Hur börja om?

M

minternet

Har köpt en fjording som enligt säljare ska vara körd fram till för några år sedan, jag har sett bilder på det så det tror jag att han är.
Han är hyfsat stabil i psyket och stressar inte upp sig lätt. Vi gillar varandra och litar på varandra.

Hur borde jag gå tillväga om jag vill börja köra honom igen? Ja att jag borde tömköra först det fattar jag, men hur vet jag om han är redo att spännas för?

// M

Sv: Hur börja om?

Gå igenom inkörningstegen och kolla så att allt fungerar så kommer du automatiskt till förspänningen. Det kan gå ganska snabbt om hästen är van och den kan stå och gäspa åt dig att den ska titta på vagnen osv men det är bättre att vara försiktig än att chansa och riskera en olycka som i sin tur kan göra hästen okörbar. Var i alla fall inte ensam när du spänner för!!

Sitter i samma sits. Har tömkört och vänjt honom med baksele och skygglappar som han inte haft förut. Verkar inte bekomma honom det minsta. Ska låta honom dra ett däck och även låta linan gå mellan bakbenen för att se hur han reagerar. Troligen inte alls men vill veta. Jag har bara ett liv.

Nä skulle aldrig tänka mig att vara själv och spänna för :smirk:
och ja det är nog det bästa att vara extra petig och köra hela grejen från början...

//M

Vad bra!! Det går säkert bra för er. Lycka till!

Tjohoooo!

Nu har jag och pållen börjat på körträning!
Vi provade allt kändes det som ;)
Han var inte rädd för någonting! Först var det linor med kätting som skulle testas och det rörde honom inte i ryggen att det rasslade och skramlade om dem. När vi sedan såg att det fungerade så fick han dra runt på en släpa, både på asfalt och grusplan. Det gick JÄTTEBRAAAA! Åh va jag är stolt över min fina pålle, han var såååå duktig. Och de som hjälpte mig var väldigt duktiga och proffsiga de också. Kul att få möta så kunniga hästmänniskor och bra att de orkar med oss okunniga. ;)
Nu ska vi syssla lite med det här och fortsätta att ta hjälp sedan blir det köra av minsann. Det ska bli sååå kul.

// M

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård