Hur bor du?

Sv: Hur bor du?

Bor i en bostadsrätt i utkanten av stan. 46 kvadrat för mig, två hundar och två möss :) drömmer om ett litet hus på landet.

KL

Bor i 180 kvm villa byggd -75 "mitt i skogen" med man och 4 hundar och en katt :). Till villan hör 4500 kvm tomt (gräsmatta + skogsdunge) och ett 60 kvm hundhus med hundboxar och ca 70 kvm utegårdar :). Perfekt boende för både oss och djuren :love:!

Huset ligger sist in på en grusväg med 4 hus på, och vi har skog runt hela huset förutom framsidan, som vetter mot granngårdens hästhage så jag kan sitta och spana på deras fina hästar och drömma om min tid som hästtjej (min hästrädde man njuter inte lika mycket som jag över detta :D )

kl

Jag bor i eget äget hus på ca 120kvm fördelat på 4 rum ,kök och matrum.
I en liten by,huset är byggt i slutet på 1800-talet och var på hedenhös tid byns handelsbod.
Övriga byggnader är gäststuga på ca 32kvm,garage och uthuslänga.
Massor med frukt och bär,odlar mossa och ogräs :D
Bor med hundar,tidigare bodde även sista hästen här.

Oj vad många som bor på gård, fy så härligt! Jag har nog det minsta boendet hittills i tråden. Jag bor i en studentlägenhet på 25 kvm med min hund. Det är litet men det funkar tills jag har råd att ha något finare och större.
Många av oss har nog den perioden i livet bakom oss.
Jag har bott i en etta med snedtak och kokvrå på 21,5 kvm, på tredje våningen utan hiss, med gemensam dusch i källaren...
Inte särskilt lyxigt men oerhört billigt!

Bor med sambo, en katt, två hundar och två kaniner i ett renoveringsobjekt till hus, i en liten by. Det är stundom jobbigt, det var betydligt mer jobb än sambon räknat med (själv föddes jag med tummen mitt i handen men nu har den flyttat sig till sitt naturliga läge) och den hjälp vi var lovade uteblir av olika orsaker. Men vi håller ihop och kämpar på, någon gång ska det bli klart.

Senast ändrad:

På en liten gård, på just nu 45 kvm, men snart förhoppningsvis på 95 kvm. (och i framtiden, ännu lite större, men var sak har sin tid).

Där bor jag med make, barn, hund, hästarna, och alla dom andra fyrbeningarna.

Jag bor i Öregrund på Roslagskusten i en liten 1,5:a 45kvm med snedtak uppe på systembolaget. 38 trappsteg för att vara exakt. Jag bor själv med mina dammråttor men ofta hänger min karl här med.

Jag som absolut inte kan tänka mig bo i lägenhet blir nästan lite avundsjuk på dig, snacka om "nära till allt". Men jag vill nog ändå inte bo i Öregrund, folk kan inte köra bil där!

*kl*
Jag bor i en stuga (bäbishus, enligt min kompis 5-årige son) tillsammans med min sambo på hans föräldragård i skogen på en liten ö.

Som rubriken säger, det skulle vara intressant att veta hur Buke-folk bor. Är det lägenhet? Villa? Gård? Hyres- eller bostadsrätt? Hos föräldrar? Själv? Sambo?

Dela gärna med er :)

Gård/jordbruksfastighet. Bor med fru, 4 hemmavarande barn på 115 kvm bostad byggd 1850 / 11 egna hektar mark + en del arrendemark. 14 islandshästar, 4 katter och ett antal husmöss.

Vad mysigt!

*kl*

Gift. Bostadsrätt i Bergshamra, Solna, 90 kvm. 2 katter. Balkong och egen entré. Bor i kanten av Nationalstadsparken med mycket grönområden och Brunnsviken att bada i. Kollektivtrafik: 12 min till T-centralen, 20 min till jobbet och 30 min till stallet.

kl

bor med två katter i egen stuga, byggd 1881 men totalrenoverad på 90-talet. 1500 m till en större riksväg och en bred välskött länsväg utanför tomten. Totalt insynsskyddat men grannar inom skrikavstånd ;)

Boytan är 74 kvm men golvytan är större, det är rejält snedtak uppe. Fyra ganska små rum, vedspis och spispanna i köket. Timrat gästhus på 30 kvm med pannrum under (kulvert till mitt hus).
Gammalt uthus med plats för en väldig massa saker, tyvärr.

Tomten är strax under 2' kvm och jag kan odla både grönsaker och ha frukt och bär.

Ställe med anor. Redan på 1400-1500-talet fanns hytta här vid vattenfallet.

Bor betydligt billigare än inne istan. Där betalar man närmare dubbla kostnaden mot att bo här - för en tvåa.

Tio minuter med bil in till stan. Nästmaste större affär sju minuter bort. Tre minuter bort finns ett kulturhus med högklassiga konserter och arrangemang.

Ett paradis. Speciellt sommartid när man hör vattenfallet över hela tomten.

Låter jättemysigt! :)

Själv bor jag och lånekatten i en hyresetta på 26 kmv med kokskåp. Jag trivs bra, men hatar "köket" som är värdelöst när man gillar att laga mat och baka som jag.

På sambons äldsta barns gård med sambo, tre hundar, tre ponnyer och en drös av olika motorfordon.

Bor i hyreslägenhet, 2:a, på 67 kvm i en mindre ort utanför Lund. Pojkvän på väg att flytta in nu också. :) Valet stod mellan att flytta ihop i min lägenhet på 67 kvm eller hans på 37. Valet var enkelt. :p

Drömmen är ett litet torp eller gård modell äldre att göra vid och få en liten trädgård också, men var sak har sin tid, så vi får väl se om det kan bli verklighet någon dag.

Senast ändrad:

Bor alldeles ensam i mitt egna lilla renoverade torp byggt på 1870-talet. Trivs!

Till sommaren blir det samma visa här. :) Osäker på torpets datum men ålder: gammalt! Ca 100 kvm fast övervåningen räknas inte på papper. 5500 kvm tomt och inga grannar inom synhåll. Just nu blåser vi ut 50-tals renoveringen med masonit i mängder och lustiga fusklagningar. Älskar både trädgården och huset, det är mitt paradis. :love:
Tills renoveringen är klar bor jag på föräldrarnas gård som ligger i närheten. Hus på 300 kvm + källare, stor tomt och stall och arrenderade åkrar.

Jag bor med man och tre barn i ett hus på landet, 120 kvadrat så vi tycker det är i minsta laget. Men huset är så gulligt och mysigt, tomten stor och insynsskyddad så vi trivs ändå. Hästarna står på min pappas gård som ligger 100 m härifrån.

kl

Bor med sambon i en mindre ort utanför Malmö. Hyres(student)lägenhet i "radhusmodell", två plan med liten uteplats. 3 rok och 75kvm har jag för mig det är.

Jag trivs bra med orten och själva lägenheten (även om den är "studentlägenhetsskabbig" på ett ganska sunkigt vis) eftersom det är lugnt, nära skolan, nära hav, billigt och själva lägenheten är rymlig och uteplatsen mysig. Trivs dock inte med ena grannen och börjar väl bli lite trött på sunk, bristfällig ventilation, minimalt &omodernt kök etc. Men var sak har sin tid, det är en perfekt lägenhet när man vill bo billigt :)

Bor på gård i Ölme, huset är byggt runt 1850 och är renoverat i mitten av 90-talet, 135 kvm ungefär. Har en massa uthus som inte är bra till nåt mer än att ha bråte i, lite skog och ca 12 ha utarrenderad åkermark. Bor nästan själv numera, äldste sonen bor på internat på veckorna (Lillerud) och yngste sonen har lägenhet i stan (Kristinehamn) eftersom det blev krångel med hans skolbuss när han började gymnasiet. Hästen bor hos syrran knappt 1 km bort.

KL
Bor för tillfället i en sunkig hyreslägenhet, en 2:a.Bor här med sambo, tre katter och två frallor.

inom ett år (Hoppas jag) kommer vi bo i ett totalrenoverat litet hus på landet :love:, håller på att renovera nu så hoppas iaf att det blir klart inom ett år. Det är ett supermysigt hus i precis lagom storlek för oss finns lagård och lite uthus som senare ska bli stall, garage och bastu och ca 8 ha mark.

kl

Lägger till att jag faktiskt har 1300 kvm trädgård med tre äppleträd, en krusbärsbuske, rabarber, svarta- och röd vinbärsbuskar och jag använder bara äpplena :p Gräsmattan odlar mossa och jag hejar på, mossa är fint, mjukt och man behöver inte klippa det!! :D Har några halv...förlåt, helt vildvuxna rabatter, sånt där är inte min grej alls, men jag gillar mina vita rosor, den busken har överlevt allt! Den ska jag gräva upp och ta med mig när jag flyttar till lägenhet.

Har garage och litet stall med två boxar, som inte används då jag inte har någon hagmark till hästar. Loge finns här också men den har hyresvärden så han är här titt som tätt och hämtar och lämnar saker. Det stör inte, inte ens hundarna bryr sig längre och hälften av alla gånger märker vi inte honom förrän vi ser spåren :o

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar