Hur ärliga är ni?

Sv: Hur ärliga är ni?

Står på Switchförpackningen att det är 6 månaders karens, det stämmer alltså inte?

*nyfiken, har en switchad häst och man vet aldrig vad som händer*

Ja jag ser ingen andledning till att inte skriva in det i passet, jag ser bara fördelar med det eftersom jag då slipper registrera mej med fodret och jag vill ändå inte att mina hästar ska gå till slakt när den dagen kommer.

Min ponny ska aldrig gå till livsmedel, jag kan vara lugn om jag kanske någon gånger säljer han (som jag aldrig ska!:laugh:) att han har fått medicin mott fånget så han får inte gå till livsmedel:bump: så skönt att det står i passet behöver aldrig oroa mig för det :laugh:

I det pass jag har till mina varmblodstravare skriver man inte i själv. Men i den behandlingsjornal som STC har utfärdat skriver jag in det. Vid nästa besök får veterinären skriva in i passet vad hästarna behandlats med (som det är tävlings- och slaktkarens på), efter vad jag har noterat i behandlingsjournalen.

Får man skriva i passet själv?

Näe, inte rent tekniskt. Du måste ha underskrift från en veterinär med. Men det är du som fritt bestämmer om hästen ska undantas fastän 'medicinsk' orsak saknas. Dvs om du vill att din obehandlade häst ska undantas från humankonsumtion, så är det ditt val och du ber bara veterinären fylla i, och så får du skriva under med.

Så, man behöver en veterinär föra att fylla i, men du bestämmer själv över om det ska fyllas i eller ej. Om du vill fylla i det kan du 'ta vilken veterinär som helst' och den behöver inte se hästen. Dvs du kan åka förbi veterinären med passet på väg till jobbet t ex och ordna undantaget från slaktkarens.

Båda mina hästar är behandlade med sådana preparat så att de inte får bli livsmedel och det är inskrivit i bådas pass också.

samma här, dom kommer begravas här hemma så de spelar ingen roll.

ingen vet. har skrivit nåt i passet vid behandling med tex butta. har dock oftast upplyst om att hästen ej får slaktas, men eftersom jag sagt att det aldrig kommer hända så har dom inte skrivit nåt.

Senast ändrad:

Nu när jag köpte en ny flaska med UltraShield har dom ändrat på etiketten! Nu står det "behandlat djur bör inte gå till livsmedelsproduktion. Jag har också fått svar från KemI som skriver så här om hur det kan vara två statliga myndigheter som kan utfärda karenser för livsmedelsproducerade djur:

"I Sverige är det Kemikalieinspektionen som är ansvarig myndighet att godkänna bekämpningsmedel. Som bekämpningsmedel räknas även myggmedel, både för använding på människa och djur.

Vid ansökan om godkännande av ett bekämpningsmedel som ska komma att användas på djur som kan gå till livsmedelsproduktion, begär vi in ett yttrande från Livsmedelsverket innan vi fattar ett beslut om godkännande eftersom Livsmedelsverket är ansvarig myndighet för resthaltsbestämningar. Anledningen till att vi beslutat om att inte tillåta djur som behandlats med Absorbine Ultrashield att gå till livsmedelsproduktion baseras alltså på yttrandet från Livsmedelsverket, där de slagit fast att en karenstid inte kunde bestämmas för produkten eftersom det saknas dokumentation om resthalter i häst.

Framöver kommer krav på resthaltsstudier att öka så att sökande måste bifoga sådant underlag vid ansökan om godkännande av vissa typer av bekämpningsmedel, men för många produkter saknas sådan information idag och därför får djur som behandlats med dessa preparat inte gå till livsmedelsproduktion."

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar