Hur beter sig hovslagare?

D

Desert_Wind

Är faktiskt mycket upprörd över en viss hovslagares sätt att bete sig över!

Min ord hovslagare är skadad och av en kompis fick jag tips om en "bra hovslagare"

Avtalade tid med honom i onsdags om att han skulle sko mina hästar på lördagen. ( igår) Sa då även att det va ju jättebra för då kunde jag tävla på söndagen i KM. Han frågade vad det var för skostorlekar osv och sa att han skulle komma "mitt på dagen". Eftersom jag vet att hovslagare jobbar med djur så vet jag att en exakt tid är svårt att få.

Klockan sex på kvällen släppte jag ut pållarna i hagen och åkte - utan skodda hästar! Försökte nå honom på mobilen men den var inte ens på!

Jag skulle aldrig anlita honom igen! Oförskämt! Ett samtal bort var jag.

Vad tycker ni om sådant beteende? Kundservice? Eller är det för få hovslagare i Sverige så de har blivit för pryda? :confused:

Sv: Hur beter sig hovslagare?

En sån hovslagar går bort...
OM dom inte ringer upp och har en riktigt bra ursäkt.

Finns inget värre än att sitta och vänta på folk som inte behagar att dyka upp eller ringa och avboka... Oavsett yrke eller anledning.

Det låter ju inte som om den hovslagaren var mycket att ha, undras hur många kunder han kommer att ha kvar om det är ett vanligt beteende av honom. För han hade väl ditt telefonnummer? Min hovslagare är otroligt punktlig och blir han mer än 20-30min försenad så ringer han. Fast ibland kommer han för tidigt....och då har inte alltid jag hunnit ta in hästen och sett till att ben och hovar är torra och rena.... :rofl:

jag tycker tyvärr att det låter som en hovslagare brukar vara..... min är den bästa som går att få tag på men kör tyvärr med sådant beteende emellanåt. Visserligen brukar han ringa och säga när han inte kommer, det svåraste är att få honom att dyka upp.
2 veckors planering och bearbetning har jag vad gäller min hovis, så länge jag håller mig inom det så går det bra! Vi är de bästa vänner...

Det var dåligt gjort! Han kunde ju ha ringt så att du slapp sitta och vänta.
Min hovslagare är jättebra! Ibland kan han ringa själv och fråga när han ska komma, och oftast när man ringer honom så kommer han dagen efter. Han månar verkligen om hästarna och deras hovar!

:eek: Låter inte som en seriös hovslagare så vidare han inte drabbats av akut hjärnsläpp och totalt glömt bort det (Vilket iofs kan hända den bäste).

De hovslagare jag känner, inklusive sambon skulle inte bete sig på detta sätt utan skulle garanterat ringa om det uppstod problem eller om de blev försenade....

Har haft sådana med...
Provat igenom alla hovslagare som finns i min lilla bygd :) Antingen så svarar de aldrig i telefon, är alldeles för uppbokade och vill inte ta emot fler kunder, är slarviga (en var till och med full när han kom!) mm mm.

Nu hoppas jag att den som ska komma imorgon är något att satsa på! Kostar 200 kr mer än de som vart här tidigare men det får det vara värt för nu måste min pålle bli bra!

Vad jobbigt! Det är det värsta som finns när man får sitta och vänta. Det händer ju allt som oftast när det är hovslagare och veterinärer i farten, det är ju försåeligt men jobbigt...

Min hovslagare är oftast i tid, det har tom hänt att han har varit för tidig och har hämtat in hästen från rasthagen själv och nästan skott färdigt tills jag kom :D

Ibland är han ju sen förstås men då ringer han nästan alltid, ibland kommer väl samtalet lite väl sent kan man ju tycka iofs ("NU är jag snart framme" och så kommer han efter två minuter när man har väntat i en halvtimma) men man kan ju inte få allt. :)

malu

Jovisst, det låter inte bra, men även hovslagare kan drabbas av sådant som gör att de varken kan komma eller höra av sig, så kolla varför han inte dök upp innan du sågar honom.

Jag fick mig en läxa när jag, arg som ett bi, ringde upp en veterinär som var flera timmar försenad. Det svarade en mycket förvirrad man som berättade att han vaknat på natten av att det var så tyst eftersom hans sambo dött i sängen bredvid. Han hade just kommit från polisförhör och att han lovat ta en sväng till ridskolan var väl det sista han tänkte på den dagen...

Tyvärr verkar det rätt vanligt att hovslagare är svåra att nå ich inte alltid kommer när de skall. Vi har haft problem innan med hovslarare som inte dyker upp och det är frusrerande.

Nu har vi en hovslagare som är duktig och som kommer när hon skall. Hon är rätt dyr men hellre det än en som inte kommer eller en som slarvar.

Jag vet precis hur det känns, min förra hovslagare var sån. Totalt hopplös.... :(
Det var inte många gånger han kom i tid om han överhuvudtaget kom. Så äntligen en gång när jag suttit och väntat i 2 tim tog jag mod till mig och ringde och skällde ut han rejält, då säger han:
Har du varit ute i hagen och kollat hästen..? Jag skodde henne i morse....

I vilket fall som helst så har jag bytt hovvis och har nu en underbar kille som kommer när han ska, skor syveränt och är dessutom skittrevlig! (Och billig... :D )

Äntligen har en bra hovslagare varit här! Hur skönt som helst. I tid dessutom! Så det finns trots allt de som har en yrkesheder!

:bump:

Känner igen situationen! Här tar det minst två veckor att få en tappsko påspikad. Hästen tappade ena bakskon efter 2 dagar, ringde hovslagaren direkt. Trodde att han skulle komma inom en vecka. Men nejdå, MINST 2 veckor, förmodligen 3 veckor. Hur skulle det gått om det var tävlingar mm?? Eller om min häst ömmar väldigt mkt när han är utan sko??
Jag blir så sur och irriterad!

Om man anlitar en "vit" hovslagare som har hovslageri som sitt yrke så kommer de i tid iallafall enligt min erfarenhet.

Alla som extraknäcker som hovslagare vid sidan om sitt vanliga jobb är inte lika pålitliga, så det är ju en kostanadsfråga. Man får vad man betalar för.

jag anlitar en "vit" hovslagare. Den förra jag hade (En "vit") kom aldrig i tid, han ringde inte ens och meddelade att han var sen. Annars var han superbra på alla sätt och vis.
Den nya arbetar också heltid inom detta yrke, han kommer visst i tid.....men har så otroligt lång kö för tappsko och vanlig skoning. Det funkar inte i längden.
jag betalar HÖGA hovslagarkostnader....tycker inte det skiljer sig så mkt angående pålitligheten...

Hovslagare är ett släkte för sig ;)
iaf verkar det som det.

Innan jag fick tag på den hovslagare jag har nu så har vi haft sånna som inte dyker upp, en som satt och gullade med hästen i stället för att sko (visst var det gulligt i början men han gullade med hästen kanske 1 timme och så tog den 1 timme att sko). En annan hovslagare knarkar och en tredje är alkolist, får ringa hem o prata med hans mamma för att få tag i honom..

Så det finns gott om underliga hovslagare. Vissa av dem verkar inte veta vanligt hyfs heller, som att inte höra av sig om man inte kommer. Men å andra sidan, hur bra kan det gå för dem i slutändan? Kunderna borde ju tröttna..

Nej tacka vet jag min hovlsgare, den bästa man kan hitta! :love:

Desert_Wind skrev:
Eller är det för få hovslagare i Sverige så de har blivit för pryda? :confused:

Har aldrig tidigare hört någon anklaga hovslagare för att vara pryda... snarare motsatsen :d

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 143
Senast: Nominous
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 473
Senast: Nebraska
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 372
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama