hur beter sig era "dräktiga"

Caress

Trådstartare
jag vet ju inte ännu om min häst är dräktig, ska ult om en vecka då det är dygn 18.
men hon har ändrat beteende. hon är kelig, jag får komma fram till henne i hagen ( innan har jag fått stått ett tag medans hon ska springa av sig ett tag) hon älskar fölis i hagen å nu har det kommit ett till som står i hagen intill. igår stog hon vid tråden å skrek hela dagen medans alla andra var på andra sidan av sommarhagen å beta. hon vill med in så fort man tar in fölis från hennas hage, då kommer hon efter. hon e ju bara för söt.
man vet ju inte om det är ett tecken på dräktighet eller om hon bara e så glad att få kommit hem efter stationen....
vi pendla henne igår å det visa på hingt. jag e så nyfiken.
så hur e era nyinseminerade? märker ni någon skillnad?

Sv: hur beter sig era "dräktiga"

Jag märker aldrig någon skillnad på mina ston vad det gäller humöret när dem är nyseminerade.

Enda skillnaden i humör som går att märka är hannoveranerstoet strax före och efter fölning. Hon gör då utfall och kan bitas. Hon börjar ca en vecka före fölning och slutar med det här ca 14 dagar efter.

Före fölningen så är hon känslig för beröring av magen och kan då göra utfall om du rör den. Efter fölningen så får du göra vad du vill med hennes mage men då är hon istället överbeskyddande av fölet så den gör man bäst i att närma sig försiktigt - dessutom så är det klokt att inte visa för stort intresse för fölungen.

Efter alla hennes fölungar så har vi lärt oss hur hon funkar och hur man bäst gör sajer och ting när hennes fölungar är i närheten (tex i boxen) och dem bara är ett max ett par veckor gamla.

Mitt sto hon blir över kelig när hon är dräktig.
Bara jag öppnar ytterdörren så kommer hon springandes skrikandes.

La märke till det förra sommaren med när hon var dräktig.
Det försvann någonstans runt dygn 30 tror jag och då funderade jag mycket.
När vi ultraljudade henne igen runt dag 58 då var hon tom...

I år la jag märke till att hon inte åt upp sitt hö. En vecka ca efter betäckningen. Och så blev hon så där över kelig igen.
och skriker varje gång jag kommer ut.
Då var jag övertygad innan ultraljudet att hon var dräktig och det är hon.
Gjort tre ultraljud (på vets inrådan) Dag 17, 30 och 45 vet inte men jag tror att det blir ett runt dag 90 med försäkerhets skull.

ååå GRATTIS. håller tummarna att det går bra för er.
kul att höra att det är nån mer som beter sig som min. jag bara längtar till första ult så man vet om hon är dräktig eller inte.

När började du märka skillnad? min häst kom hem från betäckning för 8 dagar sedan och hon är mer kelig än innan, men det kanske bara beror på att hon tycker det är skönt att vara hemma?

jag tog hem henne en fredag, då va ägget på väg att släppa. fick hem henne tidigare pga att det var röda dagar å helg. hennes beteende kom på söndagen lite smått å har sen bara blivit mer å mer. nu har hon varit hemma en vecka å fick hon så skulle hon sitta i knä på mig å förja mig vart jag än gick om det inte finns föl i närheten förstås haha

Jag har redan berättat för Caress hur mitt sto har betett sig tidigt i sina 2 dräktigheter så hon kan ju hålla för örona nu om hon inte vill höra igen:D

Men för er andra så märkte jag av bara några dagar efter hemkomsten från seminstationen att hon ändrade beteende.
Hon blev otroligt kelen, ville nog helst av allt krypa upp i min famn:D, sen utstrålade hela hon ett stort stort lugn! Hon gick liksom på små rosa moln och såg väldigt drömsk ut på ögonen, liksom "jag har en heeeemlis som inte du vet". Svårt att förklara men hon verkligen utstrålade harmoni på flera kilometers håll;)
Sen gick hon undan från de andra också, stod på sin egen lilla kant. Och då är hon normalt stollfian som drar igång rejs och så, ska vara mitt i klicken. Men som dräktig så, nä. Hon rejsar runt lite granna när de andra busar, men en bit ifrån.
Om jag bara skulle gå ut och hälsa på henne i stora stora beteshagen så följde hon efter mig som en liten hund när jag skulle gå därifrån sen. Lämnade polarna flera hundra meter bort och stod vid grinden och skrek efter mig. Uuu vad det sved i mattes blödiga hjärta att lämna henne där, haha.

Sen, runt dygn 50 ungefär har hon fått sina underbara hingstknäppar.Hon tror hon är hingsten Allan Ballan, och jösses vad populär hon blir hos sina brunstande tjejkompisar:D. Hon uppvaktar och tar rediga mantag på dom samtidigt som hon brummar med dov mörk röst (vettesjutton hur hon får till det:rofl:)så flickorna blir helt utom sig och står och skvätter och har sig. Snuskfior:angel:
Detta varvar hon med sitt stora stora lugn.

Samma beteende har hon haft båda sina dräktigheter, och dom har nu resulterat i en underbar liten hingstunge för snart 3 månader sedan:love:
Den första dräktigheten avbröts tyvärr i månad 8.
Håller tummarna för att era är dräktiga!:banana:

Hon är säkert dräktig:banana:, och hon kommer bli en underbar mamma så väl som hon tar hand om min lilla unge. Tur att han har så många bra extramammor så hans egen får vara lite ledig och gå och strosa på sitt håll i hagen ibland.:)

Mitt sto blev jättekelig efter seminering, visade sig senare att hon tagit sig :) Tyvärr gick keligheten över vid ca dygn 60 och hon förvandlades till en huggorm! Dagarna innan fölning blev hon "snäll" igen, och nu skuttar ett underbart litet föl runt i hagen :love:
Så min dam märkte man på direkt att hon var dräktig!

Ett gammalt sto i stallet går alltid ifrån stoflocken den första tiden när hon är dräktig, går hon en bit ifrån flocken efter betäckning kan man vara säker på att hon är dräktig.
Ett annat sto vi har något som liknar brunstbeteende fast hon är dräktig, hon går omkring och "blinkar" mycket där bak, speciellt när hon kommer nära andra hästar än de hon går i hage med. Hon har gjort så under flera dräktigheter, så nu är vi inte så oroliga som första året att hon är tom vid nästa koll. Det stoet vill gärna komma med in i stallet, hon nästan tjatar sig till det ibland, de går på bete nära stallet, men väl där börjar hon gnägga och vill ut till de andra igen.

Mina blir som i en rosa bubbla första tiden när det tar sig. Man märker att de är dräktiga.

När jag läser om dessa olika tecken så är det mycket jag känner igen på mitt sto, men antagligen är hon inte dräktig iaf...

Har betäckt henne för tredje och sista gången nu efter att ha behandlat henne mot livmoderbakterier. Veterinären var inte så hoppfull så jag vet att jag inte ska förvänta mig något....

Men så läser man allt ni skrivit och då börjar man undra igen....om någon vecka vet jag hur det är.....men som sagt jag vet att jag inte ska hoppas för mycket...

det där känner jag igen, men man hoppas så innerligt trots att man vet att man inte borde:grin:
håller tummarna för dig iaf.! :laugh:

När jag läser om dessa olika tecken så är det mycket jag känner igen på mitt sto, men antagligen är hon inte dräktig iaf...

Har betäckt henne för tredje och sista gången nu efter att ha behandlat henne mot livmoderbakterier. Veterinären var inte så hoppfull så jag vet att jag inte ska förvänta mig något....

Men så läser man allt ni skrivit och då börjar man undra igen....om någon vecka vet jag hur det är.....men som sagt jag vet att jag inte ska hoppas för mycket...

håller alla tummar jag har för dig att det ska gå bra.

Jo, och HON tror nog att hon är dräktig för det var likadant förra året då var hon helt annorlunda när hon kom hem, men var sedan tom så det är så svårt att veta! Men tack iaf :)

Tack så mycket det gör jag med...visst KAN hon vara det men som sagt bara en liten chans.....

Hon gick liksom på små rosa moln och såg väldigt drömsk ut på ögonen, liksom "jag har en heeeemlis som inte du vet". Svårt att förklara men hon verkligen utstrålade harmoni på flera kilometers håll;)

Så där var min 6åring också förra året, redan på dag 7-8 så började hon vagga fram också och hade nåt drömskt i ögonen, hade hon varit människa så hade hon säkert varit en såndär som gick som en anka med en hand på ryggen och en på magen och ojade sig fastän det bara var i början.. :D
Så henne var jag illsäker på att hon var dräktig när vi gjorde 16dygns kollen, min 5åring märker man dock ingen skillnad på fören sista veckan då hon som alltid är snäll mot alla heltplötsligt tar sig ton och tjurar och gör utfall mot de andra hästarna.

jag har fått mitt sto konstaterad dräktig och jag anade nästan det för hon blev jättegosig och kelig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 080
Senast: lizzie
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Egonson_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 849
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka