Hur ärliga är ni?

Berin

Trådstartare
Köpte flugmedlet till Absorbine Ultra Shield till mina hästar och läste på förpackningen att behandlade hästar får inte gå till livsmedel. Efter att ha läst lite Buke förstår jag att det är en hel del som använder det här till sina hästar. Hur gör ni efter användandet; är ni ärliga och skriver ni in i era hästars pass att de är behandlade med ett preparat som gör att de inte får gå till livsmedel efter slakt?

F ö tycker jag att det är ett insektsmedel som fungerar bra och det är nog fler som verkar tycka för det är ofta slut på G****g***** där jag handlar.

Sv: Hur ärliga är ni?

Efter att ha kollat vad medlet innehåller o lite på EMEA om MRL kan jag inte se ngn grund till livstidskarens. Detta är dock ett svårt område med många dokument så det kan vara svårt att hitta det gällande.
PL

Efter att ha kollat vad medlet innehåller o lite på EMEA om MRL kan jag inte se ngn grund till livstidskarens. Detta är dock ett svårt område med många dokument så det kan vara svårt att hitta det gällande.
PL

Hej. :) Jag mailade kemikalieinspektionen angående detta medel och detta fick jag till svar:

Ja, det betyder livstids karens. Om karenstiden är tidsbegränsad anges karenstiden på förpackningen. Skälet till livstids karens är att det saknas studier som visar om medlet tas upp i djurkroppen och hur länge det i så fall blir kvar i djuret.

Lars Lindqvist
Kemikalieinspektionen
Box 2
172 13 Sundbyberg
08-5194 12 25

Javisst tycker jag att man måste vara ärlig. Nu vill inte jag personligen låta mina hästar gå till livsmedelsproduktion, men skulle så vara fallet så vill jag inte att de går till detta med substanser som kan vara farliga (för vidare förtäring) i kroppen.

Jag undrar om han kollade de verksamma substanserna mot EMEAs listor?
Skulle varit bättre att fråga livsmedelsverket eftersom det är dit besiktningsvet vänder sig i tveksamma fall. Jag har haft en del mkt intressanta diskussioner där.
PL

Nu har jag redan fått det inskrivet i passet av bl a etiska skäl och det var ett helt "företag" att få det gjort bara så där utan medicinsk orsak.

Fick kontakta en distriktsveterinär eftersom jag fick besked att det bara var en statligt anställd veterinär som fick göra det på det viset.

Nu så här i efterhand hade jag ju bara kunnat spraya pållen med Absorbine när min egen veterinär var här och vaccinerade och hon hade då kunnat skriva in det i passet. :)

Så svar ja! Om jag hade vetat det så hade jag fått det inskrivet pga Absorbine :)

Man uppger vad hästen fått o när så får besiktningsvet ta ställning. Att ngt är inskrivet med livstids karens behöver inte innebära att detta är riktigt vid slakttillfället.
PL

Jag undrar om han kollade de verksamma substanserna mot EMEAs listor?
Skulle varit bättre att fråga livsmedelsverket eftersom det är dit besiktningsvet vänder sig i tveksamma fall. Jag har haft en del mkt intressanta diskussioner där.
PL

Har ingen aning var han kollat. :)

Men hur som helst så är i alla fall medlet belagt med livstids karens.

Ingen av mina hästar kommer att gå till livsmedel så länge jag äger dem. Har aldrig tänkt på att skriva in något sådant om jag skall vara ärlig...

Nej inte "hur som helst", kanske, men troligen inte, om man kollar rätt väg, det är INTE kemikalieinspektionen som skall uttala sig om detta!
PL

Det är säkert helt korrekt. Och därför så tycker jag att man ska vara ärlig med vilka preparat hästen blivit utsatt för.

Att ngt är inskrivet med livstids karens behöver inte innebära att detta är riktigt vid slakttillfället.
PL

Hmmm, nu fattar jag inte riktigt? Menar du att det som kemikalieinspektionen beslutar inte behöver gälla när det väl kommer till kritan? Eller jag kanske är "ute och reser" helt och hållet!

Det kanske inte är Kemikalieinspektionen som beslutar? :confused:

Nej detta ligger inte på kemikalieinspektionens bord.
Det är livsmedelsverket som beslutar grundat på EUs (EMEAs) regler.
PL

Ok, (ursäkta min uppenbara förvirring :crazy:) men på flaskan Absorbine Ultrashield står det livstids karens och så även på Kemikalieinspektionens hemsida.

Var har de fått det ifrån då? jag menar de hittar väl inte bara på lite så där hur som helst? (får man verkligen hoppas) :)

Jag vet inte men jag har kollat på både permetrin o pyretriner o kan inte hitta att EMEA tagit bort MRL-värdet.
Kolla med livsmedelsverket istället.
PL

Om du handlar på Granngården så får du skriva ut det, ser bara fånigt ut med en massa asterixer istället. :idea:

Om ett medel har livstidskarens tycker jag det är fel att det finns att köpa utan recept, själv har jag aldrig använt det till någon av mina pållar och en har slutat sina dagar som livsmedel och två har destruerats, dvs malts ner ihop med en massa andra kadaver efter okänd tid. :crazy: Vet vad jag föredrar iaf. :cool:

I tveksamma fall har jag kollat på EMEAs sidor o sedan kollat med SLV, inte gått efter vad som är inskrivet i passet.
PL

Magnecyl har livstids karens såvitt jag förstått saken.
Kollade, sen ett tag hör acetylsalicylsyra till grupp 2 vilket innebär att det inte har livstids karens, får däremot fortvarande inte ges till mjölkproducerande djur.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar