Hur bra sköter er hovslagare sig egentligen?

En följdfråga, hur lång tid brukar er hovslagare ta på sig när det handlar om en helskoning?

Jag brukar inte kolla exakt men ca 1 timma tror jag, kan nog vara längre för oss t o m.

Det tar ju ändå en stund att ta av skor, verka, putsa, kolla, justera skor, kolla hur hästen rör sig, hur den står etc. Sen brukar det flyga en del tid på att man står och pratar lite också
 
Klart jag har förståelse för om hovslagaren blir sen någon gång på grund av strulande häst, dåligt väglag o dyl men jag förväntar mig ett meddelande om förseningen är större än 30 min och jag förväntar mig också att det inte återkommer för ofta.
 
Min hovslagare sköter tider bra, han är alltid i tid.
Han är trevlig och han har bra handlag med hästarna. Duktig på alla sätt.
Vi pratar om hur det fungerar med hästen när det gäller ridning och annat. Han lyssnar. Han är mycket bestämd och vet bäst när det gäller verkning och sko. Vilket han ju gör :)
 
Min kommer alltid i tid med en marginal på + - 15 min. Men det är inget att hänga upp sig på. Har alltid hästen inne så han kan börja om jag inte är på plats.

Han är super mot min häst :bow:

Världens snällaste häst men inte helt enkel att sko. Han har inget tålamod till att stå stilla så hovis får arbeta snabbt och effektivt. Han helskor honom på 40 min.
Han gör ett bra jobb och vi småpratar ingenting under skoningen utan det är fullt fokus på att få på hästen skorna.

Min hovis är guld värd som har ett sånt tålamod med min kille. Min häst är som sagt inte det minsta dum men att stå stilla är inte hans grej vad det än gäller.
 
Jag räkna alltid med att hovslagarn är sen, allra minst 15min men uppåt en timme är helt normalt. Det kan även bli återbud i sista minuten ibland, ny tid erbjuds dock alltid. Jag tycker att det är okej eftersom hovslagarn är mycket duktig samt att samma flexibilitet gäller åt mitt håll också. Om jag är sen någon gång (händer ungefär aldrig) är det helt okej samt om den eventuella nya dagen/tiden inte passar så är det inte sura miner för det. Hovslagarn erbjuder ytterligare ny tid alternativt sköter ruljansen själv.
 
Jag känner ångest inför den dagen då min hovslagare inte längre kan sko mina hästar. :-(

Han sms:ar dagen innan och kommer alltid i tid.
Trevlig, kunnig och helt enkelt en bra människa. :-)

Han skor båda mina på ca 90 minuter, småpratar och är genuint intresserad av hästarna, våra renoveringar och jag kan ringa till honom om mina hästar rymt eller om det är ngt annat, han är bäst helt enkelt.

Hur ska jag göra när han slutar sko.....
 
En följdfråga, hur lång tid brukar er hovslagare ta på sig när det handlar om en helskoning?

Här är det snarare ponnyn som skos som tar tid än hovslagaren. Igår tog det ca 2h att sko en och verka tre i lugn och ro inkl byte av hästar (de går in två och två).

Förr hade jag en som tog nästan två timmar på sig att sko. Blev jättefint men hästarna ruttnade totalt :p
 
En följdfråga, hur lång tid brukar er hovslagare ta på sig när det handlar om en helskoning?

Den förra tog 45-60 min ungefär. Den nya tar ungefär samma tid men sist tog det nästan 2(!) timmar eftersom hästaskrället uppförde sig riktigt dåligt. Jag skämdes som en hund och bad faktiskt hovis om ursäkt för pållens dåliga uppförande.
 
Både på att ta hand om hästen och sina mänskliga kunder?
Hovslagare är väl inte direkt kända för att vara i tid.
Men hur länge är det ok att vänta på en hovslagare (alltså försening från utsatt tid)? 15 min, 30 min, 1 timma, 1,5 timma? Med eller utan att de hör av sig om förseningen?
Och hur länge tycker ni att det är "normalt" att vänta?
Anpassar ni er i vått och torrt för er hovslagare?

De senaste fyra jag har haft har varit mycket punktliga, snarare kommit för tidigt än för sent. Jag förstår att det kan bli förseningar om någon häst strular, men vill att hovslagaren hör av sig så får vi komma överens hur vi ska göra.

Jag tycker över lag att hovslagare är mycket proffsigare och kundmedvetna nu än för 15-20 år sedan. Då var det väldigt många fler i branschen som hade alkoholproblem och det var ett jäkla väntande utan att de hörde av sig eller gick att nå på telefon. Alkoholproblemen blev säkert inte bättre av att de skodde för billigt och tog för många kunder, och så slet de sönder kroppen.

Att betala fullpris svider, men det känns värt pengarna om jag bli proffsigt bemött, och om det innebär att hovslagaren bara skor tre hästar om dagen och har ork att koncentrera sig ordentligt på min häst.
 
Jag har provat flera olika hovslagare med blandade resultat på hur väl de passar tiden. Men de flesta måste jag säga att har skött sig helt ok eller hört av sig vid förseningar. Jag har tre st som jag vart mindre nöjd med de var:

Nr 1 Hade tid bokad vid kl 10, skulle på begravning vid 14 så hade det lite tight vilket jag informerat om när jag bokat tiden. Det var den hovslagaren som ska vara den bästa som skor i området så jag hade höga förhoppningar och det var första gången han skulle sko.
Kl 11.30 hade han fortfarande inte dykt upp, ringde då och han satt på McDonalds och åt frukost. När han väl kom så var han inte speciellt engagerad utan gick runt och pratade i telefon mer än vad han kollade på hästen. Slutade med att jag fick lov att åka för att hinna till begravningen och en kompis som var i stallet tog ut hästen när han tillslut blev klar. Bra jobb men inte en chans att jag skulle anlita honom igen

Nr 2 Var en timme försenad när jag ringde. Då hade han glömt bort tiden och var hemma skulle komma på en gång (bodde 10 min ifrån stallet) han dök upp ca 40 min senare. Hästen som stått inne och väntat på honom var rätt uttråkad och ville inte riktigt hålla upp fötterna det tyckte han att han kunde lösa med att slå raspen i magen på henne. Nej han var inte välkommen tillbaka heller.

Nr 3 Hade fixat en ful hovböld på hästen och fått verka upp halva hoven, han var den enda i området som hade rätt behörighet för att få göra det så jag var lite beroende av honom. Han dök inte upp alls och när jag väl fick tag på honom så var han påväg bort på en resa och glömt höra av sig. Fick en ny tid och då kom han en dag för tidigt och en timme senare än utsatt tid så det var ren tur att någon var i stallet och kunde hjälpa honom då jag varken var hemma eller hade en telefon med batteri i. Därefter började jag kolla efter ny hovslagare - synd att behöva göra det för han var så jäkla bra!
 
En följdfråga, hur lång tid brukar er hovslagare ta på sig när det handlar om en helskoning?

45-75 min ca. Går det snabbare än 45 så tycker jag inte att det brukar se slarvigt ut, det tar tid att sko en häst! Sen får de gärna ta hur lång tid på sig som de vill bara de är noggranna :)
 
Min hovslagare kommer nästan alltid exakt på tid, blir han tidigare kanske han inte hör av sig (beror på hur tidig) för han vet att jag ändå är där en bra stund innan honom. Blir han sen skickar han alltid ett sms. Jag har väntat max 5 minuter. Han tar alltid god tid på sig, klappar hästen en stund, pratar med mig om min häst och hans hästar, om vad han gör när han verkar, vad jag ska tänka på och hur utvecklingen går. Kunde inte vara mer nöjd med hovis än vad jag är :)
 
Min nuvarande hovslagare som jag haft i tre år är så gott som alltid i tid, annars hör han av sig. Han är också alltid anträffbar på telefon och ganska flexibel vad gäller tider :)
Han är snäll och trevlig både mot mig och hästen. Kort sagt är jag jättenöjd :)
Han skor på en timme drygt (helskoning).
 
Både på att ta hand om hästen och sina mänskliga kunder?
Hovslagare är väl inte direkt kända för att vara i tid.
Men hur länge är det ok att vänta på en hovslagare (alltså försening från utsatt tid)? 15 min, 30 min, 1 timma, 1,5 timma? Med eller utan att de hör av sig om förseningen?
Och hur länge tycker ni att det är "normalt" att vänta?
Anpassar ni er i vått och torrt för er hovslagare?
min kommer i tid, han är otroligt tålmodig med min häst, han kommer så fort han kan då hästen tappar skorna, han kommer på kvällen och helger då jag inte kunnat vara med i stallet pga jobb annars.
kommer antagligen sluta med hästar när hovslagaren slutar jobba. Då det är den bästa hovslagare jag träffat och inte kommer att våga anlita en annan :D.

Tar ca. 60 till 75min för helskoning, hästen är lite stökig och använder hovis som rullator i princip..
 
Senast ändrad:
Åh jösses, de där hovslagarna.
Jag har en riktigt duktig hovslagare, men hen har lite attitydsproblem måste jag nog påstå (som säkert beror på trötthet/ätit dåligt). Då hen igår skulle sko min häst 17:30, jag ringer strax efter 18 men får inget svar och skickar ett sms och frågar om hen glömt bort mig (igen).
Får sms 70-80 min efter utsatt tid att hen fastnade hos en halt häst. Och hen påstår att det är "helt normalt/vanligt/ok" att vänta i 1,5 timma på vilken hovslagare man än har. Men enligt den här tråden så verkar det ju faktiskt inte vara så vanligt som hen säger....

Nu håller jag bara tummarna att hen kommer imorgon istället. Synd att bra hovslagare inte växer på träd :-/
 
Min är super!! Alltid i tid, duktig som få, superbra med hästarna, ställer alltid upp om får problem med hovböld el liknande och diskuterar gärna hovslageri. På klinik får skoningen alltid beröm.
 
Jag håller med @svea i hennes reflektioner. Jag har haft hästar i +35 års tid och upplever samma som henne - gamla tidens hovslagare hade problem och var dåliga på att höra av sig alltsomoftast osv i vissa fall (givetvis drar jag inte alla över en kam, men det var skillnad över lag ändå). Å andra sidan hade folk inte mobiltelefoner för 30 år sen osv ;)
Nutidens hovslagare har konkurrens på marknaden och allmänt en högre sysselsättningsgrad på det de gör om de skor på heltid osv.
Jag har aldrig haft problem sista årtjugondet med hovslagaren inte dyker upp eller inte hör av sig, osv över huvud taget. Min nuvarande som jag iof haft samma i 11 år nu, messar långt i förväg - redan tidigt på dagen om denne märker att den ligger efter i schemat, och flaggar för att den kan bli lite senare en avtalad eftermiddagstid. Har ALDRIG ngnsin inte en enda gång, behövt vänta utan att veta att denne är sen för att den kommunicerat av det och checkat att det är ok för min del. Jag har bra koll på övriga hovslagare i trakten också som skor vänners/inackorderingars hästar osv, och de har precis samma kundbemötande. så inga problem alls som jag upplever det bland folk.
 
Men som svar på frågan tycker ju att max 30 min försening är ok om hovslagare INTE hör av sig, blir det mer än så förväntar jag mig att bli informerad om detta.
 
Både på att ta hand om hästen och sina mänskliga kunder?
Hovslagare är väl inte direkt kända för att vara i tid.
Men hur länge är det ok att vänta på en hovslagare (alltså försening från utsatt tid)? 15 min, 30 min, 1 timma, 1,5 timma? Med eller utan att de hör av sig om förseningen?
Och hur länge tycker ni att det är "normalt" att vänta?
Anpassar ni er i vått och torrt för er hovslagare?

Min hovslagare är också min ena tränare sen nära 15 år tillbaks. Jag har också jobbat och bott där en del under åren. Vi ställer upp för varann och båda kan anpassa sig och vi har en god dialog.
Han är en väldigt just och snäll människa. Så han försöker så gott han kan. Det vet han att jag också gör.
Han är lite extrem i att alltid vara i tid oavsett vad det gäller. Det är samma i jobbet. Så han är i stort sett aldrig sen. Skulle han vara det hör han av sig. Han kan dock bli för tidig ibland. Då brukar han höra av sig. Om jag inte hinner då kan han starta själv.
Blir han senare än att jag kan vänta(om något skulle hända.. har inte gjort det dock) kan han sko själv. Han känner hästen väl eftersom han tränar oss och vi bott där(och att han känner mig så och vet att jag fostrat den och då hur) och jag litar på honom. Så det löser sig!
 
Min kommer oftast i tid sånär på någon halvtimme, och skickar alltid sms om att hen är på väg. Däremot är det ganska svårt att få tag på hen mellan skoningarna om man får tappsko eller liknande då hen är så fullbokad. Jag slår på tappsko själv om det går men ibland är det ju trasigt eller man inte hittar någon passande sko. Då är det lite drygt när det inte går att få tag på hovis.
Hovis är erkänt skicklig, och det är dåligt med likvärdiga i de här trakterna tyvärr, så något byte är inte möjligt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 504
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 584
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 751
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 691
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp