Hur blött ensilage kan man ge till häst?.. lite

Fenestra

Trådstartare
bråttom då jag har en liten ponny som börjat torrhosta lite.
Har hö med bra värden, bra kvalitét när det kommer hit MEN det är ruskigt fuktigt nu så höet bara suger åt sig skiten..

Söker efter ensilage som kan fungera men vet inte vilken tshalt som är ok.. vår höleverantör har bara ensilage på limpa och ngr balar med 40-45 % ts..
i limpan visste han inte riktigt men det är blött dock inte så man kan krama ur ngt.. hackat och syrat före ensilering.
Vi bor grannar så leverans inga problem..

Blir ju meck då jag analyserat höet och ingen
analys på ensilage är gjord så jag har ingen aning om värden..

Så vad kan man ge till hästarna och vad mår de bra av? Jag vet att det blöta är väldigt smakligt men är det nyttigt för hästar?
Övriga hästar- en åring och ett dräktigts to samt ettåring..

Sv: Hur blött ensilage kan man ge till häst?.. lite

här sökt och hittat en del men hört att under 50 inte är att rekomendera för hästar..

Vi har en Ts halt på 36 iår :angel:

Enda problemet är att våra lättfödda måste få lite halm som tugg komplement eftersom det trots 20-30 kg om dagen inte blir så stor mängd :p

Och vart har du läst det ? Lämplig ts halt ligger ju nånstans mellan 45-60.

jag hörde det tidigare imorse men frågar här då jag inte vet själv vad som gäller.
Har i alla år fodrat med hö så jag kan inte ett jota om ensilage:o

Vi har en Ts halt på 36 iår :angel:

Enda problemet är att våra lättfödda måste få lite halm som tugg komplement eftersom det trots 20-30 kg om dagen inte blir så stor mängd :p

har ni fodrat med så låg ts innan eller är detta första året?
konstig fråga men kan du "beskriva" ensilaget, hur blött det är, utseende mm..
Ska traska över till grannen sen tänkte jag och sniffa och kladda:)

Jag får omformulera mig.. kan man fodra med ensilage som ligger under 45% ts..
Vet att det kan bli svårt till unghästarna så de får i sig tillräckligt men ponnyn kanske det går till så länge det inte är "fel för häst"..

Vi har haft torrare åren innan, men på skolan jag gick hade vi Minst lika blött ensilage och det var inga problem.
Våra var lite lösa i magen första veckorna, men det är mkt bättre nu. Pga idiöterna i stallet så var vi tvugna att byta från slött hö till det blöta kraftiga ensilaget på en vecka så det beror förmodligen på det.
Byter man succecivt så är det säkerligen inga problem om inte hästen är superkänslig.

Det är som vanligt ensilage :p
Ingen speciell skillna förutom att det är mer blött. Det luktar vanlig ensilage, ser ut som vanlig ensilage och smakar nog som vanligt ensilage.
Om man tar på det så är det mer gräslikt än hölikt, kanske lite kladdigt? :D

*kl*

Ökar inte risken för Botulism ju blötare hösilaget är?

Jag har för mig att man helst inte ska ge under 50% i Ts till häst för att minska risken...

*kl*

Jag har för mig att man helst inte ska ge under 50% i Ts till häst för att minska risken...

Ja jag tror inte heller att man bör ge under det.

*kl*

Det är väl bättre att blöta höet/hösilaget om det är för torrt

*kl*

Jag har nu sökt runt på nätet sen jag skrev tråden..
Jag hittade att under 35 ts så ökar risken.. Men hästar har även fått botulism pga nedtrampat hö som de ätit ute:eek:
Sen stod det att man tydligen kan tillsätta ngt för att minska risken..
frågan är om det är det att bönder syrar sitt ensilage?
För de flesta har rätt blött ensilage i sina plansilos tror jag och det är syrat..

fast jag har ingen aning:confused:

Men om man bortser från botulism risken så hittar jag ingen annan anledning..

Ngn som vet om man kan ge syrat till hästar?

Köpte ni det på storbal eller har ni limpa?
Kan ni krama ur vätska ur det eller är det torrare än så..
En bonda sa idag att om man kan krama ur ngn droppe så är det blötare än 40..
Återigen vet jag inte om det stämmer:angel: utan det var vad bonden sa..

Om man kan ge mellan 35-40 utan problem så tar jag nog hellre fårn bondens planslio där han själv tar dagligen för då vet jag att han har full koll på om det är bra eller dåligt..
Kor kan ju också få botulism..

men den lille kan ju vara förkyld också men om det nu inte är det måste jag ha en lösning..
Men att ge så blött till de andra det vette katten om det går, jag får inte i dem så mkt tror jag:eek:

Om man kan ge mellan 35-40 utan problem så tar jag nog hellre fårn bondens planslio där han själv tar dagligen för då vet jag att han har full koll på om det är bra eller dåligt..
Kor kan ju också få botulism..
:

Ett litet tips från ko-skötaren här.
Jag hade personlige inte gett mina hästar silo, det är helt annat, och kor's magar går inte att jämföra med hästars..

Jag har nu sökt runt på nätet sen jag skrev tråden..
Jag hittade att under 35 ts så ökar risken.. Men hästar har även fått botulism pga nedtrampat hö som de ätit ute
Sen stod det att man tydligen kan tillsätta ngt för att minska risken..
frågan är om det är det att bönder syrar sitt ensilage?
För de flesta har rätt blött ensilage i sina plansilos tror jag och det är syrat..

fast jag har ingen aning

Men om man bortser från botulism risken så hittar jag ingen annan anledning..

Ngn som vet om man kan ge syrat till hästar?

Att hästar får Botulism av att äta nedtrampat hö i en lerig hage är egentligen inte så konstigt...

Botulinum bakterien kan ju komma av att man huggit hö/hösilage/ensilage för kort och fått med jord in i balarna, alt av ett djur som följt med in i balen.

I plansilos och även många ggr i tornsilos så tillsätts syra för att förhindra att mjölksyra bakt tränger in och förstör silaget.

Kan inte svara på om det är farligt att fodra med det, det tror jag inte, men själv skulle jag inte göra det.

Man får inte glömma att kor och hästar är helt olika uppbyggda vad gäller diggetionsapparaten och matsmältningssystemet. Kor är inte heller lika känsliga som hästar...

absolut stor skillnad.. de har ju bla fyra magar:D

som sagt jag bara frågar då jag inte fodrat med ensilage förr..
visste inte heller att man inte syrar hästensilage.

Det är lite svårt att i skrift precis förklara hur man tänker och undrar..
Dock är ju det gräs som ligger i plansilon av samma "sort" som det som finns inplastat? För det är väl många som köper helt vanligt ensilage/hösilage från kobönder?
Det viktiga är väl att känna till fröblandningen/vallen? Eller var det "förr" man gjorde så? För som jag tolkat det så kan det bli för lite fbrer samt kanske "för mycket" protein?

är det då att det är blött eller syran (blir det fel ph?) som gör att ni inte skulle fodra med det? Eller av rent hygieniska skäl?

masssor av frågor!
Självklart fodrar jag inte med ngt som inte är hälsosamt för min ponny.

Va bra! Men du som jobbar med ko kanske kan förklara vad det är för skillnad bortsett från ts-halten och förvaringen då givetvis!:)

Inga mjölkkor utan köttisar

Jag hade inte krånglat med ensilage utan blötat hö´t till ponnyn ordentligt istället.

Det är inte säkert att det hjälper att blöta höet, det måste vara av hygienisk toppkvalité i vilket fall som helst. Och det är ju DET som är Fenestras problem...
Jag har själv haft en astmahäst på foder, som var nära utdömning för att hon bara blev sämre. Hennes hö dränktes i vattentunna. Höet var av tveksam kvalisort. Jag gav henne en till chans, åkte till en bonde och köpte eget hö som var mkt bättre och på bara några dagar var hästen sympotmfri.
Den hästen fick för övrigt litegrann ensilage från plansilo också, efter denna händelse.

Jag har själv fodrat en vinter med ensilage i fyrkantsbal, med 19% ts. Inte optimalt, men hästarna åt det och mådde bra. Fast det var lite jobbigt när det var 20 minusgrader... :p

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har en fångis och som vanligt är lika "lätt" att hitta ett bra grovfoder till vinter. Finns nog fler än jag som har pannan i djupa...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
26 733
T
Foder & Strö På grund av att våran höleverantör endast har mögligt hö kvar, så var jag tvungen att hitta hö någon annastans. Det är tyvärr svårt att...
Svar
11
· Visningar
2 999
Senast: Black_Flexx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama