Jag har hållit på med hästar nästan hela mitt liv. Jag har ridit på ridskola, haft häst och det har sett ut som det gör när man är halvduktig, lyssnar på vad hästmänniskorna omkring en säger och försöker göra sitt bästa med hästens välmående i tanken. Dressyrträning, uteritt och stallmöten, ungefär. Jag har alltid haft problem med spön, sporrar och folk som håller på och ryter på sina hästar men det är nog först nu som jag faktiskt börjat på riktigt reflektera över de vardagliga rutinerna med min häst.
Min erfarenhet av "naturlig hästkommunikation" kommer från ridskolans "NH-lektioner" där man fick lära sig att leda med hästen bakom sig och skaka på grimskaftet när det skulle stannas, ungefär. Jag har enormt svårt för den sortens slentriankommunikation där man knappt ser på hästen eller försöker läsa dennes signaler. På youtube ser jag människor rida sina hästar helt utan utrustning mitt ute i naturen med bara kommunikationen som hjälpmedel och jag tänker att
det är det enda sättet. Jag vill inte hålla på med hästar mer om det inte innebär en relation där hästen kan lita totalt på mig. Helt utan något slags våld eller tvång. Är det ens möjligt? Är det inte tvång att sätta på hästen en grimma och leda in den i stallet? Är jag en larvig idealist som känner att det där är någonting jag bara måste uppnå?
Jag försöker nu reda ut hur fan jag ska komma vidare med mina tankegångar. Jag inser att jag har umgåtts med hästar i många år men aldrig på riktigt förstått hur de fungerar och när jag väl försöker fylls mitt huvud med teorier och "vad betyder den öronrörelsen?". Kanske är det vissa människor som helt enkelt kan känna en häst eller kan jag lära mig hur jag ska göra för att vara en individ som hästen kan lita på? Måste man skaffa sig en husgud och gå ut och "träna"? Det jag letar efter är ju liksom inte standardiserade NH-övningar utan något helt annat i form av en helt ny sorts kommunikation!
Som ni kanske märker har jag fått griller i huvudet (föranledda av vissa personliga förändringar) och börjat ifrågasätta hela mitt sätt att umgås med hästar. Jag behöver lite råd helt enkelt
Hur sätter man igång? Kan jag ha nått bra på gång med mina tankar? Finns det några fantastiska böcker i ämnet?
Jag slipper gärna den sortens fostrande predikningar som jag ser i forumet ibland. Enormt glad för att lära mig, såklart, men det är lättare när åsikter förs fram på ett trevligt och konstruktivt sätt tycker jag. Jag tar tacksamt emot tips, råd eller bara någon som vill bolla ämnet lite med mig även om jag själv kan urskilja en viss... luddighet när jag läser igenom mitt eget inlägg!