Hur blir man beskattad?

Bellini

Trådstartare
Hur blir man beskattad om man jobbar som tex djurskyddsinspektör? Säg att man får ut 25 000 kr innan skatt, hur mycket blir det kvar ungefär?
Vet att det kanske är svårt att svara på, isf får någon gärna förklara hur det fungerar.
Jag står nu i valet och kvalet att utbilda mig på Umeå universitet, miljö och hälsoskyddsprogrammet. Kan jag räkna med att jag kan betala tillbaka mina studielån på den lönen?

Sv: Hur blir man beskattad?

du kan kolla skattetabeller på skatteverket.se.

Det är samma skatt som för vilket annat jobb/inkomst som du har.
den beror på vad du tjänar/vart du bor osv.

Du kan väl inte betala tillbaka studielån på någon normal lön;)

Skämt åsido, det beror mycket på hur hög skatt du har. Jag som bor i en av de kommuner i Sverige med allra lägst skatt skulle få ut knappt 20 000:- på den lönenivån.

Grovt räknat brukar de flesta personer med en lön på max 30000kr /månad ha en skatt på ca 30-33 % av lönen men som redan sagt så beror det på vad du tjänar och i vilken kommun du bor. Det kan också bero lite på om du har bil i tjänsten eller andra förmåner.

25000 före skatt är en rätt normal inkomst så någonstans runt 16500kr skulle du nog få ut (räknat på 32% i skatt) men det kan som sagt bero på en del saker. Det här är en grov uppskattning som ger en fingervisning om var du hamnar, vill du veta mer exakt så får du använda info på skatteverkets sida och räkna.

Tack för era svar!

Jag får väl flytta till en kommun där det är låg skatt då! Vart bor du Görel? ;):D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att... 24 25 26
Svar
508
· Visningar
32 401
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 379
Senast: fejko
·
Samhälle Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med. Tänker främst på elpriser och nu... 15 16 17
Svar
328
· Visningar
23 818
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka