Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)
Det är bra att tänka "tänk om" och vara lite nojig. Många tänker alldeles för lite när de ska transportera hästar.
Men har jag förstått det rätt, att det är i september ni ska ut och åka? Om du börjar träna nu, och tränar mycket, så kan du få honom mycket lugnare med att stå uppbunden. Du hinner också träna på att köra honom så du vet hur han står, och hur du och han vill ha fastsättningen. För där finns många sätt. I en ring på väggen framför bommen, på sidan ovanför bommen, ett på varje sida, och säkert fler lösningar. Vissa hästar trivs inte med vissa lösningar.
Det går inte att korta spiltan i transporten, om du känner att den är för lång? Visserligen kan det vara så att grimskaftet är för långt också, men jag föredrar ändå spiltor som är lagom långa för hästen.
Och annat generellt inför transporten: Inget hö om det inte är absolut nödvändigt (jag kör min tävlingsvana häst 3-4 timmar utan hö, längre har aldrig varit aktuellt), för långt grimskaft kan bli extremt farligt, och en häst som är van med lastning och att stå uppbunden åker ofta mycket säkrare än en ovan häst.
Lycka till!