Hur bor ni???

L

Linnzan

Hur bor ni som har uppfödning och verksamhet??? Äger ni egen gård eller arrenderar ni??
Berätta gärna om lite erfarenheter och för och nackdelar med dessa typer av boende.
Vi funderar på att försöka flytta om ca 2 år för att komma närmare tävlingar och då är frågan... ska man köpa eller hyra??????

Sv: Hur bor ni???

Jag kan bara säga att mina erfarenheter av att hyra (och hyra ut också för den delen) har lett mig till en endaste slutsats: ALDRIG MER!!!!!!!!!! :cool::crazy:

-Jag har ägt gård och hyrt ut hus/stallplats
-Jag har ägt gård själv
-Jag har hyrt gård
-Jag äger gård tillsammans med sambo, detta tänker jag fortsätta med och det finns inga alternativ för mig! :love:

Gården är på ca 10 hektar med lika mycket i arrende, samt möjlighet till mer.
Nackdelar, tja allt eget ansvar, ekonomisk "press", mycket att göra men det vägs upp till ungefär 1800% av allt som är bra och fantastiskt! :D

Kan inte annat än att hålla med:bow:!
Skulle inte flytta ifrån vår gård för allt smör i småland:love:
Även fast det ser ut som fan lite överallt just nu:angel: vi har plenty av renovering kvar.....STÖÖÖN!!!
Men när det är klart så blir det toppen.
Så småningom kommer vi att bygga ridhus med butiken i anslutning och det blir najjs:D

Kan inte annat än att hålla med:bow:!
Skulle inte flytta ifrån vår gård för allt smör i småland:love:
Även fast det ser ut som fan lite överallt just nu:angel: vi har plenty av renovering kvar.....STÖÖÖN!!!
Men när det är klart så blir det toppen.
Så småningom kommer vi att bygga ridhus med butiken i anslutning och det blir najjs:D

Vad skoj!!!!:) Det är ju just så jag vill bo!!:angel:

Vad skoj!!!!:) Det är ju just så jag vill bo!!:angel:

Ibland undrar man visserligen vad man håller på med:angel:
När fakturorna bara väller in från alla håll och man undrar hur fanken man ska lösa det??!! Men i slutändan så betalar man allt till sej själv:D

(du kanske vill flytta in? vi planerar för ett extra boende på gården:idea:)

Mycket blod svett och fliser i fingertopparna!

Ibland undrar man visserligen vad man håller på med:angel:
När fakturorna bara väller in från alla håll och man undrar hur fanken man ska lösa det??!! Men i slutändan så betalar man allt till sej själv:D

(du kanske vill flytta in? vi planerar för ett extra boende på gården:idea:)

Mycket blod svett och fliser i fingertopparna!
Japp klart jag vill:) jag sambo och 5 hästar och 2 hundar :):bump:

Japp klart jag vill:) jag sambo och 5 hästar och 2 hundar :):bump:

Kan starkt rekomender västergötland. Fina ställen vettiga priser och mkt westernfolk och hästar. Jag är uppvuxen i stockholm men vet i sjutton om jag skulle kunna tänka mig att flytta tillbaka dit. Man blir så stressad av stor stan. och svindyrt att bo och leva.
Jag/Vi har egen gård med ca 10-12 hektar. tar eget ansilage och har plats för 10hästar men 8 på stall. rundkorall och underbara ridvägar och 25min till 2olika ridhus. Volt e på gång. Finns alltid jobba att göra på stället men man gör ju de åt sig själv och de är helt underbart att bo så här. Fy sjutton för att bo i lägenhet. :);)

Kan starkt rekomender västergötland. Fina ställen vettiga priser och mkt westernfolk och hästar. Jag är uppvuxen i stockholm men vet i sjutton om jag skulle kunna tänka mig att flytta tillbaka dit. Man blir så stressad av stor stan. och svindyrt att bo och leva.
Jag/Vi har egen gård med ca 10-12 hektar. tar eget ansilage och har plats för 10hästar men 8 på stall. rundkorall och underbara ridvägar och 25min till 2olika ridhus. Volt e på gång. Finns alltid jobba att göra på stället men man gör ju de åt sig själv och de är helt underbart att bo så här. Fy sjutton för att bo i lägenhet. :);)

Jag har bott i västra göraland och det är dit min själ vill !!! Varje gång vi är ner så vill jag inte hem :cry:

Jag har bott i västra göraland och det är dit min själ vill !!! Varje gång vi är ner så vill jag inte hem :cry:

Men vad bra då vet du vart du ska leta gård. Vet ett ställe som är jätte fint ligger bra men huset måste ju mordeniseras en del. Men de kan bli mkt bra stall och ligger sist på vägen. Men de är inte tillsalu ännu. Men de kommer nog kanske till våren.

Men vad bra då vet du vart du ska leta gård. Vet ett ställe som är jätte fint ligger bra men huset måste ju mordeniseras en del. Men de kan bli mkt bra stall och ligger sist på vägen. Men de är inte tillsalu ännu. Men de kommer nog kanske till våren.

ok!!! :) men vi är nog 2 år bort.... vi har ett företag att sälja för att starta ett nytt som vi kan ta med oss när vi flyttar.

Men är en gård i Västergötland billigare att köpa än en gård i Stockholm? Blir lite nyfiken bara, jag vill också gärna flytta till Västergötland :D

Allt är väl billigare än Stockholm! :smirk:

Jag har haft gård i Norrköping, och det är bra mkt billigare häromkring än där1

Vi äger nu min jag har hyrt också.

nackdelar med att hyra är:
att du får inget tillbaks i slutändan om du måste flyttar
Du får inte nåt av ägaren om du uppgradera, bygga om, om de har inte gått in på den från början. Och sen kan hyran blir högre om de måste ligga till kostnader.
man kan inte gör vad som helst eller hur du vill göra t ex. Man måste alltid kolla up det med ägaren.

Fördel:
visa på byggning står ägaren för.

det beror på lånen/banken men ibland är det inte så stort skillnad med kostnaden på hyran och en banklån per månad.

nackdel att ägasjälv:
Vi måste står för alla kostnader.

Fördel:
med all på byggning så är gården värt mer, nu kan den säljes (om man vill) för mer än vad investeringar är.
Vi kan gör precis vad vi vill, när vi vill och hur vi vill!:banana:
Ingen kan mitt i allt säger, tyvärr så ska våra barn ha gården så ni måste flyttar.

När jag var tvungen att lämna min hyrd gård, så var jag tvungen att lämna allt. Alla timmar med på byggning och sånt för ridbanan och stall var bara bortkastad. Hyresvärden sa vi kan göra vad vi vill men de inte kommer hjälpa ekonomiskt om inte vi vill har högre hyran. Sen om de hjöde hyran och det tog t ex 26 månader för att kostnaden för "på byggning" är betalt tillbaks. så fortsätter en högre hyran vidare, Om du förstår vad jag menar.

Men är en gård i Västergötland billigare att köpa än en gård i Stockholm? Blir lite nyfiken bara, jag vill också gärna flytta till Västergötland :D

Betydligt billigare! letade gård i sthlms trakten för ca 4 år sedan, men det slutade med att vi köpte min mormor och morfars gård här i västergötland. Att ha 1 miljon i lån istället för 4 känns bättre...

Hola,

Föder upp i mycket liten skala så jag räknas väl inte riktigt in men kommer med ett inlägg i debatten ändå...

Jag tror på att ÄGA jordbruksfastighet. Då är du nästan per automatik näringsidkare.
Har inte bestämt mig om jag skall "momsa" på gården ännu då vi har andra sidoinkomster. Måste räkna på vad som är fördelaktigast just i vårt fall.

Har en liten gård om 18 ha i Stockholms Län och kommer aldrig flytta härifrån känns det som.
Vi funderade om vi skulle flytta till Västergötland då det skulle vara bättre rid/träningsmässigt men det valdes bort till förmån av att behålla jobb som fungerar mycket bra.

Hade tidigare villa med stall på 5000 kvm tomt och arrenderade ca 2 ha betesmark. Det funkade iofs bra men vi uppskattar friheten att göra som vi vill.
Arrenderad mark från år till år kan kännas osäkert, även om man ar aldrig så bra relation till den man arrenderar av.

Hyra ut stallplatser och/eller boende är nog inget jag gör om jag verkligen inte måste. Jag är för bekväm helt enkelt.

mvh Eva

*knapplån*Vi bor i dag i villa och hyr in 3 hästar varav en som ska ha föl till midsommar och ev en till på g. = dyyyyyrt!!!!!!!! därför har vi nu smått kikat på gård... vi har fått erbjudande att köpa en gård. Men priset är 2,5 miljoner.... man får en rätt bra gård söder om Boden för det va????? bara kostnader för att åka ner 120 mil och tävla är ju inte gratis... så nu tror jag snart jag måste försöka pussa på min gubbe extra för att han ska ge med sig att flytta snabbare än om två år...:crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 492
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
661
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30