Hur bra sköter er hovslagare sig egentligen?

Det finns ju egentligen någonstans ett tidsschema för en skoning, där man mätt hur lång tid varje moment tar i en normalskoning. Men om jag inte missminner mig helt fel så handlar det om 60-75 minuter per häst.

Så vår hovis brukar hålla på ca 60-65 minuter.
 
Är otroligt nöjd med min hovis. Har haft samma sedan 13 år tillbaka. Är super duktig med hästarna och trevlig mot oss. Otroligt pålitlig. Brukar ofta vara i tid, +-10min. Hade väntat i 20 min om de inte hade hört av sig, hade det hört av sig så hade jag anpassat mig. Försöker vara flexibel för hovslagaren och då förväntar jag mig det samma från hen.
Hovis är dessutom en utav dem bästa på fölkorrigering vilket är ett STORT +! Åker både inrikes och utrikes för att korrigera. Alla skor som mina hästar har är special gjorda efter hästen, vilket också är ett Stort plus! :up:
Finns ingen bättre enl. mig. :D
 
Både på att ta hand om hästen och sina mänskliga kunder?
Hovslagare är väl inte direkt kända för att vara i tid.
Men hur länge är det ok att vänta på en hovslagare (alltså försening från utsatt tid)? 15 min, 30 min, 1 timma, 1,5 timma? Med eller utan att de hör av sig om förseningen?
Och hur länge tycker ni att det är "normalt" att vänta?
Anpassar ni er i vått och torrt för er hovslagare?

Jag har haft tre olika hovslagare. Den första var kanske inte skickligast, men om vi inte kom överens om en tid som passade båda så tog han in hästen själv, spolade av benen, torkade benen, skodde, städade undan och ringde upp mig efteråt för att berätta ev observationer samt frågade vart han skulle göra av hästen :love:. Var aldrig sen.

Hovslagare nummer två var absolut skickligast, en helt fantastiskt duktig hovslagare, var heller aldrig aldrig sen men var svår att få tid hos då han var omåttligt populär. Varmskodde dessutom. Han dog tyvärr (ung :().

Hovslagare nummer tre kunde dyka upp fel dag, ibland en dag för tidigt, ibland en dag för sent. Hörde aldrig av sig och krävde betalt för att slå på tappskor (båda mina tidigare hovslagare hade 2-veckors garanti, tappade hästen en sko efter 12 dagar som kom de blixtsnabbt ut och slog på skon igen) även om de kunde falla av dagen efter skoningen. Var duktig, men inte i samma klass som #2. Sålde min häst strax efter att vi bytt till denna hovslagare, han var en nödlösning, men var duktigt irriterad efter att han inte lyckats komma på avtalad tid (eller dag) vid samtliga 5 tillfällen...
 
@Lavinia : inte ang. skor eller hovslagare nu osv i sig, men har du inte ngt att ta tag i allmänt ang att verkligen försöka träna hästen att kunna stå i box och gå in och vara där själv osv, med mat och i lugn och ro på olika tider på dygnet osv? Det känns verkligen som ett grundproblem om hästen inte fixar det allmänt , och ytterligare besvärligt blir det ju isåfall om man inte tagit tag i det och sen ska stå och vänta på hovslagaren ngn halvtimma då och då?
 
Min hovslagare sms:ar alltid om han blir sen. Jag är ju ganska flexibel eftersom jag har hästarna hemma, bokar sällan in hovslagaren om jag ska jobba kort efter osv för jag vill inte behöva känna mig stressad. :)
 
Nu är min häst avlivad men träffar hovis ofta då han skor hästarna på jobbet!

När han skodde min häst har det alltid varit i tid, eller så har han hört av sig, oftast dagen innan.
En gång på 4 år har de varit problem och bristande komunikation.

De bästa av allt - han tog för vana att sko hästarna själv! Tog in dem från hagen, skodde, släppte ut igen! Han tyckte detta var ypperligt för då slapp han passa tider. Sa att han skulle sko på fm, skodde på fm men spelade jngen roll om de blev kl 8 eller kl 11. Alla nöjda och ingen sen hovis.
 
Min hovslagare är alltid i tid, och extremt duktig och noggrann. Om jag skulle råka ut för en hovslagare som alltid kom försent eller som avbokade och bytte datum hit och dit skulle jag utan tvekan byta.. :down:
 
Min förra hovslagare hade lite problem att komma i tid,kom både en timma sent utan att meddela sig och dessutom glömde ett inbokat besök och svarade heller ej i telefon förrän dagen efter. Därför blev han f.d.

Min nuvarande har bra hyfs och passar tiderna alt smsar om den blir mer än 15 min sen. Helt ok om de behöver avboka eller är sena, bara de informerar med ett kort sms så man slipper stå som ett fån och vänta när man kan göra annat istället.
 
Haha, ja min hovslagare anger exakt tid, i morgon är det 14.15... Senast 10.20, och han var på plats exakt på utsatt tid!

Hur han bär sig åt vet jag inte, men är alltid i tid:D
 
Jag har äntligen hittat den perfekta hovslagaren :D
Han är alltid i tid, ofta kommer han tidigare. Det är såå skönt när man har andra tider att passa!
Han vet att Opal inte klarar att gå utan skor så han kommer fortast möjligt ut o fixar vid tappskor. Har mitt schema inte alls passat har jag lämnat hästarna inne och han släpper ut dem när han är klar. Jag är dock sån som helst vill vara med vid skoning trots att jag vet att både hovis och häst sköter sig som de ska ändå ;)
Igår morse ringde jag om tappsko, igår em satt ny sko på plats. Oslagbart :love:
 
Jag har en helt fantastisk hovslagare och har haft henne sen jag köpte mitt sto för tre år sedan. Hon är go med hästarna, kommer alltid i tid och skor jättebra. Är dessutom trevlig och kunnig och svarar på frågor och bollar gärna idéer. Henne håller jag hårt i :)
 
Min hovslagare är helt hopplös, det är ALLTID upptaget när jag ringer dit! :angel:
Eh - det kanske brukar vara upptaget när man ringer till sig själv?? :p
Ja, jag är alltså hovslagare själv - eller var är kanske mer korrekt benämning för numera är det bara mina egna hästar som får tassarna omsedda av mig. Plus nån extrautryckning ett par gånger om året. (kroppen håller inte)

Men jag känner att jag vill kommentera några saker som kommit upp här, ur min synvinkel.

Vår hovis sen över 20 år tillbaka har alltid passat tiderna, den enda gången han blev försenad så ringde han en timme innan han skulle vara på plats och meddelade att han skulle bli 30 minuter sen.

Skulle jag ha en hovis som rent rutinmässigt är försenad, så handlar det ju om dennes planering. Men även kundens tid är viktig, förstår man inte det så skulle jag utan att blinka sökt en annan hovis.
Du bor i en del av landet där det finns många att välja på. Stora delar av vårt land lider fortfarande av brist på hovslagare, framförallt på BRA hovslagare, även om det blivit mycket bättre på senare år. På många platser får man fortfarande välja mellan "skicklig yrkesman som är usel på att passa tider" eller "punktlig hovslagare som gör ett mindre bra jobb". Och det är baskemig inte lätt! (eller som en av mina vänner - "den enda som kan tänka sig att köra dit där hon bor, trots att hen inte ens är snäll mot hästarna")

Sen generellt är hovslagare som människor är mest. Somliga är bra på att passa tider, andra inte.
Jag själv har alltid berättat för nya kunder att jag är usel på att passa tider. Jag har tyvärr alltid varit det och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna göra något åt det. Jag brukar därför ge en ungefärlig tidpunkt och poängtera att det även inkluderar en "akademisk kvart". Och jag ringer eller smsar om jag märker att jag blir senare än så. Eftersom jag kör med öppna kort ger jag kunden möjlighet att välja att anlita mig eller någon annan, för förutsättningarna är givna.
 
Min hovslagare är helt hopplös, det är ALLTID upptaget när jag ringer dit! :angel:
Eh - det kanske brukar vara upptaget när man ringer till sig själv?? :p
Ja, jag är alltså hovslagare själv - eller var är kanske mer korrekt benämning för numera är det bara mina egna hästar som får tassarna omsedda av mig. Plus nån extrautryckning ett par gånger om året. (kroppen håller inte)

Men jag känner att jag vill kommentera några saker som kommit upp här, ur min synvinkel.


Du bor i en del av landet där det finns många att välja på. Stora delar av vårt land lider fortfarande av brist på hovslagare, framförallt på BRA hovslagare, även om det blivit mycket bättre på senare år. På många platser får man fortfarande välja mellan "skicklig yrkesman som är usel på att passa tider" eller "punktlig hovslagare som gör ett mindre bra jobb". Och det är baskemig inte lätt! (eller som en av mina vänner - "den enda som kan tänka sig att köra dit där hon bor, trots att hen inte ens är snäll mot hästarna")

Sen generellt är hovslagare som människor är mest. Somliga är bra på att passa tider, andra inte.
Jag själv har alltid berättat för nya kunder att jag är usel på att passa tider. Jag har tyvärr alltid varit det och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna göra något åt det. Jag brukar därför ge en ungefärlig tidpunkt och poängtera att det även inkluderar en "akademisk kvart". Och jag ringer eller smsar om jag märker att jag blir senare än så. Eftersom jag kör med öppna kort ger jag kunden möjlighet att välja att anlita mig eller någon annan, för förutsättningarna är givna.

Ja fast här vill jag nog protestera, många av vaddå skopåspikare eller faktiska hovslagare. Jag brukar välja det senare, och då är det inte kanske inte lika enkelt längre.

Möjligen har vi något fler hovslagare, i gengäld har vi väldigt många hästar som behöver hovvård.

Jag vet att det kan vara svårt i vissa delar av landet, men jag hör också att hovslagare väljer att stanna kvar i specifika områden pga inte får betalt för det jobb man utför vid tex en flytt utan att kunderna i första hand prioriterar priset framför t ex kvalitet.
 
Ingen sa att det är enkelt eller att alla är bra. Men det finns ändå fler att välja mellan i dina trakter. Även om de flesta har mer eller mindre fullt kundregister så är de flera och chansen att hitta någon som är både bra, punktlig och prisvärd ökar väl något ju fler det finns att välja mellan..
Finns det bara fem att välja mellan rent geografiskt, så kanske tre är bra på sitt jobb, en av dem är punktlig, en är snäll mot hästarna osv. Som hästägare tvingas man då att prioritera, vilket är viktigast? Att hovis kommer på utsatt tid? Att hovis gör ett bra jobb? Att hovis är snäll mot hästen (det är tyvärr ingen självklarhet)? Att priset är lågt? Kan man inte få allt i samma hovslagare är det bara att välja.

(sen är en annan fråga att många hästägare inte ens är kapabla att avgöra vad som är bra hovslageri)
 
Min är ibland svår att få tag i, men det är ju bara ett problem om vi har tappsko, annars bokar vi in nästa skoning när han är hos oss. Han är supertrevlig mot både mig och hästarna och kommer oftast i tid. Upp till en kvart försening tycker jag är acceptabelt. Senare än så har han aldrig varit. Bra på att höra av sig om han blir sen och lämnar fina hovar efter sig. Han är kanon :-)
 
Tycker att min hovis gör ett bra jobb och diskuterar alltid om förutsättningarna och om något ska ändras. Bokar alltid ny tid direkt, ibland blir bägge hästarna samtidigt och ibland en och en, han säger att det är okej för att han oftast är i trakten en dag i veckan. Kan ha blivit sen ca 30 min någon enstaka gång. Sen samarbetar några hovisar så kan inte den ena slå på en tappsko tex. så kan någon av dom andra vara i trakten. Har dock barfotaboots ifall det skulle bli en tappsko så det gör inget om ingen har tid på en gång. Tidsmässigt är det väldigt olika, har faktiskt inte tänkt på hur lång tid en vanlig helskoning tar.
 
Jag är nöjd med min hovis, han är förvisso inte den punktligaste människan jag träffat men han hör av sig om han är mer än 30 min sen. Skor bra och är snäll mot hästarna. Tyckte att han bar helt fantastisk när jag köpte nuvarande häst som omsnodd fyraåring, han hade aldrig blivit skodd så hovis kom ut och skodde fram och sa att han skulle komma tillbaka några dagar senare för att sko bak. Detta för att inte hästen skulle hinna tröttna och få dåliga erfarenheter, han tog inget extra betalt för detta heller trots att han gjorde så även under andra skoningen.
 
Jag åker hem till hovslagaren. Men han har en fantastisk service. Ringer oftast dagen innan- och han har alltid ordnat tid. Sist så var det lite akut- en fredag eftermiddag! Inga problem- det var bara att komma. Han klippte till specialskor och gjorde allting så galant.
 
Min hovslagare är fantastiskt bra! Yrkeskunnig och lugn och fin med hästen och kommer alltid i tid vilket jag verkligen uppskattar. De få gånger vi har haft tappsko har det ordnats samma dag eller senast dagen efter. Hen är också väldigt kunnig både vad gäller hov och häst och ställer alltid upp och kommer och tittar om jag har någon fråga gällande min hästs hovar eller om jag undrar över något. Kommer med bra och ärliga synpunkter eller förslag om/när jag ber om det och sätter alltid hästens bästa i första rummet. Lurifuxen älskar verkligen sin hovslagare och öronen åker fram direkt när han hör hovslagarens bil komma. Vi är jättenöjda med vår hovslagare!
 
Jag kan välja och vraka när det kommer till hovslagare. Sen jag flyttade hit till slätten hårt jag haft allt från klinikens hovis till folk som fortfarande håller på att utbilda sej. Hästen har inga större problem med sina tassar, perfekt att träna på :D

Nu bor jag inte granne med bys längre så har inte riktig lika mycket att välja på. Finns många outbildade, självlärda runt om som inte har en aning om vad de håller på med. Min ena ponny fick stora problem med hältor på grund av en sån...
Jag har hittat en riktig bra pajk som fixar till hennes hovar, så nu är hon helt återställd och rör sej fantastiskt fint!

Min kära hovslagare har mycket att göra, så man får ha lite framförhållning när man vill sko.
Han är nästan aldrig sen, och blir han sen ringer han. Ofta är det snarare problem med att han kommer alldeles för tidigt och får stå och vänta på mej.
Han förklarar alltid vad han gör och varför och vill att man ska vara up to date med hästens hovvård.

Är så nöjd!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 584
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 751
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 684
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp