Hur bokför man hästbyte?

athena

Trådstartare
Kommer förmodligen att byta en av mina unghästar mot ett avelssto. Hur bokför man detta? Inga pengar kommer att utväxlas utan vi byter jämt.

Unghästen är ju bokförd som lager medans ett sto kommer att bli en inventarie.

Sv: Hur bokför man hästbyte?

Jag har gjort bytesaffärer ett par gånger och då har vi ändå satt samma pris på båda hästarna och upprättat köpekontrakt på dem som i en vanlig affär. Då blir det en försäljning och ett köp och du kan bokföra dem som du vill.

Som allmänt intresserad av frågeställningen tackar jag för svaret!

Frågan är hur det blir med momsen då, om den jag byter med inte är momsskyldig? Ska jag betala in moms som jag aldrig fått??

Om du är momspliktig så ska ju du lägga på moms, medans hon inte gör det om hon inte är momspliktig. Hon ska alltså betala momsen. Det måste ju vara nettovärdet som ni kvittar, hon måste betala momsen utöver det.

Senast ändrad:

Jo, men nu har vi ju sagt att vi ska byta jämt, dvs inget emellan. Och när jag gör affärer m en privatperson så måste jag ju uppge pris inkl moms, den kan man inte komma och kräva i efterhand. Så värdet på min häst blir ju 20% mindre än på hennes häst.

Jo men det blir ju inte samma summa om hon inte är momsskyldig. De e ju de vettu! Jag får väl ringa Alf :grin:

athena skrev:
Jo men det blir ju inte samma summa om hon inte är momsskyldig. De e ju de vettu! Jag får väl ringa Alf :grin:

Om ni vill byta jämt ligger det i sakens natur att just byta jämt.
Om du är momsredovisningsskyldig måste du alltid lägga på moms vid försäljning. Att din häst exl moms kanske har ett annat värde än du mentalt tänkt är ju inte ett stort problem i ett hästföretag. Den momsen lär du ta tillbaka under ett år. Dessutom om den går ut exl moms lägre än bokfört lagervärde/invvärde får du ju en förlustpost som du också använder. Bokföring är det möjligas konst.

Hur menar du? Att om jag drar 20% av hennes värde så går mitt företag så dåligt att jag ändå får moms tillbaka...? Sorry, så är det inte. Jag får allt punga ut med den till kära skattemyndigheten.

Det är ju helt enkelt så, att om jag till en privatperson säger att jag vill byta jämt så är min moms med i det. Men jag får ju fortfarande inte in några reda pengar.

Det måste ju finnas regler för detta?

athena skrev:
Hur menar du? Att om jag drar 20% av hennes värde så går mitt företag så dåligt att jag ändå får moms tillbaka...? Sorry, så är det inte. Jag får allt punga ut med den till kära skattemyndigheten.

Det är ju helt enkelt så, att om jag till en privatperson säger att jag vill byta jämt så är min moms med i det. Men jag får ju fortfarande inte in några reda pengar.

Regeln är som ovan beskriven.

Andra varianter:

1) Ta mer betalt (bäst!)
2) Svarta affärer (sämst)

athena skrev:

Jag förtydligar mig ut från dimman;

Den momsen kommer in i din momsbalans och om du redovisar moms varje månad så blir det naturligtvis en likviditetspåfrestning, men om du redovisar moms en gång per år är det sannolikt(kanske) att det inte påfrestar din likviditet.

Men det är liksom så det blir om du som hästföretagare säljer en häst
till en privatperson, och detta blir ju väldigt tydligt och påtagligt om du skall byta rent.

Detta är dock inget nytt, så här har det varit sen begreppet "fiktiv moms" togs bort. Jag tror det försvann för knappt tio år sedan.
På den tiden hade du kunnat kvittat momsen i ett sådant här fall.

Jag fattar inte...

Jag redovisar moms per år. Min utgående (blir det väl) moms, dvs den jag ska betala till skattmasen överskjuter den som jag har betalat på foder etc. Alltså ska jag betala in moms.

Hennes häst kostar 25 000:-, alltså får min då lov att kosta 20 000:- + moms (för att det ska bli lika).

Men de 5 000:- som jag ska betala till skattmasen är ju pengar som jag aldrig sett??

Nej, jag fattar inte. Sorry...

Hennes häst: 25 000:-
Din häst: 20 000:- + moms
Och så 5 000:- till skattmasen.

Just så är det.
Bytet kostar dig 5 000:- i moms.

Kassa regler, javisst. Men så är det.

Det man måste göra när man handlar med privatpersoner är att kvitta VÄRDE mot VÄRDE.

Hennes häst: 25 000:-
Din häst: 25 000:- + moms.

Och så är det tänkt att privarpersonen måste betala moms till företaget när det handlar.
Moms 6250:-.

Men en liten fråga?
Hur sköter du din bokföring egentligen som inte får underskott?

Man FÅR dra av allt som häst-VERKSAMHETEN kostar.
Ridkläder, reparartion av stallar, kostnader för tävlingar, milkostnader för det som man reser i företaget, avskrivningar inventarier mm. mm.

Inte_Ung skrev:
Men en liten fråga?
Hur sköter du din bokföring egentligen som inte får underskott?

Hon kanske lyckas med det som alla andra hästägare bara drömmer om dvs går med vinst! ;)

Ja, alltså förra året gjorde jag en jätteförlust :).

I år har ja sålt en häst, snart två, och hyrt ut boxar hela året. Så, jag kommer att gå med vinst *letar febrilt men hittar inga mer kvitton*...

Nu verkar det inte bli nån bytesaffär ändå, men jag ska nu ha detta i åtanke, att jag måste tänka på momsen innan!

Tack för alla svar!

athena skrev:
*letar febrilt men hittar inga mer kvitton*...
Man behöver inte ha kvitton på alla avdrag.

Har du gjort avskrivningar för byggnader, inredning, häst-transport, sadlar och annat som kan räknas till yttre eller inre inventarier?
Jag kan typ gå pluss, men ändå redovisa minus efter alla avskrivningar.
Man gör avskrivningar på en ridbana också, den kallas "markanläggning".

Jag "arrenderar" av maken så han drar av sånt på jordbruksfastigheten (byggnader etc).

Har inget släp (men ska nog köpa ett nu för att göra av med lite pengar :)).

En sadel äger jag o den är väl 10 år gammal eller nåt.

Ridbana har jag heller ingen.

Måste nog investera lite!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 201
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar