HUr byta/förändra beteendet? (hund som gång på gång skäller på en specifik person)

Alexandra_W

Trådstartare
Min hanhund, 4 år, har av någon anledning svårt för min bror. Hunden är en omplacering så det är mycket möjligt att något hänt tidigare i livet, och min bror påminner på något vis om någon som inte varit så snäll. Hunden är generellt sett lite försiktigare mot främmande män än kvinnor, men bara aningens försiktig initialt och sen är det ingen fara.

Men med min bror, så nej det vill sig inte. Hunden skäller ut honom efter noter, men är klart och tydligt osäker. Kan även morra om/när min bror kommer nära. Dock så kan hunden sekunden senare gå fram och tycka 'heeej kompis'. Flera gånger har hunden själv sökt kontakt och tiggt mer kli etc, men mitt i kliandet kan han plötsligt rycka till, fly undan och morra. Inte sett någon röd tråd i vad som utlöser det.

Så långt i 'problemet' har vi egentligen inte gjort så mkt väsen av det. I början så satt bror bortvänd på golvet, och jag var fram och 'klappade' på honom och då kom hunden fram. Sen har hunden alla gånger fått välja om han velat ta kontakt eller ej, ofta vill han ha mig med som 'tasshållare'. Har även provat att bror utan att göra ngt annat väsen av sig släppt en köttbulle på golvet varje gång han kommit hit.

Den här helgen är brorsan här (med dotter) för att gräva lite åt mig. Och det är nu över ett dygn, och hunden stormskäller fortfarande varje gång brorsan kommer in genom ytterdörren, om han går i trappan till övervåningen, går ner och kissar på natten eller ger minsta ljud från sig nattetid. Hunden har dock generellt mer än vanligt tagit kontakt med brorsan, och flera gånger lagt sig med bror i soffan etc.

Men det stora problemet är skällandet och morrandet i tid och otid. Jag säger INGENTING om att hunden 'säger till' att brorsan kommer in. Jag tycker inte han behöver det (hunden) men visst. Men inte stormskälla en lång stund och stå och skälla och skälla. Och ffa så är det INTE okej att 'boffa' och morra en lång stund efteråt, när bror gått utom synhåll/in i huset, att skälla när han går i trappen etc. Och inte heller att skälla mitt i natten för att bror rör sig uppe.

Normalt så när det kommer främmande så skäller hunden, och när han sett vem det är, eller jag säger 'tack, jag har noterat besöket, det räcker' så slutar han och det är bra. Det är även normalt en hel del spring på toa etc på nätterna vilket hunden inte brukar bry sig ett skvatt om. Oavsett om det gäller husfolk, eller om vi har besök. Så det här beteendet är helt klart kopplat till just bror. Och, när han börjar skälla/boffa/morra för bror kommer/rör sig/etc så skiter hunden i om jag säger till, han fortsätter och om/när jag säger till på skarpen, så ligger han iaf och morrar/boffar.

Jag höll på att bli mentalsjuk inatt när jag först väcks av att hunden stormskäller som om inbrottstjuvarna klättrar in genom fönstret, och sen vägrar hålla tyst, och när han väl håller tyst med skällandet (efter att jag varit rätt barsk, väldigt barsk kan erkännas) ligger och boffar/morrar.

Men vad ska man göra egentligen? Jag har slut på ideer. Ignorera fungerar inte, då är det 'ljud' hela tiden, säga till vänligt men bestämt ignoreras, och BARSKA metoden fungerar, men det blir ju så fel. Dels för att det är ett beteende grundat i osäkerhet i grund och botten, och dels för att det då kommer ge en sammankoppling mellan brorsan och obehag.

Så, goda råd mottages tacksamt. Dock så träning på t ex daglig basis fungerar inte, bror bor för långt härifrån och har för mycket annat för sig för att det ska gå.

Sv: HUr byta/förändra beteendet? (hund som gång på gång skäller på en specifik person

Jag skulle låta brorsan gå ut på promenader med hunden när han är där.

Sv: HUr byta/förändra beteendet? (hund som gång på gång skäller på en specifik person

Låt honom ge hunden maten också.

Hundarna har fri tillgång på mat, dock har att brorsan ger godis (köttbullar) inte gett någon skillnad. Möjligen om han skulle ge honom extragod burkmat (de äter normalt pellets) när han är här kanske. Jag är dock tveksam tyvärr till att det skulle ge effekt, just iom att köttbullsterapi gav nada effekt, och det är så okonsekvent beteendet (morra, sekunden efter tycka heeej). Men tror vi har lite burkkattmat i skafferiet som man ju kan prova med.

Hunden följer inte med andra/andra män (vet inte om det är könsberoende, bara män som provat, av ren slump) på promenader övht om jag är hemma. Han följer med till byns utkant, sen sätter han sig och vill inte gå mer utan att gå hem. Följer jag med är det lugnt, men han håller koll på var jag är. Det i sig är inget konstigt, riesen är ju i mångt och mycket 'enpersonshundar' och tror faktiskt alla vi haft varit likadana (de jag kan minnas), inte angelägna om att följa med 'främmande' från gården utan att husfolk är med.
Om jag är med följer han med vem som helst men har fokus på mig. (vi tragglade med det där när en av grannarna ville vara doggywalker och jag tyckte det var en superbra ide. Vi fick lägga ner, hunden följde bara med om jag var med)

Kan förresten tillägga till ursprungsinlägget att hunden är likadan mot bror om vi är och hälsar på bror, och han är likadan utomhus som inomhus rent generellt mot bror, dvs osäker och boffig och morrig. Skäller inte ut honom lika mkt utomhus, men en del (beror lite på situation). Kan även morra och sen glatt svansviftande gå fram och tigga kli.

Jag kan inte säga att jag fullt ut förstår beteendet då det är blandningen mellan 'håll dig undan' och 'heej kompis' som förvirrar, men det är utan minsta tvivel ett beteende bottnat i osäkerhet, och det är 'tomma hot'. Eller hot och hot, förutom att hunden morrar/boffar/skäller så hela kroppspråket är ohotande, men är ju ett 'jag litar inte på dig, håll dig undan'

Och beteendet i sig, osäkerheten mot bror, har jag vid det här laget ganska mycket 'gett upp' om. Kommer det en förändring så gör den det och med tiden, bara fortsätta som vi gör. Brorsan tränger sig aldrig på hunden, är alltid trevlig och redo att klia, och har 'snacks' han delar ut. Även att skälla ut brorsan när han kommer, och morra och tycka 'hit men inte närmre' accepterar jag - hunden FÅR tycka 'jag litar inte på dig' så. Däremot så må det vara måtta på det, och det är just 'låtandet' och 'vaktandet' hela tiden, och att han INTE accepterar att det är JAG som talar om om det är bra nu/lugnt/räcker som jag vill - och måste till viss del - hitta en lösning på.

Att när hunden är ifred, matte sagt 'det är bra nu, det räcker', då gör det det och man skäller/boffar/morrar inte stup i kvarten så fort människan rör sig/pratar/osv.

Men det vore onekligen väääldigt intressant om hunden kunde prata och tala om VAD med brorsan det är som är så skrämmande, vad/vem han påminner om eg, då det inte är generellt mot män, utan enbart mot brorsan. Och varit så sen dag ett.. Väldigt trist, då brorsan är en av hundens största fan, och väldigt förtjust i rasen, och hjärtans gärna skulle t ex vara hundvakt (och det skulle vara toppen för hunden) alla gånger det behövdes, men nej.

Åka och hälsa på brorsan är dessutom förutom just brorsan total lycka för hunden. För min pappa och brorsan bor ju på samma gård, och där finns en riesendam som är min herres absolut bästa kompis och de leker och leker och är som ler och långhalm. Men inte heller dte har 'lättat upp' relationerna med bror.

Senast ändrad:

Jag kan inte säga att jag fullt ut förstår beteendet då det är blandningen mellan 'håll dig undan' och 'heej kompis' som förvirrar, men det är utan minsta tvivel ett beteende bottnat i osäkerhet, och det är 'tomma hot'. Eller hot och hot, förutom att hunden morrar/boffar/skäller så hela kroppspråket är ohotande, men är ju ett 'jag litar inte på dig, håll dig undan'

.

Fast båda delar i blandningen tyder på den osäkerhet du redan listat ut. "heej kompis" är ju ett sätt att slippa faran, att visa att man är liten och löjlig och inte så farlig, men så plötsligt blir det för läskigt och då är han där och boffar igen.

Jo absolut, men det finns ingen osäkerhet eller underkastelse när han går fram och hälsar, ingen avvaktan eller liknande. Och bror kan komma, hunden hälsar som vanligt och man känner att 'men åh vad skönt, det har släppt', och så 2 timmar senare så morr och boff och hjälp. Hade förstått det mer om han varit konsekvent i att vara lite avvaktande och undvikande, och efter att ha morrat t ex 'fjäskat'.

Han är som sagt lite osäker på män överlag, speciellt initialt (även de han träffat förr), och då är det just vänligt men försiktigt och lite avvaktande även när han hälsar, söker kontakt etc. Med bror är det endera det som beskrivits med osäkerhetsmorr etc, eller så är det som när han hälsar på 'känt kvinnofolk', öppet, socialt och självsäkert.

AH, nu vet jag, det är en genusförvirring, han kan inte bestämma sig för om brorsan är en han eller hon? :devil: Nä, skämt åsido, har som sagt ingen aning faktiskt varför just bror. Finns i ärlighetens namn många andra karlar som jag hade haft FÖRSTÅELSE för om han haft det här beteendet mot. (Puckon som när man förklarar att hunden kan vara lite osäker med män, så låt honom ta kontakt själv tycker 'men inte ska du vara rädd för miig inte hunden', böjer sig över honom, stirrar hunden i ögonen och kör en mycket yvig klappning rakt uppifrån och ner på huvudet.. suck..)

Nu är det väl ett yppeligt tillfälle att kontakta en djurkommunikatör :D Då lär du ju får reda på om det funkar eller inte.....och ta en som är rutinerad och ingen lallare :idea:

Och djurkommunikatören ska göra vad? Tala om varför hunden är rädd för bror? Löser ju inte direkt någonting dessvärre?

(Sen har jag ju faktiskt provat dk, till häst, för många år sen, och inte lallare. Mest på kul dock)

Då är väl en hundpsykolog en bättre ide, men tyvärr inte riktigt görligt det helelr, för då lär man ju ha/få med sig bror dit, och där börjar det bli ganska svårt ren logistiskt dessvärre.

Nä ,men ni kanske kan få reda på varför det är som det är. och lösa det den vägen. Fast jag tror att det helt enkelt är kemin som inte stämmer och att din bror o/medvetet förmedlar osäkerhet. Jag vet hundar som reagerar som din...och ska det lösas så måste antingen din bror vara med eller så krävs ju stort ledarskap från dig så hunden inte ens har nån form av att ha kontroll över situationen, den har du, och hunden kan känna sig trygg o lugn med det.
Lätt o säga, svårt att göra :D

Bror är lika hundvan som mig, och ingen osäkerhet alls eller dylikt. Hunden har heller aldrig 'snappat upp och reagerat på' osäkerhet i de fall det funnits (hos andra människor) heller.

Så jag tror att bror på något vis påminner om någon ur vovvens tidigare liv, som inte var snäll. För det är utan tvekan så att hunden har vid en eller flera gånger tidigare fått rejält med stryk, det har märkts i flera olika andra situationer.

Och precis som du skriver skrev ju jag i mitt första med, att när det gäller bror, så lyssnar inte hunden på mig som den som är i position att avgöra när det är nog och vad som är ett hot. I alla andra lägen fungerar ledarskapet, men inte i det läget. Men jag har ingen aning hur jag löser just det?

Fast det spelar nog ingen roll hur mycket hundvan din bror är, för jag är också hundvan och hade för längesen en barndomskompis vars hund ( pudel) avskydde mig helt utan anledning, ingen annan bara mig, såklart undrade man ju och blev osäker. Redan på den tiden var jag van de flesta sorts djur och det var bara just den hunden som reagerade så...han ville också rida på mig när jag var där, och det accepterade jag ju såklart inte och då "hatade" han mig istället :angel: :D

Varför inte pröva det mest uppenbara? Låt hunden bo hos brorsan en vecka! Detta under förutsättning att han är tillräckligt mycket hundmänniska.

LIA

Bror jobbar tyvärr borta i veckorna (det som gör att det är svårt att få ihop regelbunden 'nötningsträning' och så vidare). Dessutom rent spontant så vet jag inte om en rädd hund blir mindre rädd av att lämnas hos personen han är rädd för? Isf borde ju jag också bo där ett tag, men 'bara var där' och inte göra mkt väsen av mig. Eller ännu hellre bror bor här i en vecka.

AH du menar så. Nä så spelar ju hundvana ingen roll, tog upp den mest för just förklara det att bror inte är minsta rädd/osäker på hunden. Bror vet ju lika väl som jag vad beteendet bottnar i, och att det inte är 'aggresivt hotbeteende'.

Varför inte pröva det mest uppenbara? Låt hunden bo hos brorsan en vecka! Detta under förutsättning att han är tillräckligt mycket hundmänniska.

LIA

Detta har jag gjort med min rädda och osäkra hund. Under förutsättning att han har träffat personen ett par gånger innan tillsammans med mig. Sen har personen fått ha min hund över en natt/helg/vecka (beroende på vem) utan mig inblandad. Och detta har funkat med mycket goda resultat, då han efter denna ensamtid med denna person tyckt om honom/henne efteråt.

Nu vet jag själv att min hund tillsammans med mig inte är en superbra kombination i samband med nya människor. Han blir mera osäker, så jag behöver hålla mig borta för att beteendet ska brytas, för är jag i närheten ska han bara upp i min famn och vara tätt intill.

Hur är din hund 'annars' med att lämnas bort? Alltså till personen hunden inte har några problem med?

Herrn här tog ett halvår på sig att tycka att mamma var en 'okej' ersättare för mig när jag jobbade. Mamma bor alltså i samma hus som mig, så han bor alltså med mamma. Första tre månaderna sjöng han fina sånger för henne när jag var borta nattetid, efter det ägnade han tre månader åt att ligga innanför ytterdörren eller nedanför min säng och vänta.

Numera så är han mer 'med' dock, men det tog sin lilla tid.

Andra personen han ibland lämnas bort till är min moster. Hon är här ungefär varannan helg om man slår ut det, längre perioder på semestrar etc. Hon är dessutom benämnd som 'godistanten' i djurögon, total synonym med godis för henne.

Nu, efter dryga året så söker han hennes sällskap när inte jag är hemma och hon är här, innan var det som för mamma, men tog längre tid. Han har varit hos henne både med mig och utan mig flera gånger, dock alla gånger har han haft sin hundkompis med sig, som är helt cool i alla lägen. Han är rastlös, gnällig och ligger och väntar på matte hos moster. (När jag är där är han avslappnad och som vanligt hos henne med).

Både mamma och moster är personer hunden frånd ag ett tyckt om, och aldrig visat osäkerhet etc inför. Och när jag är hemma så söker han gärna kontakt med dem, t ex så sover han i gästrummet med moster på nätterna (istället för hos mig som är normalt). Men är jag inte hemma, då ligger han nere vid min säng istället för hos moster.

Han har inga problem vara hemma själv och liknande, men han beter sig likadant hemma själv som hemma med 'hundvakt', han väntar på att matte ska komma hem.

Så att då lämna honom hos en person han är rädd för känns inte som det skulle ge någon skillnad på en helg eller så.. (Men det vore väldigt trevligt om det gjorde det! =))

Senast ändrad:

Hur är din hund 'annars' med att lämnas bort? Alltså till personen hunden inte har några problem med?

Nemo är ju en tyst hund som mera drar sig undan. Men han väljer automatiskt ut en person som han följer efter, den personen som ger honom mat och går ut med honom.

Lämnar man bort honom till en person han känner väl så är han precis som vanligt. Glad och positiv till det mesta. Och jag vet det att har jag lämnat honom till någon han inte känner så tar det inte lång tid förräns han inser att matte inte är där för att skydda honom utan att han måste visa sig.

Men lite pip och gnäll är det, och gömma sig under första bästa säng och darra, fram tills han blir hungrig eller behöver gå ut. Efter att han gått ut första promenaden så blir han automatiskt lugnare.

Kan låta som en relativt hård metod, men det har funkat, och han tycker inte mindre om mig för det. Jag har bara märkt det till det positiva hållet, att han blir mera utåtriktad och trevligare i psyket. Det är bra för honom att vara ifrån mig.

Att jag började lämna bort honom var det faktum att vi skulle åka utomlands i två veckor, och sen när jag märkte resultatet var så positivt så har jag beprövat det efter det också. :D

Mm, jag undrade ju just för att se om han likt min tog 'lång tid' på sig att tycka att 'okej då' om andra personer. För det är ju en av nackdelarna med min. Han har hög acceptansnivå, men är svårflirtad med främmande människor när jag INTE är där =/

Vi gjorde ett halvtest idag på em, jag gick ut och lämnade hunden inne. Inne var mamma, brorsans lilla 1½ åriga dotter. Bror var ute till att börja med, och sen kom bror in.

Dessvärre eskalerade situationen av det, hunden morrade flera gånger åt lilla dottern (som han inte visat minsta rädsla, agg eller annat till/för annars, någonsin, dock har jag varit med alla gånger), och när brorsan kom in så var hunden enligt uppgift (jag såg ju inget, jag pysslade i stallet) ungefär tio gånger osäkrare och värre än när jag var med/jag var inne.

Så det verkar inte som om det är matte han vaktar/skyddar, utan att det är hundens osäkerhet 'bara' (inte alls bara), och den blev värre när matte inte fanns som 'trygghet'. =/ Spec som han började reagera på barnet med då när jag var ute =/

Bror jobbar tyvärr borta i veckorna (det som gör att det är svårt att få ihop regelbunden 'nötningsträning' och så vidare). Dessutom rent spontant så vet jag inte om en rädd hund blir mindre rädd av att lämnas hos personen han är rädd för? Isf borde ju jag också bo där ett tag, men 'bara var där' och inte göra mkt väsen av mig. Eller ännu hellre bror bor här i en vecka.
Nej, ingendera delen blir rätt. Grejen är att hunden ska komma i ny miljö utan kopplingar till dig. Då tvingas den till att anpassa sig och undersöka hur farliga och obehagliga människorna på plats egentligen är. Jag har erfarenhet av all slags knepiga hundar efter att både varit aktiv på ett hundpang och privat tagit mig an sådana, och min erfarenhet är att det aldrig tagit mer än max tre dygn att "komma in i" hunden, oavsett den varit aggresiv eller rädd i sin attityd. Man bygger ganska snabbt upp ett förtroende som hjälper hunden att komma förbi sina spärrar och fobier. Men som sagt, för att det ska funka, måste föremålet hunden hänger upp sitt beteende på, dvs du i det här fallet, inte finnas med i bilden på något sätt.

Jag skulle absolut be brorsan ta hunden någon vecka när han kan och införliva hunden i familjelivet. Inte överdriva med köttbullsmatning etc! Resultatet borde bli en reservhusse som hunden accepterar och litar på, även sedan den återkommit till dig.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 936
Senast: fixi
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 052
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 651
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej! Jag har världens finaste unghund på 6 månader. Hon är kontaktsökande, duktig på inkallning, följsam, har en på/av knapp. Kan allt...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Evve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama