hur böjd ska hästen vara?

suberdoo

Trådstartare
jag satt och pratade med min vän om AR (som vi båda rider). vi har en i vårt stall som påstår att hon rider Ar, men vi börjar tvivla på om det verkligen kan kallas det.

en av sakerna som vi började fundera på är hur böjd en häst ska vara inom den akademiska ridkonsten.

ska hästen vara ganska kraftigt böjd eller ska det bara vara så att man ser nosvinge och ögonglob?

är den krafiga böjningen bara en hjälp i början som man senare ska minska på eller hur fungerar det?

skulle bli jätteglad om någon vettig människa skulle kunna hjälpa mig med det, försökte ringa min tränare men han gick inte att få tag på.. :P
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Det finns ett bra svar: man böjer så mycket som det behövs, eller snarare så lite man kan utan att tappa böjningen.

Vilket då innebär att genom böjning så ska man få en reaktion av samma sidas höft, som ska komma framåt. Där har man böjningen som räcker.

Måste man överböja en häst för att få den reaktionen anser jag att det troligtvis är dags att kolla över hästen med hjälp av en alternativare (en duktig sådan) för då är det ofta låsningar och annat som hämmar reflexerna i kroppen på hästen.

Dock kan man överböja en häst, MEN man måste vara väl medveten om varför, hur och vad målet är.
Men, och ett stooooort men, aldrig till rollkurs böjning. Det hjälper inte våra hästar för fem öre.
De jag anser vet tillräckligt för att kunna rida en häst överböjd är väldigt få och de gör det extremt korta perioder och ofta i samarbeta med annan behandling. Sen är problemet ur världen och man gör det aldrig mer igen.

Så det kan alltså vara från ganska böjd till att man bara ser nosvinge och ögonglob. Sen när hästen väl är så jämnt gymnastiserad som det går så kan man rida hästen rak i kroppen = piaff på medellinjen utan ställning alt. levad, terre-á-terre eller liknande (nåja man kan skritta också givetvis ;) )

Målet är alltid att minska på böjningen så man till slut arbetar med ställning och helt rak. Sen behöver man alltid återgå för att ordna upp sånt som blivit fel.

Hoppas att det hjälpte något.
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Stirra dig inte blind på hästens huvud när du pratar om hur mycket böjd hästen är. Tänk på att böjningen sker i hästens bål, inte bara nacken, för då pratar man ställning. Hästen ska vara böjd i bålen från nacke till svansrot.
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

tack båda två.. nu har jag fått allt klart för mig igen! vad skönt... :bow:

jag vet att man inte ska stirra sig blind på halsen i böjningen, vilket jag inte heller gör, tänkte mig bara inte för när jag skrev förut.. :smirk:
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

en liten fråga som dök upp i mitt huvud nu också.. :idea:
när man sen har kommit så långt så man rider hästen rak, innebär det så att den använder båda bakbenen lika mycket, eller är jag helt ute och cyklar?

usch vad jag känner mig virrig och dum.. men, men det ska man göra ibland också.. ;)
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Ja när man kan rida hästen rak innebär det att höger och vänster bak arbetar lika mycket. Men man rider aldrig så under längre perioder eftersom hästen alltid naturligt är svagare i ena varvet (det kan växla givetvis med utbildning), samt att man själv är svagare i ena varvet (fast i ridningen är det mer vår starka sida som förstör för oss).

Vi måste alltså genom hela hästens liv gymnastisera den...men framförallt oss själva. Är vi sneda blir hästen aldrig rak (många verkar glömma det och fokuserar enbart på hästen).
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Stirra dig inte blind på hästens huvud när du pratar om hur mycket böjd hästen är. Tänk på att böjningen sker i hästens bål, inte bara nacken, för då pratar man ställning. Hästen ska vara böjd i bålen från nacke till svansrot.

På tal om böjning i bålen...
Kan hästen böja sig i dom ryggkotorna som revbenen är fästa i, eller är det en synvilla?
Jag kan bara härleda till vi människor som är mycket begränsade i vår böjning där.
Förstår ni?
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

1-4 grader har jag för mig man har kommit fram till att bröstkotorna kan böja sig i sidled.

Det finns alltså en liten rörlighet, även om den är begränsad. Det lustiga är ju dock att böjningen i sidled ändå är större i bröstryggen än i ländryggen. Så var böjer sig hästen och hur mycket KAN den då egentligen böja sig om den ska vara jämn genom hela kroppen?
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

1-4 grader är ju praktiskt taget ingenting.
Men var 17 är det böjningen sker då? Kan det möjligen vara så att det är vissa leder hästen "överböjer" och andra böjs mycket lite?
Och här sitter man och försöker framkalla jämn böjninge genom hela kroppen när det är anatomiskt omöjligt! :crazy:
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

fast säger vi 2 grader mellan varje bröstkota så blir det sammantaget i hela ryggraden ganska mycket.

Sedan rör sig skulderbladen över bröstkorgen och skapar illusionen av att hästen böjer sig mer i ryggraden än vad den gör.
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Jaså, varje kota! Jag missförstod dig.

Så illusionen av böjning är större än den faktiska böjningen då. Det är ganska intressant.
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

"Sedan rör sig skulderbladen över bröstkorgen och skapar illusionen av att hästen böjer sig mer i ryggraden än vad den gör."
Och det är väl den böjningen som vi eftersträvar?
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Ja, fast inte heller för mycket eftersom hästen då gärna faller ut genom ytter bog om den hamnar för långt fram...
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Har jag förstått det riktigt att man inom AR alltid har hästen lite böjd, utom på volt eller böjda spår?
Bara en tanke; om man rider rakt fram, och låter hästen "slingra sig" fram, inte mycket, men såpass att den rör sig "litet ställd" för varje steg den tar, men åt vartannat håll, hur skulle det vara?:p Kan känna att det är så ibland vid töltning, eller är det bara en illussion att det känns så? Att man följer hästens rörelser innebär väl i någon mening att man också följer med i dess böjning. Flum, flum...:smirk:
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Öhm försöker hänga med i det hela...lite svängd rakt fram utom på volten? :p Fattar inte. :p

Hästen rids alltid ställd alt. böjd inom AR med undantag för t.ex. piaff på mittlinjen och terre-á-terre.

Så man vill alltid ha fram innerhöft = viss ställning/böjning finns "alltid" (förutom vissa speciella röresler rakt fram långt fram i utbildningen).
Något som ofta är fel, som går igenom stort, är att hästarna överböjs. Det är inte det som är grundtanken utan hästen ska ställas eller böjas precis så mycket att innerhöft kommer fram (se mer utläggande i mitt första svar).

Eller missuppfattade jag din fråga?
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

:angel: bra gjort att fatta en så luddig fråga... Jo ,det var precis det jag undrade.
Vad är orsaken till att hästen ska vara ställd hela tiden? Är det för att få stöd på yttertygeln? Eller för att lossa yttersidans muskulaturer? Jag förstår inte riktigt...
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

För min del är det för att få hästen liksidig. Eller lossa yttersidans muskler som du uttrycker det.
Men jag rider väl inte just AR heller så dra inte mitt svar över deras kam. :crazy:
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Ställningen är till för att få med innerhöft = gymnastisera innerbakben. Att ha en sida som är längd och en som är kortad = gymnastisera sidorna också. Personligen tycker jag att det är mindre chans att få en S-kurva i hästens kropp samt att svagheter och styrkor blir tydligare. Om man rider hästen rakställd så går den ofta och bär på ett bakben och skjuter med det andra, man kommer inte riktigt åt det "svaga" bakbenet.

Inom vanlig dressyr rider man ju också ofta med ställning. Vi gör det bara hela tiden (nåja nästan iaf).

Inom AR vill man aldrig ha stöd på någon tygel. Dock vill man alltid ha kontakt på yttertygel och att hästen söker sig/länger sig till yttersidans bett. Kontaktet ska vara en trygghet för hästen som den vet att den kan söka sig till utan att det kommer förhållningar eller annat. De jag undervisar är nära på att åka på en pisk över ytterhanden om de använder den för förhållningar. :angel: (riktigt så elak är jag inte, men jag har hotat med det till folk jag känner lite bättre)

Ytterhand/tygel reglerar ramen och tar in bogen. Punkt. *känns som att jag glömde en aspekt där, men det är för tidigt för att komma på den, eller så är det bara jag som inbillar mig*
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

OK, har läst en del om AR, med stort intresse, önskar att det fanns ngt här i närheten att inspireras av, får leta vidare...
Jo, detta med förhållningar då?
Använder man inte sådana? Målet är kanske detta, men funkar det?
Jag rider islandshäst, och där är det hela tiden fråga om en massa förhållningar tycker jag, och jag vill hitta andra sätt att rida. Inte bara "driv och förhåll, driv och förhåll".
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp