Hur blir man (privat) dagmamma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Vilka krav ställs på privata resp kommunala dagmammor? Behöver man ha någon pedagogisk utbildning? Hur säkerställer man att barnen får samma pedagogiska stimulans och utveckling som erbjuds på kommunala daghem med utbildad personal?
Vår son står i dagiskön men det är ont om platser på det dagiset vi har valt. Därför funderar vi på en dagmamma som alternativ.

i vår komun ställs tydligen inga krav alls för att bli dagmamma och man behöver inte ge någon som helst pedagogisk stimulans - tvärt om det gör ingenting om man är totalt opedagogosk och orättvis... tyvärr :mad:
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Tråkigt att höra. Här ses de kommunala dagmammorna som vilka anställda som helst med fortbildning etc. (Men det skrev jag kanske tidigare?). Som alltid kan man ju vara mer eller mindre lämplig,oavsett utbildning, dessutom. Det är ju även förskolepersonalen. Men det är nog mycket upp till varje dagmamma vad det blir i slutändan.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Ursäkta, men det jobbar inte bara pedagogiskt utbildad personal på dagis. Alla med pedagogisk utbildning är inte atuomatiskt bra på att ta hand om barn eller tvärtom. Precis som i alla andra yrken.

Men det finns ju en anledning till att det finns utbildningar, eller hur? Förmodligen för att man verkligen lär sig något på det och blir bättre med barnen. Jag vet själv, har jobbat både innan och nu efter min lärarutbildning och det är en enorm skillnad, Även om jag aldrig hade trott det själv innan jag började.

Ettåringar har inget behov av läroplaner etc. Jag skulle själv aldrig sätta min ettåring på förskola! Anser att de är alldeles för små. De behöver bli omhändertagna och stimulerade på lagom nivå och lugn och ro för att utvecklas.

Jag är lite allergisk mot att vissa vill ha det till att förskolan inte handlar om pedagogik utan bara om omvårdnad. Det är verkligen att förringa och sänka statusen på de pedagoger som jobbar i förskolan.
Det är exakt detta man har velat motarbeta genom att göra förskolan till en del av Skolverket, och att man numera har egna läroplaner.

Jag ser inget fel i att man ifrågasätter vilken utbildning dagmammorna har eller får via kommunen. Småbarnen har precis lika stort behov av rätt pedagogik som skolbarnen.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Jag pratade om ettåringar... Barn får olika behov vartefter de växer upp.

Visst finns det en anledning till att det finns utbildningar! Men att tro att man automatiskt blir mer lämpad för att man har papper på sin kompetens är lite naivt. Man kan ha godkända betyg i pedagogik som lärare och ändå vara totalt värdelös som pedagog och undermålig som lärare! Det finns hur många dåliga lärare som helst, som har gått lärarutbildningen.

Jag vet inte vem du pratar om, men jag har aldrig påstått att förskolan enbart handlar om omvårdnad och inte ska/får handla om pedagogik? Men en ettåring kräver mer omvårdnad än en treåring, eller fyra-fem åring. Och på ett annat sätt.

Jag tycker också att man ska ifrågasätta! Och ställa krav! Vare sig det handlar om dagmammor eller pedagogiskt utbildad förskolepersonal. Här i vår kommun har tex alla dagmammorna (de kommunala alltså) fått barnskötarutbildning. Och jag har som sagt för avsikt att få detsamma. Både för min egen skull och för barnens. Men det är inte det min tråd handlar om!
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Nu händer det saker! Kommunen ringde häromdagen och två kommundamer från BUN ska komma hem till oss på fredag fm. Spännande! De tog tydligen min förfrågan som en ansökan om att bli dagmamma och det är ju iofs själva tanken till slut, fast till att börja med ville jag bara få mer info. Vi får väl se vad som händer! Jag hoppas de fortfarande ordnar barnskötarutbildningen, i annat fall får jag fixa den själv på nåt sätt (kvällstid).
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Vad spännande! Hoppas allt går bra.:bump: :bump: :bump:
Verkar som att din kommun verkligen har behov av dagmammor om de är så "heta på gröten"...!

Lycka till

Gira
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Tack ska du ha! Vad jag har hört så är behovet jättestort här. Blir väl än större nästa år när alla bebisarna som föddes i år blir gamla nog för dagis... Min BVC-sköterska tyckte det var en jättebra idé när jag nämnde det.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Jag antar att det som att starta vilket företag som helst?

Fö är det säkert svårt att arbeta deltid som dagmamma med tanke på att de flesta som behöver dagmamma jobbar heltid. Men visst måste det finnas en lösning där.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Jag får säkert jättebra information på fredag fm när kommundamerna kommer på besök. Har hur många frågor som helst och jag har faktiskt ingen aning om vad som kommer att hända. Om de uppfattat mitt mejl som en ansökan så vill de säkert se hur vi bor etc. Och det är ju jättebra! För då kan jag säkert få tips och råd om vad jag ska tänka på och om vi behöver göra vid något och vad och hur i så fall. Ser fram emot deras besök, det ska bli så spännande!
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Men du skall väl inte bara ha ettåringar ?

jag är faktiskt lite skeptisk till de som blir dagmamma för sina egna småbarn och samtidigt skall ta hand om andras barn. Visserligen hade vi vår son hos en sån privat dagmamma och hon var världens bästa, men jag är glad att hon jobbat så länge att dagordningen inte var anpassad till hennes barn utan till alla barn, jag tror att risken är att man annars anpassar verksamheten till det egna barnet och att det blir norm. jag skulle inte vilja att min treåring får samma stimulans som en ettåring och tvärt om. Skitsvårt yrke !
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Nej var får du det ifrån? Barnen blir man väl tilldelad via kommunen? Och det är väl självklart att en treåring behöver och ska ha en annan stimulansnivå än en ettåring. Jag har ingen aning om hur kommunen väljer ut barnen, eller om det är föräldrarna som är med och väljer dagmamma. Men jag hoppas att de flesta frågetecknen blir uträtade på fredag!
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Men det finns ju en anledning till att det finns utbildningar, eller hur? Förmodligen för att man verkligen lär sig något på det och blir bättre med barnen. Jag vet själv, har jobbat både innan och nu efter min lärarutbildning och det är en enorm skillnad, Även om jag aldrig hade trott det själv innan jag började.



Jag är lite allergisk mot att vissa vill ha det till att förskolan inte handlar om pedagogik utan bara om omvårdnad. Det är verkligen att förringa och sänka statusen på de pedagoger som jobbar i förskolan.
Det är exakt detta man har velat motarbeta genom att göra förskolan till en del av Skolverket, och att man numera har egna läroplaner.

Jag ser inget fel i att man ifrågasätter vilken utbildning dagmammorna har eller får via kommunen. Småbarnen har precis lika stort behov av rätt pedagogik som skolbarnen.
Ja vem som helst får väl ifrågasätta dagmammors pedagogiska lämplighet.

Det är dock vi som föräldrar som avgör vad som är bäst för våra barn. Det är varken kommunen eller skolverket som avgör det.
Vissst är det bra att kommunen ställer vissa krav på en kommunal dagmamma men alla måste inte vara stöpta i samma form
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Vad jag förstod det som i vår kommun, så är det inte så enkelt att man bara blir tilldelad barn. I första hand måste du ragga dina egna kunder om man ska uttrycka det så. Kommunen vill först fylla sina platser fullt ut innan de erbjuder plats hos en privat. Men det kan ju vara olika i olika kommuner.

Att tänka på inför besöket om det nu tog det hela för en anökan är bla. barnsäkerheten. Hur förvarar du mediciner, rengöringsmedel. Barnsäkra skåp, tippskydd på möbler etc. Finns något lekrum alt. annan plats. Dvs de tittar på risker som kan finnas...
:angel: så ta en titt i städskåpet och sortera ut om du har mycket flaskor etc. För vill de göra en sån genomgång så ber de nog att få kika lite.
Hur planerar du göra för barn som har behov av ex. middagsvila?=behöver kanske lugn vilo/sovplats. m.m.
Förvaring av saxar, knivar etc. Giftiga växter....(ex. julstjärna)
Nu kommer jag inte ihåg mer vad de sa under minikursen om vad de mer ville göra vid ett hembesök. ( men ovan nämnda gällde ju växjö och för mer än ett år sedan, så sånt kan ju ändras.)

Kommer inte ihåg om du behöver lämna utdrag ur belastningsregistret. Det är väl mest för det här med pedofili/brottsrisk och sånt. I annat fall så är ju det en bra goodwill.

Väntar nu med spänning på att höra vad de har att säga på fredag.

Lycka till :banana:

Gira
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Men, som kommunal dagmamma blir man väl ändå tilldelad barn? Vad jag har förstått så är det så här i alla fall, men jag kan ju ha missförstt något. :confused:

Mitt mål är alltså att bli kommunal dagmamma! Med barnskötarutbildning. Men jag hade funderingar på hur jag ska göra i början, var orolig för om de kan "pracka på en" typ hur många barn som helst bara för att de har ett skriande behov av dagmammor! Och i så fall ville jag mjukstarta på något sätt...några månader i alla fall. Därav mina funderingar på att bli privat dagmamma till att börja med. :idea:

Bara jag som oroar mig (kanske helt i onödan, det vet jag efter besöket imorgon). Och det kanske är att gå över ån efter vatten med, vad vet jag. Man kan kanske få en mjukstart även som kommunal dagbarnvårdare. Jag är bara lite rädd att de ska kräva att jag ska ta hand om fem, sex barn rätt upp och ner på en gång direkt! :eek: :crazy:

Tack för tipsen förresten. De får gärna ha synpunkter, men jag tycker inte de ska rota omkring för mycket heller, än så länge. Jag känner inte att jag är i den fasen ännu. De får gärna rota runt och kontrollera hur mycket som helst när det blir dags! I nuläget vet jag inte ens om jag ska börja när sonen fyller ett eller vänta ett halvår till, ärligt talat. Men jag tycker om att vara ute i god tid och förbereda mig ordentligt. :)
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Min sons dagmamma "valde" sina barn för aatt få en bra sammansatt grupp, men de kommunala fick sina tilldelade.

Som sagt hon var världens bästa - hon har numera en ur-och-skur verksamhet, även på sonens tid var de ute mycket, massor med aktiviteter i skogen. Hon jobbade väldigt tätt med en annan dagmamma och de delade ibland på barnen, så de större hade Knytte (ungefär som Mulle) och de små hade Knopp i skogen.

De var på öppna förskolan med hela gänget ibland - inte minst för att knyta kontakter med potentiella nya barn i gruppen.

De hade ett system där varje barn hade en egen vikarie som barnen träffade minst ett par gånger i veckan när de gick till parken.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Låter lite som de gör här. Jag vet ju inte om det öht finns privata dagmammor här i kommunen, men de kommunala samarbetar dels sinsemellan allesammans (och var och en har given vikarie, som barnen känner), dels med en av förskolorna i närheten dit man går en gång i veckan med alla barnen. Har för mig att de även träffas alla dagmammorna en gång i veckan med alla barnen.

Jag är själv för att barn ska vara ute så mycket det bara går, oavsett väder! Vi har en stor tomt där jag planerar att sätta upp stor sandlåda (minst 3 x 3 meter), rejäl gungställning och helst även klättertorn mm. Har redan en stuga som fn är vedskjul, men ska göras vid till lekstuga istället. Vi ska bygga om vårt inglasade uterum: isolera och sätta in tvåglasfönster istf skjutglaspartierna och göra vid golvet = rejält lekrum! Det finns lekplats i närheten med, ifall man vill göra utflykt utanför vår trädgård.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Hej, ja vad gäller kommunal dagmamma blir du givetvis tilldelad barn! Där ska det inte vara någon skillnad mellan dagmamma vs dagis på den punkten...
Jag tror nog inte de kommer rota så mycket nu.. Här fattade jag det som om detta besök görs först när ansökan inkommit till kommunen.

Gira
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Verkligen snopet. Kl 0930 skulle de två från BUN komma och hälsa på, tiden gick men ingen kom. Kl 1000 ringde jag dit och till slut var det någon som svarade. De lovade meddela de som skulle kommit hem till mig och efter ytterligare en stund ringde en kvinna och bad tusen gånger om ursäkt, men de hade fått ett akutfall och de visste inte hur lång tid det skulle ta. Hon frågade om de fick komma på måndag em istället, vilket de såklart får. Jag tror ärligt talat att de helt enkelt glömde bort vårt möte i morse... Tycker någon borde ha ringt återbud annars?

Jaja, det är sånt som händer. Jag fick röjt upp lite och dammsög i uterummet i alla fall. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 076
Senast: Sar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 057
Senast: Soapbubble
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 952
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp