hur böjd ska hästen vara?

Sv: hur böjd ska hästen vara?

Jo man använder sig av förhållningar, men inte med yttertygel.

Då är du som jag när det gäller ridningen...men dalarna...har ni ingen där?

*kollade precis min sida och såg att jag har noll kurser inlagda där, men kanske någon annan vet?*

Annars, om ni är flera, så kan ni ta dit en bra tränare så ni får prova på. Vill du rekommenderar jag mer än gärna. ;)
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Tillbas till ämnet; hur böjd ska hästen vara?
Jag undrar om det finns forskning som understödjer antagandet att det är uppbyggligt med denna böjning?
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Enligt viss forskning så är det böjningen som stärker upp bland annat latissimus dorsi och även alla de små musklerna runt ryggraden. Genom att stärka upp dom vid böjning stärks hästen upp så att den blir rak.

Men då handlar det inte om överböjning utan om mild ställning/böjning. Böjer man för mycket (hästen viker sig) stärker man inte alls dessa muskler och hästen bär sig inte över ryggen och kan heller ej bli "rak". Dessa hästar får gärna jättestor bakdel, bog och hals, men ryggen hänger mellan dessa... De kan trampa under sig bra, men BÄR sig inte genom hela kroppen.
 
Sv: hur böjd ska hästen vara?

Mmm, då ´tänker jag i rätt riktning... Det är precis de musklerna jag är ute efter att träna upp på min häst. Så nu blir det böjningar!
Är det då inte ngn mening med ställning av hals/nacke, man ska alltså sträva efter böjning i bålen?
Har kört en variant av öppna, halv öppna, men det kanske mest är lösgörande och inte så stärkande, för där böjer man ju inte bålen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp