Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Jag har svårt att få ihop det där. Om grimskaftet ska vara så kort, måste ju huvudet hamna i en helt fixerad ställning?
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Var själv med om en hemsk incident här om veckan med en häst som gick över framväggen i en tvåhästarsbuss. När vi öppnade dörren (den lilla för människor) slog hon sig loss och kom uthoppande på motorvägen, skadad och utan grimma. Fruktansvärd situation somdock löste sig till det bästa när veterinären kom åkande och såg oss stå där så han kunde ge lugnande och smärtstillande direkt. Kan också säga att hästen åkt utan problem regelbundet sen hon var två (är sju nu) men troligtvis fick kolik känningar då hon druckit dåligt, som gjorde att hon fick panik.
Kommer aldrig mer åka med en häst utan halsring efter det ifall släpet inte har panikbommar då en vanlig grimma inte har mycket att sätta emot om hästen får panik. Så har du panikbommar så tycker jag du ska binda den på ett sätt så att den kan balansera sig bra och stå hyfsat fritt med huvudet. Inte i bommen och inte så att den kan trassla in sig. Annars halsring!
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Kom på att det kan vara svårt att fästa en halsring i vissa transporter. I så fall skulle jag nog binda hästen framför nedanför som några skrev tidigare då hästen oftast sänker huvudet när den håller balansen och på så sätt kan röra huvudet fritt åt sidorna när du svänger. Blir svårt för hästen att backa och komma under bommen då också. Tycker det låter som att hästen blir mer fixerad om du binder med två grimskaft som i gången och därmed får svårare med balansen.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Nej men det ska inte släpa i backen. För att kunna trassla krävs det ju en del slack.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Ett litet passus bara.


Om hästen hoppar över frambommen/ väggen- öppna inte skötardörren!!!! o åk till en plats utan trafik. Det kan bli ngt värre,men mkt värre om man öppnar där det färdas fordon.

Skönt att det gick skapligt lyckligt i ditt fall
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
3 124
Senast: Elisha
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp