Hur äter man fisk som har huvudet och sånt kvar?

P

Popkorn

Ibland ser jag i fiskdisken fiskar som har huvud och skinn, fenor och hela köret kvar, och på många matlagningsprogram jag sett tillagas de även så. Men något jag alltid undrat är hur man äter dessa? Sätter man sig och skalar fisken direkt på tallriken eller hur gör man egentligen?

Ett exempel:
whole_snapper-7-500x3341.jpg
 
Sv: Hur äter man fisk som har huvudet och sånt kvar?

Oftast är de öppna under, så jag brukar bara "dela" den och äta köttet på insidan, men man kan ju dra bort skinn och huvud också, även fast jag är på tok för lat för det. :p
 
Sv: Hur äter man fisk som har huvudet och sånt kvar?

Min pappa gillar att fiska så när jag är hemmavid blir det en hel del fisk. :love:
Vi brukar tilllaga fisken hel i ugnen, efteråt är det bara att dra av skinnet, köttet delas av ryggraden och resten av benen i två delar och är lätt att plocka av.
När vi äter tar varje person en så stor del vi vill ha från fatet med fisken och lägger den direkt på vår egen tallrik.
Jag vet inte om det är rätt etikett för att äta fisk, men så gör vi. :)

Så här så fisken vi åt sist tillsammans tidigare i sommar:

Det var så god! :banana:

Kram, Maya
 
Sv: Hur äter man fisk som har huvudet och sånt kvar?

Precis så gör man med större fiskar (man brukar dra av skinnet från fisken innan man sätter den på bordet, så är det sedan lätt för var och en att "skala av" lagom mycket fiskkött från skrovet.)

Är det mindre fiskar, av portionsstorlek, lägger man istället hela fisken direkt på tallriken och tar först där bort skinnet och tar loss köttet från skrovet. (Om man tar bort skinnet först så faller fisken sönder när man lyfter den till tallriken.)

Minett - med flera generationer yrkesfiskare i släkten
 
Sv: Hur äter man fisk som har huvudet och sånt kvar?

Delvis knapplån...

Jag undrar ungefär detsamma.. Jag köpte en rökt hel makrill för ett tag sen, men den var ju inte urtagen alls = inälvorna kvar! Brukar det vara så - och hur gör man? Jag tyckte det var äckligt med allt "gojs" i buken, och fick svårt att äta resten av fisken...:confused:
Eftersom jag bor mitt i landet är "fiskvanan" dålig, och insjöfisken jag har tillagat här tar man ju alltid ur, även om den ska rökas. var det fel på makrillen, och gjorde jag rätt som slängde den...??
 
Sv: Hur äter man fisk som har huvudet och sånt kvar?

Aldrig hört talas om att man röker fisk orensad.:crazy:
All rökt fisk vi säljer är rensad eller filéad!
 
Sv: Hur äter man fisk som har huvudet och sånt kvar?

Öpnna buken påfisken oh ta ur inälvor, sen kan du pracka in lite kryddor och fyllning i fisken, lägga den i folie å sen grilla.. sen skall allt lossna ganska lätt när den är färdig:)
 
Sv: Hur äter man fisk som har huvudet och sånt kvar?

Det var inget fel på fisken, har sett sånt många gånger då hanteringen skiljer sig lokalt med hur de brukar göra på rökeriet. Det är mest böckling som jag sett de röker helt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 854
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 278
Fritid (Obs, texten nedan handlar om att skaffa "skinnfäll" av bortgånget husdjur utifall någon inte vill läsa om det och ni kan undvika...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 306
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp