hur blir man lärling? HJÄLP

W

waphine

Har ridit ponnygalopp i snart 10 år och har ofta fått kommentaren att jag borde börja som lärling. Jag har perfekt längd och vikt, men mitt problem är bara, som också är min fråga, hur hittar/kontaktar man någon för att börja? Tacksam för svar!

Sv: hur blir man lärling? HJÄLP

heeeej! Du måste absolut börja i något stall som söker och vill ha lärlingar. det är ju tränaren till den stallet som skriver på "lärlingsansöknings" papprena. Nu vet jag inte vart du bor, men jag kan tänka mig att det är några, tyvärr inte alls många, som vill ha lärlingar. De är väldigt kräsna när det gäller sånt. Men jag rekomenderar att du söker jobb i ett stall och förklarar att du vill jobba som lärling.
Du måste ju börja rida någons hästar i löp som andra tränare får höra talas om ditt namn.

Jag vet inte om du kommer göra nått prov och så. Men du kommer rida upp för bandomaren och de som jobbar på banan för att de ska godkänna dig. Det är superskoj! Har tre vänner som är lärlingar !
Lycka till Kram

tack för ett snabbt och bra svar.
Jag bor alldeles i närheten av täby, så det vore perfekt att börja där.
Varför är de sådan dålig efterfrågan på lärlingar då?
och så, är det bäst att ringa dit och fråga eller vad rekomenderar du?

När du är lärling så är du ju anställd och arbetar för en tränare i fyra år (eller tills du har vunnit 70 segrar). Du kan alltså inte kombinera lärlingstiden med skola som du kan som amatörryttare. För att få möjligheten att bli lärling behöver du alltså hitta en tränare som tror på dig och har behov av dig i sitt stall.

Lycka till!

Först och främst måste du börja att jobba i ett galoppstall. Sedan är det massor du måste lära dig innan det blir tal om lärlingskontrakt och löpridning. Steget från ponnygalopp till Fullbloden är betydligt större än de flesta räknar med...

Eftersom det är sommar borde du ta chansen att börja hjälpa till i ett galoppstall i Stockholmsområdet om det är där du bor. Konkurrensen är stor eftersom det är många skolungdomar lediga nu så räkna med att du får arbeta gratis och att få börja ”nerifrån”.

Är du i ”ponnyåldern” så borde ju Täbys Ungdoms Team vara något för dig... Det är ett sätt att ta sig in i galoppsporten. Samtidigt som du får lära dig en hel del om den stora galoppsporten.

www.unggalopp.nu har massor med information men här är lite länkar.

Här är en länk till en artikel om Lisa Bivemark, bland annat den vägen hon gick för att bli lärling: http://www.unggalopp.nu/articleView.aspx?articleid=482&topMenuId=14

”Hur blir man jockey” : http://www.unggalopp.nu/articleView.aspx?articleId=85
”Jockey - för dig som gillar fart”: http://www.unggalopp.nu/articleView.aspx?articleid=76&topMenuId=14

Lycka till

Det där var väldigt nyttig information, tack så hemskt mycket!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 699
Senast: Kajsalisa
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 338
Senast: monster1
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka