugg går att göra hemifrån.
Vi tyckte båda att det var lite långsamt att vara hellediga sist vi var f-lediga. I början när man ammar jämt och hela tiden fick man liksom tiden att gå, men sen kunde det bli långsamt i längden. Därför tror vi att det är en bra lösning att vi båda kan jobba/plugga på halvtid. Då får man lite social kontakt med arbetskamrater eller pluggkompisar också.

(Bebin är inte född än, men vi räknar med att allt ska gå enligt planerna. BF i början av juli)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Det förstår jag verkligen, o för hans farsa oxå om jag får gissa :(

Det är väl i en sån situation man ska vara YCKLIGT LOTTAD som har sin pappa som chef ????
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Hemma varje fredag, kan man ens kalla det att vara föräldrarldeig?

Förmodar att den frågan var ställd till mig?

Han tog ut fp så det kan man väl kalla det! :smirk:

Mitt mål blev iaf uppfyllt; att barnen inte skulle vara mer än tre dagar hos dagmamman.

/Timsetim
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag tar hela föräldraledigheten den här gången, får vi ett till barn får sambon ta föräldraledigt då, förutom några få månader i början som jag tänker ta ut.
Jag har enskild vårdnad om vårat barn så vi behöver inte ge 2 månader till pappan i det här fallet.
Fast det går ju inte att veta, jag kanske vill vara hemma med nästa barn oxå.
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Det förstår jag verkligen, o för hans farsa oxå om jag får gissa :(

Det är väl i en sån situation man ska vara YCKLIGT LOTTAD som har sin pappa som chef ????

Jag har bara den respekten som man måste ha för en annan människa när det gäller svärfar. Han har flera gånger bevisat att han inte förtjänar mer än så.

Men att tänka på andra finns inte i svärfars värld!

/Timsetim
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag: 15 månader
Maken: 0 månader :crazy:

Så fort jag kommer tillbaka till jobbet blir jag uppsagd, så jag försöker hålla mig hemma så länge som möjligt. Trist både för mig och pappan :(. Annars hade vi nog delat lika.. Jag är döless på att vara hemma, har varit hemma 9 månader nu om man räknar havandeskapspenningen. Och pappan skulle behöva få vara med sin dotter mera..
 
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Jag kommer vara hemma i 6 månader, sedan kommer iaf min sambo vara hemma över sommaren. Så får vi se hur det blir till hösten.
Det är inte självklart att mamman ska vara hemma.
Men långt från alla pappor känner att de klarar av att ta hand om bebisen på egen hand.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 423
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 440
Senast: Queen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 940
Senast: Elendil
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 287
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp