Hur blött ensilage kan man ge till häst?.. lite

Sv: Hur blött ensilage kan man ge till häst?.. lite

Ett litet tips från ko-skötaren här.
Jag hade personlige inte gett mina hästar silo, det är helt annat, och kor's magar går inte att jämföra med hästars..

Får hålla med hade heller inte gett hästar från silo, dom är mkt känsligare än kor. Däremot hade jag inte tyckt det var något större problem med att ge hösilage som har ts vid 40, men det ska vara balat.

/Camilla

Någon som förklara vad som inte är bra med plansilo?

just det har nu skakat hö i hallogenlampesken ( tom en själv dammar som värsta gammel kappan i det) sniffat och piffat och det finns inget damm i det.. luktar och smakar gott..
Men halmen åker ut ikväll och in med spån..

Det blir inte annat ensilage bara för att det är i silo istället för i bal. Däremot bör det vara ganska låg ts-halt för att man ska kunna packa ordentligt.

Någon som förklara vad som inte är bra med plansilo?

För att i en inplastad bal blir hela hela balen inpackad i i syrfattig miljö tills den öppnas. Det är ju det som sätter igång ensileringsprocessen.
I en plansilo packar man ihop det och det blir sämre hygienisk kvalité i kanterna och öppningen. Detta klarar idisslarna av utan större problem, men inte hästarna. Jämför med vad som händer när man öppnar en inplastad bal och hållbarheten på den.

Mmm..det är ju logiskt.. lite svårt att dyka ner i mitten..:angel:
Så det är den hygieniska kvalitén man tänker på?

:o Läste bara till att det var bra kvalte, missade resten:o

Till Ts

Jag hade i ditt fall lagt halm runt höbalarna så minskar risken att de drar åt sig fukt.
Kanske att det räcker om du har tur.
Vår ena häst reagerar också direkt på fukten, därför packar jag super noga med halm direkt när hö´t kommer och ser till att jag får hem allt på en gång för att det inte ska ligga kvar hos bonden som inte täcker.

Tänk på att fär blött också fryser på vintern. Jag vill dessutom inte heller ge för mina hästar blir "blöta", fulla med "vatten". Mitt ideal ligger på typ 70, då är det heller inge krångligt med fodringen ( har 8 häst)

mmm... jag har lagt halm här men det räcker inte tyvärr.. dock lurar jag på det jag säger och köpa "extra" som jag får offra och lägga runt..fick tips om att lägga filtar och sen presenning över det.. kanske kan fungera?
Jag har ju massor av utrymme dock är det råfuktigt här nere just nu..

Vi har balar.
En del av det hästarna fick på min skola var i tornsilo.

Tror inte det går att klämma ur ngt,men jag kan ju kolla imorgon :p

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har en fångis och som vanligt är lika "lätt" att hitta ett bra grovfoder till vinter. Finns nog fler än jag som har pannan i djupa...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
26 733
T
Foder & Strö På grund av att våran höleverantör endast har mögligt hö kvar, så var jag tvungen att hitta hö någon annastans. Det är tyvärr svårt att...
Svar
11
· Visningar
2 999
Senast: Black_Flexx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama