Lånar tråden för en fråga om avmaskning. Här där jag bor har det (fram till nu, men jag tror att veterinärerna har blivit mycket hårdare bara sista året) gått att få ut avmaskning till unghästar (upp till sju år) utan att göra något prov innan. Jag har haft unghäst, och alltså fått ut avmaskning utan krångel, vilket har varit egoistiskt skönt när jag har stått i stall där vi fått flytta runt mellan olika sommarbeten och enbart stått i stallet vintertid. Med krav på att hästarna ska avmaskas emellan, ska sägas. Stallägaren har inte nöjt sig med en koll, utan det har varit riktig avmaskning som gällt. Alla hästarna har inte gått på samma bete, och alla hästarna som varit på betet har inte kommit från samma stall.
Flyttade i januari till eget. Det har inte gått några hästar i de hagarna på x antal år (minst fem i alla fall). Mina två har gått i ena hagen som vinterhage fram tills slutet på maj, avmaskades och släpptes ut på sommarbete i andra hagen, där de går kvar. Nu har min tanke hela tiden varit att köra kolla masken på dem inför att de ska tillbaka till vinterhagen (stora ponnyn avmaskades hösten -16 när hon skulle tillbaka till stallet efter betet, och litar faktiskt på att den andra hästen hon gick med då också avmaskades, men shetlandsponnyn som kom till mig först vid flytten har jag noll insyn i vad han har gjort/fått innan), men läste på förpackningen och såg att den bara gäller för vissa sorter? Och att styngflugan inte är en av dem? Båda hästarna har haft mycket ägg på sig i sommar.
Nu har jag ju ett gyllene tillfälle att skapa mina egna regler när det bara är mina hästar, och ingen annan kommer släppas in. Hade ni kört kolla masken? Finns det något annat provtagningkit som innefattar mer? Att bara slentrianavmaska är inte ett alternativ, ens om det hade gått att få utskrivet. Förstår av svaren i den här tråden att många enbart kollar till sommarbetet?