Hur breda tyglar föredrar ni?

alazzi

Trådstartare
Hästen står ju hos Roger Kupfer på tillridning nu och när vi har ridit lektioner så har han haft utrustning som tränaren har själv. Det tränset har otroligt smala tyglar och jag tycker att det känns helskumt med dessa smala tyglar, ingen tyngd alls.

Men bettet är en liten kort stång så det är ju bra med smala tyglar till stången så att man har lite mindre i handen.

Vad har ni för bredd på tyglarna?

Sv: Hur breda tyglar föredrar ni?

Jag vill ha lite smalare tyglar, men inte för lätta. Just nu har jag ett par smala dubbelsydda, då får jag smala o lite tyngre! Perfekt :rofl:

Halvsmala med lite tyngd i. Är tyglarna för smala tycker jag de blir sladdriga :confused:

Jag har rätt korta små korviga fingrar så det funkar inte heller rent praktiskt att ha för breda tyglar.

5/8 " ~ 16 mm oftast, ibland 1/2" ~13mm

Tunna, smala tyglar är mindre bra tycker jag....
Gillar framförallt lite tyngre tyglar, och ganska breda.

Sedan tycker jag som nån annan skrev att dubbelsydda, smalare tyglar är ganska ok.

Har också den lite bredare tygelformen. Tycker om när det är tyngd i tygeln och "lite att hålla i". Har ridit med lite smalare tyglar också och det funkar så länge de är tunga men mina är bäst ;)

De tjocka funkar bara när man rider tvåhand, omöjliga när man rider enhand!

lillamyggan skrev:
Det går jätte bra att rida med mina tyglar på en hand! Så det så ;)

F´låt ! Jag visste inte att du hade såå stora händer! Och du är proportionerligt byggd i övrigt också, antar jag! 17" sadel ?

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
F´låt ! Jag visste inte att du hade såå stora händer! Och du är proportionerligt byggd i övrigt också, antar jag! 17" sadel ?

Oh ja Dasslock till händer och får klämma ner rumpan i största sadeln du sett

Har även rullskridskor på fötterna så att de inte släpar i backen efter hästen.

Runde gode Roger Kupfer var ett tag sedan man hörde talas om. Han tävlade en hel del tidigare men har inte sett hans namn senaste åren. Har han lagt av med tävlandet ?

Tyglar får inte vara för smala och framför allt inte för lätta/sladdriga det skall vara lite tyngd och feeling i dom !

lillamyggan skrev:
Oh ja Dasslock till händer och får klämma ner rumpan i största sadeln du sett

Har även rullskridskor på fötterna så att de inte släpar i backen efter hästen.
Skojade bara! :rofl:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 480
Senast: Ajda
·
Ridning Min dotter rider sedan i höstas på en ridskola i nära oss.Tidigare har hon mest ridit hos sin morfar och då mest på mindre ponnyer...
2
Svar
38
· Visningar
2 916
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka