Hur börjar man träna?

F

Flybird

Jag har en arab som jag rider "vanligt", dressyr, hopp, uteritt och allt det där.
Jag har börjat bli intresserad av distans men hur börjar man? Hur ska man träna hästen? Tacksam för all info!

Sv: Hur börjar man träna?

Om din häst är grundtränad (vilket det låter som eftersom att du rider "vanligt";)) så skulle jag börja med att träna mig själv på att ta pulsen, känna vilket tempo jag rider i osv, sen skulle jag börja med en Prova På. Om du inte tränar intervaller i dagsläget så är det en bra ide´, anser jag. Börja med lugna i trav... Hoppas du blev något hjälpt!

Fortsätt gärna med din allroundträning, det är bara bra. Lägg sedan in en läängre uteritt per vecka till att börja med och läng den sedan succesivt.
Lantmäteriet har en bra hemsida där du kan gå in och räkna på hur långt du ridet, så att du kan få perspektiv på det och börja räkna på dina hastigheter(om du inte rider med GPS). Orkar ni sedan rida ett par tre mil i 10 km/h så är det dax att anmäla sig till en prova på, tag gärna kontakt med närmaste distansförening så får du lite regler förklarade för dig och kanske möjlighet att delta i ngn träningsritt- det är ju alltid kul med träningskompisar när man rider på längden....

FPL

Jag har en arab som jag rider "vanligt", dressyr, hopp, uteritt och allt det där.
Jag har börjat bli intresserad av distans men hur börjar man? Hur ska man träna hästen? Tacksam för all info!

Om du inte har för långt till mellanskåne så erbjuder Anklams ryttarsällskap tre träningsritter nu under våren innan Greveritten och det är öppet för alla även de som inte är klubbmedlemmar.Det blir även fika och info-stund i anslutning till träningen....
Välkommen!!

FPL

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 383
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: ufot
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka