Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Säkraste sättet att få en senskada säger jag. Ett framben intrasslat i grimskaftet...
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Ja lite såkänner jag med...

MEN visst jag fattar med att om han kan backa sålångt bak å få huvet under bommen att han har förlångt grimskaft men jag vill inte binda honomför kort heller för dåfår han panik av de.. de e en väldigt snäll men känslig kille.. inte hanterad alls innan jag köpte honom i vintras.såkänner men inte helt hundra på att han inte börjar dra bak å får panik för de OM de stretar imot i grimskaften=/

ÅÅÅÅÅÅ Varför ska man va så jävla nojig =(
hade bara vatt lättar å lasta å köra men jag e ju en sån som TÄNK OM!!!
SUCK!!!!! e ju så rädd om min guldklimp

tänkteprova å sätta han som i stall gången med hyfsat lösagrimskat så han kan komma åt höet.sen även ha halsring i bommen med panik hakeOm i fall attatt pålle e lätt ålåssa från bommen..får då håller remmen nere honom tan att dra för mktframmåt så att säga..
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Jag binder med två transportgrimskaft, ett från sidan vid bommen till vänster om hästen och en på andra sidan. Vi åker ALLTID utan mellanvägg. Anser mellanväggar vara ren idioti. Då kan de ställa sig lite sneare eftersom hästar inte föredrar att stå helt rakt. Och mycket mindre risk för att fastna. :)
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Det är bra att tänka "tänk om" och vara lite nojig. Många tänker alldeles för lite när de ska transportera hästar.

Men har jag förstått det rätt, att det är i september ni ska ut och åka? Om du börjar träna nu, och tränar mycket, så kan du få honom mycket lugnare med att stå uppbunden. Du hinner också träna på att köra honom så du vet hur han står, och hur du och han vill ha fastsättningen. För där finns många sätt. I en ring på väggen framför bommen, på sidan ovanför bommen, ett på varje sida, och säkert fler lösningar. Vissa hästar trivs inte med vissa lösningar.

Det går inte att korta spiltan i transporten, om du känner att den är för lång? Visserligen kan det vara så att grimskaftet är för långt också, men jag föredrar ändå spiltor som är lagom långa för hästen.

Och annat generellt inför transporten: Inget hö om det inte är absolut nödvändigt (jag kör min tävlingsvana häst 3-4 timmar utan hö, längre har aldrig varit aktuellt), för långt grimskaft kan bli extremt farligt, och en häst som är van med lastning och att stå uppbunden åker ofta mycket säkrare än en ovan häst.

Lycka till!
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

vet att killen vill ha hö annars blir han jätte orolig så de måste han ha..

men har nog kommitpå hur jag gör eftersom jag ej kan korta spiltansåköper jag en föl vägg å sätter fram under bommenåså sätter jag bommen högst upp så blir de för högt å hoppaå han kan ej gå under=)
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Tänk bara på att bommen inte får sitta för högt för hästen heller. Jag har fått lära mig att den ska sitta ungefär i jämnhöjd med övre delen av bringan, så att hästen kan ta stöd mot den vid en eventuell plötslig inbromsning eller så.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Man knyter ju så pass kort att hästen inte kan lyfta huvudet så högt och då kan den inte få fram ett framben heller. :)

Dessutom har den lättare att balansera kroppen med halsen om man binder upp den så.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Hur långt ner fixerar du huvudet för att den inte ska kunna lyfta frambenen?
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Man fixerar ju inte huvudet... Men strax under mankhöjd ungefär. Då kan den röra huvudet sidledes för att balansera bättre men inte höja upp det och hoppa över eller få fram ett framben.

Binder man i bommen eller i sidan så kan den ju lättare hoppa över.

Hur binder du?

:)
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Binder man i eller vid bommen kan den även fastna med ben i det. Den kan även backa så den KAN hoppa.

Den ska vara bunden framtill lågt så den kan röra sitt huvud hals, men inte backa med bogen från bommen.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Beror på vilket släp. Brukar oftast använda ett ume och i det är det en ring på bommen som jag trär grimskaftet igenom och sen knyter i en ring nere vid golvet. Eller bara i ringen på bommen.

Har ett relativt stort varmblod (travare, 172 cm) som innan har fått lastas med tröja över huvudet för han var så klaustrofobisk. Väl på var det inga problem.
Numera lastar han sig själv och åker gärna lös.
Har bara haft honom lös nån gång på korta svängar och inte ute på stor väg. Annars knyter jag honom bara med ganska långt grimskaft. Dock inte så långt att han kan fastna i det!

I släp med sidogrimskaft så sitter han fast i det.


Att ha hästen fastknuten så som Linda8142 ritat törs jag inte då jag har haft att göra med en häst som klättrar över bommen så där blev det istället kortkortkort knuten i bommen, det var det enda som funkade.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

KL
Sedan vi fick vår transport med snabbutlösning på bommen utifrån, så binder jag alla hästar ganska löst. Lite från och till så kan det vara med färdigt transportgrimskaft eller att vanligt med panikknut. Aldrig under eller i bommen, då försvinner ju finessen med panikbom. Men generellt så pass löst att hästen knappt känner att den sitter fast, om vi inte har två hästar samtidigt för då får dom stå så att dom inte når varandra. Sedan vi började med detta har vi inte haft några incidenter mer än en som gick över bommen en gång. Men med den transport vi har var det bara att ta loss bommen, öppna skötardörren och sätta upp den igen med hästen på rätt sida.

Förr innan panikbommen så var det ofta halsrem och dubbla grimskaft över och under bommen för att hindra hästen att kunna komma över eller under den. Men då var det helt klart vanligare med hästar som fick spel i transporten och de var stökigare att köra med när de inte kunde rör huvudet så som de ville/behövde under transporten.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Tänkte inte så långt:D

Jag vill inte att hästar kan stå o titta bakåt när lilla luckan är öppen. Utifall att man måste bromsa vid nödläge.

Nu är mina hästar så rutinerade så transporten är lika trygg som boxen, men de vet inte att det finns en massa idioter i trafiken samt vilt som betér sig irrationellt.

ett rådjur vände tillbaka o sprang in i sidan av bilen. Den klarade sig dock väl.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Så här är säkrast

transport.jpg

Precis så binder jag också. Jag har dessutom i princip alltid hö tillgängligt. Min erfarenhet är att det ger absolut minst stress och hästarna har möjlighet att kunna sänka ner huvudet och rensa luftvägarna genom att hosta om de behöver det.
Man bör också ha en transport med bra ventilation och erbjuda vatten vid stoppen.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Om de kan trassla in frambenen i grimskaftet så är det alldeles för långt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
3 124
Senast: Elisha
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp