Hur ärliga är ni?

Sv: Hur ärliga är ni?

Jag vet inte men jag har kollat på både permetrin o pyretriner o kan inte hitta att EMEA tagit bort MRL-värdet.
Kolla med livsmedelsverket istället.
PL

Hittade nu senaste listan, mars 2008 o där var permetrin i grupp 1 o pyretriner(pyretrum extrakt) i grupp 2 dvs ej livstidskarens.
PL

Om ett preparat har livstids karens måste det väl vara så att djuret inte får användas till livsmedel oberoende på hur lång tid det gått mellan behandling och slakt?

Hur kan kemikalieinspektionen gå ut med en karens om de inte har befogenhet till det? Kanske ska maila dem direkt om det inte finns någon här på Buke som jobbar med sådana frågor på KemI :confused:

Jag vet inte, men jag skulle utgående från vad jag tagit reda på nu släppa igenom en behandlad häst efter 28 d utan att fråga SLV.
PL

Tar faktiskt den här typen av beslut i mitt jobb o har lagt ner många timmar på att lära mig hitta i dokumenten samt vet vem jag skall fråga när jag inte fixar det själv.
PL

Såhär tycker jag:

Hade jag en häst skulle den aldrig i livet eller döden få bli livsmedel. Äter man djur får man skylla sig själv och äta gift.
:angel::devil:

Vi är allätare, alltså är kött inte gift för oss.
Risken att få i sig insektsmedel är nog större med vegetabilier.
PL

KL

I januari fick min ponny Fenylbutazon, och det är ju livstid karens till livsmedelsproduktion. Jag har inte skrivit in det i passet och vet. har inte sagt något. Hur viktigt är det att det står med i passet? Jag ska aldrig sälja Presto och hennes kropp ska inte gå till livsmedelsproduktion. Men man kan ju aldrig veta till 100% vad som händer i framtiden. Hur får man det inskrivet i passet isf, om det är nödvändigt?

Jag har faktist aldrig tänkt på att det kanske behövs skrivas in i passet :o
Nu har jag inte detta medel men använder ett medel där det står: "Behandlat djur från ej gå till livsmedelsproduktion" eller nåt sånt.
Bör man skriva det i passet? Och vart bör man vända sig då? :crazy:

Behandlande veterinär ska fylla i den delen av passet som gäller livsmedelsproduktion, tror sidorna är rödaktiga.

Min nya har rent pass men hon är inte behandlad. Den gamla fick passet ifyllt på sista buttakuren men då hade hon redan ätit 35dgr...

Den förra fick aldrig passet ifyllt trots butta flera gånger, den gick dock till destruktion ändå.

Jag har redan märkt mina hästars pass att dom inte skall gå till livsmedel, tv pga butta ocg de andra 3 utan orsak, det var inga problem för mig bad vet bara skriva i och stämpla när har ändå var ute.

Jag har faktist aldrig tänkt på att det kanske behövs skrivas in i passet :o
Nu har jag inte detta medel men använder ett medel där det står: "Behandlat djur från ej gå till livsmedelsproduktion" eller nåt sånt.
Bör man skriva det i passet? Och vart bör man vända sig då? :crazy:

Du ska skriva in i passet att hästen är undantagen från humankonsumtion, dvs aldrig kommer gå till slakt/livstids slaktkarens. Finns en färdigskriven rad/ruta för detta i passet. Din underskrift samt en leg. veterinärs underskrift + stämpel är allt som behövs. Du behöver inte visa upp hästen för veterinären för att få passet ifyllt, utan du kan bara svänga inom vet och be denne fylla i.

Ang ursprungsfrågan så jag undantar mina från humankonsumtion så fort de kommer hit. För att slippa registrera mig som foderföretagare. Så jag behöver inte 'bry mig' så att säga. Om de inte redan var undantagna så med handen på hjärtat så hade jag INTE 'varit ärlig' faktiskt... Förr t ex så när Bisolvon.vet fanns, receptfritt, var det ju livstidskarens på det. Jag kryssade INTE passet för det. (Dock kom krysset senare av veterinäradministrerat läkemedel, så no harm done).

Men sen det där med foderföretagare kom, så ser jag till att ASAP få passen kryssade. Så både Lillskit och fblherren har sina pass ifyllda med att de är undantagna från humankonsumtion. Trots att ingen av de har behandlats med något som ger livstidskarens.

Om man inte är direkt motståndare till att hästen skall gå till livsmedel så är det bättre att fylla i på behandlingssidan så kan man ta ställning till vad som gäller senare.
PL

Om man inte är direkt motståndare till att hästen skall gå till livsmedel så är det bättre att fylla i på behandlingssidan så kan man ta ställning till vad som gäller senare.
PL

Fast då måste man registrera sig som foderföretagare :devil: Men annars håller jag helt med, vet att min hblunghäst fick sin butta införd just på behandlingssidan, eftersom vet då tyckte att det inte alls var omöjligt att det fanns fastställd karens på det när det var 'dags' för hästen att fara till himlen. Vilket man ju förväntade sig var många år senare. Nu blev det ju bara veckor senare, men kryss eller ej hade inte spelat roll, hon var tokfullproppad med mediciner vars karens inte gått ut när hon nödslaktades. Men, hade inte foderföretagareländet ställt till det hade jag mycket väl kunnat skriva det på beh.sidan om det var en individ jag ansåg 'lämpad' att gå till slakt (dvs inte hetsar upp sig på främmande platser och sånt)

Föredrar ju eg slakt framför destruktion så..

Ja även jag förväntade mig att butta skulle hamna på 180 dagarslistan även om jag rent sakligt inte är förvånad att det inte gjorde det.
PL

Nej det skulle jag nog inte bry mig om i långa loppet men däremot OM det skulle bli så att hästen måste tas bort under tiden man behandlar med medlet. Då skulle jag nog fundera en extra gång. Minst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar