Hur bli gravid?

M

Maxie

Dags för bebis. Jag har tidigare i mitt liv varit gravid.. men det har inte varit planerat eller liknande och jag vet egentligen inte hur var eller när.
men nu plötsligt ska man veta ägglossningar och liknande.
Vilka tips har ni till den som försöker bli gravid?
Jag dricker i princip ingenting, inte heller använder jag nikotin.
Jag hade p-stav i drygt 3 år som åkte ut sista Mars, därefter åt jag p-piller fram till nu i april men har slutat.
Frågan är bara vad mer jag kan göra för att underlätta det hela?:)
oerhört glad för svar.

Sv: Hur bli gravid?

Man kan ju börja med att helt enkelt sluta skydda sig när man har sex. Ibland är det allt som behövs.

Annars kan man ju köpa ägglossningstest så man får lite mer koll.

För oss räckte det med att sluta använda skydd. K-spiralen åkte ut och tre månader senare var jag gravid.

haha.. besides the obvious;)

Jo nu är det helt skyddfritt, inga gummin, inge glid, ingenting som kan "störa" eller vara i vägen so to speak :p
Tänkte mest om det var någon speciell kost man borde satsa på eller någonting sånt.
Jag tycker barnhavande verkar vara en hel vetenskap nuförtiden, förr räckte det väl bara med att ligga lite :angel:

Inte för att det ökar chansen att bli gravid, men se till att börja äta folsyra redan nu under planerings och tillverkningsstadiet! Folsyra är nämligen särskilt viktigt precis innan man blir gravid och de tre första månaderna.

Annars så är det väl bara att sexa på! Jag räknade enkelt ut ungefär vilka fem dagar som jag hade störst chans att bli gravid så då blevd et till att tillverka bebis! Man kan räkna ut det om man vet hur lång ens cykel bruakr vara, dvs hur många dagar det är från första mensens dag till nästa gång man har mens (första dagen). Ägglossningen är normalt ca 14 dagar innan mensens första dag, och man har störst chans att bli gravid tre-fyra dagar innan ägglossningen, på själva ägglossningsdagen och ca två dagar efter ägglossningen.

Lycka till, och glöm inte bort att ha kul och skönt i sängen också!

//JUlia

Finns på Apoteket, i hälsokostbutiker och går att hitta i hälsokosthyllan i en del livsmedelsaffärer.

Köp vitamax kvinna, innehåller massa folsyra och även järn som du behöver extra av när du är gravid :idea:

Man behöver inte hålla koll på nått, vi slarva med skydd 1 gång och nu sitter jag här gravid i 3e månaden ;) Storebror tog 8 månader att få till!!

Man kan inte göra så mycket för att underlätta! Om du vet ungefär när du har ägglossning (t ex dag 14), ha sex på dag 10, 11, 12 och 13, sen kan ni vila ett tag :D Spermierna klarar sig ett tag inne i dig.

Fast det basta ar faktiskt att ha sex varannan dag, inte varje. Da maximerar man spermabildningen :idea: (det betyder ocksa att han inte far "hjalpa sig sjalv" i mellandagarna ;)).

TS: en bra halsosam livsstil inkl diet och motion paverkar positivt. For hog eller for lag vikt paverkar negativt, BMI mellan 20-25 ar det basta. Stressa av, dvs om du eller han jobbar hysteriskt mkt sa kan det vara bra att skara ner pa t.ex. overtiden. Dra ner pa alkohol och rok inte. At folsyra. Drick mycket vatten och at mycket mjolkprodukter (hjalper aggproduktionen).
Det kan vara hjalpsamt att halla pa med agglossningsstickor, men har man sex ungefar varannan dag genom hela manaden sa har man anda tackt det.

/ Sunshine - naranog fertilitetsexpert efter 4 IVF:er :D ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Gravid - 1år Det får bli ett tillfälligt konto för detta. Jag gjorde ett positivt graviditetstest igår och jag borde vara väldigt tidigt gravid...
2
Svar
25
· Visningar
5 692
Senast: Skralt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar