hur beter sig era "dräktiga"

Sv: hur beter sig era "dräktiga"

Var ditt sto dräktigt? Har fått reda på idag att min var det ,så alla de där tecknen jag såg stämde ......

Caress; hur går det till rent praktiskt att pendla? Vad är dina, och er andras, erfarenheter av detta- brukar det stämma i stor andel av fallen?
Hälsning Shibalina som har ett dräktigt sto (45 dagar) som jag skulle vilja pendla

Jag kan skvallra att Caress sto är dräktigt!:banana:

Shibalina - Ta ett tagel ifrån svansen, ta en ring och häng på taglet (ha taglet dubbelvikt alltså, knyt inte fast ringen). Håll "pendeln" strax framför korset en bit ovanför, eller högst vid sidan av virveln, det funkar också. Om pendeln cirklar runt är det ett sto, om den går fram och tillbaka är det en hingst.

Hittills har detta stämt till 75%. I år pendlade vi 3 hingstar och ett stoföl. Det blev 3 hingstar och den som skulle ha fått ett sto fick en hingst hon också, men tyvärr var han död, fullgången.:(

En kul grej, men man får tat med en liten nypa salt tror jag:D

Jag pendlade mina förra året och det visade tvärtom. Den som enligt pendeln skulle få sto, fick en hingst och tvärtom.
Tror inte det stämde för en annan uppfödare heller, som förra året hade alla rätt däremot. Tror det är mycket slump om det ska stämma.

Ja, så är det nog.. Mest slumpen, kanske. Jag är faktiskt lite skeptisk mot sånt. Men hade velat gjort det mest på skoj.

Shibalina

Tack, tack för svar! Nu måste jag förstås testa redan idag:). Men gör det mest "på kul" så tar det, som du säger, med en nypa salt..

Shibalina

Jag har redan berättat för Caress hur mitt sto har betett sig tidigt i sina 2 dräktigheter så hon kan ju hålla för örona nu om hon inte vill höra igen:D

Men för er andra så märkte jag av bara några dagar efter hemkomsten från seminstationen att hon ändrade beteende.
Hon blev otroligt kelen, ville nog helst av allt krypa upp i min famn, sen utstrålade hela hon ett stort stort lugn! Hon gick liksom på små rosa moln och såg väldigt drömsk ut på ögonen, liksom "jag har en heeeemlis som inte du vet". Svårt att förklara men hon verkligen utstrålade harmoni på flera kilometers håll;)
Sen gick hon undan från de andra också, stod på sin egen lilla kant. Och då är hon normalt stollfian som drar igång rejs och så, ska vara mitt i klicken. Men som dräktig så, nä. Hon rejsar runt lite granna när de andra busar, men en bit ifrån.
Om jag bara skulle gå ut och hälsa på henne i stora stora beteshagen så följde hon efter mig som en liten hund när jag skulle gå därifrån sen. Lämnade polarna flera hundra meter bort och stod vid grinden och skrek efter mig. Uuu vad det sved i mattes blödiga hjärta att lämna henne där, haha.

Sen, runt dygn 50 ungefär har hon fått sina underbara hingstknäppar.Hon tror hon är hingsten Allan Ballan, och jösses vad populär hon blir hos sina brunstande tjejkompisar:D. Hon uppvaktar och tar rediga mantag på dom samtidigt som hon brummar med dov mörk röst (vettesjutton hur hon får till det:rofl:)så flickorna blir helt utom sig och står och skvätter och har sig. Snuskfior:angel:
Detta varvar hon med sitt stora stora lugn.

Samma beteende har hon haft båda sina dräktigheter, och dom har nu resulterat i en underbar liten hingstunge för snart 3 månader sedan:love:
Den första dräktigheten avbröts tyvärr i månad 8.
Håller tummarna för att era är dräktiga!

Dagens!!!!!!!! :rofl:

Mitt sto gnäggade väldigt mycket när hon såg mig under den sista månaden i dräktigheten. Kom alltid farandes emot en och gnäggade och muttrade, lite sådär halv-desperat. Men tidigare i dräktigheten så märkte jag ingen direkt skillnad, förutom att hon älskade att bli klappad på, och om man stod och höll om magen (och kände efter sparkar) så stod hon blickstilla och njöt i fulla drag trots att bebisen levde rövare därinne mest hela tiden.

Har ett inlånat sto som är högdräktig. Henne fick man inte tafsa på i början av dräktigheten, inte ta på juvret eller magen. Då hötte hon med ett bakben och visade tänder med öronen strukna bakåt. Nu däremot är hon helt annorlunda - kelig, står och myser när man pillar på juvret, vill bli kliad på hela kroppen, kommer emot en när man går in i hagen, etc. Som natt och dag!

oj förlåt.
här har ni skrivit å jag har inte varit här. :cry:
jo som det redan har skallrats om;) så e ju donnan dräktig. nu på fredag e det dag 29 å ska då ult igen. hon myser fortfarande å övar glatt på fölis i hagen.
tycker det är jättemysigt med han förutom när han biter henne i smalbenet:rofl:
här står hon med han men ja hon e inte så lycklig på han just nu:D
IMG_0035.jpg

Haha, min hästmamma ser inte så lycklig ut hon heller där i bakgrunden:D. Men Liam *terroristen Ture* ser nöjd ut och det är ju huvudsaken:D

haha jag tycker det är störtskönt kort:D han har skitkul medans tanterna får gott hålla masken:p

jag ult mitt sto idag igen på dygn 29 å det var en navelsträng å hjärtljud:love:
när jag sen släppte ut henne i hagen så sprang hon gnäggandes till flocken, vem kom å mötte henne...jo fölis:D sen trava dom iväg tillsammans:love: dom e ju för söta. mamma häst stog fortfarande å åt. men det är dom 3 som gäller i hagen.:p

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 080
Senast: lizzie
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Egonson_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 849
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka