Hur bra sköter er hovslagare sig egentligen?

Åh jösses, de där hovslagarna.
Jag har en riktigt duktig hovslagare, men hen har lite attitydsproblem måste jag nog påstå (som säkert beror på trötthet/ätit dåligt). Då hen igår skulle sko min häst 17:30, jag ringer strax efter 18 men får inget svar och skickar ett sms och frågar om hen glömt bort mig (igen).
Får sms 70-80 min efter utsatt tid att hen fastnade hos en halt häst. Och hen påstår att det är "helt normalt/vanligt/ok" att vänta i 1,5 timma på vilken hovslagare man än har. Men enligt den här tråden så verkar det ju faktiskt inte vara så vanligt som hen säger....

Nu håller jag bara tummarna att hen kommer imorgon istället. Synd att bra hovslagare inte växer på träd :-/

Njäe.. Jag förstår att man inte alltid kan hålla tider då man jobbar med levande material sas. Men det går ju att planera för.
Jag jobbar med hästar och får därför räkna med att antingen tala om för folk att tiderna är flytande eller att själv ha luckor om man inte fullt ut vet vad som ska göras och vet att det klaras av på viss tid.
Oavsett får man ju ha lite trevligt kundbemötande och be om ursäkt.

Jag ser ju rätt många hovisar och hör rätt mycket om dem. Och de flesta upplever jag vara duktiga på att vara i tid. Det finns ett fåtal som ofta är sena och/eller är kassa på att höra av sig. Men de är betydligt färre än de andra.
 
@Mitrolle utifrån det du skriver hade jag aldrig ens tänkt tanken att du behöver byta. Låter stabilt och stadigt. Finns nog väldigt få folk som liksom har dygnet runt jour kundmässigt utöver hur det verkar vara full service för din del osv? :)
 
Nä, det finns fler grejer som gör att man ibland tänkt tanken. Men det är lite besvärligt när man står med en obrukbar nästintill halt häst pga tappsko och inte får tag på hovis, alternativt får en tid som sedan bokas av med någon ursäkt och sedan är det stört omöjligt att få tag på hovis tills nästa gång man har skoningstid då hen åtminstone dyker upp. Har hänt att jag fått köra hem hästen till någon helt annan hovis som jag fått böna och be om hjälp med tappskon då. Det är inte speciellt ofta som jag behöver hjälp med tappskor, men som sagt, stört omöjligt när det behövs.
 
@Mitrolle Jag håller med Mackan här. Trots att min hovis har fördelen att veta hur viktigt man kan uppleva det är att rida/träna iom att han själv gör det på viss nivå och är så himla just så känner jag att det du beskriver inte känns orimligt.
Jag slår på tappsko själv. Men är dojan väck kan jag kan ringa min och se om han har ärende hitåt inom kort. Annars kan jag erbjuda mig att ta annan hovis. Just för att jag förstår hur jäkla mycket han har att göra.
Det känns lite väl att han ska behöva åka flera mil för att slå på en doja för den lilla slant det ger. Nej.. Jag är rädd om honom och hans ork.

Jag vet också hur mycket telefonen ringer för både tränare och hovisar. På något vis ska man som arbetande inom häst inte ha något ledigt eller följa samma vett/etikett som gäller andra yrken. Man ska liksom alltid finnas till hands.
Enda gången man inte bes jobba är julafton/nyår/midsommar.
 
Nä, det finns fler grejer som gör att man ibland tänkt tanken. Men det är lite besvärligt när man står med en obrukbar nästintill halt häst pga tappsko och inte får tag på hovis, alternativt får en tid som sedan bokas av med någon ursäkt och sedan är det stört omöjligt att få tag på hovis tills nästa gång man har skoningstid då hen åtminstone dyker upp. Har hänt att jag fått köra hem hästen till någon helt annan hovis som jag fått böna och be om hjälp med tappskon då. Det är inte speciellt ofta som jag behöver hjälp med tappskor, men som sagt, stört omöjligt när det behövs.

Är det så att hoven är hel men man inte grejar rikta dojan som böjts eller inte hittar kan man ha nöd-skor färdigriktade. De kanske behöver riktas något. Men det grejar man kanske iaf bättre än att helt göra det eller försöka med en böjd sak.
 
I mitt fall handlar det inte om att jag vill kunna rida och träna, min häst får stå i sjukhage om skon har trillat pga att han kan typ inte gå när den är trasig. Jag slår på själv, har ett lager av gamla skor sparade, mamma kan rikta upp böjda skor, men när hoven är trasig och man inte kan få tag på hovis för att boka en tid som passar för henom, då är det ganska frustrerande. Jag tycker inte det är orimliga krav att man ska kunna ringa på telefontiden som faktiskt finns och åtmistone kunna få ett 'nej tyvärr, jag har inte tid', om det inte går att få ett 'ja, när jag är i närheten nästa gång' när hästen tappat skon samma dag eller dagen efter skoning.
Det är just onåbarheten som gör att man blir irriterad.
 
I mitt fall handlar det inte om att jag vill kunna rida och träna, min häst får stå i sjukhage om skon har trillat pga att han kan typ inte gå när den är trasig. Jag slår på själv, har ett lager av gamla skor sparade, mamma kan rikta upp böjda skor, men när hoven är trasig och man inte kan få tag på hovis för att boka en tid som passar för henom, då är det ganska frustrerande. Jag tycker inte det är orimliga krav att man ska kunna ringa på telefontiden som faktiskt finns och åtmistone kunna få ett 'nej tyvärr, jag har inte tid', om det inte går att få ett 'ja, när jag är i närheten nästa gång' när hästen tappat skon samma dag eller dagen efter skoning.
Det är just onåbarheten som gör att man blir irriterad.

Haha.. För MIG är det iaf viktigt. ;)
För mig vet jag att det är svårt att svara i tel. Och jag vet att det är det för många hovisar också.
Hade det varit upprepat svårt hade jag frågat min hovis om han hade en lösning på problemet? Kan jag ringa en viss tid? Kan han ringa upp om jag messar? Eller har han en annan lösning på problemet?
Jag hade iaf visat att jag upplever detta som ett problem och frågat om han hade en lösning på det.

Min är ingen people-person så direkt. Han har valt att sko för att slippa ha så mkt kontakt med folk iom lektioner.
Däremot är han just och en snäll människa. Och han märker vilka som behandlar honom väl, är enkla att deala med och behandlar dem då därefter.
Han vet att jag gjort honom många tjänster under alla år. Därför åbäkar han sig lite extra för mig.
Precis som jag vet att han ställt upp för mig lite extra och är noga att inte be om det i onödan sas. Vilket han vet och uppskattar.

Jag har lite liknande relation till en del andra hovisar/vet etc. De vet att jag är jäkligt enkel att ha att göra med och att jag uppskattar deras jobb. Jag kan hjälpa dem med något extra ibland. Jag kan skaffa kunder till dem om jag anser dem värda att rek.
På så sätt vet jag med mig att behöver jag hjälp får jag det.

Så tror jag fler skulle gynnas av att tänka med den här sortens hovisar som anses vara lite svåra att kontakta etc.
Och vara medveten om att de pratar med varann om kunder. Så vad man gör kommer sprida sig. På gott och ont.
 
Jag kan säga att vi är nog de minst besvärliga kunder man kan ha som hovis, vi passar tider, har bra stall med plats och ljus, snälla hästar och betalar alltid det som ska betalas på plats. Vi har inga problem med att hovis inte dyker upp på sina bokade tider som det kan vara för andra som har samma hovis, så jag tror inte att hovis har problem med oss faktiskt. Det är tyvärr inte så enkelt att kommunicera då humöret på hovis varierar från gång till gång.
 
Jag kan säga att vi är nog de minst besvärliga kunder man kan ha som hovis, vi passar tider, har bra stall med plats och ljus, snälla hästar och betalar alltid det som ska betalas på plats. Vi har inga problem med att hovis inte dyker upp på sina bokade tider som det kan vara för andra som har samma hovis, så jag tror inte att hovis har problem med oss faktiskt. Det är tyvärr inte så enkelt att kommunicera då humöret på hovis varierar från gång till gång.

Hoppas det löser sig iaf! :)
 
Både när jag hade häst på Mälaröarna och här där jag bor nu skulle jag kunna ställa klockan efter mina hovslagare. Med min nuvarande räcker det att jag skickar ett sms så ringer han själv upp och vi kan snacka tider och lite allt möjligt. Han vet om han är i närheten och att jag är flexibel, så det tar inte många dagar efter mitt sms som han är i stallet och tar hand om hovarna, är det kris kommer han sgs direkt om det är katastrof. Han är en ängel, när andra sviktit när min ena var åring åkte han enkom för att hjälpa mig trots att stallet eg låg utanför hans område. :bow:

Nu på fredag blir det fika och jag ska bulla upp ordentligt med mackor och nybakade kakor när han kommer och fixar pållarna. :d
 
Min hovis kommer alltid i tid om det inte hänt något och då ringer h*n och verkar sen vara rätt upprörd över att vara sen. Lätt att boka tid och inga problem alls mer än att h*n kanske bor lite onödigt långt bort så det blir lite dyrare än det skulle bli annars.

Har tidigare haft en hovis som visserligen skodde väldigt bra men som var helt omöjlig att lyckas boka tider hos. H*n vägrade att ta bokningar för nästa gång när h*n var ute och skodde utan ville att man skulle ringa. Men när man väl ringde så kunde man få hålla på varje dag, flera gånger om dagen i ett par veckor för att få ett svar. Ledsnade rätt fort och bytte :cool:
 
Jag har haft samma hovslagare i snart 9 år och det är få gånger under alla de åren som han har kommit försent. 10-15 minuter är helt okej för mig. Saker och ting kan hända på förra stället som gör att det drar ut på tiden. Det är ju trots allt djur det handlar om.

När vår ena häst behövde lugnande innan skoningen var det aldrig några problem utan jag kunde lita på att han kom när han hade lovat.

Tappskor tar han såfort han hinner. Eftersom vi bor bara några km ifrån varandra så tog han det ofta på hemvägen samma dag som jag ringde på den tiden min häst var så ömfotad att hon inte klarade av att gå utan sko alls utan fick stå inne vid tappsko. På den tiden drog hon av sig skorna ofta pga hennes akrobatiska övningar i hagen där favoriten var att landa med bakhovarna på framskornas traktarmar för att sedan explodera uppåt med framdelen så att bägge framskorna flög åt alla håll. Han började då fasa av kanterna på traktarmarna vilket minskade tappskofrekvensen ordentligt men hon kastade ändå alltid av sig någon sko under varje skoperiod. Numera kan hon gå med tappsko en vecka utan problem och han kommer alltid inom den tiden. Det är också väldigt sällan hon har någon tappsko nuförtiden när unghästtiden är förbi.

När han råkade sömsticka min häst en gång så gick det max en timme ifrån att jag upptäckte att hon var halt tills han hade varit och fixat alltihop och dessutom lagt jodbandage för att förhindra att det skulle bli en hovböld. Det kallar jag service!

Min hovslagare går mycket fortbildningar, åker på föreläsningar och läser mycket själv och är öppen för nya idéer och för ny kunskap och berättar gärna om det han har lärt sig.
Vi kan diskutera skoningen och jag kan alltid fråga varför han väljer att göra på ett visst sätt och om jag har önskemål om en annan typ av sko, sula eller annat så är han alltid med på noterna om han tror på den lösningen. Vi har alltid en dialog om hur hästarnas hovar ska kunna skötas på bästa sätt och det känns väldigt bra. Han är uppmärksam och föreslår olika lösningar om det är några problem.

Jag är enormt nöjd med min hovslagare efter varje skoningstillfälle vilket jag inte var den gången jag tvingades anlita en vikarie. Jag har alltid fått beröm ifrån kliniker, veterinärer och andra för att mina hästar har så fina och välskodda hovar.

Han är bra med både djur och människor och är lagom pratsam.
 
Världens snällaste häst men inte helt enkel att sko. Han har inget tålamod till att stå stilla så hovis får arbeta snabbt och effektivt. Han helskor honom på 40 min.
Han gör ett bra jobb och vi småpratar ingenting under skoningen utan det är fullt fokus på att få på hästen skorna.

Det där låter lite som min häst, han har så dåligt tålamod :p. Men oftast går det bra, jag räknar med ca 1,5 timma för en helskoning. Kan gå snabbare men även långsammare, beroende på hur still min häst står och hur mkt min hovslagare pratar :D.
 
Min hovis är punktlig förutom en gång då han hade skrivit 9:30 i sin kalender och han hade bokat kl 9. Inte så kul eftersom jag hade ganska brottom just den dagen.
 
Det där låter lite som min häst, han har så dåligt tålamod :p. Men oftast går det bra, jag räknar med ca 1,5 timma för en helskoning. Kan gå snabbare men även långsammare, beroende på hur still min häst står och hur mkt min hovslagare pratar :D.

Hu, 1,5 timmar och min häst hade blivit knäpp :p
Nä, men han har verkligen inget tålamod. I övrigt är han allt man kan önska sig och lite till.
 
Både på att ta hand om hästen och sina mänskliga kunder?
Hovslagare är väl inte direkt kända för att vara i tid.
Men hur länge är det ok att vänta på en hovslagare (alltså försening från utsatt tid)? 15 min, 30 min, 1 timma, 1,5 timma? Med eller utan att de hör av sig om förseningen?
Och hur länge tycker ni att det är "normalt" att vänta?
Anpassar ni er i vått och torrt för er hovslagare?


Min hovis är bäst i världen.:love:
Hon åker ut tar in min häst skor den och släpper sedan ut henne i hagen och tar dessutom upp efter sig . Hon bokar in dagar och tider helt efter hennes schema,
Hon kommer alltid i tid, men då hon jobbar när jag jobbar så är jag aldrig med(var självklart med i början för att kolla av vem hon var och hur hon skor)

De flesta som ser min häst hovar blir imponerade över hur bra dom är och vill ha numret till min hovis:) dock är hon fullbokad och tar inte emot nya kunder och har inte gjort på flera år.
Har man väl fått henne som hovis släpper man henne aldrig:love::love:

3 tappskor på 6 år varvid alla 3 var nu i våras på 3 dagar då hästen gick i en hage som nog inga skor satt fast i, alla hästar som gick där tappade skorna. lera upp till knäna.
Bytte hage och skorna satt fint igen=)
 
Min hovis kommer alltid i tid. Ibland alldeles för tidigt :). För några skoningar sen kom han en halvtimme innan bokad tid. Han avsätter alltid bra med tid till varje kund då en skoning ibland tar 20 min och ibland 2 timmar så han slipper stressa osv. Han är guld värd!

Super trevlig både mot mig och hästen! Han är ALLTID lugn och låter det ta den tid det tar helt enkelt. Strular hästen så fortsätter han att vara lugn. Han har tålamod som heter duga! Han är även extremt bra med djur överlag och hälsar alltid på dom innan han börjar arbeta. Han blev inte ens arg på senaste skoningen när hästen försökt lägga sig flera gånger samt stegra två gånger och även smakat på hans rumpa en gång :). Jag hade tappat tålamodet redan efter andra dumheten typ :p

Bättre hovis kan man inte ha! :bump:
 
Hej!

Efter att ha haft 4 hästar och åtskilliga hovslagare har jag nu gett upp och börjat sko min på klinik. Då vet jag iaf när och var jag behöver vara- även om det innebär en hel dags ledigt :-(.

Jag har haft extremt välutbildade hovslagare som inte kommit på utsatt tid och inte heller hört av sig förrän jag ringt och messat flertalet gånger (dessutom krävde hen att hästen skulle stå inne 30 min innan skoning, vilket ofta blev snarare 1 timme och 30 min och ledde till en mycket rastlös och frustrad häst). Jag har haft hovslagare som kommit i tid, men slagit hästen eller skott hästen halt. Hovslagare som inte gått att få tag på och när de väl gått att få tag på har de kommit dagen efter (hur ska man kunna planera då?). Jag har haft hovslagare som alltid ringt om de så varit bara någon minut sen. Så det är väldigt olika.

Den senaste hovslagaren jag hade fick mig att ge upp helt, faktiskt och därför skor jag nu på klinik, tar morgonens första tid så jag slipper vänta i evigheter. Det kostar såklart därefter men resultatet är bra och jag kan planera bättre.

Jag bör väl tillägga att jag har full förståelse för att saker kan hända när man jobbar med levande djur, men inser man som hovslagare att "nej, jag är sen redan" då tycker jag det är allmänt vett att höra av sig till nästföljande kunder så de kanske kan göra något annat än stå i stallgången i timtal. 15 min försening bryr jag mig inte om, över det vill jag ha ett mess eller liknande så jag kan sysselsätta häst med något så hon slipper stressa upp sig.

/Lavinia, vars häst har fått rätt dåliga erfarenheter av hovslagare genom åren.
 
De senaste fyra jag har haft har varit mycket punktliga, snarare kommit för tidigt än för sent. Jag förstår att det kan bli förseningar om någon häst strular, men vill att hovslagaren hör av sig så får vi komma överens hur vi ska göra.

Jag tycker över lag att hovslagare är mycket proffsigare och kundmedvetna nu än för 15-20 år sedan. Då var det väldigt många fler i branschen som hade alkoholproblem och det var ett jäkla väntande utan att de hörde av sig eller gick att nå på telefon. Alkoholproblemen blev säkert inte bättre av att de skodde för billigt och tog för många kunder, och så slet de sönder kroppen.

Att betala fullpris svider, men det känns värt pengarna om jag bli proffsigt bemött, och om det innebär att hovslagaren bara skor tre hästar om dagen och har ork att koncentrera sig ordentligt på min häst.

Hovisen jag hade som tog två timmar på sig skodde sämre ju längre dagen gick. Så var man smart bokade man in andra tiden för dagen :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 584
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 751
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 683
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp