Hur bundna har ni blivit till dem ni köpt häst av?

N

Nicke

Hur bundna blir ni till de ni köpt häst av? Man ser ibland folk som inleder mångårig vänskap vid hästköp (om det varit lyckat förstås)

Sv: Hur bundna har ni blivit till dem ni köpt häst av?

Eh. REJÄLT ;)
De är numer ett par av våra bästa vänner ...

Vad kommer det sig egentligen? Vad händer?

I detta fallet var det en tillfällighet, faktiskt. Det var så vi träffades, genom hästarna. Jag har träffat många andra hästägare och -säljare utan att vi blivit vänner. Är du i säljartagen och är orolig eller?! ;)

Hur bundna blir ni till de ni köpt häst av? Man ser ibland folk som inleder mångårig vänskap vid hästköp (om det varit lyckat förstås)

"Bundna" låter så negativt... :crazy:

Men jag ser hon som födde upp mitt sto som en god vän. Nu är pållan såld till ny ägare, men jag kommer försöka bibehålla min kontakt med uppfödaren. Vi umgås inte jättemycket, men hörs av via telefon och mail emellanåt. Och pratar om mycket, mycket mer än bara hästar.

Inte alls . När köpte var avklarat och de fått sina pengar , så var kontakten slut. Om det blir en till så är jag redan polare med dennes ägare , så vi fortsätter nog och vara vänner. Hoppas jag :)

Nej, bara faccinerad. Man ska ju inte göra affärer med sina polare sägs det ju, men jag har tom blivit redig kompis med en sadelförsäljare, och de jag köpt häst av, eller sålt, är mina eviga vänner och följeslagare i livet. Det är konstigt ändå. Fast, det hela kanske går ut på, att man gör affären först, och blir kompisar sen?

"Bundna" låter så negativt... :crazy:
Ja, vid närmare eftertanke är det nog inte rätt beskrivning jag skulle vilja använda. Fast att vi har mycket kontakt, det stämmer.

Det är nog ofta så åtminstone med den inledande affären, att det är då man blir vänner. Sen kan det ju bli mera på vägen sas ...
Vår ena blev vi erbjudna att köpa just för att det var vi, där och då.

Eller bildar man nästan lite familj med varann? :D Som nåt sorts team?

Jag håller kontakt med min nuvarande hästs förra ägare en del. Vi mailar och så. Det är intressant att höra hur hästen har betett sig hos henne + att hon blir jätteglad när jag skriver ochberättar hur det går för oss osv. :)

Med förra ponnyn jag sålde har jag ingen direkt kontakt med hans nya ägare.
I början när jag precis hade sålt honom kom jag och tittade på en del tävlingar men nu har det lixom bara runnit ut.

Haha, jag bor hos den jag köpte min hos just nu :angel: Kommer att bo här hela sommaren! haha...

Inte speciellt faktiskt.

Valackens fd ägare hade jag kontakt med i många år efter köp, men nu har vi tappat den.

K, så hennes mammas ägare har jag fortfarande mailkontakt med, det hade jag dock redan innan och den har inte förändrats.

Fblets ägare mailar ibland och jag mailar små rapporter ibland, men jag kan inte säga det är någon 'vänskap'

Och lika har det varit i samtliga fall, vs vi har ofta behållit kontakten - oftast via mail och något enstaka telefonsamtal - men inte blivit 'vänner' egentligen som diskuterat annat än just hästen, om vi inte varit det innan.

Jag tycker det är trevligt att ha lite kontakt på lagom nivå. Så säljaren får höra hur det går, och man själv som köpare har möjlighet att ställa ev frågor när/om de kommer upp.

Säljaren av senaste pållen har jag aldrig ens talat i telefonen med, bara mailat. Vi har otroligt sporadiskt kontakt, men där såldes hästen via en annan person, som jag känner sen tidigare (hon har haft häst här)

Mail är en bra uppfinning helt enkelt =)

Jag har regelbundet kontakt med säljaren till min häst. Jag köpte två av säljaren vid samma tillfälle. Nu håller vi kontakten utan att det handlar om mina hästar. Men kompisar är nog till att ta i. Vi umgås inte direkt.
Jag köpte en ny häst i vintras och med den säljaren har jag ingen kontakt alls. Jag skickade ett par mail i början, men fick aldrig några svar. Kanske säljaren ville bryta helt med hästen. Det var säkert mer känslosamt än vad jag förstod.
En häst jag sålde för flera år sedan försökte jag själv hålla lite kontakt med, men köparen där avstod vidare kontakt. Synd tycker jag. Jag kan sakna den i mellanåt. Avståndet till den hästen är så långt så jag skulle aldrig kunna åka och hälsa på. Ca 120 mil mellan häst och mig. Men ett mail eller ett kort hade varit kul att få.

1979 i juni köpte jag en fjordhäst. Trots att det numera skiljer 130 mil mellan mig och säljaren har vi fortfarande kontakt ibland! Kändes tryggt att få goda råd mellan varven av den som tränat och fostrat hästen.
1993 satte jag in en annons i en islandshästtidsskrift efter en foderhäst. Jag fick svar rätt omgående och så lärde jag känna Derivata och Garri. Garri och jag fann varann och den vänskapen är nog den sista jag skulle släppa! Vi har följts åt i med- och motgångar och hjälpt varann med allt från matrecept till hästanskaffning genom åren. Alla mina tre hästar jag har nu har någon koppling till Garri. Derivata var bara en liten tjej på en supersöt haflinger första gången jag träffade henne! Tiden går!:)

haha detta är verkligen intressant...men man blir nog vänner för att det är trevligt att göra en god affär båda blir ju lixom nöjda för det mesta

Har alltid haft lite lätt kontakt med dem, lika med de hästar som vi har sålt. Men efter att blivit lurad när jag köpte Spói:( så kommer jag här efter att bara köpa hästar av de som jag känner väl.

har bra kontakt med den jag köpte av, det är en lång historia.
min pålle såldes till en kille 50+ som hans 1:a häst.
dom passade inte ihop så han sålde vidare hästen till sin kompis 50+ som 1:a häst.
dom passade inte heller ihop.
inte konstigt med tanke på att hästen var knappt riden, gillar inte killar samt är hyfsat lat ( eller sönderiden på island).
hästen står alltså kvar i samma stall, killarna köper varsin ny häst som passar dem bättre.
jag blir fodervärd och rider med dom varje helg.
"min hästs"ägares häst blir halt så han köper en ny häst, för han kan ju inte rida " min häst" för då har han ingen att rida med.
min foderhäst skall säljas då ägaren har köpt lantgård på annan ort.
jag köper honom och vi står fortfarande kvar i samma stall.
jag ringer gamle ägaren ibland samt träffar honom i stallet då och då.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 911
Senast: Ajda
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 355
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 174
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna