Hur behandla ex?

Bonita4

Trådstartare
Jag bröt upp med min sambo för ett par dagar sedan. Det var lugnt, han blev såklart lessen och upprörd men vi åkte åt varsitt håll och sov hos vänner.
Jag vet att han är helt förkrossad över detta och undrar hur jag ska behandla honom. Å ena sidan vill jag inte att han ska känna att jag skiter i honom och hur han mår (det gör jag verkligen inte!), men å andra sidan vill jag ju inte höra av mig och strö salt i såren och plantera en eventuell tanke om att jag ångrar mig.

Hur hade ni gjort och hur hade ni velat att ett ex skulle bete sig?

Det beror väl på...
Hur mycket kontakt behöver ni ha för att reda upp resterna efter samboendet?

Nu var det väldigt länge sedan jag bröt något förhållande (har levt ihop med maken i nästan 18 år) men generell skulle jag anse att det bästa för mig är att man bryter helt när man gör slut.

Det beror väl på...
Hur mycket kontakt behöver ni ha för att reda upp resterna efter samboendet?

Nu var det väldigt länge sedan jag bröt något förhållande (har levt ihop med maken i nästan 18 år) men generell skulle jag anse att det bästa för mig är att man bryter helt när man gör slut.
Inte mer än att jag måste hämta mina grejer och lämna nyckel. Lägenheten är hans.

Jag bröt upp med min sambo för ett par dagar sedan. Det var lugnt, han blev såklart lessen och upprörd men vi åkte åt varsitt håll och sov hos vänner.
Jag vet att han är helt förkrossad över detta och undrar hur jag ska behandla honom. Å ena sidan vill jag inte att han ska känna att jag skiter i honom och hur han mår (det gör jag verkligen inte!), men å andra sidan vill jag ju inte höra av mig och strö salt i såren och plantera en eventuell tanke om att jag ångrar mig.

Hur hade ni gjort och hur hade ni velat att ett ex skulle bete sig?

Jag tänker att hans liv suger röv just nu oavsett vad du gör, lika bra att vara på säkra sidan och inte antyda att du ångrar dig.

Väldigt svårt för den som älskar och är ledsen över att det är slut, att gå till att bara vara vän i det här läget, så låt honom vara ifred och ge honom space att bearbeta sina sårade känslor utan att du är där och petar upp såren med jämna mellanrum.

Instämmer med flera andra, det är inte du som ska stötta honom nu även om det är jobbigt att se hur förstörd han är. Var vänlig när ni ses men inte mer.

Det bästa först är enligt mig en total brytning. Båda måste få hämta sig. Jag är bra vän med ett ex idag men vi jobbade på det, helt enkelt för att vi tyckte om varandra trots allt och ville finnas i varandras liv även om vi inte var ett par.

Jag är god vän med mina 3 ex, men då har vi gett varandra utrymme precis efter uppbrottet. Minst 6 månader har jag behövt distansera mig helt. Jag tror att det kan bli väldigt svårt att försöka vara vänner direkt efter uppbrottet när det fortfarande är så färskt. Jag och mitt senaste ex försökte det men det blev pannkaka av alltihop, sen gav vi varandra utrymme i något halvår/år och nu kan vi vara goda vänner igen. Vi har dessutom delad vårdnad av hund som fungerar utmärkt :p

Om jag vore du så hade jag sagt att han ska veta att du bryr dig om honom och tänker på honom, men att det är bra om ni inte hörs på ett tag nu i början. Sedan får tiden utvisa vilken relation ni kan/vill/kommer ha.

Jag instämmer med flera andra. Till att börja med, låt honom vara ifred och fundera över att det faktiskt är slut. Var trevlig. Hämta dina prylar om ett tag och på det stora hela låt det vara.

Låt honom vara ifred.

Om relationen sedan är sådan att ni vill vara vänner och umgås kamratligt, så är ju det trevligt. Men det tar nog ett litet tag. (Och många vill ju absolut inte vara vänner med sina ex i efterhand. Då är det väl inte mer med det.)

Hämta dina prylar och var trevlig är ett bra råd tycker jag. Stäm av med honom om när det passar.

Sen låt personen få vara ifred.

Håller med om att låta han vara ifred.
Jag är nog lite som ditt ex (separerade för ca 2 månader sen) och hade tyckt det var jobbigt om han hörde av sig, nu är det istället jag som hör av mig :banghead: :banghead:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 981
Senast: Vallmo
·
Fritid (Gammal användare som känner behov av att vara lite mer anonym). Köpte för några år sedan ett hus tillsammans med min familj som vi...
Svar
15
· Visningar
3 570
Senast: tara
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar