Hur bra sköter er hovslagare sig egentligen?

Jag har en mycket bra relation till min hovslagare, har haft honom i 5-6år nu.
Han kommer ofta 10-15 min före utsatt tid och är extremt sällan sen och är han det hör han av sig så fort han kan.
En gång var han kanske 30-40 min sen och då hörde han inte av sig så då blev jag orolig att han kört av vägen eller något. Men det visade sig att han varit hos en krångelhäst innan som tog mycket längre tid än han räknat med och mobilen hande åkt ur fickan och hästen hade lyckats döda den.
Då kunde han såklart inte höra av sig. Så det är inget jag blir sur över, det är ju levande varelser med egna ideer ibland.
Han gör ett mycket fint arbete och är snäll och ödmjuk med hästarna även om han säger till dem när det behövs.

Vi försöker anpassa oss efter varandra för att det ska bli så bra som möjligt.
Min hovis bor ganska långt bort så om någon annan i närheten har bokat in en annan dag än den jag bokat så brukar min hovis ringa och fråga om vi kan byta dag så det inte blir sånt flängande för honom i onödan.
Det tycker jag är bra för det både håller priset nere och spar på miljön och hovis välbefinnande.
I gengäld brukar han försöka komma samma dag eller dagen efter om jag har problem med något vilket är väldigt viktigt för mig då min dam har lite taskig hovkvalite.

Så ett städigt givande och tagande gör att vi har en väldigt bra relation och dessutom är han som sagt himla duktig på sitt arbete :)
 
Min nuvarande sköter sig fantastiskt bra! ringer/sms om han blir sen, kan vara lite seg med att svara men hör oftast av sig innan man börjar slita sitt hår ;) Idag lovade sambons dotter att hon skulle ta in min stora när hovslagaren skulle komma och slå på tappskon. Hon glömde ... så när hovslagaren var där så fanns ingen häst eller människa på plats. Hovslagaren ringde mig, men jag hörde det inte. När jag fick tag på honom 30min senare så går han med på att vända och åka tillbaka. *pust* Så jo jag har en fantastiskt snäll hovslagare!
 
Min hovis är alltid i tid (en gång var han 10 min sen, men då ringde han 10 min innan utsatt tid och meddelade, gulligt tycker jag.), nogrann, duktig, trevlig mot mig och hästen.
Första gången jag träffade honom kom jag still stallet prick på utsatt tid, då jag var van vid att alltid behöva vänta. Blev jätte paff att han redan var där! Lite pinsamt då hästarna var i hagen.

Min förra hovis var ALLTID sen. Meddelade aldrig att han skulle bli sen. Ibland 30 min, men vid ett par tillfällen 1,5 h. Jättekul att sitta i stallet mitt i vintern och frysa ihjäl.. och sedan vänta på 3 hästar som skulle skos runt om..
Men han var otroligt duktig så därför bytade jag inte. Flyttade sedan och bytade därmed hovslagare och är så nöjd :)
 
Jag är mycket nöjd med min hovslagare, och har haft honom i lite mer än ett år nu. Bytte till samma som stallägaren har dels för att jag inte alls var nöjd med den förra och dels eftersom det underlättar att vi har samma ifall någon av oss inte skulle kunna ta sig till stallet just den dagen hovslagaren kommer. Han bor dessutom i närheten, så han kan ta våra hästar även kvällar och helger, vilket är perfekt för mig som så småningom kommer jobba kontorstider. Hästen var tidigare rätt jobbig under hovslagarbesöken, men har blivit betydligt bättre under tiden med den här, utan att han har behövt höja rösten åt henne en enda gång. Med den förra var det ett fruktansvärt gapande och skrikande, och hästen blev bara värre.

Oftast kommer han före utsatt tid, jag har aldrig behövt stå och vänta på honom. I och med att stallägaren har sex egna hästar så brukar de börja med hennes (de är lite mer komplicerade än min), och så avslutar vi med min leksakshäst. Det här med att han är i tid känns som en utomjordisk upplevelse för mig, min förra var alltid minst en timme sen trots att jag var första stoppet för dagen och hen skickade aldrig sms eller ringde om att hen blev försenad. Hade jag hovslagaren klockan nio kunde jag inte bestämma någonting mer den dagen före 14, för innan dess kunde jag inte vara säker på att vara ifrån stallet, då var det bara en häst som skulle skos och en som skulle verkas, istället för sju hästar varav två helskoningar nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 584
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 751
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 683
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp